Ajatuksia Helsinki - Kerava -lähijunaliikenteen nopeuttamisesta

Tuli vain mieleen eräs toimintatapa Japanista Nagoyan seudulta, jossa paikallisliikenne ulottuu hyvinkin pitkälle. Nagoyasta lähtee kaupungin ulkopuolelle paikallisjunia, jotka pysähtyvät joka asemalla. Noilla junilla matkustaminen on ymmärrettävästi erittäin hidasta, jos haluaa matkustaa pitkähkön matkan. Niinpä noiden hitaiden paikallisjunien lisäksi kulkee harvemmin pysähtyviä paikallisjunia, joita voisi siis parhaiten verrata R-junaan. Liikenne oli kuitenkin tahdistettu niin, että säännöllisin välein tuo jokaisella asemalla pysähtelevä juna pysähtyi toviksi jollekin asemalle. Uteliaisuuteni heräsi ja tätähän oli siis pakko havainnoida: Heti perässä tullut (ja matkan aikana hidasta junaa koko ajan saavuttanut) nopeampi paikallisjuna pysähtyi samalle asemalle laiturin toiselle puolelle. Nopeasta junasta nousi matkustajia, jotka halusivat jollekin seuraavista asemista - joilla tuo nopeampi paikallisjuna ei siis pysähdy. Lisäksi edellisiltä, nopeamman junan ohittamilta asemilta hitaaseen junaan kyytiin nousseet pystyivät vaihtamaan nopeampaan junaan. Tuo vaihtoyhteys on järjestetty muutamilla asemilla ja aikataulutkin on suunniteltu niin, että molemmat junat pystyivät kulkemaan tasaisesti omalla tahdillaan. Mitään ylimääräisiä hidasteluita ei tunnu olevan.

Tavallaan hyvä idea. Ehkä toimisi meilläkin, jos esim Malmille rakennettaisiin ohitusraiteet. Periaatteessa yksi ohitusraide riittäisi, mutta se pitäisi tällöin rakentaa kaupunkiradan keskelle, siten että laituri olisi ohitusraiteen molemmin puolin. Tosin turvallisuusriski kasvaisi, kun radan yli pääsisi melkein hyppäämällä laiturilta toiselle. Ja niitä hyppijöitä varmasti riittäisi, kun aina joku olisi jäänyt kuitenkin väärältä puolelta pois. Euroopassa on tosin näitä molemmin puolin olevia laitureita, mutta turvallisuus- ja liikennekulttuuri onkin hieman toisenlainen kuin meillä. Malmilla tosin olisi kyllä tilaa vaikka kahdelle ohitusraiteelle, tai kahdelle sivuraiteelle, miten sen nyt haluaa ajatella. Nykyiseen K-junaan verrattuna saataisiin aikasäästöksi noin 3 minuuttia välillä Tikkurila-Helsinki, mikäli K-juna pysähtyisi tällä välillä vain Malmilla ja Pasilassa. Toisaalta voisihan K-juna ohittaa I-junan Malmilla vaikka pysähtymättä 160km/h, tällöin aikasäästöä saataisiin jopa 5min, sehän on paljon se.

Ehkä Malmin sivuuttaminen pysähtymättä olisi jopa järkevää, koska I-junalla Tikkurilasta Helsinkiin on jo niin lyhyt matka, että vaihto Malmilla nopeampaan ei toisi enää aikasäästöä kuin 2min, plus että I-junalaiset joutuisivat odottamaan sen pari minuuttia Malmilla ennen kuin K-juna tulisi viereen. Eli plusmiinus nollaksi menisi. Päätarkoituksena pitäisin kuitenkin Tikkurila-Kerava välin matkustajien matkan nopeuttamista.
 
Takaisin
Ylös