Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

No oikeastaan voisin tehdä samoin, jos sattuisi lompakossa olemaan 1,80 €. Jos ei niin sitten ei. Voisin myös tyrkyttää konnarien kiroamaa Visa Electronia, joka sattuu olemaan ainoa hallussani oleva yleinen maksukorttityyppi.
 
Jäis maksamatta. Lain mukaan ihmisiä ei voi velvoittaa kanniskelemaan maksuvälineitä julkisissa.
 
Minä suostuisin maksamaan käteisellä arvolipun hinnan enkä senttiäkään enempää.
Minä kyllä liityn tässä asiassa täyskieltäytyjien joukkoon. Jos olen matkalla Helsingistä Korsoon aikomuksenani maksaa matkakortin arvolla ja matkakortin luku ei junassa onnistu, en maksa sentin senttiä ylimääräistä. Ongelma on toimimattomien laitteiden tilaajan, ei minun tai kenenkään muunkaan matkustajan.
 
Onko tietoa alkaako Visa Electron kelvata junissa uudistuksen jälkeen, vai nauratetaanko matkustajia edelleen kertomalla ettei nettiyhteydet toimi junassa samaan aikaan kun viereisellä penkillä istuva matkujasta lukee sähköpostia kännykällään... :)

Visa Electron ei tosiaan kelpaa vielä junassa vaikka myyntilaitteet on juuri uusittu. Olen pari kertaa junassa nähnyt kun matkustaja yrittää ostaa lippua Electronilla ja konduktööri sanoo että ei käy.

Kyllähän nykytekniikka varmasti mahdollistaisi varmennusyhteyden toteuttamisen gsm- tai umts-verkon kautta mutta onko Visa Electron tuki jätetty pois kustannussyistä vai selkeyden vuoksi? Kännykät eivät junassa aina toimi ja puhelut voivat katketa joten Visa Electronin toimivuuttakaan ei voitaisi taata. Asemilla olevat tarrat "Visa Electron ei kelpaa junassa" pitäisi muuttaa muotoon "Visa Electronin toimivuutta junassa ei voida taata. Varaa mukaan käteistä ellet ole hankkinut lippua ennakkoon." Selkeämpää on kun kortti ei toimi ollenkaan mutta olisi osittainen Electron-tuki kuitenkin hyvää asiakaspalvelua jos matkustaja haluaa säästää käteistä eikä nostaa sitä lisää heti junamatkan jälkeen.

Itse en ole junalippua tulostanut pitkään aikaan koska nettilipun ongelma on että sitä ei voi vaihtaa eikä peruuttaa jos esimerkiksi myöhästyy junasta. Nykyään siinä taitaa olla kaksiulotteinen viivakoodi. Minkälaisen puhelimen se vaatii? Jo Nokia 3310 tuki mustavalkoisia kuvaviestejä joita pystyi tilaamaan tekstiviestillä ja lähettämään eteenpäin. Esimerkki kuvaviestistä. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Nokia_3310.jpg/100px-Nokia_3310.jpg
 
Tarvitseeko junamaatista antaa enää alennusta ollenkaan?
VR poisti Junamaatista ostettujen lippujen alennuksen joulukuussa ilmoittamatta siitä.
Junamaattiin ehdottomasti parempi näppis.
Myös konduktöörien myyntilaitteiden tulostamat liput ovat kätevän kokoisia, voisihan lipunmyynteihinkin laittaa sellaiset lippujen tulostuslaitteeksi...
VR uusii Junamaatit tämän vuoden aikana. Ensimmäiset ovat jo käytössä Helsingin asemalla ja kokeilin sellaista tänään. Laite on vihreän värinen ja siinä on kosketusnäyttö, liput ovat pienempiä ja muistuttavat konduktöörin myyntilaitteen tai r-kioskin junalippuja.

Aluksi yritin ostaa lippua siruttomalla kortilla ja laitoin kortin läpinäkyvän luukun takana olevaan lukijaan mutta laite ilmoitti että ota kortti pois. En tiedä olisiko kortti pitänyt laittaa näytön yläpuolella olevaan mustaan lukijaan vai eikö uusi Junamaatti tue lainkaan siruttomia kortteja? Tähän en löytänyt VR:n kotisivuilta vastausta. Ostin sitten lipun sirullisella kortilla.
VR kotisivut sanoi:
Uusissa automaateissa junaliput voi maksaa sirullisilla pankki- ja luottokorteilla sekä American Express ja VR Matkatili -korteilla.
Tekstistä voisi päätellä että siruttomat pankkikortit ja Diners Club eivät käy. Mutta käsittääkseni American Expressissä ei ole vielä sirua joten miksi se käy jos pankkikortti ja Diners eivät?
 
Yhtä puutetta uusissa lippuautomaateissa ei ole korjattu. Automaatissa voi valita kieleksi ainoastaan suomen tai ruotsin. Vaikka suomi ja ruotsi ovat Suomen kansalliskielet niin olisi hyvä hieman ottaa huomioon ulkomaalaisia, jotka usein saapuvat Suomeen ilman autoa ja käyttävät täällä joukkoliikennettä. Mitä jos turistioppaatkin painettaisiin ainoastaan kansalliskielillä?

Kerran Lappeenrannassa jouduin tulkkaamaan venäläisille lipun ostoa automaatista kun aseman lipunmyynti oli kiinni. Lopulta lipun osto ei edes onnistunut koska automaatti ei huolinut sirutonta Mastercardia.
 
No jaa, eipä PKP:n lipunmyyjäkään edes Warszawa Centralin kansainvälisellä tiskillä tuntunut ymmärtävän muuta kuin puolaa. Lapulle kirjoitetulla määräasemalla ja junan numerolla asiani kuitenkin järjestyi.
Suomen lippujärjestelmä ei kaipaa muuta perusuudistusta kuin sen, että joka junassa olisi oltava vähintään yksi vaunu, jossa ei ole paikkanumerointia. Siinä voidaan sitten reissata kaikilla mahdollisilla avoimilla lipuilla, joita pystyttäisiin kehittämään, kun olisi paikka, jossa niitä voisi käytäntöön soveltaa...
Myös InterRegio-junat olisi meillä otettava käyttöön, mutta käytännössähän se tarkoittaisi vain sitä, että osa IC-kalustolla ajettavista vuoroista olisikin taajamalippujärjestelmään kuuluvia.
 
Noi uudet junamaatit on täyttä sontaa. Pohdin muutaman sekunnin että mitäs nyt pitäisi painaa ja "sessio vanhentui" ja kaikki taas alusta... Kolmannella yrityksellä sain lipun aikaan. Jos 25 vuotias ei saanut mitään koneella aikaan miten joku vanhempi?

Ja tuo Electronin hyväksymättömyys alkaa olemaan jo kiusantekoa, pizzamiehellä joka osaa 10 sanaa suomea on mukanaan maksupääte jolla Electron toimii kotiovellasi. Junissa voidaan tarjota matkustajille netti käyttöön-en tiedä millä tekniikalla-ja jaetaan se vaunun sisään WLANilla. Miksei myyntilaitteessa ole WLANia? Onko mutta ei haluta käyttää?
 
Viimeksi muokattu:
Junissa voidaan tarjota matkustajille netti käyttöön-en tiedä millä tekniikalla-ja jaetaan se vaunun sisään WLANilla. Miksei myyntilaitteessa ole WLANia? Onko mutta ei haluta käyttää?

Kaikessa vaunukalustossa ei (vielä?) ole WLANia; se löytyy Pendolinojen ykkösvaunuista ja käsittääkseni yhdestä tai muutamasta Edb-vaunusta. Kuuluvuus edes viereisessä vaunussa on niin ja näin, muissa vaunuissa ei WLANia voi käyttää. Jotta myyntilaite WLANia voisi käyttää, täytyisi tukiasemia olla käytännössä joka vaunussa, kaksikerroksisissa ehkä vielä molemmille kerroksille erikseen.

VR-junaverkon yhteys Internetiin ei sekään ole mitään huipputasoa. Isommilla asemilla yhteys toimii kohtuullisesti, mutta korpitaipaleilla - esimerkiksi Tampereen ja Seinäjoen välillä - kaistanleveys laskee puhelinmodeemiluokkaan. Ja vaikka kaistanleveyttä piisaisi, yhteyttä hidastaa korkea latenssi, jonka voisin kuvitella olevan haitallista nimenomaan maksukorttia varmentaessa.
 
Uusien junamaattien lippujen lippu"paperi" on myös täysin onnetonta. Nimittäin lähijunien leimauslaitteissa ei meinaa millään saada lippua leimattua, kun "paperi" on niin löysää ja taipuisaa, ettei lippua saa työnnettyä riittävän "terävästi", jotta leimauslaite suostuisi haukkaamaan siitä palan. Eikä lipun lyhyys auta asiaa yhtään. Lisäksi jos junamaattivyöhykelipun leimaa kuten automaatissa opastetaan leimaamaan vanha lippu, (suuren ähellyksen ja hampaiden kiristelyn jälkeen) paukahtaa leima juuri siihen kohtaan, missä lukee Vyöhykelippu. Siten leimasta ei saa mitään selkoa. Selitäppä siinä sitten tarkastajalle leiman oikeellisuutta.

Lippu on varmaankin suunnittelijan tietokoneella näyttänyt hyvältä, mutta jälleen huomaa, että sitä käytännön puolta (mitä varten lippu on luotu) ei ole mietitty yhtään. Eikä kehuja voi paljon sillekään antaa, joka on päättänyt siirtymisestä tällaiseen tarkoitukseensopimattomaan "lippuun".

Nimimerkillä "Almex-pahvilippu on ainoa, joka on ollut tarkoitustaan palveleva ja käytännöllinen".
 
Kaikessa vaunukalustossa ei (vielä?) ole WLANia; se löytyy Pendolinojen ykkösvaunuista ja käsittääkseni yhdestä tai muutamasta Edb-vaunusta. Kuuluvuus edes viereisessä vaunussa on niin ja näin, muissa vaunuissa ei WLANia voi käyttää. Jotta myyntilaite WLANia voisi käyttää, täytyisi tukiasemia olla käytännössä joka vaunussa, kaksikerroksisissa ehkä vielä molemmille kerroksille erikseen.

VR-junaverkon yhteys Internetiin ei sekään ole mitään huipputasoa. Isommilla asemilla yhteys toimii kohtuullisesti, mutta korpitaipaleilla - esimerkiksi Tampereen ja Seinäjoen välillä - kaistanleveys laskee puhelinmodeemiluokkaan. Ja vaikka kaistanleveyttä piisaisi, yhteyttä hidastaa korkea latenssi, jonka voisin kuvitella olevan haitallista nimenomaan maksukorttia varmentaessa.

WLAN on/ollaan asentamassa kaikkiin pendolino-junien vaunuihin! Sen lisäksi pendolinossa ja suurimmassa osassa IC2-vaunuista on vahvistettu matkapuhelin kuuluvuus Soneran ja Elisan liittymiin. Pendolino junat taas käyttävät matkapuhelinverkkoa, Digitan @450-verkkoa ja asemien WLAN-yhteyksiä. Kahta ensimmäistä yhdistämällä saattaisi hyvinkin saada toimivan varmennussysteemin. Käyttäväthän esimerkiksi pizzakuskitkin kannettavilla päätteillään matkapuhelinverkkoyhteyksiä, ja kaiken lisäksi GPRS-yhteyttä, eli kaikkein hitainta.

EDIT: Ainakin Pendolinossa tällä hetkellä periaatteessa olisi vahvistetun matkapuhelinkuuluvuuden ja Digitan @450-verkon avulla mahdollisuus Visa Electronin varmentamiseen. Onko sitten liian kallista vai miksi VR ei halua tätä systeemiä käyttää. Muistaakseni uusien laitteiden vuoksi tämä olisi myös mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Ainakin Pendolinossa tällä hetkellä periaatteessa olisi vahvistetun matkapuhelinkuuluvuuden ja Digitan @450-verkon avulla mahdollisuus Visa Electronin varmentamiseen. Onko sitten liian kallista vai miksi VR ei halua tätä systeemiä käyttää. Muistaakseni uusien laitteiden vuoksi tämä olisi myös mahdollista.

Luultavasti liian epäluotettavaa; jopa Helsinki-Tampere välillä yhteydet tuntuvat pätkivän jatkuvasti. Se on sitten ikävä kun esim ravintolaan syntyy jonoja, kun elektronin varmennus ei menekään ensimmäisellä, toisella eikä kolmannella kerralla läpi.. Sama konduktöörin lippulaitteessa.
 
Luultavasti liian epäluotettavaa; jopa Helsinki-Tampere välillä yhteydet tuntuvat pätkivän jatkuvasti. Se on sitten ikävä kun esim ravintolaan syntyy jonoja, kun elektronin varmennus ei menekään ensimmäisellä, toisella eikä kolmannella kerralla läpi.. Sama konduktöörin lippulaitteessa.

Enpä kyllä usko että se mitenkään epäluotettavaa on. Mietippä, itselläni Elisan verkossa toimiva liittymä, pendolinossa täydet GSM-palkit (ei 3G) AINA (ei tunneleissa) eli GPRS-yhteys ja jopa EDGE toimisi, ja kuten aikasemmin sanoin, pizzakuskitkin käyttävät maksupäätelaitteissaan GPRS-yhteyttä, eikä 3G. Joten, miksi sitten ei toimisi hyvän operaattorin omaavalla (sonera tai elisa) maksupäätteellä GPRS varmennus junassa, jos verkkoa noilla kahdella liittymällä löytyy täydet, ainakin Pendolinoissa?
 
Takaisin
Ylös