Höyryveturien sylinteriratkaisut

Liittynyt
13 Maaliskuu 2008
Viestit
1
Hei !

Tietääkö kukaan, miksi Suomessa käytössä olleissa höyryvetureissa ei käytetty lainkaan 4-sylinteriratkaisua. Tästä vaihtoehdosta ei ole muistaakseni edes mainintaa Mikko Ivalon kirjoittamassa kirjassa "Höyryveturit ja niiden hoito "

Terveisin

Raimo
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tietääkö kukaan, miksi Suomessa käytössä olleissa höyryvetureissa ei käytetty lainkaan 4-sylinteriratkaisua.
Eiköhän syy ole talouden optimoinnissa. Yksi höyrykone maksaa puolet kahdesta höyrykoneesta, höyryveturin tapauksessa luultavasti vielä vähän enemmän. Sillä ulkoinen kammentappi on halvempi kuin kampiakseli. Kompoundikäytöllä (johtamalla höyry ensin yhteen höyrykoneeseen ja sitten toiseen matalammalla paineella toimivaan) saavutetaan pienehkö taloudellisuuden paraneminen, mutta kahden koneen kustannukset ovat aika korkeat. Suomessa lienee myös laskettu, että riittävä vetovoima saadaan kahdellakin koneella.

Kompoundeja oli meillä 1900-luvun alussa, mutta ne olivat kahden höyrykoneen eli kahden sylinterin vetureita.

Antero
 
Takaisin
Ylös