Sr1:n huippunopeus

Liittynyt
27 Lokakuu 2007
Viestit
353
Ykkös-mallia? Täytenee korjata kaikki Sr1 ovat sn 140 kalustoa. 3111 menetti joskus yli vuosi sitten sn 160 telit ja oli siten viimeinen sn160 telein varustettu Sr1.
Eikö 3049 ole toisen hankintaerän veturi .

Miksi Sr1 veturit on muutettu 140 km/h nopeudelle? Joensuun Intercityt ajetaan usein Sr1 veturilla. Veturien huippunopeus on vain 140 km/h vaikka oikoradalla Intercity-junalla saisi ajaa 160 km/h.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee

Miksi Sr1 veturit on muutettu 140 km/h nopeudelle? Joensuun Intercityt ajetaan usein Sr1 veturilla. Veturien huippunopeus on vain 140 km/h vaikka oikoradalla Intercity-junalla saisi ajaa 160 km/h.

Eikö Sr1 alkanut menettää tehoa noissa 160km/h nopeuksissa. Ainakin jotain sellaista olen jossain kuullut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee

Miksi Sr1 veturit on muutettu 140 km/h nopeudelle? Joensuun Intercityt ajetaan usein Sr1 veturilla. Veturien huippunopeus on vain 140 km/h vaikka oikoradalla Intercity-junalla saisi ajaa 160 km/h.
Joensuun junat ajetaan aina Sr1-vetureilla.

Taitaapa olla aika marginaalinen ajansäästö ajaa Helsingistä Lahteen 160 km/h 140 km/h:n sijaan. Pitäisi olla sitten vielä erillinen kierto 160 km/h:n vetureille, että juniin löytyisi aina sellainen.

Jotain juttua muistelen kuulleeni, ettei 160 km/h:n nopeus ollut Sr1:llä mitään erityisen mukavaa kyytiä.
 
Mikäs olikaan Sr1:n nopeusennätys? Muistanko oikein kirjoittamalla luvuksi 191km/h koeajolla Parkano-Seinäjoki rataosalla?
 
Miksi Sr1 veturit on muutettu 140 km/h nopeudelle?
Muistammehan asiasta senkin puolen, että sarjasta Sr1 vain kohtalaisen pieni osa omasi Sn:n 160 km/h, aikanaan veturit 3040 ja 3041, mutta sittemmin 3098 - 3112. Suomen veturit osa 2:n mukaan ainakin vetureissa 3098 - 3112 oli voimansiirrossa erilainen hammasvälitys. Todennäköisesti 3040:ssä ja 3041:ssä oli ollut aikanaan vastaava välitys. Sn:n muuttamisen koko sarjalle yhtenäiseksi 140 km/h TEP70 perustelikin edellä.

Lyhyehköillä matkoilla ei ole suuren suurta merkitystä, ajetaanko 140:ää vai 160:ta. Helsinki - Turku -junissa näkee ajoittain "Susia" varavetureina ja varsin hyvin silloinkin on pysytty aikataulussa. Tämän mahdollistaa ehkä jonkun mielestä sekin, että aikatauluissa on sen verran "löysää". Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, Hki - Tku -junien aikatauluihin laitetaan kesän alusta hieman lisää ajoaikaa - ilmeisesti pääasiassa Turun päähän.
 
Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt, Hki - Tku -junien aikatauluihin laitetaan kesän alusta hieman lisää ajoaikaa - ilmeisesti pääasiassa Turun päähän.

Ratatöitä luvassa, joten näin tulee tapahtumaan. Parempi huomioida asia aikatauluissa kuin kulkea myöhässä.
 
Mikäs olikaan Sr1:n nopeusennätys? Muistanko oikein kirjoittamalla luvuksi 191km/h koeajolla Parkano-Seinäjoki rataosalla?

3110 on saavuttanut 80-luvulla koeajoissa 191 km/h mutta jossain Jokelan paikkeilla. Muistaakseni Sr1:llä ajettiin kuitenkin 90-luvulla Rantaradalla tehdyissä koeajoissa tätäkin nopeammin. Taisi olla 197 km/h.
 
Vs: Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee

Jotain juttua muistelen kuulleeni, ettei 160 km/h:n nopeus ollut Sr1:llä mitään erityisen mukavaa kyytiä.

Ymmärtääkseni tarina menee niin, ettei Sr1-vetureita oltu alun perin edes virallisesti hyväksytty suuremmalle nopeudelle kuin 140 km/h, vaikka muutamien vetureiden kyljessä luki 160 km/h. Kun 160 km/h tuli radan ja vaunukaluston puolesta mahdolliseksi 90-luvun puolivälissä ja vetureita testattiin tällä nopeudella tarkemmin niin huomattiin, etteivät kulkuominaisuudet riitä kuin nopeudelle 150 km/h. Tämä oli siis sn160-välityksillä varustettujen vetureiden todellinen huippunopeus kaupallisessa liikenteessä. Sittemmin veturin teleihin tehtiin muutoksia, jotka mahdollistivat sallitun nopeuden nostamisen oikeastikin arvoon 160 km/h mutta veturi oli kuljettajien työskentelyolosuhteiden kannalta tällä nopeudella sen verran ikävä, että Sr2-vetureiden lukumäärän lisääntyessä sovittiin kaikki yli 140 km/h kulkevat veturijunat ajettavaksi Sr2:lla eikä Sr1:n nopeammalle välitykselle ollut enää tarvetta.
 
Kirjoitin joskus näin:

Kulkee kyllä. Jostain luin, että "virallinen" ennätys olisi 197 km/h. Todellisuudessa on kuitenkin ajettu hieman yli 200 km/h. Tuolloin oli mittavaunu (A16 ?) perässä, josta soittivat kuljettajalle kysyäkseen paljonko tämä meinaa vielä ottaa, koska heillä on jo mittari tapissa... Veturissa oli asentaja mukana, joka käänsi "kaapista" tehoja.

Kertovat, että 150-160 km/h jälkeen suden kulku tasoittuu huomattavasti.
 
Jostain luin, että "virallinen" ennätys olisi 197 km/h. Todellisuudessa on kuitenkin ajettu hieman yli 200 km/h. Tuolloin oli mittavaunu (A16 ?) perässä, josta soittivat kuljettajalle kysyäkseen paljonko tämä meinaa vielä ottaa, koska heillä on jo mittari tapissa... Veturissa oli asentaja mukana, joka käänsi "kaapista" tehoja.

Ettet nyt tarkoittaisi juuri sitä koeajoa, jossa saavutettiin mainittu 197 km/h? Tämän nopeusennätyksen on kerrottu syntyneen niin, että veturissa (ei siis mittausvaunussa) nopeusmittari juuttui paikoilleen ja kuljettaja ajoi vahingossa nopeammin kuin oli tarkoitus. Todellinen nopeus saatiin selville mittausvaunusta.

Tästä on ollut Resiina-lehden tasoristeyspalstalla maininta mutta en muista missä numerossa. Ehkä noin 1995-1997, koska myöhemmin nopeuskokeissa lienee käytetty lähinnä Sr2:ta ja ennen vuotta 1995 ei Rantaradalla ollut sähköistystä.
 
Käsittääkseni eri tarina, mutta en voi vannoa, koska en itse ollut todistamassa kumpaakaan. Oman versioni kuulin kuitenkin tuolta mainitulta asentajalta.
 
Käsittääkseni eri tarina, mutta en voi vannoa, koska en itse ollut todistamassa kumpaakaan. Oman versioni kuulin kuitenkin tuolta mainitulta asentajalta.

Koeajosta nopeudella 197 km/h näyttää olevan maininta Resiinassa 1/1995. Esittäisin vieläkin epäilyn, että tässä on kysymyksessä yksi ja sama koeajo, koska pääpiirteiltään tarina on molemmissa samanlainen. Ennätys syntyy siis vahingossa ja havaitaan mittausvaunusta.
 
Takaisin
Ylös