Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

Lippujen nykyinen koko johtunee jostain kansainvälisistä käytännöstä, ja jostain sen tapaisesta syystä että ne piti pystyä tulostaa matkatoimistojen kirjoittimilla, ja ne taas ovat säädetty lentolippuja varten jotka ovat siis saman kokoisia.

Joku tuollainen standardihan siinä oli takana silloin kun nykyinen lippumalli otettiin käyttöön. Mutta tulinpahan viime kesänä ostaneeksi yhdet liput R-kioskin kautta ja sieltä sain huomattavasti ohuemmat ja pienemmät, noin kahden luottokortin kokoiset liput. Ne mahtuivat lompakkoon paljon mukavammin kuin VR:n tiskin panssaripahviläpyskät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joku tuollainen standardihan siinä oli takana silloin kun nykyinen lippumalli otettiin käyttöön. Mutta tulinpahan viime kesänä ostaneeksi yhdet liput R-kioskin kautta ja sieltä sain huomattavasti ohuemmat ja pienemmät, noin kahden luottokortin kokoiset liput. Ne mahtuivat lompakkoon paljon mukavammin kuin VR:n tiskin panssaripahviläpyskät.
Myös konduktöörien myyntilaitteiden tulostamat liput ovat kätevän kokoisia, voisihan lipunmyynteihinkin laittaa sellaiset lippujen tulostuslaitteeksi...
 
Myös konduktöörien myyntilaitteiden tulostamat liput ovat kätevän kokoisia, voisihan lipunmyynteihinkin laittaa sellaiset lippujen tulostuslaitteeksi...

Tai sitten kun jossain vaiheessa konduktöörit saavat reaaliaikaisen yhteyden lipunmyyntijärjestelmään, voidaan kaikista lipuista tehdä e-lippuja. Lentoliikenteessähän tuo on jo arkipäivää suurimmassa osassa maailmaa. Ei tarvita enää niitä pahvisia tikettejä, kun mikä tahansa paperinpala kelpaa, jossa vain on oikeanlainen varauskoodi ja/tai viivakoodi.

Sen lisäksi että lipun voi tulostaa itse tai mikä tahansa myyntipiste voi tulostaa sen tavallisella laser- tai mustesuihkutulostimella tavalliselle toimistopaperille, myös lipunmyyntiautomaatti voisi sylkäistä ihan tavallisen ohuen valkoisen paperikuitin jossa on tarvittava viivakoodi -- vähän samaan tapaan kuin osa lähtöselvitysautomaateista antaa sellaisen eikä perinteistä pahvista lentoyhtiön painetulla logolla varustettua tarkastuskorttia. Silloin ei tietenkään automaatistakaan ostettu junalippu enää olisi virallinen lippu vaan pelkkä vahvistustosite, ja "virallinen" matkustusasiakirja olisi puhtaasti sähköinen.

Saattaa olla että tuo onnistuisi jopa ilman reaaliaikaista yhteyttä varausjärjestelmään. Kunhan olisi junan sisäiset reaaliaikaiset yhteydet, joihin konduktöörien (viivakoodilukijalla varustetut) päätteet kiinnittyisivät langattomasti, voitaisiin varmistaa että samalla koodilla ei voi matkustaa useampi ihminen. Jos yrittäisi niin kone tunnistaisi koodin jo muualla samassa junassa käytetyksi, piippaisi vihaisesti ja käskisi napata pummin kiinni. Muissa junissa aiemmin lipun voimassaoloaikaikkunan (esim. 2 kk) aikana käytetyt koodit (samoin kuin perutut koodit) voitaisiin lähdön yhteydessä ladata automaattisesti junan järjestelmään ja varmistaa näin, ettei eri junissakaan matkustaminen mahdollista pummausta. Hyvitys käyttämättömästä koodista voitaisiin tehdä huoletta joko ennakkoon tai jälkikäteen, ja jos koodi tulisi silti käytetyksi, niin sitten veloitettaisiin luotto-/maksukorttia uudestaan. Ja kun tuohon jää vielä joitakin sokeita pisteitä niin niiden varalta voisi olla lippuehdoissa määräys, että jos sama koodi onnistutaan käyttämään useamman kerran, niin maksaja hyväksyy vastaavan monta jälkikäteistä veloitusta maksuvälineeltään. Olisi ainakin pelote pitää hyvää huolta lipputulosteistaan eikä jättää niitä lojumaan muiden vaivihkaa kopioitaviksi.
 
