Junalla Dubrovnikiin?

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
IRC-Gallerian InterRail-sivulla kerrotaan yhden lipun aukaisevan oven koko Eurooppaan. Matkakohteista mainitaan nimeltä Rooma, Praha, Dubrovnik.
Pääseekö Dubrovnikiin junalla? VR:n sivulla olevassa InterRail-kartassa ei ole Dubrovnikia, Saksan rautateiden aikatauluhaku ei löydä junayhteyttä Zagrebin ja Dubrovnikin välille (luulen että löytäisi jos olisi) eikä Hrvatske Zeljeznicen Vozni red kaudelle 12.12.2004-10.12.2005 kerro, että Dubrovnikiin menisi junia.
 

Dubrovnikiin on joskus 1960-luvulla päässyt viimeksi kapearaiteisella junalla. Nykyisin lähin asema jonne pääsee on Kardeljevo-niminen muistakseni, jonne tulevat kaukojunat Sarajevon suunnasta. Bussimatka sieltä Dubrovnikiin kestää 1-2 tuntia muistaakseni. Sitä taas en tiedä sijaitseeko kyseinen asema myös Kroatiassa vai jossain toisessa noista uusista valtioista, ja joutuuko rajamuodollisuuksiin.

On myös mahdollista että Dubrovnikiin pääsee autolautalla Italiasta, ja että interrail-kortilla saa jonkin alennuksen matkalipusta.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Dubrovnikiin vienyt rautatie purettiin muistaakseni vuonna 1974. Kroatialla on suunnitelmia rakentaa Dubrovnikiin uusi rautatie, mutta harvat uskovat noiden suunnitelmien toteutumiseen.

Osa tuosta puretusta rautatiestä korvattiin normaaliraiteisella rautatiellä. Juuri Dubrovnikin haara jätettiin korvaamatta. En tiedä, rakennettiinko kaikille radanvarren kylille tieyhteyettä lainkaan ainoan liikenneyhteyden lakkauttamisen jälkeen.

Dubrovnikin kapearaiteiset raitiotiet purettiin samoihin aikoihin kuin rautatiekin.
 
Osa tuosta puretusta rautatiestä korvattiin normaaliraiteisella rautatiellä. Juuri Dubrovnikin haara jätettiin korvaamatta. En tiedä, rakennettiinko kaikille radanvarren kylille tieyhteyettä lainkaan ainoan liikenneyhteyden lakkauttamisen jälkeen.

Dubrovnikin kapearaiteiset raitiotiet purettiin samoihin aikoihin kuin rautatiekin.

Niinhän se taisi mennä, että koko päärata sisämaasta rannikolle oli kapearaiteinen. Kardeljevon asemalla on muistomerkkinä iso kapearaidehöyryveturi. Dubrovnikin rautatieasemakin on muistaakseni vielä olemassa, tai ainakin oli v 1990 kun kävin siellä, ihan sataman tuntumassa.

t. Rainer
 
Dubrovnikissa oli asemarakennus vielä 2005, sen seinässä oli nimikilpikin olemassa ja raiteiden paikat näkyvillä asaltissa. Muinaisen kapearaideradan ratapenkka on näkyvissä. Rata ulottui etelässä nykyisen Montenegron puolelle ja vastakkisessa suuunnassa Mostariin (ainakin näissä paikoissa näin ratapenkkaa).
Dubrovnikin raitiotiestä ei ole näkyvillä paljoakaan, jokunen johtojen ripustuslankojen koukku seinissä. Kuulemma entinen varikko on bussien huoltohalli.
Rautatie lakkautettiin kuulemma Adrian rantatien valmistuttua.
 
I understand that the topic is about the railway in Dubrovnik, Croatia.
Unfortunately, there is no more railway there :icon_frown:

If somebody is interested in the pictures of the former narrow gauge railway to Dubrovnik, there is quite a number of them here:
http://www.zeljeznice.net/forum/viewtopic.php?t=5653

The topic includes also maps, recent pictures of the objects on the abandoned line etc.
 
Why it was removed, when the trend is in Europe to rebuild tracks and have more ecological rail transit?
 
Why it was removed, when the trend is in Europe to rebuild tracks and have more ecological rail transit?
Good question, but in 60s/70s the ecology was not so important, the oil was cheap, almost everybody had a car and the railway was considered old-fashioned.
 
Tässä muutamia linkkejä, jotka piti lähettää jo kauan sitten:

Dave Salleryn sivuilla on tietoa Jugoslavian kapearaiteisista rautateistä. Dubrovnikin radan nykytilaa esittelee tämä sivu.

Kisvasut.hun kartat vuosilta 1961 ja 1974 näyttävät, missä ratoja on kulkenut. Vanhempaan karttaan on jopa merkitty silloin rakenteilla tai suunnitteilla ollut Titograd-Beograd-oikorata, joka uudemmasta kartasta puuttuu!
 
Takaisin
Ylös