Pääradan lähijunaliikenteen lisäämisajatuksia

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Järvenpää on asukasluvultaan kaksi kertaa suurempi kuin Mäntsälä ja ihmiset asuvat lähempänä asemia kuin Mäntsälässä. Eiköhän suurempi junatarjonta ole täysin perusteltua.

Tämän lisäksi Järvenpäässä on tunnin vuoroväli kaikilla muilla asemilla paitsi Järvenpään keskustassa. G-junat ja ruuhkan pari vuoroa täydentävät, mutta perusvuoroväli on tunti. R-junille voitaisiin lisätä Saunakallion pysähdys, sillä kyseessä on melko suuri kerrostalolähiö. Purola ja Kyrölä ovat hiljaisia omakotialueita, niille riittäisi tunnin vuoroväli ja R-junat eivät liikaa hidastuisi.

Onko kenelläkään ideoita pääradan junatarjonnan uudelleenjärjestelemiseksi? Oletetaan nyt, että ylimääräisiä raiteita ei rakenneta, vaan tarjonta olisi järjestettävä nykyisessä rataverkossa. Tulisiko Tampereelle päättyviä InterCity-junia korvata enemmän Sm4-kalustolla tai pysäytellä useammissa taajamissa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös olis fiksumpaa, että vaikka Toijalasta lähtis Hesan ja Turun junien jälkeen oma paikkuri Tampereelle. Voishan se lähteä jo Hämeenlinnasta ja olis synchronoitu em juniin Toijalassa. Meinaan jos juna tulee Hesasta asti, tulee matkasta kamalan hidas. Tietty vois jokunen lähijuna lähteä Humppilasta ja pysähtyisi myös Urjalassa ja muualla ennen Toijalaa.
 
Voishan se lähteä jo Hämeenlinnasta ja olis synchronoitu em juniin Toijalassa. Meinaan jos juna tulee Hesasta asti, tulee matkasta kamalan hidas.

Mutta eihän sillä ole merkitystä, koska ei pääradan taajamajunien ole tarkoituskaan ensisijaisesti palvella Helsingistä Tampereelle menijöitä (jotkut toki haluavat säästää siinäkin muutaman euron). Näillä taajamajunilla tehdään matkoja kaikilta asemilta kaikille asemille. Esimerkiksi jos haluat Keravalta Lempäälään, on taajamajuna nopeampi, jos vaihtoajat ovat yhteensä yli 8 minuuttia (käytännössä nykyisellä liikennöintirakenteella alle 8 min ei onnistuisi).

Vaikka edellämainittujen matkojen kysyntä on verrattain pientä, niiden mahdollistamisen lisäkustannus on mitätön, koska joka tapauksessa halutaan liikennöidä väliasemilta Helsinkiin ja Tampereelle. Koska on kaikin puolin järkevää ajaa taajamajuna Helsingistä suoraan Tampereelle asti, mitä etua niiden katkaisemisesta saataisiin?
 
No, vaikka sellaisia etuja, että pohjoisempaa tulijat ehtisivät Tampereelle kouluun/töihin fiksuihin aikoihin. Eli aamulla voisi vaikka joskus 0700 pintaan lähteä Toijalasta pohjoseen juna, miten sen saakin niin järjestettyä että Tampesterin keskustan kouluihin ehtisi. Mulla ei oo tässä nyt aikatauluja, joten en tiedä R-junan kulkuajoista. Kalustokierto on ihan hyvä syy, mutta toisaalta seisoohan riksussa iso liuta Sm:iä parkissa. Päivällä taas sen ei kai ole niin tarkkaa millä minuutilla liikkuu.

Kun minua harmittaa VRO:n asenne siinä kohtaa kun aina sieltä sanotaan, että viis muualla Suomessa asuvien työhön/kouluunmenoajoista, kunhan vaan meidän yhteys Helsinkiin on niinkuin me haluamme.
 
No, vaikka sellaisia etuja, että pohjoisempaa tulijat ehtisivät Tampereelle kouluun/töihin fiksuihin aikoihin. Eli aamulla voisi vaikka joskus 0700 pintaan lähteä Toijalasta pohjoseen juna, miten sen saakin niin järjestettyä että Tampesterin keskustan kouluihin ehtisi. Mulla ei oo tässä nyt aikatauluja, joten en tiedä R-junan kulkuajoista.

R-junan voimassaoleva aikataulu:

Koodi:
Lähtö         Tulo          Juna       Kulussa
[B]07:00 Toijala 07:22 Tampere Lähijuna R M-P [/B]
07:59 Toijala 08:22 Tampere Lähijuna R M-L 
10:59 Toijala 11:22 Tampere Lähijuna R M-S 
13:59 Toijala 14:22 Tampere Lähijuna R M-S 
16:59 Toijala 17:22 Tampere Lähijuna R M-S

Eiköhän riitä toijalalaisille. Jos Turusta tuleva juna liikennöidään suunnilleen nykyisin aikatauluihin, Toijalaan tulee noin puolen tunnin vuoroväli. Toki, jos halutaan jatkaa puolen tunnin välein liikennöitäväksi suunniteltu Nokia-Lempäälä-juna Toijalaan, voidaan lisäliikennettä ajatella.
 
No, vaikka sellaisia etuja, että pohjoisempaa tulijat ehtisivät Tampereelle kouluun/töihin fiksuihin aikoihin.

On aivan eri asia, pitäisikö aamun ensimmäinen ja mahdollisesti toinen juna ajaa Toijalasta tai Hämeenlinnasta Tampereelle kuin että kaikki päivän junat ajettaisiin Toijalasta tai Hämeenlinnasta. Ensimmäiset ja viimeiset vuorot usein ovat poikkeuksellisia, muttei silti tarvitse huonoa liikennöintikäytäntöä koko päiväksi järjestää.
 
R-junan voimassaoleva aikataulu:

Koodi:
Lähtö         Tulo          Juna       Kulussa
[B]07:00 Toijala 07:22 Tampere Lähijuna R M-P [/B]
07:59 Toijala 08:22 Tampere Lähijuna R M-L 
10:59 Toijala 11:22 Tampere Lähijuna R M-S 
13:59 Toijala 14:22 Tampere Lähijuna R M-S 
16:59 Toijala 17:22 Tampere Lähijuna R M-S

Eiköhän riitä toijalalaisille. Jos Turusta tuleva juna liikennöidään suunnilleen nykyisin aikatauluihin, Toijalaan tulee noin puolen tunnin vuoroväli. Toki, jos halutaan jatkaa puolen tunnin välein liikennöitäväksi suunniteltu Nokia-Lempäälä-juna Toijalaan, voidaan lisäliikennettä ajatella.

Kyllä seitsemäksikin voisi olla hyvä päästä. Ei tällaisen aamujunan tarvitse lähteä kuitenkaan lähteä Toijalasta, vaan se voisi lähteä vaikka Hämeenlinnasta tai jopa Riihimäeltä asti.

Se, että Tampereelle ensimmäinen juna saapuu 7:22, on vielä kohtuullista. Muualla Suomessa aikataulut ovat vielä ongelmallisempia. Esimerkiksi Poriin pitäisi päästä junalla Tampereen suunnalta kaksi tuntia aiemmin, jotta työmatkojen kulkeminen olisi ylipäätään mahdollista.

Toijalastahan olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus jatkaa myös Valkeakoskelle. Tällöin voisi liikennöidä vaikkapa Toijala-Tampere-junia, jotka voisivät tulla myöskin Turun suunnalta ja Helsinki-Toijala-Valkeakoski-junia.

Pitäisikö pääradalle sitten lisätä seisakkeita? Miten olisi pysähdys Riihinmäessä Tienhaaran kaupunginosassa varuskunnan lähellä? Hyvinkäällä mahdollisia pysähdyspaikkoja olisivat Martti ja Paavola.
 
Pitäisikö pääradalle sitten lisätä seisakkeita? Miten olisi pysähdys Riihinmäessä Tienhaaran kaupunginosassa varuskunnan lähellä? Hyvinkäällä mahdollisia pysähdyspaikkoja olisivat Martti ja Paavola.

Kannattaisi harkita. Järvenpäässä on useita seisakkeita kaupunkia palvelemassa. Miksi Hyvinkäällä ja Riihimäellä on kummassakin vain yksi juna-asema? H-junat voisivat pysähtyä Hyvinkäällä myös Martissa ja Paavolassa. Riihimäellä Tienhaaran seisakkeella voisivat pysähtyä Tampereen suuntaan jatkavat R-junat. Riihimäeltä Lahden suuntaan voisi olla Taipaleen pysäkki muutaman kilometrin päässä asemasta.

Tampereella saisi lisätä Helsingistä tuleville R-junille pysäkkejä ennen keskustaa. Lahdessa samoin voitaisiin tehdä Z-junille. Uusien pysäkkien kohdalle olisi mahdollista kaavoittaa uutta asutusta.
 
Helsinki-Toijala-Valkeakoski-junia.
Realistisempaa olisi toivoa esim. Hankopaanalta vapautuvia Dm12-junia pendelöimään Toijala-Valkeakoski-väliä niin, että juna saapuisi ennen puolta Toijalaan, lähtisi puolen jälkeen Valkeakoskelle, jonne saapuisi ennen tasaa ja lähtisi taas tasan jälkeen Toijalaan. Infrastruktuuria juna tarvitsisi Sn:n parannuksen verran (50 -> 80 tai 100) ja laiturien rakentamisen verran (Toijalaan oma laituri, Vlk:n matala laituri periaatteessa riittää). Juna siten liikennöisi niin, että Koskista pääsisi Toijalaan sopivasti vaihtamaan Tampereen, Turun ja Helsingin suunnan kaukojuniin, jotka ovat Toijalassa juurikin puolelta ja toisaalta Toijalasta pääsisi näppärästi tasaksi Koskiin töihin. Pääteasemaksi Valkeakoskelle sopisi radan päässä oleva Säterin tehdas.
 
Toijalastahan olisi ainakin periaatteessa mahdollisuus jatkaa myös Valkeakoskelle. Tällöin voisi liikennöidä vaikkapa Toijala-Tampere-junia, jotka voisivät tulla myöskin Turun suunnalta ja Helsinki-Toijala-Valkeakoski-junia.

Henkilöjunaliikenteen ulottaminen Valkeakoskelle ei millään muotoa ole järkevä, saatikka kannatettava hanke vaikka asiaa tarkastelisi rautatiekiskosta väännettyjen silmälasien läpi.

Valkeakosken r-asema sijaitsee syrjässä ja rata kulkee muutenkin täysin väärässä paikassa suhteessa asutukseen. Sen sijaan suhteellisen tiheästi liikennöity paikallisbussiliikenne Tampereelle ja Toijalaan(rautatieasemalle) lävistää lähes koko kylän ja tarjoaa tiheän pysäkkiverkoston. Jos taas on isolle kirkolle menossa niin helpompi, edullisempi ja nopeampi tapa on hypätä Paunuun kuin hankkiutua junalle Toijalaan.
 
VR on lakkauttanut menneiden vuosien aikana seisakkeita ja asemiakin ihan roppakaupalla tehokkuuden ja ties minkä nimissä, jopa väittäen palvelun parantuneen kun pysäkki on poistettu käytöstä...Ei tämmöisellä logiikalla tietysi voi oikea palvelun tarjoaja toimia, mutta VR voi näköjään. Kaikki pääradan lakkautetut seisakkeet tulisi palauttaa jkäyttöön ja asutuksen lisäännyttyä sitten viimeisten lakkautusten olisi uusiakin varmasti hyvä perustaa lisää.
 
Kaikki pääradan lakkautetut seisakkeet tulisi palauttaa jkäyttöön ja asutuksen lisäännyttyä sitten viimeisten lakkautusten olisi uusiakin varmasti hyvä perustaa lisää.

Joo, kiva idea. Pannaan luetteloa vähän niin tulee ajatus kaikille selväksi. Listassa vain lakkautettuja pysähdyspaikkoja Tampereen ja Riihimäen väliltä: Hatanpää, Rantaperkiö, Rukkamäki, Multisilta, Sääksjärvi, Höytämö, Kulju, Vanattara, Moisio, Hakkari, Hollo, Hulaus, Mattila, Hinkka, Arometsä, Junkkari, Ilomäki, Santti, Kuurila, Vinnilä, Leteensuo, Ihalempi, Kantolanniemi, Vanaja, Harviala, Huhtola, Leppäkoski, Kelhä, Sammalisto.

Ensi alkuun ne Tampereelle menevät R-junat voisivat alkaa pysähtyä näillä, sitten myöhemmin tavoitteeksi voisi ottaa vaikka Riihimäki-Lahti -väliltä ennen tutun noin 2,5 km:n keskimääräisen asemanvälin.
 
Takaisin
Ylös