- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Viime aikoina jotkut ovat esittäneet rautatietunnelin rakentamista Helsingin ja Tallinnan välille.
Mikä sen parempi olisi ? Se avaisi junayhteyden koko Eurooppaan.
Jossain Liettuan ja Puolan rajalla voisi olla vaihtoasema, jossa matkustajat saisivat vaihtaa "Länsi-Euroopan" junaan. Raideleveys kun muuttuu siinä kohdassa.
Suomen 1524 mm:n raideleveyden junat kun voivat käyttää Itä-Euroopan 1520 mm:n raiteita. 4 mm sinne tai tänne ei haittaa, mutta eivät enää Länsi-Euroopan 1435 mm:n raiteita.
Puola on tuossa mielessä jo Länsi-Eurooppaa.
Jotkut lentopelkoiset ja/tai vihreät voisivat hyvin kulkea junalla Eurooppaan lentämisen sijaan. Samalla junayhteys palvelisi tietysti myös tavaraliikennettä.
Tässä muuten vielä kartta eri maiden raideleveyksistä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png
Mikä sen parempi olisi ? Se avaisi junayhteyden koko Eurooppaan.
Jossain Liettuan ja Puolan rajalla voisi olla vaihtoasema, jossa matkustajat saisivat vaihtaa "Länsi-Euroopan" junaan. Raideleveys kun muuttuu siinä kohdassa.
Suomen 1524 mm:n raideleveyden junat kun voivat käyttää Itä-Euroopan 1520 mm:n raiteita. 4 mm sinne tai tänne ei haittaa, mutta eivät enää Länsi-Euroopan 1435 mm:n raiteita.
Puola on tuossa mielessä jo Länsi-Eurooppaa.
Jotkut lentopelkoiset ja/tai vihreät voisivat hyvin kulkea junalla Eurooppaan lentämisen sijaan. Samalla junayhteys palvelisi tietysti myös tavaraliikennettä.
Tässä muuten vielä kartta eri maiden raideleveyksistä: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png
Viimeksi muokannut moderaattori: