Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Mahdollisuudet korvata Pendolinoja IC2-junilla rantaradalla

  1. #1
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Mahdollisuudet korvata Pendolinoja IC2-junilla rantaradalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Ne pendolinorungot saataisiin Rantaradalta, jossa pystytään ajamaan Ic2:sella 200 km/h, jos vain halutaan.
    Rantaradan junanopeuksien nostaminen 200 km/h tasalle vaatisi kyllä hieman radan remppaamista. Rantaradan tyypillisin nopeus taitaa olla tällä hetkellä 140 km/h. Siksipä olen ihmetellyt, että miksi Sr2 -vetureita "tuhlataan" Helsinki-Turku -välillä, kun tällä haavaa Sr1:n huippunopeus (140 km/h) riittäisi hyvin Helsingin ja Turun välillä kulkevien IC -junien vetämiseen nykyisellä aikataululla. Sr2 -vetureille voisi olla parempaa käyttöä esim. oikoradalla.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.02.2008 kello 14:23. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  2. #2
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    RHK:n "Rataverkon kuvaus 7.1.2008" mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus välillä Kirkkonummi - Turku on veturijunille 160 km/h ja moottorijunille osalle matkaa 180 ja osalle 200 km/h. Vastauksena edelliseen viestiin.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    RHK:n "Rataverkon kuvaus 7.1.2008" mukaan matkustajajunien suurin sallittu nopeus välillä Kirkkonummi - Turku on veturijunille 160 km/h ja moottorijunille osalle matkaa 180 ja osalle 200 km/h. Vastauksena edelliseen viestiin.
    Kiitos täsmennyksestä. Aika hurjia lukemia. Rantarata ei vain oikein näytä ulos päin siltä, että siellä voisi ajaa noinkin lujaa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  4. #4
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    <Rantaradan nopeuksista>
    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Kiitos täsmennyksestä. Aika hurjia lukemia. Rantarata ei vain oikein näytä ulos päin siltä, että siellä voisi ajaa noinkin lujaa.
    Itse asiassa verkkoselostuksen ja näemmä rataverkon selostuksenkin nopeusrajoitustiedot ovat valitettavan epätarkkoja, joten asia ei ole noin yksinkertainen; esimerkiksi tunneleista, tasoristeyksistä, silloista, laituripoluista ja radan huonokuntoisuudesta johtuvat lyhyellä matkalla vaikuttavat nopeusrajoitukset on käsiteltävä erikseen.

    Tehdessäni Varsinais-Suomen paikallisjunaliikenneraporttiin graafista esitystä nopeusrajoituksista sain täsmennettyä tietoa RHK:sta. Tulos rataosuudelta Salo-Turku satama on tuon raportin sivulla 15. Koko rantaradan osalta vastaava grafiikka on tulossa rantaradan liikenteelliseen selvitykseen, joka julkaistaneen lähiaikoina.
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

  5. #5
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: vaasaan pendolla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Ne pendolinorungot saataisiin Rantaradalta, jossa pystytään ajamaan Ic2:sella 200 km/h, jos vain halutaan.
    "Jos vain halutaan" tarkoittaa aika monen tunnelin avartamista. Kun Rantarata perusparannettiin, ei kaksikerrosvaunuista oltu kuultu mitään. Suuri harmi, kun silloin ei voitu rakentaa suoraan Elsa-rataa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.02.2008 kello 21:30. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  6. #6
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: vaasaan pendolla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    "Jos vain halutaan" tarkoittaa aika monen tunnelin avartamista. Kun Rantarata perusparannettiin, ei kaksikerrosvaunuista oltu kuultu mitään. Suuri harmi, kun silloin ei voitu rakentaa suoraan Elsa-rataa.
    No mikäs siinä se tunnelin korkeus oikein on ongelma? Jos se pystytään ajamaan niistä tunneleistä läpi 160 km/h niin miksei myös 200 km/h nopeudella? Eihän se nopeus siihen vaikuta että mahtuuko vai ei? Jos sinne tunneliin ei mahdu niin eikös se ole ihan samaa ajaa joko 20 km/h tai 200 km/h? Joka tapauksessa ei riitä. En nää siinä oikein logiikkaa. Totta on kyllä, että aika paljon saneeraamista tuo rantarata vaatisi. Pitäisi saada jo toinen raide. Tai ainakin hyvä peruskorjaus, niihin tunneleihin sitä tilaa enemmän niin ainakin sitten mahtuisi ajamaan kovempaa ja siten matka-aika lyhenisi. Eikös Vr:n jossain tavoitteessa lukenut että Helsinki-Turku olisi pitäny saada vuoteen 2007 mennessä 1 ja 33 minuuttia kestäväksi matkaksi pendolinolla?
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #7
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Mahdollisuudet korvata Pendolinoja IC2-junilla rantaradalla

    Verkkoselostus 2009 kertoo:
    Liite 9, suurimmat nopeudet tunneleissa:
    Esim Lillgård ja Riddarbacken -nimisissä tunneleissa on sn120 DoSto-kalustolla.
    Huom! Vain kahdessa rantaradan tunnelissa saa kerrostaloilla ajaa 120KPH.
    Ilmeisesti korkeampi vaunu synnyttää kovemman paineen ahtaassa tunnelissa ja joko vaunu itse tai tunnelin rakenteet eivät sitä kestä.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Nopeusrajoituksia tulee mitä ihmeellisimmistä syistä, joista ei tavallinen harrastelija tiedä tuon taivaallista. Esimerkiksi rantaradalla käytettävät vanhat posliiniset eristimet rajoittavat 2 x Sm3:n nopeuden 160:een.

  9. #9

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Mahdollisuudet korvata Pendolinoja IC2-junilla rantaradalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Ilmeisesti korkeampi vaunu synnyttää kovemman paineen ahtaassa tunnelissa ja joko vaunu itse tai tunnelin rakenteet eivät sitä kestä.

    Paineisku tunneliin ajettaessa saattaa suurilla nopeuksilla olla yllättävän raju. Sm4:n kattorakenteet vaurioituivat Espoon tunnelissa koeajojen yhteydessä vuonna 1999 nopeudella 160 km/h. Tunneli on sentään kaksiraiteinen ja vain 99 metriä pitkä!

  10. #10
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Mahdollisuudet korvata Pendolinoja IC2-junilla rantaradalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Nopeusrajoituksia tulee mitä ihmeellisimmistä syistä, joista ei tavallinen harrastelija tiedä tuon taivaallista. Esimerkiksi rantaradalla käytettävät vanhat posliiniset eristimet rajoittavat 2 x Sm3:n nopeuden 160:een.
    Onneksi tuli koettua ja nähtyä tuo 2 x Sm3 200 km/h jo hyvissä ajoin oikeissa paikoissa... Sitten vuosikymmenen "ongelmattoman" ajelun jälkeen joku keksi, että nämä eristimethän hajoaa.

    Tunnelit on ilmeisesti melkoisen erikokoisia jokainen, siksi siis tuommoisia vaihtelevia rajoituksia on jaeltu. Eikä kaluston ulkokuorta ei tosiaan haluta säpäleiksi ihan joka kerta tunneliin ajettaessa... Tottolassa vähän eristelevyt lepattaa junan mennessä, mutta mitä pienistä. Kerranpa tuli vaunuihin ikkunoiden läpi vähän jäälohkareita Pepallonmäen tunnelista, kun siitä porhallettiin pikurilla vain 160 km/h läpi... Sn160 sinisillä meno tunneleissa (ja avomaalla) on siis melkoisen rajua kyytiä, vaan pianhan tuokin harvinaislaatuinen "ilo" rataverkolta häviää Kuusakoski Oy:n takapihalle...

  11. #11
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Miksi Vaasan rata pitäisi sähköistää?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Kiitos täsmennyksestä. Aika hurjia lukemia. Rantarata ei vain oikein näytä ulos päin siltä, että siellä voisi ajaa noinkin lujaa.
    Suurpiirteisesti rajoitukset menee näin: Kirkkonummi-Siuntio 180 km/h, Siuntio-Inkoo 160 km/h, Inkoo-Karjaa 180 km/h. Pohjankuru-Ervelä on käytännössä ensimmäinen 200 km/h "pikataival", seuraava on Perniö-Tottola ja kolmas Halikko-Kevola. Rajua meininkiä ja matkustamisen "tunnelmaa" pendolla siis, jos keikku toimii (juna kyllä keikkuu ilmankin!). Aikatauluissa kuitenkin melkeinpä oletetaan, ettei kallistus toimi. Siispä näillä Italian ihmeillä saavutetaan näiden keikauttimen toimiessa lounaisrannikon kimurantilla rataverkolla lähinnä pitkiä (yli 5 min) "taukoja" kuljettajille Karjaalla / Salossa. Geometria kyllä sallisi vielä Paimiostakin eteenpäin ainakin 180-200 km/h aika pitkälle, lähes Kupittaalle saakka.

    Veturijunien osalta tilanne ei ole ihan näin hyvin. Tähtelä-Inkoo väli on melko pitkä 120 km/h osuus, muita hitaita kohtia on Karjaan kaksoisraiteella, Ervelän aseman kohdalla, Tottolan tunnelien ja Salon ratapihan väli, Paimion ja Piikkiön kaarteet, Littoisen alue...

    Helsinki-Kirkkonummi toki on 120 km/h joka junalle runsaine 80 - 100 km/h hidastuksineen...
    Viimeisin muokkaaja Jpl; 01.03.2008 kello 02:03.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoraitiotien mahdollisuudet Turussa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 18.05.2012, 23:14
  2. Vastauksia: 62
    Viimeisin viesti: 11.01.2011, 22:17
  3. Tällaisilla junilla lentoasemalle
    kirjoittanut Ertsu foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 05.05.2008, 18:54
  4. Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 16:57
  5. IC2 ja Pendolinoja muualle
    kirjoittanut M62 foorumissa Junat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.05.2006, 14:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •