Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-20/20

Viestiketju: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

  1. #16
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Jossain on kerrottu, että VR olisi ollut pettynyt uudelleen matkustajaliikenteelle avatun Kolhon liikennepaikan matkustajamääriin. [...] Voisiko syrjäinen sijainti karkottaa matkustajia?
    Niin, VR tosiaan pettyi matkustajamääriin Kolhossa. Siksi suuren taistelun viivytysvoitto, Haapamäen ilta- ja aamujuna, katkaistiin lopullisesti Vilppulaan. Se, mistä moinen pettymys VR:llä johtuu, on mielenkiintoisempi asia. Yleensä liikennöistijää toki käyttäjämäärät kiinnostavat, mutta käsittääkseni Kolholla ei ollut ainakaan mitään julkista matkustajatavoitetta, josta olisi pitänyt pettyä. Luulisi, että tietyntyyppisen liikenteen, (aikatauluissa varustettu H- ja P-tunnuksilla) tappiollisuutta korostavalla yhtiöllä ei pitäisi olla mitään intressejä voimakkaasti tuetun liikenteen suhteen, mutta näyttääpä olevan. Tosin asiaa on kenenkään ulkopuolisen paha arvioida, kun mitään tilastoja tai todellisia omia tavoitteita ei julkisuuteen kerrota. No, diktatuurin piirteitä ovat mm. salailu sekä valehtelu. Otetaanpa uusiksi. Suomessa liikenneasioita hoidetaan avoimesti sekä demokraattisesti, käyttäjien mielipiteet huomioiden.

    Kolhon seisake on tosiaan kyläkeskuksen laidalla. Se voi olla osasyynä käyttäjämääriin, mutta erittäin kattavalla ja tiheällä liikenteellä saattaa olla myös osaa asiaan. Lähteehän sieltä nyt sentään kaksi junaa vuorokausessa etelään ja pohjoiseen. Kolhon liikennepaikka olisi pitänyt sijoittaa entisen Kaarelan seisakkeen kohdalle, joka on kylän keskellä. Nykyajan yliturvallisuusmääräykset tosin piti huolen, ettei järkevintä paikkaa voitu valita. Kohdalla kun sattuu olemaan kaarre, joten laiturinkin olisi pitänyt kaartaa! Mikä turvallisuusriski!
    Näin se nyt vaan menee

  2. #17
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

    Mikään ei ole siis Kolhossa muuttunut parissakymmenessä vuodessa, jos junaan ei riitä matkustajia. Kolho kuitenkin näytti lehtileikkeen mukaan olleen noin 68:lla viikoittaisella matkustajallaan eräs kaikkein käytetyimmistä lakkautetuista pysähdyspaikoista.

    Porokylän vastaava sarakkeet kertomalla saatava viikoittainen matkustajamäärä on ollut noin 53. Kempeleen 11 matkustajaa viikossa ja Turku-Uusikaupunki -välin vakuuttava nollarivikin kertovat osaltaan siitä, miten älytöntä henkilöliikenteen palauttaminen kyseisille liikennepaikoille voisi olla. En toki tarkoita, etteikö joukkoliikenteen tulisi palvella syrjäkyliäkin - raideliikenne vaan on melkoisen raskasta ja tehotonta noin kuiville puroille. Samalla yhteiskunnan panostuksella saataisiin varmasti paljon parempi palvelutaso käyttämällä muita liikennemuotoja. VR onkin toiminut asiantuntevasti lakkautuksissaan tuolla erää.

  3. #18
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

    Turku-Uuskaupunki junassa vaan oli se, että viimesinä aikoina VR teki temput matkustajien karjottamiseksi. Noilla seisakkeilla kun ei kaikki junat pysähtyneet ja aikataulu oli laitettu sellaseksi, ettei kukaan sitä voinut käyttää. Sama juttu kun 1970-luvulla lopetettiin KANNATTAVAT työläis- ja koululaisvuorot Naantalin junista, aivan tarkotuksella.

  4. #19
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Mikään ei ole siis Kolhossa muuttunut parissakymmenessä vuodessa, jos junaan ei riitä matkustajia. Kolho kuitenkin näytti lehtileikkeen mukaan olleen noin 68:lla viikoittaisella matkustajallaan eräs kaikkein käytetyimmistä lakkautetuista pysähdyspaikoista.

    Porokylän vastaava sarakkeet kertomalla saatava viikoittainen matkustajamäärä on ollut noin 53. Kempeleen 11 matkustajaa viikossa ja Turku-Uusikaupunki -välin vakuuttava nollarivikin kertovat osaltaan siitä, miten älytöntä henkilöliikenteen palauttaminen kyseisille liikennepaikoille voisi olla.
    Kun junavuoroja on vain vähän, viikoittainen matkustajamäärä jää pakostakin pienehköksi.

    Lehtileikkeen taulukon mukaan Petäjäveden matkustajia/juna-suhdeluku oli 2,2. Nyttemmin matkustajajunien pysähtyminen on aloitettu Petäjävedellä uudelleen. Ehkä riittävä matkustajia/juna-suhdeluku taajamajunan pysähtymisiä varten on noin 2. Kontiolahden ja Porokylän suhdeluvut olivat 1,9, mielestäni riittäviä taajamajunalle.

    Turku-Uusikaupunki-välille jäi karsinnan jälkeenkin seuraavat pysähdyspaikat: Raisio, Masku, Mynämäki, Vinkkilä, Kiimkallio, Uusikaupunki, Kalaranta. Siten pysähdyspaikkoja oli edelleenkin keskimäärin alle 10 km välein eli aika tiheässä. Muistelen lukeneeni, että Turku-Uusikaupunki-taajamajunaliikenteen uudelleenaloittamista toivovat olisivat suunnitelleet noin kymmentä välipysähdystä. Tämä saattaisi tarkoittaa, että nollarivin seisakkeille ei ehkä ole edes toivottu uutta käyttöönottoa.

    Kempeleestä: on paljon helpompaa kävellä bussipysäkille, jossa on palvelua tarjolla säännöllisesti kaksi kertaa tunnissa tai useamminkin, kuin alkaa miettiä, olisiko juuri silloin sattumalta päivän ainoan junavuoron lähtöaika. Jos taajamajunia Oulu-Raahe kulkisi tunnin välein, tilanne olisi toinen.

    Mielestäni VR lakkautti hieman liikaa asemia keväällä 1990. Onneksi osa niistä on otettu uudelleen käyttöön.
    Viimeisin muokkaaja Jouni Seilonen; 13.12.2009 kello 18:54.

  5. #20
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    885

    oletus Vs: 84 aseman lakkautus 27.5.1990

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Kun junavuoroja on vain vähän, viikoittainen matkustajamäärä jää pakostakin pienehköksi.

    Lehtileikkeen taulukon mukaan Petäjäveden matkustajia/juna-suhdeluku oli 2,2. Nyttemmin matkustajajunien pysähtyminen on aloitettu Petäjävedellä uudelleen. Ehkä riittävä matkustajia/juna-suhdeluku taajamajunan pysähtymisiä varten on noin 2.
    Petäjävedellä varmaankin junan käyttömäärään vaikuttaa kohtuullisen tiheä bussiliikenne. Käytännössä bussilla pääsee Jyväskylään (ja takaisin) päiväsaikaan tunnin välein, junia taitaa mennä se kolme päivässä. Ja niistäkin kaksi samaan aikaan bussin kanssa

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mankin ja Luoman seisakkeiden lakkautus
    kirjoittanut JT foorumissa Junat
    Vastauksia: 96
    Viimeisin viesti: 05.04.2014, 01:40
  2. Porin ja Seinäjoen lentojen lakkautus
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 28.08.2010, 14:10
  3. Poimintoja HKL:n aikataulukirjasta 1989-1990
    kirjoittanut Puolimatala foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 24.03.2009, 22:58
  4. Linjan 2 lakkautus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 09.12.2007, 07:59
  5. Parkanon aseman palvelut lopetetaan
    kirjoittanut konnaripoika foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 03.07.2006, 13:41

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •