Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

VR sanoi:
VR uudistaa myyntijärjestelmänsä vuoteen 2011 mennessä

VR Osakeyhtiö ja Accenture ovat tehneet sopimuksen uudesta myyntijärjestelmästä ja uusista myyntilaitteista. VR uudistaa vuoden 2011 alkuun mennessä nykyisen lipunmyyntijärjestelmän, asemien myyntipäätteet, lipunmyyntiautomaatit ja konduktöörien kannettavat myyntilaitteet.

Uudesta myyntijärjestelmästä järjestettiin viime vuonna tarjouskilpailu, jonka voitti Accenture yhteistyökumppaninaan Enfo.

Uudistuksen tavoitteena on parantaa asiakaspalvelua ja lippujen saatavuutta sekä kehittää uusia asiakaslähtöisiä palveluja. Myyntijärjestelmä ja -laitteet otetaan vaiheittain käyttöön vuoden 2011 alkuun mennessä.

Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ensi vuoden alkupuolella konduktöörit saavat käyttöönsä uudet, kannettavat myyntilaitteet, joiden avulla itsetulostettujen e-lippujen tarkastaminen helpottuu ja myyntitapahtumat junissa nopeutuvat.

Konduktöörien uusi myyntilaite on kerännyt hyviä käyttökokemuksia useissa maissa. Laitteen valmistaja on saksalainen Höft & Wessel.

Kuva uudesta junamyyntilaitteesta löytyy täältä http://www.vr-konserni.fi/index/VRtiedottaa/kuvapankki/kuvia_henkilostosta.html

(lähde: www.vr.fi)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin, ihan hyvä uudistus. Taitaa olla myös aika paljon pienempi kuin vanha tai siis nykyinen lipunmyyntilaite. Koska näppäimiä ei pahemmin ole, niin onko tuo sitten kosketusnäytöllä varustettu? Jos on, niin sopii toivoa että kestää. Tuollaiset kun on helposti kovin herkkiä..
 
Onko tietoa alkaako Visa Electron kelvata junissa uudistuksen jälkeen, vai nauratetaanko matkustajia edelleen kertomalla ettei nettiyhteydet toimi junassa samaan aikaan kun viereisellä penkillä istuva matkujasta lukee sähköpostia kännykällään... :)
 
Heh, Almex is back! :) Ei mahda ymmärtää toi PDA kuitenkaan pahvilippujen päälle.

Toivottavasti lippujärjestelmäuudistuksella ei perustella lipunmyyntien lakkautusta asemilla, päinvastoin ainakin odotustilat tulee pitää auki, ja lippuja pitäisi saada ostettua JunaMaatista myös käteisellä.

Käteisenkin hyväksyvä JunaMaatti joka asemalla (ei välttämättä pienillä seisakkeilla) olisi otettava tavoitteeksi.
 
VR:n verkkokauppa voisi olla auki ympäri vuorokauden. Lähes kaikki verkkokaupat, pankkien verkkopalvelut, sähköposti ym. toimivat ympäri vuorokauden. Miksi VR:n verkkokauppa on suljettu öisin?

Minä en itse muuta kaipaisi kun junamaattiin käteismaksumahdollisuus.

Käteismaksumahdollisuus lisäisi kustannuksia ja asettaisi vaatimuksia junamaattien sijoittamiseen. Jonkun täytyisi tyhjentää automaatti säännöllisin väliajoin ja täyttää vaihtorahat. Rahaa sisältävä automaatti voi myös houkutella rikollisia. Halvimmat polttonesteitä myyvät kylmäasemat kuten Neste Oil Express toimivat vain korteilla. Visa Electron kortti toimii sekä Junamaateissa että polttoaineasemilla ja kyseinen kortti onkin useimpien pankkien valikoimissa. Siinä on pieni kuukausimaksu ja sen saavat myös alle 18-vuotiaat.
 
Tietääkö kukaan, miksei VR:n lippuja voi myydä normaaliin tapaan kuin VR:n omat lipunmyynnit. Ainakin isommilla asemilla, joilla ei ole lipunmyyntiä, luulisi VR:n asiamiehen voivan myydä lippuja. Tietysti henkilökuntaa pitäisi kouluttaa tuohon, mutta silti se olisi halvempaa kuin oman lipunmyynnin pitäminen. Eräiltä asemilta, vaikkapa Toijalasta, nousee niin paljon väkeä joihinkin juniin liputta, että konduktööri saa rahastaa kyllä ihan tosissaan siellä. Täysi VR:n lippujärjestelmä vaatii käyttäjältään sen verran, että toki tarvittaisiin varta vasten koulutettua henkikökuntaa. Pienimmillä paikkakunnilla tuo ei ehkä ole järkevää.

Saahan lippuja monin tavoin, ei siinä mitään. Pitkälle matkalle moni haluaisi henkilökohtaista neuvontaa lipunoston yhteydessä, samoin kuukausilippu olisi kiva saada asemalta. Lisäksi monella asemalla olisi erilaisia toimintoja, vaikkapa posti, matkahuolto ja vr:n lippupalvelu, yrittäjän toimesta yhdistämällä mahdollista luoda yleisöä mukavasti palveleva kokonaisuus avattuine odotussaleineen ja kahviloineen.

Eikö VR halua maksaa lipunmyynnistä provikkaa ulkopuolisille? Kenties ulkopuolisia ei haluta päästää lipunmyyntijärjestelmää käyttämään. Vai onko totta se, ettei ammattiyhdistys salli muitten kuin VR:n työntekijöitten käyttää tuota järjestelmää?

Luulisi kannattavan ainakin kokeilla sopivilla paikkakunnilla. Samoin näissä mahtavissa matkakeskuksissa saisivat kaikki lipunmyyjät olla sekä linja-auto- että junakoulutettuja. Tuollaisen keskuksen ideaan kuuluisi se, että liput ja neuvonta tulee samalta luukulta, matkustaja sitten päättää, millä menee. Nykyään välttämättä vaikka Kouvolassa ei VR:n lipunmyyjä osaa neuvoa paikallisen bussiliikenteen jatkoyhteyksiä junalla kaupunkiin saapuneille. MH:n tiski voi olla tyhjä bussilippujen vähäisen kysynnän takia. Matkakeskus on huono nimi tuollaiselle paikalle. Keskuksen asiakaspalveluhenkilökunta saisi olla keskuksen palkkalistoilla. Sitten lipunmyynti- ja neuvontakulut voisi jakaa VR:n ja MH:n kesken siinä suhteessa, kuin niitä käytetään. Toki kaupunki voisi tuota neuvontaa samalla vähän tukea. Matkakeskuksissa on kumminkin paljon hiljaisia hetkiä silloin, kun junia ei juuri ole menossa. Silloin sama tiski voisi tarjota myös matkailuneuvontaa varsinaisen matkailuinfon ollessa suljettuna.
 
Tietääkö kukaan, miksei VR:n lippuja voi myydä normaaliin tapaan kuin VR:n omat lipunmyynnit. Ainakin isommilla asemilla, joilla ei ole lipunmyyntiä, luulisi VR:n asiamiehen voivan myydä lippuja.
Lisäksi ihmetyttää miksei VR:n verkkokaupassa ostettuja lippuja voi lunastaa muualta kuin VR:n lipunmyynnistä. Kaikilla ei kuitenkaan ole omaa tulostinta, ja kännykkään lipun saa vain vaihdottomalle yhden hengen matkalle. Kun R-kioskista kerran saa lunastaa puhelinpalvelusta varatut liput, miksei samoin voi toimia verkkokaupan suhteen?
 
Kyllähän VR:n lippuja myyvät muutkin kuin VR. Esimerkiksi Lappeenrannan keskustassa valuutanvaihdosta tunnettu Safar myy junalippuja. Kotisivuillaan he ilmoittavat asian näin: "voit ostaa meiltä junaliput ilman lisäkuluja kansainvälisiin ja kotimaisiin juniin". Lippuja ei tarvitse mitenkään etukäteen varata; riittää, kun marssii tiskille, ja ilmoittaa, millä junalla haluaa matkustaa ja minne. Safarin tulostamat liput muistuttavat hyvin paljon VR:n lippuja, paperi vain on ohuempaa. Ja tottakai tällaisilta jälleenmyyjiltä saa lippuun paikkatiedot! Avointa lippua eivät kuitenkaan ole suostuneet myymään.
 
Ennen tätä paikkalippuhommaa kävi lippujen jälleenmyynti sujuvasti, kun riitti hinnan katsominen taulukosta ja paperilipun kirjoittaminen. Tuossa matkatoimistomyynnissä kiinnostaa se, saavatko ne varattua paikat suoraan tietokoneella. Välillä kai piti soitella VR:lle ja varata paikat puhelimella ja sitten kirjoittaa liput.

Nettilippujen tulostaminen kioskilla olisi todella järkevää. Nekään eivät ole junassa kovin sujuvia, vaan aikaa kuluu käsittelyyn. Kioskilta pitäisi saada varausnumerolla VR:n paperille tulostettu junalippu monimutkaisellekin matkalle. Asiakas vastaisi itse siitä, että lippu on oikein. Niillä paikkakunnilla, joilla ei ole R-kioskia tai joilla asemalla on joku muu sopiva palvelupiste, pitäisi tuo tulostusmahdollisuus olla muuallakin.

Uutta lippujärjestelmää kehitettäessä pitäisi myös junabussimatkat saada verkkomyyntiin. Vaikkei vanhaan hinnoitteluun junabussimatkoilla ole ehkä paluuta, pitäisi lipun ostamisesta yhdellä kertaa saada hieman nykyistä suurempi hyöty. Veikkaanpa, että jos vaikkapa Pietarsaaresta Tampereelle aikova voisi vr:n matkahausta etsiä aikataulun koko matkalle, maksaa lipun ja hakea sen joustavasti kioskilta, into mennä se alkumatkakin bussilla eikä autokyydillä kasvaisi. Sama pätee vaikkapa tuohon Vilppula-Haapamäki-Keuruu -junataksiin.

Sekä rautateille että linja-autoyrityksille tulisi etua siitä, jos asemilta junien kulkuun sovitettuja bussiyhteyksiä liitettäisiin pikkuhiljaa laajemminkin VR:n järjestelmään. Olennaista on nimenomaan se, että VR:n kautta pitäisi nykyistä useammin ostettua varmistettu ja toimiva matkaketju. Ovatpa jatkoyhteydet VR:n omallakin listalla yhtenä keinona ilmastomuutoksen torjuntaan. Toivottavasti ne eivät jää vain yhdeksi kohdaksi, vaan asiaan aidosti paneudutaan.
 
Junabussiyhteyksien lippujärjestelmää tulisi kehittää ja joustavoittaa myös äkillisten poikkeustilanteiden varalta. Eilen koettiin erikoistilanteiden sarja Imatran ja Helsingin välillä, kun veturin vika ja vaihto pysäytti Ic10:n matkan noin 50 minuutiksi Parikkalan ja Imatran välille.

Ic10:stä Jyväskylään jatkavien yhteys katkesi koko loppuillaksi Pieksämäen reitin osalta, koska Kuopion pikajuna 709 ei odottanut myöhästyvää Joensuun junaa Kouvolassa.

Kouvolasta pääsee myöhäänkin illalla Jyväskylään juna-bussiyhteydellä Lahden kautta. Tätä reittiä matkan viivästyminen olisi jäänyt 48 minuutin tasolle esimerkiksi Lappeenranta-Jyväskylä -matkalla. Katkennut junayhteys olisi saapunut Jyväskylään klo 21.32 ja bussiyhteys Lahdesta klo 22.20.

Ic10 saapui Lahteen klo 19.40. Tarjolla olisi ollut aikataulunmukainen bussiyhteys Lahdesta Jyväskylään klo 19.45-22.20. Tässä tilanteessa pelkkä lippujärjestelmän joustavuus ei riitä. Viisi minuuttia on jalkaisin liian lyhyt vaihtoaika Lahden rautatie- ja linja-autoasemien välillä.

Lippujärjestelmän ja liikenteen järjestelyn juna-bussi -yhteistyöllä olisi vaihtoyhteys voitu luoda monellakin tavalla:

1)Jyväskylän suuntaan lähtevä linja-auto olisi odottanut Lahden linja-autoasemalla klo 19.55 asti junalta jalkaisin siirtyviä matkustajia. 2)Linja-auto olisi Helsingistä tullessaan jäänyt tai palannut Lahden rautatieaseman pysäkille tai parkkipaikalle odottamaan klo 19.45 asti. 3)Launeen suunnasta tuleva Koiviston Auton paikallislinja olisi kuljettanut saman yhtiön pikavuorolle junan matkustajia. Pikavuoro olisi voinut poikkeuksellisesti ajaa kauppatorin kautta. 4)Vr:n tilaama taksibussi olisi kuljettanut junalta linja-autoasemalle noin viidessä minuutissa tai Vesijärvenkatua Kivistönmäen pikavuoropysäkille alle kymmenessä minuutissa.

En tiedä, hyödynnettiinkö näitä mahdollisuuksia eilisenä iltana.
 
TPitkälle matkalle moni haluaisi henkilökohtaista neuvontaa lipunoston yhteydessä, samoin kuukausilippu olisi kiva saada asemalta. Lisäksi monella asemalla olisi erilaisia toimintoja, vaikkapa posti, matkahuolto ja vr:n lippupalvelu, yrittäjän toimesta yhdistämällä mahdollista luoda yleisöä mukavasti palveleva kokonaisuus avattuine odotussaleineen ja kahviloineen.

Olen itse asiassa henkilökohtaisesti kiinnostunut harjoittamaan kyseisenkaltaista elinkeinoa. Jos omistaisin tai olisin vuokralla rautatieasemarakennuksessa, pitäisin yllä posti- ja lipunmyyntipalvelut, asemakahvilan ja pientä elintarvikemyymälää, kunnioittaen rakennuksen henkeä. Liikeidea on valmis, enää puuttuu asema, jolla pysähtyy junia ja VR:n suopeus. ;)

Samoin näissä mahtavissa matkakeskuksissa saisivat kaikki lipunmyyjät olla sekä linja-auto- että junakoulutettuja. Tuollaisen keskuksen ideaan kuuluisi se, että liput ja neuvonta tulee samalta luukulta, matkustaja sitten päättää, millä menee. Nykyään välttämättä vaikka Kouvolassa ei VR:n lipunmyyjä osaa neuvoa paikallisen bussiliikenteen jatkoyhteyksiä junalla kaupunkiin saapuneille. MH:n tiski voi olla tyhjä bussilippujen vähäisen kysynnän takia. Matkakeskus on huono nimi tuollaiselle paikalle. Keskuksen asiakaspalveluhenkilökunta saisi olla keskuksen palkkalistoilla. Sitten lipunmyynti- ja neuvontakulut voisi jakaa VR:n ja MH:n kesken siinä suhteessa, kuin niitä käytetään. Toki kaupunki voisi tuota neuvontaa samalla vähän tukea. Matkakeskuksissa on kumminkin paljon hiljaisia hetkiä silloin, kun junia ei juuri ole menossa. Silloin sama tiski voisi tarjota myös matkailuneuvontaa varsinaisen matkailuinfon ollessa suljettuna.
Esimerkiksi Toijala olisi loistava paikka kokeilla tuota. VR:n lipunmyynti lakkautettiin juuri, ja Matkahuollossa virkailija istuu todennäköisesti suurimman osan ajasta tyhjän panttina junamatkustajain ihmetellessä, mistä tältä asemalta hankitaan lippu. Kustannustehokkainta niin VR:n kuin Matkahuollon kannalta olisi juuri yhdistää voimat ja vaikka yhtiöittää matkakeskusten ja ns. keskusliikenneasemien (Toijala, Loimaa ym.) henkilökunta saman "MHVR Lipunmyynti Oy":n palkkalistoille ja jyvittää kustannukset vaikkapa myytyjen lippujen määrän mukaan (työmäärähän on sama, myytiinkö lippu Tampereelle vai Rovaniemelle).
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan, miksei VR:n lippuja voi myydä normaaliin tapaan kuin VR:n omat lipunmyynnit. Ainakin isommilla asemilla, joilla ei ole lipunmyyntiä, luulisi VR:n asiamiehen voivan myydä lippuja. Tietysti henkilökuntaa pitäisi kouluttaa tuohon, mutta silti se olisi halvempaa kuin oman lipunmyynnin pitäminen. Eräiltä asemilta, vaikkapa Toijalasta, nousee niin paljon väkeä joihinkin juniin liputta, että konduktööri saa rahastaa kyllä ihan tosissaan siellä. Täysi VR:n lippujärjestelmä vaatii käyttäjältään sen verran, että toki tarvittaisiin varta vasten koulutettua henkikökuntaa. Pienimmillä paikkakunnilla tuo ei ehkä ole järkevää.
Matkatoimistot, ainakin sellaiset jotka ovat erikoistuneet liikematkoihin, ovat aina myyneet myös junalippuja. Sekä VR:n että ulkomaisiin juniin. Mutta ymmärrän että asiamies myisi nimenomaan pienemmillä paikkakunilla joissa ei ole VR:n lipunmyntiä sen enempää kuin matkatoimistoakaan. Eivätkö R-kioskit myy junalippuja, vai oliko siinä kupletissa jokin sellainen juoni että ne pitää varata itse ensin joko netissä tai puhelimitse ja R-kioski vain tulostaa sen.

t. Rainer
 
Eivätkö R-kioskit myy junalippuja, vai oliko siinä kupletissa jokin sellainen juoni että ne pitää varata itse ensin joko netissä tai puhelimitse ja R-kioski vain tulostaa sen.
R-kioskista voi lunastaa vain puhelimitse varattuja lippuja, ei nettivarauksia...
 
Terveisiä junasta! Mobiilinetti tuntuu toimivan ainakin Intercityissä Helsinki-Vaasa välillä varsin mallikkaasti.

Yksi toive on minullakin: itse lipun kokoa pitäisi ankarasti vähentää. Se ei mahdu taskuun eikä lompakkoon nykymuodossaan. Mallia pitäisi ottaa Vikingiltä / TallinkSiljalta joiden luottokorttikokoinen lippu mahtuu helposti lompakkoon muitten korttien väliin ja toimii myös hyttiavaimena. Ja asiasisältöä junalipussa ei juuri enempää ole, 2 vaihdon matka tulostuu jo kahdelle paperille, raivostuttavaa.
 
Terveisiä junasta! Mobiilinetti tuntuu toimivan ainakin Intercityissä Helsinki-Vaasa välillä varsin mallikkaasti.

Yksi toive on minullakin: itse lipun kokoa pitäisi ankarasti vähentää. Se ei mahdu taskuun eikä lompakkoon nykymuodossaan. Mallia pitäisi ottaa Vikingiltä / TallinkSiljalta joiden luottokorttikokoinen lippu mahtuu helposti lompakkoon muitten korttien väliin ja toimii myös hyttiavaimena. Ja asiasisältöä junalipussa ei juuri enempää ole, 2 vaihdon matka tulostuu jo kahdelle paperille, raivostuttavaa.

Lippujen nykyinen koko johtunee jostain kansainvälisistä käytännöstä, ja jostain sen tapaisesta syystä että ne piti pystyä tulostaa matkatoimistojen kirjoittimilla, ja ne taas ovat säädetty lentolippuja varten jotka ovat siis saman kokoisia.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös