Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/81

Viestiketju: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

  1. #1
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Mietiskelin tässä, että jotakin pitäisi tehdä nykyiselle VR:n lippujärjestelmälle, joka ei enää vastaa nykyajan tarpeita.

    Tässä joitakin tarpeita joita olen identifioinut:

    • Nopeampi lipuntarkistus
    • Itsetulostettavat nettiliput joustaviksi
    • Lippujen vaihtaminen joustavaksi
    • Mahdollisimman edullinen ja yleispätevä infra
    • Muuta?


    Voi olla että en osaa konkretisoida ajatustani selkeästi, mutta koetetaan.

    Haluaisin tulostaa nettilippuni itse. OK, onnistuu nykyään, mutta lippu on muutoskelvoton (ilmeisistä syistä, muuten olisi liian helppo huijata) ja vaatii paljon työtä konduktööriltä. Mikäli lipunmyyntijärjestelmä tulostaisi siihen kaksiulotteisen viivakoodin, se olisi helppo skannata nykyaikaisella lukupäätteellä ja validoida näin autenttisuus. Tämä tosin edellyttäisi vähintään junansisäistä langatonta lähiverkkoa, jolloin kertaskannauksen jälkeen sama viivakoodi antaisi virheilmoituksen.

    Takaisinmaksu voitaisiin toteuttaa jälkikäteen jos lippu on jäänyt käyttämättä = rekisteröimättä, mutta se herättäisi houkutuksen olla tarjoamatta lippua skannattavaksi junassa. Tätä voitaisiin torjua esim. ottamalla käyttöön laiturileimauslaitteet, jotka skannaisivat viivakoodin ja leimaisivat lipun eikä lippu olisi validi junassa ilman laiturileimaa (kuten Ranskassa). Tämä laiturileima toimisi myös virallistajana, jolla sähköisestä, paperille tulostetusta lipusta (josta voi olla useita kopioita olemassa) vain yksi kopio virallistettaisiin käyväksi matkalipuksi.

    Samoin lipun vaihtaminen tai takaisinmaksu suoritettaisiin vain lipuista joita ei ole leimattu/skannattu laiturilla eikä junassa. Jos tietoliikenneyhteys olisi reaaliaikainen tai ainakin käytössä junan lähtiessä laiturista (jotta junan järjestelmään voidaan synkronoida ainakin ko. asemalta alkamaan myydyt liput, ehkä myös laiturilla validoidut liput), järjestelmästä saataisiin melko vaikeasti huijattava ja silti kohtuullisen näppäräkäyttöinen.

    Jos lipputiedot synkronoituisivat reaaliajassa joka paikkaan, voitaisiin toteuttaa takaisinmaksu/vaihtaminen jopa automaatilla jolla skannattaisiin alkuperäisen lipun viivakoodi, joka samalla mitätöityisi järjestelmässä eikä kelpaisi enää validaattoriin. Tilalle annettaisiin uusi lippu tai hyvitettäisiin saldo luottokortille tai tilille. Tai kääntäen, jos lippu olisi jo validoitu, se ei enää olisi muutos-/peruutuskelpoinen.

    Ajatuksia? Ehkä tämän voisi toteuttaa jotenkin muutenkin, mutta ei vain tule mieleen?

    Voi olla että tätä on pohdittu ennenkin missä tapauksessa viestin voisi yhdistää olemassa olevaan ketjuun.

  2. #2

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Voi olla että tätä on pohdittu ennenkin missä tapauksessa viestin voisi yhdistää olemassa olevaan ketjuun.
    Ainakin VR:llä ollaan mietitty, mutta enempiä ei tässä vaiheessa voi kertoa. Hyviä ideoita ja näkemyksiä kirjoitit.

  3. #3

    Liittynyt
    08.08.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Ehkäpä vastaavanlainen arvokortti kuin YTV-alueella on käytössä. Eli lippu olisi kortilla sähköisessä muodossa, tosin paikkalipun joutuisi edelleen ottamaan paperisena.

    Netistä ostettu ja kotona tulostettu lippu kai tarkastetaan junassa samalla tavalla kuin asemalta/junamaatista ostettu lippu? Joskin se viivakoodi voisi olla aika hyvä väläys? Toiseksi, konduktöörien lipunmyyntilaitteisiin voitaisiin kai ladata kaikki ko. välillä (vähintään) voimassa olevien nettilippujen tunnisteet/viivakoodit. Lataus voitaisiin suorittaa joko sisäänrakennetulla gsm-yhteydellä tai sitten asemilla wlan tekniikkaa hyödyntäen. Jos asemalla on junamaatti, niin siellä on myös nettiyhteys. Toki myös myyntilaitteiden välillä pitäisi olla yhteys, tosin onhan se silloin kun konduktöörit ovat yhdessä...olettaen että junassa on useampi kuin yksi konduktööri.

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Junamaatin alennus pitäisi saada prosentuaaliseksi, nythän alennuksen 50 c saa riippumatta siitä, kulkeeko esimerkiksi Tampereelta Nokialle (opiskelijalippu 1,50 € - 0,50 € = 1 €, puolet Tampereen sisäisestä kertalipusta!) vai Helsingistä Kemijärvelle (aikuisten lippu 78,90 € - 0,50 € = 78,40 €)! Sopiva alennus voisi olla esimerkiksi 5% tai 10%.

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Tarvitseeko junamaatista antaa enää alennusta ollenkaan? Tuollaiset alennukset ovat hyvä keino opettaa ihmiset käyttämään uutta lipunostomuotoa, mutta junamaatteja on ollut olemassa jo yli 10 vuotta. Lyhyempi jono voisi olla ihan riittävä keino saada ihmiset ostamaan lippunsa automaatista.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tarvitseeko junamaatista antaa enää alennusta ollenkaan?
    Tällä porkkanalla ohjataan ainakin Saksassa ihmisiä edelleenkin käyttämään lippuautomaatteja. Ainakin osavaltioiden lipuissa (esim. Bayern-Ticketissä ja Schleswig-Holstein-Ticketissä) ja Schönes-Wochenende-Ticketissä hintaero on parisen euroa lippuautomaatin eduksi.

    Bayern-Ticket:
    http://www.bahn.de/regional/view/bay...rnticket.shtml

    Schleswig-Holstein-Ticket:
    http://www.bahn.de/regional/view/sch...t_ticket.shtml

    Schönes-Wochenende-Ticket:
    http://www.bahn.de/p/view/preise/reg...e_ticket.shtml
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #7
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Junamaattiin ehdottomasti parempi näppis. Sitten sen pitäis myöskin osata liikennepaikkojen lyhenteet samalla lailla kun vr:n sivuillakin toimivat.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Junamaattiin ehdottomasti parempi näppis. Sitten sen pitäis myöskin osata liikennepaikkojen lyhenteet samalla lailla kun vr:n sivuillakin toimivat.
    No, sen on kuitenkin kestettävä kaiken maailman tuholaisia ja tämän rajoitteen huomioiden nykyinenkin on pärjännyt aika hyvin. Joskus joutuu painamaan jotain kahteen kertaan, kun ensimmäinen painallus ei ehtinyt rekisteröityä. Liikennepaikkoja on viime aikoina harvennettu sitä tahtia, että vähissä ovat ne paikat, joiden kohdalla lyhenteet nopeuttaisivat toimintaa. Mieleen nousee äkkiä Oulu, joka pitää muistaakseni kirjoittaa kokonaan, kun Oulainen tulee ennen sitä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  9. #9

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    No, sen on kuitenkin kestettävä kaiken maailman tuholaisia ja tämän rajoitteen huomioiden nykyinenkin on pärjännyt aika hyvin. Joskus joutuu painamaan jotain kahteen kertaan, kun ensimmäinen painallus ei ehtinyt rekisteröityä.
    Näppäimistöissä voisi ottaa mallia otto-automaateista. Niissä ei ainakaan minulla ole koskaan ollut vaikeuksia näppäimistön kanssa. Junamaattien näppäimet sen sijaan ovat lähes yhtä huonot kuin ytv:n matkakortinlukijoiden, sillä erotuksella että matkakortinlukijan näppäintä painetaan kerran, junamaatissa olisi tarkoitus pystyä kirjoittamaan ihan oikeasti.

  10. #10
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Minä en itse muuta kaipaisi kun junamaattiin käteismaksumahdollisuus. Samanlailla kun on näissä ytv-alueen ja metroasemien monilippumaateissa. Minulla ei muuten ole valittamista, ja niitä junamaatteja lisää. Esimerkiksi Leppävaaran asemalla pitäisi ehdottomasti olla junamaatti.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #11
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Oulusta lähtee klo 5.30 M-L Pendolino Helsinkiin, mutta lipunmyynti ja odotushuone avataan vasta 6.30. Kumpikin Junamaatti on sisällä odotushuoneessa. Jos odotustilaa ei voi avata aikaisemmin, eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut? Junassa konduktöörin myymä lippu ei sisällä numeroitua istumapaikkaa ja se haittaa sekä lipunostajaa että niitä muita matkustajia, joiden paikoilta hän joutuu matkan aikana siirtymään pois.

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut?
    Hyvä pointti. Suosittelen lähettämään asiasta kirjeen VR Henkilöliikenteelle, sekä pääkonttoriin että Oulun asemalle. Nettipalautteena voit olla varma, ettei ehdotustasi koskaan toteuteta.

  13. #13
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Oulusta lähtee klo 5.30 M-L Pendolino Helsinkiin, mutta lipunmyynti ja odotushuone avataan vasta 6.30. Kumpikin Junamaatti on sisällä odotushuoneessa. Jos odotustilaa ei voi avata aikaisemmin, eikö toisen Junamaatin voisi siirtää asemarakennuksen ulkoseinään niin, kuin mm. Kajaanin asemalla on ollut? Junassa konduktöörin myymä lippu ei sisällä numeroitua istumapaikkaa ja se haittaa sekä lipunostajaa että niitä muita matkustajia, joiden paikoilta hän joutuu matkan aikana siirtymään pois.
    VR:n vastaus:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VR
    Hyvä asiakkaamme!

    Kiitos yhteydenotostanne koskien Oulun aseman junamaatteja.

    On totta että junamaatti ulkona kätevöittäisi aamumatkustajien lipun ostoa. Välitän palautteenne Junamaateista vastaavalle taholle.

    Tällä erää suosittelen hankkimaan lipun etukäteen jos mahdollista. Lippujahan saa tilattua etukäteen aseman lipunmyynnin lisäksi internetistä (tunti ennen junan lähtöä) tai VR puhelinpalvelusta (lunastettava asemalta tai r-kioskilta).

    Toivottavasti voimme vastaisuudessa palvella teitä paremmin.

    Terveisin
    ******************************
    Joni Könönen
    Palautekäsittelijä
    VR Osakeyhtiö
    VR Yhteyskeskus
    Asiakaspalautteet
    Eteläinen Asemakatu 2A
    11130 Riihimäki
    Puhelin 0307 21 173
    Faksi 0307 26 551
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.02.2008 kello 14:37. Syy: lainaus lainaukseksi

  14. #14

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    Itse olen jäänyt ihmettelemään meno-paluu-alennuksen poistumista. VR markkinoi paikkalippupakon sillä, että alennuksen saa nyt myös paikkalipun osuudesta. iso osa asiakkaista ei voi saada mitään alennusta.
    Lomaillessani keskisessä Euroopassa aseman lipunmyyjä kysyy autoamaatisesti että tuleeko meno-paluu. Yhdensuuntainen lippu taitaa olla enemmänkin poikeus. Meno-paluu-alennus on parhaimmillaan huomattava.
    jään odottamaan tämän alennuksen palaamista Vr'n palvelukonseptiin
    Viimeisin muokkaaja Hape; 18.02.2008 kello 10:05.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  15. #15
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

    VR-konserni tiedottaa tänään netissä, että VR uudistaa myyntijärjestelmänsä vuoteen 2011 mennessä. Olisi ollut toivottavaa, että tässä yhteydessä olisi aloitettu Pääkaupunkiseudun ulkopuolisten seutulippujen kelpaaminen ainakin taajamajunissa ja että sitä varten olisi hankittu konduktööreille sellaiset myyntilaitteet, jotka lukisivat myös kyseisiä seutulippuja. Seutulipun kelpaaminen junissa lisäisi seutulipun käyttömahdollisuuksia ja sitä kautta seutulipun menekkiä. Joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi.

Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Kaarimalli tulevan taksa- ja lippujärjestelmän pohjaksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.03.2011, 14:50
  2. Junaliikenteen syntymäpäivä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 18.03.2011, 15:06
  3. HSL: HSL kysyy kuntien kantaa taksa- ja lippujärjestelmän vyöhykemalleista
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 16:00
  4. VR:n selvitys junaliikenteen täsmällisyydestä
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.02.2010, 13:20
  5. Työtaistelu uhkaa lamauttaa junaliikenteen
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 16.06.2009, 19:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •