Alkaa tulla Lomapassille kovat ajat kun vertaa 149 euron hintaiseen 7 vuorokauden bussipassiin, jolla voi matkustaa jopa 9 päivänä ilman turhia paikkavarauksia:
http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapa...et/bussipassi/
Kyselin ensi kesän lomapassiin liittyen Vr:ltä ja tälläinen järkytys meilissä odotti:
"Lomapassi on käytössä myös ensi kesänä. Sääntöihin tulee hiukan muutoksia koskien alennuksia ja paikanvarauksia, eli Lomapassia
myydään vain normaalihintaisena, 139 euroa ja niihin kuuluu rajoitettu määrä hinnattomia paikkoja. Tarkemmat tiedot ilmoitetaan huhti-
kuussa."
Hyvä tuote meinataan nyt siis pilata, sikäli erittäin harmi koska nyt saattaa jäädä kesäreissu junalla tekemättä. Asiasta on kyllä lähtenyt sähköpostia Henkilöliikennejohtaja Jaatiselle..
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Alkaa tulla Lomapassille kovat ajat kun vertaa 149 euron hintaiseen 7 vuorokauden bussipassiin, jolla voi matkustaa jopa 9 päivänä ilman turhia paikkavarauksia:
http://www.matkahuolto.fi/fi/matkapa...et/bussipassi/
Yöbussissa on tunnelmaa
Suorastaan törkeää! No, onneksi olen viimeiset kaksi kesää lomapasseillut, joten Nurmes-reissun voinkin sitten taittaa jotenkin muuten.
Olen samaa mieltä. Taitaa olla tänä vuonna tulee tehtyä kesä matkat bussilla. Toi 139 € "juniorilta" tuntuu itsestäni kamalalta. Onneksi Hesasta pääsee moneen eri paikkaan bussilla, ja välillä jopa halvemmalla (meno lipulla). Alkaa junalla matkustaminen tuntua välillä älyttömältä kiitos alennuksien poistojen.
Veikkaisin, että on vähemmän matkaajia tänä kesänä kuin viime kesänä jo tuon takia. Meitä opiskelijoita on niin monia. Itse siirryin välittömästi suunnittelemaan bussipassi-reissua, joka näillä näkymin vie aina Nuorgamiin asti..
Asiasta on keskustelua myös Vaunut.orgissa..
Viimeisin muokkaaja Aleksi.K; 23.03.2008 kello 16:07.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Tuntuu siltä, että ainakin viikonloppuliikenteessä valtaosa junamatkustajista kulkee jonkinlaisella alennuksella. Itse pidän normaaleja lipunhintoja kalliinpuoleisina, ja on ihan oikein jos jotain alennusta joskus suunnataan täyden hinnan maksaville. Jos lipun saa muutenkin puoleen hintaan, voi jonkin kesäreissun ehkä tehdä ilman lomapassiakin. Lasten alennus toki saisi olla tuossakin lipussa, lähinnä perheitä ajatellen.
Arvelelen VR:llä kyllä mietityn tuota muutosta. Veikkaanpa, että kesäaikaan alkoi junamatkustajista turhan monella olla lomapassi. Ehkäpä alennusten poisto on kuitenkin järkevin tapa säilyttää tuonkaltainen lipputuote siten, että se pysyy kilpailukykyisenä edes täyden hinnan maksavien kesken.
Sitäpaitsi tyypillinen lomapassin ostaja luultavasti matkustaa passillaan sen verran rautatieharrastajaa vähemmän, ettei muutos ehkä ole niin dramaattinen.
Mitä rajotuksia ne passille ovat keksineet?
Olen LateZ:n kanssa samoilla linjoilla. Opiskelijahinnat ovat sen verran edulliset, että tavallisella sukulointi- tms. lomareissulla hintaeroa lomapassin ja normaalien opiskelijalippujen välillä ei paljoa tule. Olen monesti laskeskellut, että Matkahuollon bussipassillakin pitää oikeasti matkustaa todella ahkerasti, että opiskelija-alennukseen oikeutetun sellainen kannattaa hankkia kertalippujen sijaan. Toki meissä harrastajissa on monia himoreissaajia...
Tuskinpa Lomapassin ale-ryhmiin kuuluneiden matkailu Suomessa kokonaisuudessaan vähenee. Kotimaanmatkailuun kulutettavia varoja ohjautuu ehkä enemmän bussi- ja lentomatkoihin, kesäautoihin, moottoripyöriin, huoltoasemille jne. Tässä asiayhteydessä olisi tarvetta Valtiolliselle Rautatielle siinä ominaisuudessa, että tällaiset junaippujen hinnoittelun uudistukset tehtäisiin laajaa taloudellista näkökulmaa ajatellen. Onko puheenaoleva uudistus valtiolle ja veronmaksajille lopulta hyödyllinen? Myös liikenneturvallisuutta kokonaisuutena tulee muistaa. Lisääkö juna-alennusten poisto nuorten kuljettajien määrää ja onnettomuuksia maantieverkolla?
Tuskinpa. En kuitenkaan usko, että opiskelijoilla olisi suuria rahoja käytettävissä kesäautoihin tai lentelyyn, sillä saahan nuo alennukset silti normaaleista matkoista paikasta toiseen ja usein ne alittavat bensakulut, joskus reilustikin. Alaikäiset taas matkustanevat LomaPassin sijaan bussipassilla, sillä lomallahan ei ole kiire. Eläkeläisillä jaksaminen ei usein riitä pitkiin autoajeluihin, vaan helppoudesta ollaan valmiit maksamaan.
Enemmän tulisi keskittää etuja normaalihinnan maksaviin, alennusryhmäläisiä suositaan ihan tarpeeksi jo nyt. Niitä tavallisia kansalaisia soisi enemmän näkyvän julkisessa liikenteessä ja houkuteltavan erilaisilla alennuksilla ja muilla konsteilla. Opiskelijat, eläkeläiset ja alaikäiset ovat usein kuitenkin "varmoja" matkalaisia, sillä usein tilanne heidät pakottaa julkisen liikenteen kyytiin.
Yöbussissa on tunnelmaa
Kemkim, olen kanssasi samaa mieltä, VR on keskittynyt likaa markkinoimaan palveluaan erilaisille alennusryhmille. He poistivat jopa meno-paluu-alennuksen. Täyden hinnan maksavia ei taida olla kaukoliikentessä todellakaan paljon. Hintatietoinen asiakashan on kuningas, hän valitsee itselleen kokonaisedullisimman palvelun. Nykyisin expressbussilla on ajoajat kilpailukykyisiä pikajunan kanssa. Samoin penkkien istumamukavuus on samaa luokkaa. Ja bussi on usein täydelllä hinnalla matkustavalle edullisempi. Vielä pitää mainita että monella paikkakunnalla on rautatieasema aika sivussa keskustaa ajatellen, bussiaseman/välipysäkin ollessa huomattavasti 'paremmmalla' paikalla.
Kotimaassa on paljon nähtävää ja koettavaa kesällä loma-aikana. Nautitaan kesän tapahtumista.
Est modus in rebus.
Kerrassaan järkyttävä uutinen! On ollut opiskelijalle monen kesän helpotus kun on voinut kulkea pitkätkin matkat edullisesti. Ja onpa tullut matkustettua 23 tuntia yhteen menoonkin kun ei ole aina tarvinnut suorinta reittiä valita...
Vähentää varmasti junamatkustajien määrää, mutta vähentääkö vai lisääkö VR monopoli OY:n lipputuloja, on toinen juttu.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.