Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
YTV:n ennakkotilauksessa vuoden 2009 junaliikenteestä syksyllä 2009:
  • ruuhkan ulkopuoliset I-junat muutetaan N-juniksi
  • lauantaisin Keravan kaupunkiradan liikenne hoidetaan 10 minuutin välein N-junilla
  • Keravan kaupunkiradan iltaliikenne tihennetään 20 minuutista 15 minuuttiin
 
Tarkoittaako tämä myös sitä, että K-junat sitten vähenevät?

Mä ymmärsin tiedotteesta, että K-junat kulkevat kaikkina aikoina paitsi lauantaisin ja sunnuntaisin, mutta muitakin tulkintoja voi olla

Ruuhka-aikoina kulkisivat K ja I kumpikin 10 min välein kuten nyt

Ruuhkien ulkopuolella I:t korvataan N:illä niin vissiin että joka toinen juna on K ja joka toinen N.

Miten oikein saadaan näin yhdistellen 15 minuutin vuoroväli iltaisin Keravan kaupunkiradalle en oikein jummarra, mutta jääkööt viisaampien ratkaistavaksi. Vai oliko tarkoitus että iltaisin K:t eivät enää kulje ja kaikki ajetaan N:llä? Ei ollut myöskään kerrottu mistä kellonajasta alkaen liikenne on ns iltaliikennettä.

Lauantaisin kaikki junat olisivat N:iä ja kulkevat 10 min välein, illalla luultavasti harvemmin, ja sunnuntaisin pelkillä N:illä nykyisin aikatauluin.

t. Rainer
 
Mielestäni loistava askel kohti täydellistä "metromaista" liikennettä Helsinki-Kerava kaupunkiradalla. I- ja K-junien yhdistäminen pelkäksi N-junaksi kaikkina vuorokauden aikoina olisi sellainen muutos, jota rata oikeasti tarvitsee.

Helsinki-Tikkurila välillä I- ja K-junien matka-aikaero on vaatimaton 3 minuuttia, jonka vuoksi väki ryntäilee K-junaan I-junan ollessa "niin paljon hitaampi". Tämä on vain tarkoittanut ruuhkaisia K-junia lyhyellä välillä ja I-junassa taas tilaa. Toivottavasti muutos tuo tasaisempaa matkustamista N-juniin eli ruuhkat tasaantuvat.

Minä nostan peukaloni tälle muutokselle!

Mielenkiintoista, että etusivulla on päiväyksenä 11.04.2008.
 
Viimeksi muokattu:
Miten oikein saadaan näin yhdistellen 15 minuutin vuoroväli iltaisin Keravan kaupunkiradalle en oikein jummarra, mutta jääkööt viisaampien ratkaistavaksi.

Ns. iltaliikenne tarkoittaa sitä liikennettä, jolloin I-junien liikennöinti on jo loppunut ja liikennöidään pelkkiä N-junia, eli klo 21 jälkeisiä junia. Niiden vuoroväli on nyt 20 minuuttia.
 
Helsinki-Tikkurila välillä I- ja K-junien matka-aikaero on vaatimaton 3 minuuttia, jonka vuoksi väki ryntäilee K-junaan I-junan ollessa "niin paljon hitaampi".

Niinpä, esim Malmilla "fiksuimmat" Helsinkiin menijät eivät hyppää I-junaan, vaan jäävät odottamaan perässä tulevaa K-junaa, koska se on NIIN paljon nopeampi. Tajuamatta kuitenkaan sitä, ettei se K-juna ohita sitä I-junaa missään vaiheessa.
 
Mielestäni loistava askel kohti täydellistä "metromaista" liikennettä Helsinki-Kerava kaupunkiradalla. I- ja K-junien yhdistäminen pelkäksi N-junaksi kaikkina vuorokauden aikoina olisi sellainen muutos, jota rata oikeasti tarvitsee.

Tämä olisi tosiaan tarpeen. Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan asemien liityntäliikenneviritelmät menevät pipariksi, kun junien vuoroväli on niin harva. Asutusnauha hyötyisi huomattavasti siitä, että junat kulkisivat selkeästi ja yhtenäisellä pysähtymiskäyttäytymisellä. Tätähän yritettiin muistaakseni Keravan kaupunkiradan avautuessa, mutta radan varren asukkaiden vastustuksen vuoksi säilytettiin K-junien "nopeampi" kulku. Sitä ihmettelen, että jos joka toinen juna olisi K ja joka toinen N, niin Vantaalla olisi parempi junatarjonta kuin Helsingissä pienemmillä asemilla? Tämä olisi ihmeellistä, koska Helsingin puolelta se kysyntä enemmän kuitenkin tulee.

Olisihan se toki mukavaa vantaalaisille, jos asemilta pääsisi ilman ikäviä pysähdyksiä Helsingin keskustaan tasaista kyytiä, kyllä sen ymmärrän. Ratakapasiteetti vaan ei taida mahdollistaa Vantaan lähiöitä palvelevia ruuhkavuoroja, jotka kulkisivat pysähtymättä Tikkurilan ja Pasilan välillä?

Miksikö niitä nopeita yhteyksiä suositaan? Syynä ainakin itselläni on se, että pysähdykset ja ihmisten tunkeminen junaan stressaavat. On kivempi, jos pitkään junassa istuessa saa istua rauhassa ja antaa junan mennä tasaisesti pysähtelemättä. Se oli kiva puoli Keravalla asuessa, pääsi nopeilla junilla Helsingin keskustaan ja pääradan varren asemilta tungettiin K- ja I-juniin nopeiden junien ollessa mukavan tilavia. Helsingissä tällaista miellyttävää pikaliikennettä ei ole turhan paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä ihmettelen, että jos joka toinen juna olisi K ja joka toinen N, niin Vantaalla olisi parempi junatarjonta kuin Helsingissä pienemmillä asemilla? Tämä olisi ihmeellistä, koska Helsingin puolelta se kysyntä enemmän kuitenkin tulee.
Liittyneekö nämä muutokset Vantaan linjastosuunnitelmaan? Suoria Helsingin keskustan ja Vantaan esikaupunkialueiden välisiä bussilinjoja on tarkoitus korvata vaihdollisilla yhteyksillä. Eli tarkoitus olisi Vantaallakin siirtyä liityntäliikenteen pariin.

Helsingissä ei kai ollut tarkoitus muuttaa keskustan ja esikaupunkialueiden välisiä bussiyhteyksiä vaihdollisiksi liityntäliikenneyhteyksiksi, joten joillekin Helsingin asemille riittää harvempi junatarjonta. ;)
 
Niinpä, esim Malmilla "fiksuimmat" Helsinkiin menijät eivät hyppää I-junaan, vaan jäävät odottamaan perässä tulevaa K-junaa, koska se on NIIN paljon nopeampi. Tajuamatta kuitenkaan sitä, ettei se K-juna ohita sitä I-junaa missään vaiheessa.

Sama on havaittu tälläkin viikolla useampana aamuna Leppävaarasta Helsinkiin, kun U-juna menee viitisen minuuttia ennen Y-junaa. Asiakkaita jää laiturille odottamaan Y-junaa, joka saapuu 5 minuuttia U-junan (07:08) perässä Stadiin. On se vain niin paljon nopeampi...
 
Niinpä, esim Malmilla "fiksuimmat" Helsinkiin menijät eivät hyppää I-junaan, vaan jäävät odottamaan perässä tulevaa K-junaa, koska se on NIIN paljon nopeampi. Tajuamatta kuitenkaan sitä, ettei se K-juna ohita sitä I-junaa missään vaiheessa.
On kuultu tarinoita, että jopa Oulunkylästä tähdätään K-junaan, kun se on NIIN paljon nopeampi. Lieneekö matka-ajassa sitten peräti minuutti eroa. :D Ei luulisi olevan kyllä yhtään mitään merkitystä.
 
On kuultu tarinoita, että jopa Oulunkylästä tähdätään K-junaan, kun se on NIIN paljon nopeampi. Lieneekö matka-ajassa sitten peräti minuutti eroa. :D Ei luulisi olevan kyllä yhtään mitään merkitystä.

Joskus muistelen kuulleeni, että yksi pysähdys matkalla enemmän tuntuu noin kolmelta minuutilta vaikka totuus on juurikin tuo minuutti. Toisaalta sellaista se on, ainakin jos uskomme Juice Leskistä:

"Mihin kaikkeen ihminen pystyykään,
Luo maailman ihan vain mielellään,
Oi, mahtavuus!
Näin syntyi Pieksämäen asemalla blues"
 
On kuultu tarinoita, että jopa Oulunkylästä tähdätään K-junaan, kun se on NIIN paljon nopeampi. Lieneekö matka-ajassa sitten peräti minuutti eroa. :D Ei luulisi olevan kyllä yhtään mitään merkitystä.

Se tuntuu nopeammalta, sujuva matka nääs. Jatkuva pysähtely ei ole kivaa matkantekoa, kun väkeä tunkee ovista ja ikkunoista sisään ja pian taas ulos.
 
Se tuntuu nopeammalta, sujuva matka nääs. Jatkuva pysähtely ei ole kivaa matkantekoa, kun väkeä tunkee ovista ja ikkunoista sisään ja pian taas ulos.

Silloin kun asuin Pohjois-Vantaalla, K-junien reitin varrella, niin kirosin kyllä sitä kun K-junien pysähdyspaikkoja lisättiin niin että ensin lisättiin Puistola, ja sitten Oulunkylä, kun ennen oli pääsyt suht haipakkaa.

Silti, silloin kun joutui joskus kulkemaan N- tai T-junalla, niin tuntui siltä kuin matka kotiin olisi kestänyt ikuisuuden. Joka asemalla pysähtyvissä vuoroissa on myös se ongelma, että koska juna on aika täysi jo ennen matkan puoliäväliä, niin ne jotka joutuvat seisomaan seisovat sitten todella pitkään. Jos porukassa oli lisäksi joku joka oli nauttinut enemmän kuin pelkkää kansalaisluottamusta, ja selosti asioitaan kovaan äänen koko vaunuosastolle, niin matkanteossa oli sitten tosi kestämistä. Muistan ikuisesti kun piti mennä jälkikasvun kanssa joulukadun avajaisia katsomaan N-junalla, ja juna oli jo Koivukylästä asti ihan täynnä, kun joku kovaan äneen huusi, että "minne h-kkariin nää kaikki ihmiset oikeen on menossa"?

No, en enää asu pääradan varrella, mutta pyytäisiin silti tarkkaan harkitsemaan aikatauluja. Jos K:t pitää väkisin muuttaa N:iksi, niin laittakaa kalustoksi vähintään Sm4 tai uusia Flirttejä, jotka kiihtyvät asemien välillä ripeämin, ja ihmiset pääsevät helpomin junasta ulos ja sisään, niin aikataulusta voisi ehkä nipistää pari minuuttia.

t. Rainer
 
Jos K:t pitää väkisin muuttaa N:iksi, niin laittakaa kalustoksi vähintään Sm4 tai uusia Flirttejä, jotka kiihtyvät asemien välillä ripeämin, ja ihmiset pääsevät helpomin junasta ulos ja sisään, niin aikataulusta voisi ehkä nipistää pari minuuttia.

Niin kauan kuin suomalainen junamatkustaja osaa käyttää yhtä tai kahta lähimpänä Helsingin asemaa olevaa ovea, vaikka junassa olisi ovia jopa kaksikymmentä käytettävissä niin junissa tulee olemaan täyttä ja aikataulusta ei voi nipistää mitään pois.

Helsingistä lähdettäessä junan etuosassa on tilaa ja Helsinkiin saavuttaessa perällä. Useamman yksikön junissa tilaa saattaa olla keskellä, koska asemilla kulkuväylät sijoittuvat pääasiassa laitureiden päätyihin.

Tällaisia havaintoja on tullut yli seitsemän vuoden kokemuksella tehtyä lähijunissa, eikä tämä tieto vain tunnu menevän perille ystävällisestä opastuksestakaan huolimatta.

Helsingissä ei kuitenkaan junat ole vielä edes täynnä, jos verrataan meininkiin maailmalla http://www.riemurasia.net/jylppy/displayimage.php?album=11&pos=4 .

Mitä keskusteluun ajoaikojen muuttamisesta tulee, niin miettikää kannattaisiko ruuhka-ajoille tehdä omat sekuntiaikataulut ja muille ajoille omansa? Mikäli keskellä päivää ajetaan hieman hitaampaan muutamia aseman välejä, joita myös ajantasausväleiksi tai -asemiksi kutsutaan niin ruuhka-aikana ne ajetaan täysillä ja pysytään juuri ja juuri aikataulussa. Matkustajamäärä vaikuttaa kuljettajien tyyliin ajaa ja samoilla aikatauluilla pärjätään melkoisen hyvin sekä täsmällisesti aamusta iltaan.

Mukava on kuitenkin jälleen lueskella kuinka helppoa maailma on parantaa - ainakin periaatteessa. Jatketaan samaa rataa.
 
YTV:n hallitus käsittelee perjantain varsinaista tilausta. Keravan kaupunkiradan arki- ja lauantailiikenteen tihentämiset eli arkisin ruuhkan ulkopuolisten I-junien muuttaminen N-juniksi ja lauantailiikenteen hoitaminen 10 min välein N-junilla on siirretty myöhemmäksi.

Sm1-junien romutusajankohtaa siirretään myöhemmäksi sijoittamalla niitä lyhyisiin kalustokiertoihin, jolloin niiden kilometrisuorite on mahdollisimman pieni. Lisäksi Sm1:ien käyttöiän jatkamisen vuoksi varaudutaan 150 000 euron investointeihin (lue: remontteihin).
 
Takaisin
Ylös