- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Rautatiesivun uutisista bongasin, että Aftonbladetin artikkelissa kirjoitetaan junaliikenteen tuottavan useimmissa Euroopan maissa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bussiliikenteen, kun sähköntuottamistavat otetaan huomioon. Sen mukaan junamatkustaminen Suomessa tuottaa hiilidioksidia 22 g/matkustaja-km ja bussiliikenne 15 g/m-km. Nollille pääsevät Ruotsi, Norja ja Sveitsi, koska niiden sähkö tuotetaan vain "vihreällä sähköllä" (eikö näissä maissa tosiaan ole ollenkaan diesel-junaliikennettä?). Artikkelin mukaan myös Ranskan, Itävallan ja Luxemburgin junaliikenne pääsee bussiliikennettä vähempiin päästöihin. Saksa taas on sijoittunut lähes huonoimpaan kastiin 52 g/m-km-päästöillään.
Vähän herää epäilyksiä tuosta vertailusta. Diesel-henkilöliikenne Suomessa on matkustajamääriltään jo melko olematonta, mutta en ole varma, onko vertailussa huomioitu diesel-liikennettä ollenkaan, mutta sen pitäisi vain parantaa junan sijoitusta. Suomalaisissa vertailuissa asialla on ollut VTT, ja tulos on ollut aina selvästi junan eduksi. Ja junan käyttämä energia on Suomessakin merkittävästi vähähiilidioksidisempaa kuin dieselbussin, vaikka VR tilaisi vain "halpaa sähköä" (tämän vuoden tammikuusta alkaen ilmeisesti vihreää sähköä). Junan täytyisi siis käyttää merkittävästi enemmän energiaa matkustajakilometriä kohti. Toki yleensä suomalaisissa vertailuissa käytetään matkaa Helsingistä Ouluun, jolla junalla lienee kuitenkin melko hyvä käyttöaste. Olisi mielenkiintoista kuitenkin tietää lukuarvot tuon selvityksen taustalla.
Tutkimuksen on tehnyt NTM, jolla tarkoitettaneen: Nätverket för transporter och miljön.
Vähän herää epäilyksiä tuosta vertailusta. Diesel-henkilöliikenne Suomessa on matkustajamääriltään jo melko olematonta, mutta en ole varma, onko vertailussa huomioitu diesel-liikennettä ollenkaan, mutta sen pitäisi vain parantaa junan sijoitusta. Suomalaisissa vertailuissa asialla on ollut VTT, ja tulos on ollut aina selvästi junan eduksi. Ja junan käyttämä energia on Suomessakin merkittävästi vähähiilidioksidisempaa kuin dieselbussin, vaikka VR tilaisi vain "halpaa sähköä" (tämän vuoden tammikuusta alkaen ilmeisesti vihreää sähköä). Junan täytyisi siis käyttää merkittävästi enemmän energiaa matkustajakilometriä kohti. Toki yleensä suomalaisissa vertailuissa käytetään matkaa Helsingistä Ouluun, jolla junalla lienee kuitenkin melko hyvä käyttöaste. Olisi mielenkiintoista kuitenkin tietää lukuarvot tuon selvityksen taustalla.
Tutkimuksen on tehnyt NTM, jolla tarkoitettaneen: Nätverket för transporter och miljön.