Helsingin lähiliikenteessä selkein parannus olisi askel taaksepäin. Konnarit voisivat siirtyä lipunmyyjistä lipuntarkastajiksi, joskin myyntilaite voisi olla mukana. Vaikka väkeä junissa piisaa ja vaihtuvuus on suurta, olisi parempi, että systeemin ajattelutapa muuttuisi: lippu pitää olla mukana ja asiakas on siitä vastuussa. Jos automaatti olisi rikki, niin sitten junassa voisi olla toinen ja konnarilla tosiaan se kone. Miksi heidän "ammattitaitoaan" ei käytetä hyväksi.

Nyt aika kuluu käteislippujen myyntiin ja pennosten laskemiseen, sen sijaan kun aika menisi tarkastamiseen ja tarkastus alkaisi joka aseman jälkeen, pelote pummaukseen kasvaisi. Samalla konnarien "taito" eli ihmisten tarkkailu ja jänisten löytäminen pysyisi kunnossa. Turvallisuus myös paranisi.
 
Lippujen nykyinen koko johtunee jostain kansainvälisistä käytännöstä, ja jostain sen tapaisesta syystä että ne piti pystyä tulostaa matkatoimistojen kirjoittimilla, ja ne taas ovat säädetty lentolippuja varten jotka ovat siis saman kokoisia.
Aikaisemmin Suomessa tosiaan oli huomattavasti pienikokoisemmat junaliput, mutta kansainvälisten käytäntöjen vuoksi Suomessakin siirryttiin noihin UIC(?) -standardin mukaisiin lippuihin. Silloin, kun lippujen koko muuttui suuremmaksi, niin olihan siitä julkista polemiikkia kun junalippu ei enää mahtunutkaan kätevästi ihan jokaiseen kukkaroon tai lompakkoon. ;)

Euroopassa taitaa tosiaan olla pääsääntöisesti samankokoiset junaliput. Tosin monessa maassa lippuautomaatit suoltavat jos jonkinkokoista lippua, pienempää ainakin.

Japanissa ja Etelä-Koreassa olen törmännyt luottokortin kokoisiin junalippuihin ja ovathan ne toki kätevämpiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
AJapanissa ja Etelä-Koreassa olen törmännyt luottokortin kokoisiin junalippuihin ja ovathan ne toki kätevämpiä.
Kiinassa on sama tilanne, lippu on suunnilleen luottokortin kokoinen.

Entisen Neuvostoliiton alueella lippujärjestelmä on edelleen (!) yhteinen ja standardilippu on hiukan meidän lippuamme pienempi. Joka maalla on oma painatuksensa, mutta tiedot tulostetaan lippuun aina samalla formaatilla.
 
Aikaisemmin Suomessa tosiaan oli huomattavasti pienikokoisemmat junaliput, mutta kansainvälisten käytäntöjen vuoksi Suomessakin siirryttiin noihin UIC(?) -standardin mukaisiin lippuihin. Silloin, kun lippujen koko muuttui suuremmaksi, niin olihan siitä julkista polemiikkia kun junalippu ei enää mahtunutkaan kätevästi ihan jokaiseen kukkaroon tai lompakkoon. ;)
Mulla on sellainen muistikuva, että nykyiseen lipunmyyntijärjestelmään siirryttäessä 1990-luvulla matkatoimistot ja lentoyhtiöt sanelivat aika pitkälle minkä kokoisia lippujen piti olla. Vanhan järjestelmän, joka oli kokonaan keskuskonepohjainen ja jossa pääte ja printteri oli samassa paketissa,ollessa toiminnassa, VR vuokrasi päätteitä matkatoimistoille. Siihen aikaan joka lentoyhtiölläkin oli omat järjestelmät ja päätteensä, joten matkatoimisto oli täynnä kaikenlaisia vempaimia.

Uudessa järjestelmässä piti kaikkien liikenneoperaattoreiden lippuja pystyä myymään matkatoimistojen omilla myyntivirkailijan henkilökohtsisella PC-työasemalla ja tulostaa samalla printtereillä ilman että arkinsyöttöä pitää säätää uudestaan joka lipun kohdalla. Matkatoimistot olivat haluttomia hankkimaan erikseen VR:ltä printtereitä vain junalippuja varten, koska junalippujen myyminen on matkatoimistoille vain ylimääräinen riesa, koska matkatoimistot ainakin Suomessa ovat joko lentoyhtiöiden suorassa omistuksessa tai ainakin niin tiiviisti kytköksissä, ja hehän kokevat junaliikeneteen vain kilpailijoikseen. Myös muualla läntisessä Euroopassa lienee ollut siihen aikaan samanlainen epäsuotuisa markkinatilanne rautateillä, että oli suostuttava lentoyhtiöiden sanelemiin ehtoihin mitä lippulomakkeen malliin tulee, kun lippujärjestelmiä uudistettiin, ja siksi Kansainvälinen Rautatiejärjestö UIC laati standardilippumallin joka oli yhtensopiva. Virallisessa viestinnässään VR vyöryttää syyn lippujen ulkoasulle Kansainväliselle rautatiejärjestölle, ja kansainvälisen lipunmyynnin vaatimille järjestelyille, vaikka syy on alunperin muualla.

Nykyän, kun yhä enemmän ihmiset ostaavat kaikenlaisia matkalippuja netissä, ja IT-tekniikka muutenkin mahdollistaa monenlaisia tulostusmuotoja, voisivat rautatiet vähitellen luopua noista matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden sanelemista kankeista lippumalleista ainakin omien myyntipisteidensä osalta. Matkatoimistot voisivat säilyttää "lakanat" jos se on heille tärkeää.

t.Rainer
 
Nykyän, kun yhä enemmän ihmiset ostaavat kaikenlaisia matkalippuja netissä, ja IT-tekniikka muutenkin mahdollistaa monenlaisia tulostusmuotoja, voisivat rautatiet vähitellen luopua noista matkatoimistojen ja lentoyhtiöiden sanelemista kankeista lippumalleista ainakin omien myyntipisteidensä osalta. Matkatoimistot voisivat säilyttää "lakanat" jos se on heille tärkeää.

Muuten, mitä viimeisen vuoden (?) aikana olen pari kertaa käyttänyt joko matkatoimiston kirjoittamia tai VR:n nettikaupasta kotiinkuljetuksella tilattuja junalippuja, nuo ovat olleet tavallisella printterillä A4-arkille tulostettuja, ei siis niitä enää niitä pahvikortteja. Ainoa huomionarvoinen seikka on, että käytetty paperi on ollut jotain erikoisturvapaperia, jonka alalaidassa on ollut täsmälleen standardin kokoinen (n. 1/3 A4) lippuosuus, repäisykohdalla erotettavissa muusta muuten täysin valkoisesta arkista.

Lippuosuuden kuviointi oli ainakin kerran täsmälleen sama kuin standardissa pahvilipussa ja toisella kertaa taas joku hieman erilainen turvakuviointi.

Käytännössä tuo on toiminnallisesti ja ulkoasultaan lähes täysin sama asia kuin lentolippukelpoisella erikoislämpötulostimella tulostettu pahvikortti, paitsi että paperi on ohuempaa.

Sinänsä jännä juttu, että VR ei ikinä ottanut käyttöön standardin mukaista magneettiraitaa lipun takana, mikä löytyy esim. Ranskassa SNCF:n lipuista. Magneettiraidalliset liput olisivat olleet siitä käteviä, että jos automaattiin laittaa myös lukijan, niin liput voi vaihtaa toisiin automaatilla eikä tarvitse mennä tiskille. Mutta e-liput lienevät pikku hiljaa tekemässä magneettiraidasta museotekniikkaa ainakin tässä käyttötarkoituksessa. Ja tuo on vain hyvä, koska e-lippujen kanssa ei tarvita kallista erikoistulostustekniikkaa.
 
Sinänsä jännä juttu, että VR ei ikinä ottanut käyttöön standardin mukaista magneettiraitaa lipun takana, mikä löytyy esim. Ranskassa SNCF:n lipuista. Magneettiraidalliset liput olisivat olleet siitä käteviä, että jos automaattiin laittaa myös lukijan, niin liput voi vaihtaa toisiin automaatilla eikä tarvitse mennä tiskille. Mutta e-liput lienevät pikku hiljaa tekemässä magneettiraidasta museotekniikkaa ainakin tässä käyttötarkoituksessa. Ja tuo on vain hyvä, koska e-lippujen kanssa ei tarvita kallista erikoistulostustekniikkaa.

E-lippuahan ei voi vaihtaa vielä ellei peruuta sitä kokonaan ennen junan lähtöä, taimaksa uudestaan junakohtaisen paikkalisän. Tuo lippujen vaihtamattomuus muiden kuin "oikeiden" lippujen osalta ja tiskillä, lienee VR:llä jonkinlainen varotoimenpide jolla ehkäistään pummilla matkustamista.

Jos nykyisenkaltaisen e-lipun saisi muuttaa mielenmukaan kotitietsikalla toiselle lähdölle, niin se saattasi houkutella joitakin epärehellisiä henkilöitä sellaiseen, että tulostetaan samasta vain kerran maksetusta lipusta kaksi eri versiota eri lähdöille, ja että kaveruksista toinen matkustaa ensimmäisellä lähdöllä ja toinen toisella. Sitten kun konnareiden kannettavat myyntilaitteet toimivat reaaliajassa, että voivat erottaa mitätöidyn e-lipun voimassaolevasta,niin lähdön vaihtaminen e-lipullakin onnistuu.

t.Rainer
 
Nykyisessä lippujärjestelmässä on puutteita. Tätä foorumia lukee ilmeisesti useampikin konduktööri, olisi kiva tietää, mistä seuraavassa oli kyse.

Jollakin rouvalla oli IC-junassa matkalippuna netistä ostettu kännykkälippu, eli koodi oli tekstiviestinä puhelimessa. Konduktöörin pitää sitten näpytellä laiteelleen koodi lipun tulostusta varten. Tämä konduktööri ilmoitti rouvalle, ettei suostu koskemaan kenenkään puhelimeen. Sitten alkoi näytelmä, jossa rouva koitti useita kertoja luetella vierasperäisiä kirjaimia sisältävän pitkän koodin kännykästä ja konduktööri sitten niitä näpytteli tuloksetta koneelleen. Asiakas koki tilanteen mielestäni selvästi nöyryyttävänä - kymmenien tekstiviestilippujen kanssa ei aiemmin ollut ollut mitään hankaluuksia ja nyt sitten koko vaunun nähden ja kuullen tavattiin ajan kanssa numerosarjaa. Nimikylttiä konduktööri ei kantanut, eikä suostunut kertomaan nimeään, vaan totesi työnantajan tietävän, mistä on kyse. Itse asiakaspalvelu tässä tapauksessa oli asiallisen töykeää, Valtionrautateitten vanhat hyvät ajat palasivat mieleen. Normaali asiakaspalvelija olisi kyllä selittänyt syyn tuollaiseen toimintaan, muttei itse palvelussa sinänsä ollut moittimista.

Jos tuollainen toistuu jokaisen kännykkälipun kohdalla jokaisessa junassa, työnantaja varmasti tietää, mistä on kyse. En tiedä, miksei tuollaiselle pellelle anneta kenkää tai jotain vähän yksinkertaisempaa tehtävää rautateiltä. Vai tulisiko työvuorojen muuttuessa ammattiyhdistys väliin ja pysäyttäisi junat siksi, kunnes taas tämä kiskojen rautainen ammattilainen pääsee täpötäysiin juniin pelleilemään.

Veikkaan jonkun seikan näissä kännyköissä hiertävän työnantajan ja työntekijöitten välejä. Ehkä neuvottelemalla pelisääntöjä ei ole saatu kuntoon. Silti asioitten ratkominen yhden miehen taisteluna asiakkaita nöyryyttämällä ja kiusaamalla on nykypäivän Suomessa aika erikoista.

Konduktöörien joukossa on paljon niitä, jotka ammattitaidolla ja ystävällisesti hoitelevat ongelmatilanteet, vaikka asiakas olisikin väärässä. Unohtuneita matkatavaroita järjestellään toisiin juniin ja väärään junaan nousseille mietitään uusia yhteyksiä. Valitettavasti olen itsekin saanut hyvin epäasiallista palvelua ja kohtelua junissa. Hyvistä asiakaspalvelijoista huolimatta en jaksa arvostaa koko ammattikuntaa kovinkaan korkealle näitten tapausten takia. Ei sitä asiakaspalvelutyössä aina tarvitse jaksaa olla niin aurinkoinen, mutta asiakkaisiin ja heidän ongelmiinsa pitäisi jaksaa suhtautua asiallisesti. Toivottavasti tilanne muuttuu, kun entiset rautatievirkamiehet pikkuhiljaa häviävät eläkkeelle. Uuden henkilökunnan koulutuksessa on toivottavasti otettu asiakaspalveluun toisenlainen näkökulma.
 
Tämä konduktööri ilmoitti rouvalle, ettei suostu koskemaan kenenkään puhelimeen. Sitten alkoi näytelmä, jossa rouva koitti useita kertoja luetella vierasperäisiä kirjaimia sisältävän pitkän koodin kännykästä ja konduktööri sitten niitä näpytteli tuloksetta koneelleen. Asiakas koki tilanteen mielestäni selvästi nöyryyttävänä - kymmenien tekstiviestilippujen kanssa ei aiemmin ollut ollut mitään hankaluuksia ja nyt sitten koko vaunun nähden ja kuullen tavattiin ajan kanssa numerosarjaa.
Asiaa paremmin tuntematta tulee heti mieleen kaksi tapaa hoitaa tilanne molempia tyydyttävällä tavalla :) :

- Matkustaja näyttää koodin konduktöörille pitäen itse puhelinta kädessään
- Matkustaja kirjoittaa koodin paperille ja antaa sen konduktöörille

Onpa pienestä asiasta saatu kehitettyä vaikea. Tuolla tavaamismenetelmällä nyt ainakin virheitä on helppo tehdä.
 
Helsingin lähiliikenteessä selkein parannus olisi askel taaksepäin. Konnarit voisivat siirtyä lipunmyyjistä lipuntarkastajiksi, joskin myyntilaite voisi olla mukana. Vaikka väkeä junissa piisaa ja vaihtuvuus on suurta, olisi parempi, että systeemin ajattelutapa muuttuisi: lippu pitää olla mukana ja asiakas on siitä vastuussa. Jos automaatti olisi rikki, niin sitten junassa voisi olla toinen ja konnarilla tosiaan se kone. Miksi heidän "ammattitaitoaan" ei käytetä hyväksi.

Nyt aika kuluu käteislippujen myyntiin ja pennosten laskemiseen, sen sijaan kun aika menisi tarkastamiseen ja tarkastus alkaisi joka aseman jälkeen, pelote pummaukseen kasvaisi. Samalla konnarien "taito" eli ihmisten tarkkailu ja jänisten löytäminen pysyisi kunnossa. Turvallisuus myös paranisi.

Jos tosiaan pummeja haluttaisiin karsia, sitä saataisiin "painia" joka asemalla useita minuutteja näiden "kaikenkarvaisten" pummien kanssa. Sanoisin että M-junissa vapaamatkustajien osuus on karkeasti ainakin 50%, eli ei taitaisi resurssit riittää, ja pahimmassa tapauksessa joka toisella asemalla tarvittaisiin poliisia. Ei konduktöörin tehtävä ole painia pummien kanssa, vaan palvella asiakkaita. Tarkastajat ovat erikseen liputtomia etsimässä. Ja vartijat ovat niitä "kovien poistojen erikoismiehiä", joita kaivattaisiin kipeästi lisää iltoihin. Ja yleensäkin poistamistilanteissa on jo oman turvallisuuden kannalta hyvä olla apuna kaveri. Vai menisitkö yksiksesi M-junassa ilta yhdeksältä komentamaan kahta liputonta reisihousugangsteria ulos junasta? Ja miksi konduktööri alkaisi painimaan, koska ei saa siitä yhtään enempää palkkaa?

Jos liputtomia tosissaan haluttaisiin ratsata nollatoleranssityylillä, täytyisi joka eteisessä olla paha ja tyly virkamies, ehkä sitten homma voisi onnistua. Mutta millä firmalla olisi varaa palkata näin paljon henkilökuntaa, pelkästään kaiken varalta. Varsinkin kun firman pitää nykyään tehdä tulostakin. Ei ne konnaritkaan siellä ilmaiseksi töitä tee, pelkästään sen takia että saavat olla konnareita.
 
Jos liputtomia tosissaan haluttaisiin ratsata nollatoleranssityylillä, täytyisi joka eteisessä olla paha ja tyly virkamies, ehkä sitten homma voisi onnistua. Mutta millä firmalla olisi varaa palkata näin paljon henkilökuntaa, pelkästään kaiken varalta. Varsinkin kun firman pitää nykyään tehdä tulostakin. Ei ne konnaritkaan siellä ilmaiseksi töitä tee, pelkästään sen takia että saavat olla konnareita.

Eikä liputtomien metsästykseen voisi kehittää tietoteknistä ratkaisua? Lasketaan sisään tulevat ja ulos lähtevät matkustajat ja etäluetaan matkakortit suoraan taskuista. Järjestelmä ilmoittaa serverille potentiaalisen pummimäärän, joka ilmoitetaan tarkastajille. Tarkastajat voivat aina valita sen vaunun/kulkuneuvon, jossa on eniten pummeja. Samalla siirrytään tarkastajien osalta tulospalkkaukseen, jossa osa palkasta riippuu osumista.

Noin samalla tarkastajamäärällä saadaan paljon enemmän tehoja. 80 euron tarkistusmaksu on sen verran korkea, että jos yksi tarkastaja saa kiinni aina yhden pummin tunnissa, se kattaa kulut.
 
Taskusta luettavat kortit helpottavat vihamielisiä kortinlukijoita merkittävästi. Ei riitä tyhmä tunnistekortti jos kuka tahansa voi siihen lukea tai jopa kirjoittaa: kloonaus on helppoa ja häiriönteko mahdollista. Ratkaisuksi sopii toki fiksumpi, tietojaan koskaan suoraan paljastava kortti, joka sen sijaan pystyy vain todistamaan että se tietää.
 
Jos tosiaan pummeja haluttaisiin karsia, sitä saataisiin "painia" joka asemalla useita minuutteja näiden "kaikenkarvaisten" pummien kanssa. Sanoisin että M-junissa vapaamatkustajien osuus on karkeasti ainakin 50%, eli ei taitaisi resurssit riittää, ja pahimmassa tapauksessa joka toisella asemalla tarvittaisiin poliisia. Ei konduktöörin tehtävä ole painia pummien kanssa, vaan palvella asiakkaita. Tarkastajat ovat erikseen liputtomia etsimässä. [...] Jos liputtomia tosissaan haluttaisiin ratsata nollatoleranssityylillä, täytyisi joka eteisessä olla paha ja tyly virkamies, ehkä sitten homma voisi onnistua. Mutta millä firmalla olisi varaa palkata näin paljon henkilökuntaa, pelkästään kaiken varalta. Varsinkin kun firman pitää nykyään tehdä tulostakin. Ei ne konnaritkaan siellä ilmaiseksi töitä tee, pelkästään sen takia että saavat olla konnareita.

Hämmästelen miten muka tehokkaaksi itseään kuvittelevassa suomalaisessa yhteiskunnassa voidaan lähijunissa käyttää sen kaltaista rahastustapaa kuin Helsingin seudulla. Miksi tehdä asiasta näin monimutkaista?

Pummilla matkustetaan niin paljon juuri siksi, että se on niin helppoa ja vastaavasti lipun ostaminen rehellisesti on niin vaikeaa.

Pummilla matkustaminen vähenee radikaalisti, jos päätetään siirtyä avorahastuksesta suljettuun rahastukseen. Joka aseman jokaiselle sisäänkäynnille kunnon lippuportit!

Uskoisin että kyseessä olisi kannattava investointi. Jos YTV-alueella tehdään 42,3 miljoonaa matkaa vuodessa kuten VR ilmoittaa viime vuonna tehdyn ja näistä vaikkapa vain 10 % tehdään pummilla, kyseessä on 4,23 miljoonaa matkaa vuodessa. Oletetaan että lippuporteilla vaikkapa vain 40 % pummilla kulkevista saadaan maksamaan matkansa eli saadaan lipputulo 1 692 000 matkasta lisää vuodessa. Lipputuotteita on tietysti laidasta laitaan, mutta oletetaan hyvin varovaisesti että jokaisesta kilahtaa 1,50 € kassaan. Se tekee reilut 2,5 M€ vuodessa lisää. Jos halutaan varustaa kaikki 54 asemaa (lukumäärä Wikipediasta, sisältää myös YTV-alueen ulkopuoliset asemat) lippuporteilla, rahaa on jokaisen aseman varustamiseen keskimäärin 47 000 €, jos yhden vuoden lipputulon lisäys käytetään yksinomaan tähän tarkoitukseen.

En tiedä mitä yksi lippuportti maksaa, mutta veikkaisin että 47 tonnilla tekee jo aika mittavat portti- ja aitausjärjestelyt. Jos oletetaan että yksi portti maksaa vaikka 2000 €, niin jokaiselle asemalle voisi sijoittaa 23 porttia eli riittävästi jokaiselle sisäänkäynnille. Käytännössä ihan noin paljon ei tarvita, mutta toisaalta aitausjärjestelyjä saatetaan tarvita myös.

No, tämä on hieman ajatusleikkiä. Todellisuudessa tulee myös käyttökuluja (tietoliikenneyhteydet, huolto, valvonta jne.) sekä täytyy investoida lippuportteja ohjaaviin tietojärjestelmiin ja lipunmyyntiautomaatteihin, jotka täytyy sijoittaa suljetun alueen ulkopuolelle. Toisaalta säästöä saadaan siitä, että konduktöörejä ei tarvita enää rahastustehtäviin vaan pelkkään järjestyksenvalvontaan. Toisaalta järjestyshäiriöt vähenevät, kun asemilla ei niin vain maleksita ilman matkustusaikeita.

Täytyy myös huomioida, että suljetun alueen eristyksessä voi olla aste-eroja. Äärimmäinen vaihtoehto, eli että portit ovat järeät ja joka paikassa muualla on vähintään kolmimetrinen teräsaita estämässä luvatonta kulkua, on tietysti kovin kallis jos kohta tehokas. Toisaalta varsin pienimuotoisin konsteinkin päästäisiin jo kohtuullisen hyviin tuloksiin. Vaikka aitaaminen jätettäisiin mahdollisimman minimiin ja laitettaisiin vain lippuportit kulkuväylille, niin sekin lisäisi jo maksuhalukkuutta: porttien kiertäminen koettaisiin epäsosiaaliseksi käytökseksi, jolloin muiden ihmisten tuottama sosiaalinen kontrolli pitäisi huolen että mahdollisimman moni maksaa matkansa (nykyisin sosiaalinen kontrolli ei toimi kun muut eivät helposti näe päälle päin jos joku huijaa). Tätä voidaan vielä vahvistaa esim. siten, että lippuportti päästää jonkinlaisen äänen jokaisen onnistuneen leimauksen jälkeen ja mahdollisesti pahan rääkäisyn tunnistaessaan pummausyrityksen.

Lisäksi porttejahan ei ole pakko laittaa kaikille asemille ainakaan aluksi vaan varustaa ainoastaan suurimmat ja/tai ne joista aavistetaan eniten pummeja nousevan kyytiin. Toisaalta varsin hyvä olisi asentaa kahteen suuntaan toimivat portit, jossa pitäisi leimata sekä sisään että ulos mennessä. Tällöin lippuportti pystyisi automaattisesti tarkistamaan että matkustajalla on riittävät vyöhykkeet kattava lippu matkaa varten. Onneksi on mahdollista että fyysisesti sama portti toimii molempiin suuntiin, jolloin ei tarvitse olla erikseen poistumisportteja vaan kun saapuvat ja lähtevät matkustajavirrat ovat yleensä ajallisesti hieman eriaikaiset, selvitään hieman pienemmillä investoinneilla.

Lippusysteemejä ja porttejahan on tietysti monenlaisia, mutta minusta nykyoloihin soveltuisi parhaiten sellainen järjestelmä, joka tukee sekä olemassaolevia etäluettavia älykortteja (kun ne nyt kerran on olemassa) että 2D-viivakoodiin perustuvaa paperista lippua, jonka validiteetti varmistetaan online-datayhteyden kautta keskitetystä tietokannasta välittömästi. 2D-viivakoodilipuissa olisi se hyvä puoli, että sellaisten paperilippujen valmistaminen on äärettömän halpaa, joten esim. automaatista ostetut kertaliput voivat olla sellaisia, samoin kioskilla myytävät kertaliput. Samoin olisi mahdollista ostaa lippuja (joko kerta- tai kausi-) netistä ja tulostaa ne itse. 2D-viivakoodi pitäisi huolen, että lippu on validi eikä sen kopioilla matkusteta samanaikaisesti tai muuten siten, että on ilmeistä että se ei ole koko ajan fyysisesti saman henkilön hallussa (esim. validointi 10 minuutin sisällä kahdessa lippuportissa 40 km etäisyydellä toisistaan olisi estetty tietojärjestelmään rakennetun logiikan avulla).

2D-viivakoodin lukeminen on toki aavistuksen hitaampaa kuin älykortin käyttö, mutta juju onkin siinä että vakimatkustajilla olisi älykorttinsa ja vähän satunnaisemmat käyttäjät (turistit, kaupungissa käyvät liikematkustajat, tavallisesti autoa käyttävät) voisivat käyttää niitä eikä noin sekunnin pidempään kestävä "leimaus" (siis käytännössä skannaus ja validointi tietojärjestelmästä) lippuportissa aiheuttaisi mitään suurempaa haittaa.

Joka tapauksessa tuollainen järjestelmä olisi valovuosia edellä nykyisestä e-lippusysteemistä jossa konduktööri naputtaa pitkän koodin laitteeseensa ja tulostaa tarkastuslipukkeen. Tai kertalipun myynnistä konduktöörin laitteella.

Tällaisissa suunnitelmissa täytyy vain säilyttää maltti eikä hullaantua liikaa kalliista tekniikasta kuten älykorteista, joiden edut saataisiin aikaan helposti muutenkin, jos tietojärjestelmä vain on olemassa. 2D-viivakoodi yhdistettynä sopivaan vilpin estävään validointilogiikkaan olisi ainakin teknisesti erittäin halpa, joustava ja suhteellisen low tech -ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös