Sm5:ien sijoittelu eri linjoille

Liittynyt
11 Huhtikuu 2008
Viestit
136
FLIRT-junat ovat vain ja yksinomaan YTV-alueen sisäiseen liikenteeseen. Eli eivät tule kulkemaan Helsingin-Espoon-Kauniaisten-Vantaan ulkopuolella. Jos YTV joskus laajenee, se on sitten sen ajan murhe. Ehkä joskus siis jopa Kirkkonummelle ja Keravalle?

VR ei ole tiettävästi hankkimassa FRIRTejä, eli entisillä malleilla pitää pärjätä toistaiseksi.
Tässä olen ihan samaa mieltä, Sm4:set soveltuvat juuri tällaiseen Z-juna käyttöön nopealla radalla ja suhteelisen harvalla pysäkkivälillä vallan mainiosti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Tässä olen ihan samaa mieltä, Sm4:set soveltuvat juuri tällaiseen Z-juna käyttöön nopealla radalla ja suhteelisen harvalla pysäkkivälillä vallan mainiosti.

Pitkissä linjoissa on se (positiivinen) ongelma, että ne täyttyvät loppupäästään sitä nopeammin, mitä päätepysäkki lähestyy. Loppupään asukkaat eivät käytä hitaita junia, kun nopeampiakin on tarjolla.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

FLIRT-junat ovat vain ja yksinomaan YTV-alueen sisäiseen liikenteeseen. Eli eivät tule kulkemaan Helsingin-Espoon-Kauniaisten-Vantaan ulkopuolella. Jos YTV joskus laajenee, se on sitten sen ajan murhe. Ehkä joskus siis jopa Kirkkonummelle ja Keravalle?
YTV-liikennehän on jo laajentunut Keravalle ja Kirkkonummelle. Eivätköhän ne Flirtit tule käyttööön ensisijaisesti niille kaupunkiratalinjoille joilla vaaditaan eniten kapasiteettia, ja yksi niistä se olisi ainakin omien kokemuksieni mukaan Helsingin ja Keravan välinen.

t. Rainer
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

YTV-liikennehän on jo laajentunut Keravalle ja Kirkkonummelle.
Mikäli on uskominen Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n edustajan lausumaan äskettäisessä SRHS:n kerhoillassa, niin FLIRT on erityisen hyvä juna Kehäradalle. Jos niitä vielä liikenee A- ja E-juniin, niin se on siinä! Ja olettaen, että I- ja M-sulautetaan Kehäradalla yhteen.

Kirkkonummi ja Kerava eivät kuulu YTV:aan.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Kirkkonummi ja Kerava eivät kuulu YTV:aan.

Kirkkonummi ja Kerava ovat niin lähellä YTV-aluetta, että on pelkästään järkevää laittaa Flirt-junia K-, S- ja U-junavuoroihin. Pidempien matkojen junissa voidaan Sm4-junia käyttää. Hallinnolliset rajat eivät saisi estää järkeviä päätöksiä.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Kirkkonummi ja Kerava ovat niin lähellä YTV-aluetta, että on pelkästään järkevää laittaa Flirt-junia K-, S- ja U-junavuoroihin. Pidempien matkojen junissa voidaan Sm4-junia käyttää. Hallinnolliset rajat eivät saisi estää järkeviä päätöksiä.
Flirtejä ei tulee niin montaa (oliko 32 yksikkoä), että riittäisivät kaikille pätkille ja kuten nimimerkki Compactkin totesi ne tulevat yksinomaa YTV:n tilaamaan kaupunkijunaliikenteeseen, eivät siis VR:n lähiliikenteeseen. Kehäradan valmistuttua ne tulevat varmasti kaikki tarpeeseen.
 
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Mikäli on uskominen Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy:n edustajan lausumaan äskettäisessä SRHS:n kerhoillassa, niin FLIRT on erityisen hyvä juna Kehäradalle. Jos niitä vielä liikenee A- ja E-juniin, niin se on siinä! Ja olettaen, että I- ja M-sulautetaan Kehäradalla yhteen.

Se on selvä että Martinlaakson M-linja on vähintään yhtä kuormitettu kuin pääradan K-linja, mutta jos Kehärata kokonaisuudessaan on käytössä vasta 2013 paikkeilla, niin tilatut Flirtit ovat ehtineet valmistua jo ennen sitä, ja varmaan löytäneet paikkansa siellä missä niistä eniten on tarvetta. Ei kai niitä hallissa seisoteta?

Ja jos niitä tosissaan tarvitaan sitten enemmän, niin sitten vaan tilaamaan lisää.

t. Rainer
 
Vs: Z-junien tappiollisuus

Ettei menisi selvän asian jankkaamiseksi, niin vielä kerran:

FLIRTit tulevat vain YTV-alueen juniin, eivät Keravalle eivätkä Kirkkonummelle, saati pitemmälle. Ja ennen Kehärataa ne kaikki aivan varmasti uppoavat hyvin A-E-M-I -juniin.

FLIRTit omistaa YTV-alueen kaupungit - ja hieman VR:kin... eivät ulkopuoliset pitäjät. Vai sanoisiko että Handelsbanken...
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

Flirtejä ei tulee niin montaa (oliko 32 yksikkoä), että riittäisivät kaikille pätkille ja kuten nimimerkki Compactkin totesi ne tulevat yksinomaa YTV:n tilaamaan kaupunkijunaliikenteeseen, eivät siis VR:n lähiliikenteeseen. Kehäradan valmistuttua ne tulevat varmasti kaikki tarpeeseen.

Eikös YTV ole tilannut Keravan kaupunkiradan liikenteen? Vai onko se liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa liikennettä? Epätasa-arvoiselta tilanteelta tuntuu, että pidemmän matkan lähijunissa on uudehkoja Sm4:sia, lyhyen matkan lähijuniin tulee uusia Flirtejä, mutta keskipitkän matkan lähijunissa kolisteltaisiin vanhoissa korkealattiaisissa Sm2-vaunuissa. Välipala noihin olisi saatava edes, jos ei muuta parannusta saadakaan aikaan. "Häviäjäasemiin", jotka eivät saa nauttia uusien junien kyydistä kuuluvat näillä näkymin siis Kirkkonummi, Tolsa, Jorvas, Masala, Luoma, Mankki, Koivukylä, Korso ja Savio.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Matkustajaliikenteen vapautuminen 2010

FLIRTit tulevat vain YTV-alueen juniin, eivät Keravalle eivätkä Kirkkonummelle, saati pitemmälle. Ja ennen Kehärataa ne kaikki aivan varmasti uppoavat hyvin A-E-M-I -juniin.
Eikös YTV ole tilannut Keravan kaupunkiradan liikenteen? Vai onko se liikenne- ja viestintäministeriön ostamaa liikennettä?

Ainakin seutuliput kelpavat Keravalle asti, joten YTV:n laskuun sinne asti matkustetaan. Toinen juttu on, että Kerava ja Kirkkonummi eivät kuulu virallisesti YTV:hen, mutta jonkinlaisina "odotushuoneessa" olevina jäseninä ovat saaneet ostaa jo joukkoliikennepalveluja siltä.

Ensi vuodeksihan suunnitellaan lisäksi isoa aikataulumuutosta pääradan junien osalta, niin että K ja I-junat korvataan N-junilla ruuhka-ajan ulkopuolella. Se tarkoittaisi kyllä sitä että Flirtejä tullaan näkemään myös Keravalle asti kulkevissa N-junissa, sanovat toiset mitä sanovat.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä olen ihan samaa mieltä, Sm4:set soveltuvat juuri tällaiseen Z-juna käyttöön nopealla radalla ja suhteelisen harvalla pysäkkivälillä vallan mainiosti.

Sm4 sopii mainiosti juuri tuollaisiin R- ja Z-juniin. Käytössä olevat Flirtit taas ovat parhaimmillaan lyhyillä aseman väleillä, joissa tarvitaan nopeaa kiihdytystä ja jarrutusta. Eiköhän Sm5:kin sikäli tule olemaan omimmillaan just parin kilometrin asemaväleillä sekä Kehäradan nousuissa ja laskuissa.
 
Sm5 junia olisi kiva saada Tampere-Helsinki välillä liikennöiville R-junille :D
 
Luin YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelmasta 2010-2014, että sm1 ja sm2-junia ei tule kehäradalle, koska kustannussäästöjen takia rata on tehty niille sopimattomaksi. Aika tyhmää. Se sitoo sm5-kaluston aika tehokkaasti.
Toisaalta lentokentälle pääsee aina laadukkaammin ja avarammin.
 
Luin YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelmasta 2010-2014, että sm1 ja sm2-junia ei tule kehäradalle, koska kustannussäästöjen takia rata on tehty niille sopimattomaksi. Aika tyhmää. Se sitoo sm5-kaluston aika tehokkaasti.
Toisaalta lentokentälle pääsee aina laadukkaammin ja avarammin.

Olisi mielenkiintoisaaa tietätä mikä se on joka estäisi vanhoilla sameilla ajamista kehäradalla? Onkohan se sama syy, liika kosteus, joka on hankaloittanut Sr1-vatureiden käyttöä Vuosaaren radalla? Tai sitten jokin paloturvallisuuteen liittyvä seikka?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös