Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Höyryveturien sylinteriratkaisut

  1. #1

    Liittynyt
    13.03.2008
    Viestejä
    1

    oletus Höyryveturien sylinteriratkaisut

    Hei !

    Tietääkö kukaan, miksi Suomessa käytössä olleissa höyryvetureissa ei käytetty lainkaan 4-sylinteriratkaisua. Tästä vaihtoehdosta ei ole muistaakseni edes mainintaa Mikko Ivalon kirjoittamassa kirjassa "Höyryveturit ja niiden hoito "

    Terveisin

    Raimo
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.03.2008 kello 11:24. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Höyryveturien sylinteriratkaisut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut RAIMO Näytä viesti
    Tietääkö kukaan, miksi Suomessa käytössä olleissa höyryvetureissa ei käytetty lainkaan 4-sylinteriratkaisua.
    Eiköhän syy ole talouden optimoinnissa. Yksi höyrykone maksaa puolet kahdesta höyrykoneesta, höyryveturin tapauksessa luultavasti vielä vähän enemmän. Sillä ulkoinen kammentappi on halvempi kuin kampiakseli. Kompoundikäytöllä (johtamalla höyry ensin yhteen höyrykoneeseen ja sitten toiseen matalammalla paineella toimivaan) saavutetaan pienehkö taloudellisuuden paraneminen, mutta kahden koneen kustannukset ovat aika korkeat. Suomessa lienee myös laskettu, että riittävä vetovoima saadaan kahdellakin koneella.

    Kompoundeja oli meillä 1900-luvun alussa, mutta ne olivat kahden höyrykoneen eli kahden sylinterin vetureita.

    Antero

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •