Vuokatti - Valtimo -junayhteydet

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Hyvää on ainakin se, että Vuokatti-Valtimo raideyhteyttä ollaan jo pikaisesti kohentamassa. Sillä asialla alkoikin jo olla tulinen kiire...

Ehkä tälle rataosuudelle saataisiin vihdoin junatarjontaa, Joensuusta Kajaanin kautta Ouluun. Minusta yhteiskunta voisi ihan hyvin tarjota ostoliikenteenä pari junavuoroa päivässä tällä välillä, jotta alueellinen tasa-arvo tulee toteutetuksi kohtuullisella matka-ajalla kulkevalla kiskoliikenteellä.

Tällä välillä kulkevat bussivuorot voidaan joko lakkauttaa tai siirtää vaihtoehtoisille reiteille. Joensuun ja Kajaanin väliä voidaan kulkea vt6:sta ja Nurmeksen kohdalta poiketa Kuhmoon menevälle tielle ja siitä Kajaaniin, jolloin Kajaanin ja Kuhmon välistä liikennettä voidaan vähentää vastaavasti. Kajaanin ja Oulun välillä voidaan kulkea Pyhännän ja Pulkkilan kautta Oulujärven länsipuolelta vt28 ja vt4, junan palvellessa itäpuolta vt22 vartta, jolloin yhteydet näiltä paikkakunnilta Kajaaniin ja Ouluun paranevat.

Tähänkin yhteyteen on mainittava Google Maps, jolla eri vaihtoehtoja voi vertailla raahaamalla reittiviivaa haluamaansa suuntaan:
http://maps.google.com/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkä tälle rataosuudelle saataisiin vihdoin junatarjontaa, Joensuusta Kajaanin kautta Ouluun.

Aivan, jos vain rakennettaisiin ensin 25 kilometriä uutta rataa Lahnaslammelta Kajaaniin. Eli ei ihan lähivuosina saada tuollaista liikennettä. Mutta Joensuun-Oulun ratayhteyden ja erityisesti Vuokatin aseman palauttaminen henkilöliikenteen piiriin olisi kyllä tarpeen mahdollisimman nopeasti. Pohjois- ja Itä-Suomen jatkoyhteydet tulisi ottaa huomioon, ja Kainuussa ollaan ymmärtääkseni ajamassa myös yöjunayhteyttä Joensuun, Nurmeksen ja Vuokatin kautta Ouluun. Kajaanista voitaisiin ajaa Kontiomäelle jossain päiväjunassa pari makuuvaunua, jotka liitettäisiin itäradan yöjunaan Kontiomäellä.

Mitä toimenpiteitä Vuokatin-Porokylän radalla tehdään tai on virallisesti suunniteltu?
 
Aivan, jos vain rakennettaisiin ensin 25 kilometriä uutta rataa Lahnaslammelta Kajaaniin.

Tai tehdään pikku kolmioraide Kontiomäelle, josta juna voidaan ajaa suoraan Kajaaniin. Kajaanista jatkaa sen jälkeen Ouluun. Matka hidastuu vähän, mutta liikennetarpeet ovat ensisijaisesti Joensuu-Kajaani ja Kajaani-Oulu. Sitä paitsi juna on luultavasti tästä huolimatta bussia nopeampi, tai ainakin mukavampi. Ilman kolmioraidettakin selvitään, mikäli Kontiomäellä kuljettaja vain menee junan toiseen päähän ja ikään kuin peruuttaa kiskobussin Kajaaniin.

Miksi pitäisi heti alun alkaen alkaa haaveilla suurista kiskohankkeista, eikä voitaisi käynnistää junatarjontaa vaatimattomammilla puitteilla? Epäilenpä kovasti mahdollisuuksia saada noin pitkä rata Kajaaniin vain paria päivittäistä vuoroa varten. Jos nyt ensin saataisiin edes rata ajettavaan kuntoon ja junat sinne, sen jälkeen voidaan katsoa, onko tuolle tarvetta.
 
Tai tehdään pikku kolmioraide Kontiomäelle, josta juna voidaan ajaa suoraan Kajaaniin. Kajaanista jatkaa sen jälkeen Ouluun. Matka hidastuu vähän, mutta liikennetarpeet ovat ensisijaisesti Joensuu-Kajaani ja Kajaani-Oulu. Sitä paitsi juna on luultavasti tästä huolimatta bussia nopeampi, tai ainakin mukavampi.

Eli ajettaisiin "turhaan" lähes 60 kilometriä? Kyllähän Kuopion suunnasta tulee junia, eikö niihin voisi vaihtaa Kontiomäellä? Oulu on kuitenkin merkittävä keskus johon taatusti olisi kulkijoita Vuokatista ja Nurmeksesta. Kyllä vaihto laiturin yli Kajaanin ja matkustajille olisi mielestäni pienempi paha, kuin puolen tunnin aikaviive toisille.
 
Kyllä vaihto laiturin yli Kajaanin ja matkustajille olisi mielestäni pienempi paha, kuin puolen tunnin aikaviive toisille.

Näin voitaisiin tehdä. Kun juna tulee Joensuusta Kontiomäelle, olisi Ouluun menijöillä vaihto Kontiomäellä. Kajaaniin menijät taas pysyisivät junan kyydissä ja se peruuttaisi Kajaaniin. Tämä ei edellyttäisi minkään valtakunnan uusia ratainvestointeja, niin hiljainen tuo Kainuun rata on.
 
Näin voitaisiin tehdä. Kun juna tulee Joensuusta Kontiomäelle, olisi Ouluun menijöillä vaihto Kontiomäellä. Kajaaniin menijät taas pysyisivät junan kyydissä ja se peruuttaisi Kajaaniin. Tämä ei edellyttäisi minkään valtakunnan uusia ratainvestointeja, niin hiljainen tuo Kainuun rata on.

Kannattaisin kuitenkin Oulu-Kuopio -junayhteyksien ajamista suorana. Rataosa on sähköistetty, ja nytkin taitaa olla samoja junarunkoja liikenteestä Pieksämäeltä (ellei jopa Kouvolasta) aina Rovaniemelle asti. Kontiomäeltä Joensuuhun olisi hyvä liikennöidä Dm 12: lla, joka jatkaisi Joensuusta edelleen Pieksämäelle.

Vaihto siis tulisi esim. Nurmeksen ja Kajaanin välille ja myös Vuokatin ja Oulun välille, mutta ei Oulun ja Iisalmen välille.
 
Kannatan Suomeen tasatahtiaikatauluja ja kahden tunnin välein koko maassa ajettavia junia. Pidän tällaista junaliikennettä paljon järkevämpänä kuin kerran päivässä ajettavaa Vuokatti-Valtimo-junaa. Kannatan siis suoria junia Joensuun ja Oulun välille.

Jossakin vaiheessa valtio keksii Nurmeksen radan sähköistyksen lisäksi rakentaa Wänskän ehdottaman radan Kajaanin ja nykyisen radan välille. Näin saadaan henkilöjunat kulkemaan Kajaanin kautta ja joensuulaisille saadaan suora yhteys Kajaaniin. Junaliikenne pitäisi mielestäni kuitenkin aloittaa Kontiomäen kautta eikä jäädä odottamaan joskus tulevaisuudessa rakennettavaa hinnaltaan (per matkustaja) megaluokan ratahanketta (toki koko Pohjois-Karjalan liikenteen kehittäminen voitaisiin lopettaa sillä tekosyyllä, että aivan kohta rakennetaan tämä ehdotettu oikorata).

Kannattaisin kuitenkin Oulu-Kuopio -junayhteyksien ajamista suorana. Kontiomäeltä Joensuuhun olisi hyvä liikennöidä Dm 12: lla.
Tällainen liikenne voitaisiin aloittaa heti Kuopion ja Oulun väliltä. Rataosalla on sähkölangat heilumassa tuulessa ja VR:llä on ainakin Sm5:n saapumisen jälkeen ylimääräisiä Sm1/2-junia, joilla liikennettä voitaisiin hoitaa. Ja kun rata Kontiomäen ja Joensuun välillä saadaan parannettua, voidaan kiskobussiliikenne tai raitiotieliikenne jatkaa Kontiomäelle saakka.
 
Ja kun rata Kontiomäen ja Joensuun välillä saadaan parannettua, voidaan kiskobussiliikenne tai raitiotieliikenne jatkaa Kontiomäelle saakka.

Onko Porokylän - Vuokatin radan kohtalosta kuulunut siis jotain uutta aivan viime aikoina? Onko jollakin pistää linkkiä tai tarkempia tietoja?
 
Kannattaisin kuitenkin Oulu-Kuopio -junayhteyksien ajamista suorana.

Enhän minä ole ehdottanut, että ei ajettaisi suorana tätä väliä. Nykyiset junat jatkaisivat aivan kuten tähänkin asti. Joensuusta kulkisi Dm12-tyylinen vaunu Kontiomäelle, jossa vaihdettaisiin Kouvolasta saapuneeseen pikajunaan Oulun suuntaan. Tämän jälkeen Dm12 ajaisi Kontiomäeltä Kajaaniin purkamaan Kajaaniin jäävät matkustajat. Toiseen suuntaan taas ensin otettaisiin matkustajat Kajaanista, jonka jälkeen ajettaisiin Kontiomäelle. Odotettaisiin Oulusta tulevaa junaa, josta Joensuuhun matkustavat vaihtaisivat Dm12:n. Oulun juna jatkaisi Kouvolaan. Dm12 lähtisi Joensuuhun. Ehkä se voisi saman tien jatkaa Pieksämäellekin, jos aikataulut saataisiin sovitettua hyvin.

Junaa ei kannata ajaa Joensuusta Ouluun suorana, kulki se Kajaanin kautta tai ei. Nykyisetkin junat Kajaanin ja Oulun välillä ovat valtion ostoliikennettä. Niiden kanssa päällekkäinen tarjonta vain lisäisi tappioita. Mieluummin nykyisiin juniin kannattaa syöttää matkustajia myös Joensuun suunnasta, jolloin ne ovat edes vähän vähemmän tappiollisia.

Edelleen olen sitä mieltä, että rata Vuokatista Kajaaniin ei tulisi ikinä maksamaan itseään takaisin. Sen aikahyödyt ovat mitättömät kustannuksiin ja matkustajamääriin nähden. Sama raha kannattaa käyttää hyödyllisemmin esimerkiksi ylimääräisiin junavuoroihin Joensuun ja Kajaanin/Oulun välillä.
 
Joensuun ja Kajaanin väliä voidaan kulkea vt6:sta ja Nurmeksen kohdalta poiketa Kuhmoon menevälle tielle ja siitä Kajaaniin, (---) Kajaanin ja Oulun välillä voidaan kulkea Pyhännän ja Pulkkilan kautta Oulujärven länsipuolelta vt28 ja vt4,

Aikoinaan Postin linja-autoliikenteen tappiollisuuden yksi syy oli liian mutkaiset reitit. (Toinen syyhän oli aikataulut, jotka sopivat postin kuljetukseen, mutta eivät matkustajille.)

Nurmeksesta ja Kuhmosta puheenollen... Suorin tie Helsingistä Kuhmoon on Kuopion ja Nurmeksen kautta. Eikö jotain Helsinki-Kuopio-pikavuoroa voisi yhdistää Kuopio-Nurmes- ja Nurmes-Kuhmo-vakiovuoron kanssa? Kyydin kysyntää olettaisi olevan ainakin Kuhmon matkailun sesonkiaikoina. Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Nurmes-Kuhmo-välillä on vuoroja vain kouluvuoden aikana.

Kemijärven yöjunalla kerrotaan olevan maalis-huhtikuussa päivittäinen jatkoyhteys bussilla Rukalle. Tämä on kuitenkin toteutettu siten, että Suomulla on auton vaihto ja kumpikin matkaosuus maksetaan erikseen. Ei taida houkutella matkailijoita sellainen palvelu. Myös Kuhmoon suora (vaihdoton) yhteys toisi enemmän matkustajia.
 
Vein tässä taanoin edellisen tiimini jäsenet Rukalle Pendolinolla! Siis Helsinki-Oulu Pendolino ja pikkubussi Oulu-Ruka. Oikein toimiva vaihtoehto. Paluu takaisin Etelään Finnairin pikkubussin siivin. Suosittelen kokeilemaan. Tosin, kyllä Acecran työntekijöillä oli hauskaa kun keroimme olevamme matkalla Rukalle Pendolinolla! :wink:
 
Miksihän tuota yhteyttä ei ole palautettu. Luulisi, että ainakin Vuokattiin ihmisiä riittäisi ainakin talvella kun etelässä ei ole lunta. Siitä hyötyisi niin Vr kun myös matkailuyrittäjät. Kalustoksi riittäisi minimissään Kiskobussi ja kaikkein vilkkaimpaan aikaan voitaisiin pätkäistä Joensuussa muutama vaunu Intercitystä ja jatkaa hieman pienemmällä Ic-junalla sinne.
 
Miksihän tuota yhteyttä ei ole palautettu.

Tällä hetkellä suurin ongelma on Porokylä-Vuokatti rataosuuden huono kunto. Juna joutuisi ajamaan niin hitaasti ettei junayhteydessä ole tällä hetkellä järkeä. Onneksi nykyinen hallitus on myöntänyt rahaa tämän rataosuuden kunnostamiseen.

Toinen ongelma on kustannukset. Liikenne olisi ostoliikennettä ja ostoliikennemäärärahat ovat rajalliset. Jos tuolle yhteysvälille haluttaisiin juna niin mahdollisesti joku muu junayhteys jouduttaisiin lopettamaan. Valtion suhtautuminen juniin on ollut ainakin aikaisemmin melko kielteinen koska jokainen yksityisautoilija joka ajaa Nurmeksesta Kajaaniin maksaa polttoaineveroa kun taas juna aiheuttaisi vain kustannuksia radan kunnostamisen ja ostoliikenteen takia.

Tavaraliikenteen takia rataosa on ilman muuta järkevää kunnostaa. Kun rata on kunnossa niin mielestäni juna olisi hyvä järjestää vaikka ostoliikenteenä alueellisen tasa-arvon vuoksi. Radan purkaminen on järjetön ajatus. Sitten kun bensa maksaa tulevaisuudessa 5 euroa/litra niin henkilöliikenne voi hyvinkin olla itsekannattavaa.
 
Pääsisihän Vuokattiin myös reittiä Kajaani-Kontiomäki-Vuokatti. Kontiomäen ja Vuokatin välinen rataosuus on aika lailla paremmassa kunnossa kuin Vuokatista Porokylään.
 
Takaisin
Ylös