Ajatuksia Helsinki - Kerava -lähijunaliikenteen nopeuttamisesta

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
Silti, silloin kun joutui joskus kulkemaan N- tai T-junalla, niin tuntui siltä kuin matka kotiin olisi kestänyt ikuisuuden.

Tilannetta korjaisi jo se, jos VR muuttaisi aikataulukäytäntöjään. Nythän aikataulut on suunniteltu minuutin tarkkuudella, jolloin periaatteessa jos asemaväli kestää 1 min 10 s, seuraavalla asemalla odotellaan sitten vielä loput 50 sekuntia. YTV:hän on laskeskellut, että muutaman minuutin säästö saataisiin, jos minuutin mukaiset aikataulut laadittaisiin vain muutamalle isolle asemalle, ja muilla ajettaisiin vain minimipysähdyksellä ilman varsinaisia aikatauluja. Yleisölle voidaan lähtöajaksi ilmoittaa edellinen minuutti, jolloin juna on periaatteessa aina "myöhässä" muutamia kymmeniä sekunteja. Ja väliasemillekin voisi laatia hyvin aikataulut vaikka 10 s tarkkuudella (kuten ilmeisesti metrolla), mutta yleisölle ilmoitettaisiin vain edellinen tasaminuutti.

Tämä saisi myös pysähdykset tuntumaan ripeämmiltä, jolloin kahden ylimääräisen pysähdyksen psykologinen vaikutus pienenisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Joka asemalla pysähtyvissä vuoroissa on myös se ongelma, että koska juna on aika täysi jo ennen matkan puoliäväliä, niin ne jotka joutuvat seisomaan seisovat sitten todella pitkään.

Tämä on aika suuri ongelma. Seutubussit, jotka keräävät matkustajat keskustasta ja vievät heidät pikavauhtia lähiöihin, eivät keräänny täyteen matkustajia matkan puolivälistä, joten perille meneville riittää hyvin tilaa. Matkan aikana voi hyvin lukea tai tehdä jotain muuta keskittymistä vaativaa, kun koko ajan ei ole matkustajia tulossa sisälle tai jäämässä pois.

Tulisi säilyttää nopeita bussivuoroja keskustan ja lähiöiden välillä senkin jälkeen, kun pääradalla liikkuu vain N-junia. Toinen vaihtoehto on se, että K-junat eivät pysähtyisi Tikkurilan ja Pasilan välillä ja näiden asemien junatarjonta koostuisi I-junista. Vaihdot hoidettaisiin sujuvasti Tikkurilassa. Tämä tosin huonontaisi vaihtoyhteyksiä Malmin sekä Oulunkylän vaihtobusseihin.

On vaikeaa saada yhdistettyä nopean matkustamisen ja hyvien vaihtomahdollisuuksien yhdistelmä. Raskasraidejärjestelmässä kapasiteetti on hyvin joustamatonta, alkumatkasta mennään täydellä kuormalla ja loppumatkasta vajaakuormalla, kun ei voida juurikaan pätkiä vuoroja ja haarauttaa niitä eri matkan varren alueille, kuten bussi- ja pikaraitiotiejärjestelmissä.

Olisi oikeastaan helpompaa, jos hommaa pyöritettäisiin bussilinjoilla ja bussikaistat vetäisivät hyvin. Moottoriteiden kautta saataisiin laitettua yhtälailla nopeita työmatkavuoroja kuin eri puolille kaupunkia johtavia vuorojakin.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Tilannetta korjaisi jo se, jos VR muuttaisi aikataulukäytäntöjään. Nythän aikataulut on suunniteltu minuutin tarkkuudella, jolloin periaatteessa jos asemaväli kestää 1 min 10 s, seuraavalla asemalla odotellaan sitten vielä loput 50 sekuntia. YTV:hän on laskeskellut, että muutaman minuutin säästö saataisiin, jos minuutin mukaiset aikataulut laadittaisiin vain muutamalle isolle asemalle, ja muilla ajettaisiin vain minimipysähdyksellä ilman varsinaisia aikatauluja. Yleisölle voidaan lähtöajaksi ilmoittaa edellinen minuutti, jolloin juna on periaatteessa aina "myöhässä" muutamia kymmeniä sekunteja. Ja väliasemillekin voisi laatia hyvin aikataulut vaikka 10 s tarkkuudella (kuten ilmeisesti metrolla), mutta yleisölle ilmoitettaisiin vain edellinen tasaminuutti.
Kannatan ajatusta. Noinhan metrokin toimii.

Oikeastaan juna ei odottele 50 minuuttia, vaan köröttelee äärimäisen hitaasti edelliseltä asemalta. Näin on asian laita esim kun K-juna Hiekkaharjun jälkeen saa uppoamaan peräti 3 minuuttia 2 km matkaan seuraavalle asemalle Koivukylään, ettei tultaisi liian aikaisin perille. Viis siitä vaikka junassa on kesäisin tukahduttavan kuuma kun koko sen matkan ajetaan hissukseen pellon yli ja aurinko pääsee porottamaan täysillä, kun ennemmin voisi saapua asemille etuajassa ja avata ovet että ilma pääsisi vaihtumaan.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Mitäs jos ruuhka-aikaan K-juna ajaisi Tikkurilasta Pasilaan pysähtymättä niinkuin ennennuinoin. Kuudesti tunnissa K-juna ja yhtä usein I-juna siis kulkuun ja vielä siten, että I lähtee heti K:n perään Tikkurilasta. No, ehkä Puistolassa voisi K-juna pysähtyä, siinä olisi helppo pohjoisesta tulevien väliasemille halajavien vaihtaa sitten samaa raidetta 2 minuutin päästä tulevaan I-junaan.

Kyllä 10 minuutin vuorovälin luulisi riittävän liityntäliikenteessä Malmilla ja vähäpätöisemmillä väliasemilla. Sinänsä N-juna on ihan hyvä ajatus, vilkkaaseen aikaan vain kapasiteettia on jo nyt K-junassa liian vähän Pasilasta lähdettäessä, kun taas Korsossa rupeaa olemaan jo melkoisen väljää. Ehdotukseni voisi tasoittaa matkustajamääriä junissa.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

No, ehkä Puistolassa voisi K-juna pysähtyä, siinä olisi helppo pohjoisesta tulevien väliasemille halajavien vaihtaa sitten samaa raidetta 2 minuutin päästä tulevaan I-junaan.

Olen ollut siinä käsityksessä, että kaupunkiradan junien matka-ajan ero ruuhka-aikaan voi olla enimmillään kolmisen minuuttia. Eli vaikka K-juna ei pysähtyisi Tikkurilan ja Pasilan välillä lainkaan, sen ajoaika ei voisi olla yhtään nykyistä nopeampi. Sitten vaan köröteltäisiin kuuttakymppiä koko matka...
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Olen ollut siinä käsityksessä, että kaupunkiradan junien matka-ajan ero ruuhka-aikaan voi olla enimmillään kolmisen minuuttia. Eli vaikka K-juna ei pysähtyisi Tikkurilan ja Pasilan välillä lainkaan, sen ajoaika ei voisi olla yhtään nykyistä nopeampi. Sitten vaan köröteltäisiin kuuttakymppiä koko matka...

Jos siirtyisikin käyttämään kaukojunaraiteita. Mutta silloin pysähdys Puistolassa ei onnistu, mutta Malmilla sensijaan onnistuisi.

Pääradalle ollaan ensi vuodeksi suunnittelemassa jonkinlaista pientä viilausta, jotta liikennetarjonta vastaisi paremmin kysyntää, ja niillä aikatauluilla ajettaisiin sitten kunnes kehärata valmistuu 2013. Toivottavasti ne viilaukset todellakin tehdään niin etteivät ne karkota matkustajia.

Se tiedetään joka tapauksessa että kehäradan myötä M- ja I- junat yhdistyvät metromaisen tiheään kulkevaksi lentokenttälinjaksi.

Mitä muille junille tapahtuu on sitten spekulaatiota. Esim K:sta voitaisiin tehdä puolinopea linja joka lähtisi Saunakalliosta asti, pysähtyen kaikilla asemilla Tikkurilaan asti, ja sen jälkeen vain Malmilla ja Pasilassa. H- ja R- junat voitaisiin yhdistää samaksi junaksi, jolta tiputettaisiin Purolan ja Saunakallion pysähdykset pois. Z lyhenisi pelkästään Mäntsälään kulkevaksi, mutta sensijaan IC-junat alkaisivat pysähtyä Mäntsälässä, niin samalla päästäisiin Z-junien tappiollisuudesta eroon. Sallittaisiin IC-junissa matkustaminen myös pelkällä vyöhykelipuilla ilman lisämaksua Riihimäeltä ja Lahdesta pk-seudun asemille, mutta ilman paikanvarausta.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Jos siirtyisikin käyttämään kaukojunaraiteita. Mutta silloin pysähdys Puistolassa ei onnistu, mutta Malmilla sensijaan onnistuisi.

Ja sinne kaukoliikenteen raiteilleko muka mahtuisi tuplamäärä junia nykyiseen verrattuna?
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Ja sinne kaukoliikenteen raiteilleko muka mahtuisi tuplamäärä junia nykyiseen verrattuna?

Jos kaikki junat olisivat suurinpiirtein yhtä nopeita välillä Tikkurila-Pasila, niitä mahtuisi ainakin 10/suunta/tunti.

Nyt niitä kulkee 1-2 päradan kaukojunaa, 1 oikoradan kaukojuna, 2 pääradan lähijunaa ja 1 oikoradan lähijuna/tunti, eli 6/tunti enimmillään. K-junia, joiden pääteasema olisi Järvenpää tai Saunakallio voitaisiin lisätä 4. Se edellyttäisi kuitenkin 3. raiteen rakentamista välille Kerava-Järvenpää.

Tavarajuniakaan ei enää Vuosaaren sataman valmistumisen jälkeen kulje pääradan etelähaarassa niin usein, että aiheuttaisi ongelmia.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Esim K:sta voitaisiin tehdä puolinopea linja joka lähtisi Saunakalliosta asti, pysähtyen kaikilla asemilla Tikkurilaan asti, ja sen jälkeen vain Malmilla ja Pasilassa. H- ja R- junat voitaisiin yhdistää samaksi junaksi, jolta tiputettaisiin Purolan ja Saunakallion pysähdykset pois. Z lyhenisi pelkästään Mäntsälään kulkevaksi, mutta sensijaan IC-junat alkaisivat pysähtyä Mäntsälässä, niin samalla päästäisiin Z-junien tappiollisuudesta eroon. Sallittaisiin IC-junissa matkustaminen myös pelkällä vyöhykelipuilla ilman lisämaksua Riihimäeltä ja Lahdesta pk-seudun asemille, mutta ilman paikanvarausta.

Suurimmaksi osaksi edellä ehdotetut muutolset huonontavat palvelutasoa ja lisäävät kustannuksia. Mikä taho esim. sallii/maksaa IC-junien käytön lähiliikennejunina yhteysväleillä Riihimäki/Lahti - pk-seudun asemat?
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Jos kaikki junat olisivat suurinpiirtein yhtä nopeita välillä Tikkurila-Pasila, niitä mahtuisi ainakin 10/suunta/tunti.

Nyt niitä kulkee 1-2 päradan kaukojunaa, 1 oikoradan kaukojuna, 2 pääradan lähijunaa ja 1 oikoradan lähijuna/tunti, eli 6/tunti enimmillään. K-junia, joiden pääteasema olisi Järvenpää tai Saunakallio voitaisiin lisätä 4. Se edellyttäisi kuitenkin 3. raiteen rakentamista välille Kerava-Järvenpää.

Itse asiassa niitä junia kulkee jo tällä hetkellä tiheimmillään 10 tunnissa. Pääradan kaukojunaraiteita pitkiin saapuu Pasilaan junia esimerkiksi klo 8:00 - 8:59 seuraavasti:

8:07, 8:12, 8:16, 8:19, 8:24, 8:31, 8:36, 8:41, 8:46 ja 8:52
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Jos kaikki junat olisivat suurinpiirtein yhtä nopeita välillä Tikkurila-Pasila, niitä mahtuisi ainakin 10/suunta/tunti.

Nyt niitä kulkee 1-2 päradan kaukojunaa, 1 oikoradan kaukojuna, 2 pääradan lähijunaa ja 1 oikoradan lähijuna/tunti, eli 6/tunti enimmillään. K-junia, joiden pääteasema olisi Järvenpää tai Saunakallio voitaisiin lisätä 4. Se edellyttäisi kuitenkin 3. raiteen rakentamista välille Kerava-Järvenpää.

Tässä tapauksessa ongelma on aivan toisessa asiassa. Nimittäin siinä, että kaupunkiradalta siirtyminen pääradalle onnistuu vain tukkimalla molemmat pääraiteet. Kun kulkutie varataan vaihteiden kautta Tikkurilassa kaupunkiradalta pääradalle, se vie tuskallisen paljon aikaa, ennen kuin kulkutie vapautuu jälleen pääradan kaukojunien käyttöön. Junien ajoituksella voidaan pelailla jonkin verran, mutta sekään ei poista varsinaista ongelmaa. Kaukojunien pitäisi kohdata Tikkurilassa, kuten myös K-junien. Siltikin aika voisi käydä kortille, kun K-junia pitäisi syöttää 10min välein, ja aina jossain välissä kaukojuna siihen väliin. Kulkuteiden varaamiseen ja vapautumiseen kuluu äkkiä 3-5min, siitä voi laskea paljonko pelivaraa jää, jos joku on vähänkään myöhässä.

Nykyisinhän kaupunkiradan etuna pidetään sitä, että pääradan häiriöt eivät juurikaan vaikuta kaupunkiradan liikenteen sujuvuuteen. Miksi pitäisi palata ajassa taaksepäin? Ja I/K-junien täsmällisyys huippuluokkaa, kuten myös A/M-junien, mistähän johtuu. Kun taas R/H-junat ovat paljon epätäsmällisempiä, johtuen kaukoliikenteen vaikutuksista.

Kaupunkirata kaupunkilaisille? Maalaiset tulkoon peltijunillaan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Jos siirtyisikin käyttämään kaukojunaraiteita. Mutta silloin pysähdys Puistolassa ei onnistu, mutta Malmilla sensijaan onnistuisi.

Tämä olisi hyvä idea. Malmi olisi hyvä pysähdyksen paikka isona kaupunginosakeskuksena, siellähän K-junakin ensiksi pysähtyi. Tikkurilassa vaihdettaisiin Puistolaan ja Tapanilaan, Malmilla taas Malmin ja Pasilan välillä oleville asemille.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Nykyisinhän kaupunkiradan etuna pidetään sitä, että pääradan häiriöt eivät juurikaan vaikuta kaupunkiradan liikenteen sujuvuuteen. Miksi pitäisi palata ajassa taaksepäin? Ja I/K-junien täsmällisyys huippuluokkaa, kuten myös A/M-junien, mistähän johtuu. Kun taas R/H-junat ovat paljon epätäsmällisempiä, johtuen kaukoliikenteen vaikutuksista.

Pääradalle voitaisiin rakentaa 5. raide Helsingin ja Tikkurilan välille. Sille taitaa olla varauskin kaavoissa? Tämä raide auttaisi nopeiden lähiliikennejunien ajamista. Nopeita junia 5. raiteen kautta voisi olla ruuhkasuuntaan, ruuhkaa vastaan ajettaisiin pysähteleviä junia.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Tavarajuniakaan ei enää Vuosaaren sataman valmistumisen jälkeen kulje pääradan etelähaarassa niin usein, että aiheuttaisi ongelmia.

Transpointin terminaali jää Pasilaan ja käyttää jatkossakin ns. kiitotavarajunia.
 
Vs: Helsingin lähijunaliikenteen muutokset 2009

Pääradalle voitaisiin rakentaa 5. raide Helsingin ja Tikkurilan välille. Sille taitaa olla varauskin kaavoissa? Tämä raide auttaisi nopeiden lähiliikennejunien ajamista. Nopeita junia 5. raiteen kautta voisi olla ruuhkasuuntaan, ruuhkaa vastaan ajettaisiin pysähteleviä junia.

Muistelisin jossain nähneeni raportin tynkää pääradan kapasiteettiongelmista ja siellä mainittiin, että Tapanilan kohdalle 5 raide ei mahtuisi, muualle kyllä.
 
Takaisin
Ylös