Pääradan lähijunaliikenteen lisäämisajatuksia

Valkeakosken r-asema sijaitsee syrjässä ja rata kulkee muutenkin täysin väärässä paikassa suhteessa asutukseen. Sen sijaan suhteellisen tiheästi liikennöity paikallisbussiliikenne Tampereelle ja Toijalaan(rautatieasemalle) lävistää lähes koko kylän ja tarjoaa tiheän pysäkkiverkoston.
Joitain huomioita:
  • Valkeakosken keskusta on oleellisesti kolmiosainen: eteläosassa "virastokeskusta" ja linja-autoasema, keskiosassa salmen pohjoispuolella kaupallinen keskusta ja pohjoisosassa pienempi keskittymä. Rautatieasema on keski- ja pohjoisosien välillä, eli asemalta on linnuntietä vajaa kilsa kauppakeskustaan. Jos rautatieasemalta raivataan suorempi kulkuyhteys kauppakeskustaan, saadaan lyhemmät kävelymatkat.
  • Valkeakosken asuntomessut järjestetään 2009. Pilottihankkeena voisi liikennöidä Toijalasta shuttlejunia Valkeakoskelle, josta vaihto shuttlebussiin VLK las - ras - Lintula (asuntomessualue).
  • Paikallis- ja seutubusseja voisi käyttää liityntäliikenteeseen edellyttäen, että seutulippu kelpaa myös junassa.
  • Seutubussit Valkeakoskelta Toijalaan (josta edelleen Tampereelle?) tunnin välein porrastettuna taajamajunan kanssa tarjoaisivat puolen tunnin välein liikennöitävän joukkoliikenneyhteyden Akaan kaupungin päätaajaman ja Valkeakosken kaupungin välillä - käytettävä reitti kaupunkien välillä vain olisi hieman eri.
 
Hämeen Sanomissa 10.8.2008 oli artikkeli "Pääradan varteen kasvavan asutuksen toivotaan tehostavan junaliikennettä" En viisi koko artikkelia kirjoittaa mutta tässä on osa artikkelista:

Hämeen Sanomat sanoi:
Hämeenlinnan seudun radanvarsikunnat kaavoittavat asuntoja ahkerasti Helsinki-Tampere-radan varteen. Toivomuksena on, että asutus tuo pääradalle tulevaisuudessa paremmat liikenneyhteydet työmatkalaisille.

Kuntia kaavoituspuuhiin patistellut kansanedustaja Jari Koskinen (kok.) uskoo, että radanvarsiasutus nopeuttaa pyrkimyksiä saada raiteille uusia kiskoja ja sitä kautta enemmän junavuoroja.

Pääradan kehittäminen on hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa mainittu yhtenä seuraavalle hallituskaudelle suunnitelluista hankkeista. Se on kuitenkin kirjattu koskemaan vain Helsinki-Riihimäki-väliä. Koskisen mukaan asiassa on edettävä askel kerrallaan. - Jostain pitää aloittaa. Riihimäeltä on sitten mahdollisuus jatkaa Hämeenlinnaan asti.

Raideliikenteen tehostaminen on paitsi ilmastoystävällinen myös taloudellinen vaihtoehto Etelä-Suomessa, kertoo Janakkalan teknisen toimen ja maankäytön johtaja Juha Prittinen. Janakkalassa raideliikenne on huomioitu kaavoituksessa etenkin Turengissa, missä lähijuna pysähtyy jo nyt.

Ihmisiä pitää Prittisen mukaan saada radanvarteen, jotta junaliikenne käy kannattavaksi - ei toisinpäin. - Niin se menee terveesti. Janakkalan kunnanjohtajan Pekka Harjun mukaan kyseessä on kuitenkin muna-kana-tilanne. Helsingin seudulta asukkaiden saaminen riippuu rautatieyhteyksistä. Jos ne eivät pelaa, ollaan moottoritien varassa eikä se ole kestävän kehityksen vaihtoehto, Harju toteaa.

Kalvolan Iittala on uusine asuinalueineen on rautatieaseman välittömässä yhteydessä. Vain suunnitteilla oleva Numminmäen asutusalue jää kunnanjohtaja Antti Salosen mukaan vähän kauemmaksi. Hattulassa Parola kuuluu radan vaikutuspiiriin ja koko kunta on liikenteen kannalta solmukohdassa. - Hattulan suosio suinpaikkana perustuu juuri sijaintiin, toteaa
kunnanjohtaja Martti Pura.

Ministeriö maksaa lähijunat Tampereen ja Riihimäen välillä

Hattulassa, Kalvolassa ja Janakkalassa toivotaan, että juna pysähtyisi useammin myös niiden asemille. VR liikennöi nykyään vain siellä, missä se kannattaa taloudellisesti. Siksi Liikenne- ja viestintäministeriö ostaa VR:ltä sellaiset junavuorot, jotka muuten tuottaisivat tappiota. Tampere-Riihimäki-välillä kulkevasta kuudesta taajamajunavuorosta jokainen on ministeriön kustantama. Lähijunien määrä tuskin lisääntyy lähiaikoina, sillä määrärahat pysyvät vuosittain samana tämän hallituskauden ajan. Tampere-Riihimäki-välille voisi kuitenkin järjestää lisävuoroja pelkillä aikataulujärjestelyillä, jos rahaa olisi.

Kunnat eivät aio maksaa junavuoroista

- Paluuliikenne tarvitsisi yhden iltavuoron lisää, jotta työmatkaliikenne Turengista Helsinkiin ja takaisin saataisiin pelaamaan. Harjun mukaan ministeriölle on ehdotettu iltaseitsemän jälkeen Helsingistä lähtevää junavuoroa, mutta rahoitusta ei ole löytynyt. Kunnassa ei kuitenkaan ole edes harkittu sitä, että kunta itse kustantaisi puuttuvan junavuoron. - Se ei ole kuntien tehtävä vaan valtion, Harju totetaa. Samaa mieltä ollaan Kalvolassa. - Jos se polku avataan niin mikään ei kohta enää riitä, toteaa Kalvolan kunnanjohtaja Antti Salonen.

Uskoisin edelleen, että jos kaavoittajat näkevät tulevaisuuteen, niin tajuavat että tieliikenteellä ei ole kovin ruusuista tulevaisuutta ja kaavoittavat vaikka varmuuden vuoksikin ratojen varteen. Seisakkeita on helppo pystyttää.

Valitettavasti näin ei ole. Kaavoittajilla ja kunnallispoliitikoilla olisi kyllä halua suosia ratoja, mutta se on mahdotonta. Ihmiset haluavat asumaan sinne, missä hyvät liikenneyhteydet ovat käytettävissä heti. On turha kaavoittaa tontteja radan varteen. Kukaan ei osta ja rakenna niitä odottamaan sitä, että viereen ilmestyisi seisake joskus, ja että siihen vielä saataisiin pysähtymään juna. Töihin ja kouluun on päästävä muuttoa seuraavana päivänä.

Onneksi ratojen varsiin kaavoitetaan ainakin Hämeen Sanomien mukaan. Artikkelissa todetaan, että ensin pitää saada ihmiset radan varteen jotta voidaan rakentaa seisakkeita ja aloittaa junavuoroja.

Toinen asia mikä kannattaa huomata artikkelista, että kunnanjohtajat eivät halua että kunnat ostaisivat junavuoroja VR Osakeyhtiöltä, mikä on ihan ymmärrettävää.
 
Takaisin
Ylös