Huutokoski - Savonlinna -projekti

Rv123

Suljettu tunnus
Liittynyt
4 Toukokuu 2008
Viestit
1
Onko kellään lisätietoja tulevasta radan korjauksesta, tai löytääkö netistä tietoa?
Todella paljon kiinnostaa tämä tuleva urakka, koska asutaan tässä ihan radan vieressä. Mitähän koneita tähän radalle tulee, kun katselin tuolla vr-radan sivuilta ratakoneita? Uusitaan siis radan alusmaat kokonaisuudessaan ja vaihdetaan kiskot ja pölkyt. Kaikki tieto tervetullutta ja keskustelua radan tulevaisuudesta:smile:
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Testasin toissaviikolla junabussiyhteyttä Pieksämäeltä Savonlinnaan matkustaessani Lievestuoreelta Simpeleelle. Yhteys kyllä löytyy VR:n aikatauluhausta, mutta Pieksämäen pikajunassa bussiyhteyttä ei kuulutettu. Sitä ei mainittu myöskään missään aseman näytöistä. Vielä parin vuoden takaa muistan kuulutuksen siitä, mistä bussi lähtee ja milloin. Tärkeintä kuulutuksessa on merkki siitä, että tuollainen yhteys ylipäätään on olemassa.

Onko lähes olemattoman informaation tarkoituksena saada matkustajamäärät mahdollisimman alas, jotta Huutokoski-Savonlinna -radan peruskorjauksen valmistuttua henkilöliikenne Pieksämäeltä Savonlinnan suuntaan saataisiin näyttämään äärimmäisen tappiolliselta, jotta VR taas kerran voi nyhtää valtiolta suuret tuet?
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Netistä löytyy tälläinen pdf-tiedosto. Siinä kerrotaan että radalle tulee betonipölkyt ja kierrätetyt 54E1 kiskot. Kunnostuksen jälkeen nopeusrajoitus on 120 km/h ja suurin akselipaino 22,5 tonnia nopeudella 80 km/h.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Nettiin näyttää ilmestyneen vetoomus Savonlinna-Huutokoski -välin henkilöliikenteen palauttamisen puolesta. Löytyy osoitteesta http://www.adressit.com/vetoomussavonlinnahuutokoski .

Ehdottomasti hyvä asia, että paikallinen väki on ryhtynyt kamppailemaan liikenteen puolesta, mutta yhtä asiaa epäilen: onko VR paras mahdollinen osoite kyseiselle adressille... Toivotaan että tässä tapauksessa siitä on hyötyä.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Ainakaan VR ei omalla riskillään aloita tuollaista. Joukkoliikenteen määrärahat ovat muutenkin vähissä eikä tuo yhteys välttämättä ole kaikkein tärkeimmästä päästä. Nykyiset välin bussivuorotkin taitavat olla ostoliikennettä. Keräisi juna toki enemmän matkustajia, muttei varmaankaan tarpeeksi.

Suomessa vieras ajatus on liikennöidä joitain rataosia vain muutamana päivänä viikossa. Jos tuolla halutaan henkilöliikennettä kokeilla, voisi perjantaisin ja sunnuntaisin iltapäivästä sekä lauantaina aamupäivästä ehkä kokeilla. Jos aikataulun saa rakennettua siten, että yhteydet Pieksämäellä ovat hyvät sekä Jyväskylän-Tampereen että Kuopion-Iisalmen suuntiin, voisi juna saavuttaa suosiota viikonloppuisin matkustavien keskuudessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, moottorijunien kapasiteetti ei riitä viikonloppuisin Pieksämäki-Joensuu -välillä. Tässä tapauksessa Savonlinnan junaan sopivaa kalustoa seisoo Pieksämäellä tyhjän panttina juuri siihen aikaan, kun kysyntää liikenteelle on eniten.

Aloittamalla liikenne vähäisenä, mutta yhteyksien ansiosta hyvin palvelena voitaisiin sitten matkustajamäärien noustessa miettiä myöhemmin asiaa uudestaan.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Aloittamalla liikenne vähäisenä, mutta yhteyksien ansiosta hyvin palvelena voitaisiin sitten matkustajamäärien noustessa miettiä myöhemmin asiaa uudestaan.

Kyllä se joka päivä olisi hyvä ajaa, ehkä yhtä usein kuin Iisalmi-Ylivieska -radalla eli kahdesti päivässä? Aamulla ja illalla eestaas, siinä hyvä aloitusmalli liikenteelle. Mitäs ne junat muun ajan viikosta tekisivät, jos vain kahtena päivänä ajettaisiin?
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Siis ne junat voivat ajaa M-To Pieksämäeltä Joensuuhun, jos siellä todella tarvitaan veturijunia kapasiteettisyistä viikonloppuliikenteessä. PLS-liikenteellä saataisiin liikennöintikuluiltaan edullisemmat ja nykyaikaisemmat moottorivaunut tehokkaaseen käyttöön. Luulen, ettei tuolla välillä marraskuisena keskviikkomuna ole valtavaa tarvetta junaliikenteelle. Radanvarsitaajamat ovat aika vaatimattomia verrattuna vaikkapa maamme pisimpään kaupunkirataan Iisalmi-Ylivieskä
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Eivät ne Dm12:t pe-su mitenkään tyhjän panttina seiso. Vilkkaina päivinä ajetaan tuplayksiköillä kaikilla radoilla, joilla Dm12-vaunuja liikkuu ja Pieksämäen ja Joensuun välillä kolmellakin yksiköllä. Vain toinen Pieksämäki-Joensuu-kierto ajetaan sinisillä vaunuilla.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Siis ne junat voivat ajaa M-To Pieksämäeltä Joensuuhun, jos siellä todella tarvitaan veturijunia kapasiteettisyistä viikonloppuliikenteessä. PLS-liikenteellä saataisiin liikennöintikuluiltaan edullisemmat ja nykyaikaisemmat moottorivaunut tehokkaaseen käyttöön.

PLS-liikenne ei vain houkuta matkustajia samalla tavalla, jos ei voi luottaa siihen, että joka päivä pääsisi kulkemaan junalla jollakin reitillä. Toistuminen samanlaisena päivästä toiseen on merkittävä etu, kun palvelu koetaan ennakoitavaksi ja helpoksi. On hankalaa, jos PLS voi mennä junalla, mutta matkustustarpeen osuessa muille päiville, olisikin käytettävä samaa reittiä liikennöivää bussia, jolla on eri aikataulut ja eri pysähtymispaikat, ehkä eri lippujärjestelmäkin. Ihan samalla tavalla voitaisiin väittää, että Nurmeksen ja Joensuun välisellä junayhteydellä ei keskellä viikkoa olisi paljoa käyttöä, mutta siitä huolimatta se ajetaan joka päivä.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Toistuminen samanlaisena päivästä toiseen on merkittävä etu, kun palvelu koetaan ennakoitavaksi ja helpoksi.

Viime kesänä eräänä sunnuntaina ennen puoltapäivää oli Kontiomäen asemalla hämmentynyt odottelija, joka oli odottanut jo kello 9 alkaen, koska oli luullut, että kaikki junat kulkevat kaikkina päivinä.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Viime kesänä eräänä sunnuntaina ennen puoltapäivää oli Kontiomäen asemalla hämmentynyt odottelija, joka oli odottanut jo kello 9 alkaen, koska oli luullut, että kaikki junat kulkevat kaikkina päivinä.

Aivan. Junan etu on se, että kapasiteettia voidaan muutella lisäämällä tai poistamalla vaunuja, mutta junavuorot voivat pysyä samoina päivästä toiseen. Tulisi pyrkiä siihen, että junat kulkisivat läpi viikon samoina kellonaikoina.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

Tämä projekti alkaa olla valmis pienten viivästysten jälkeen. Viikon sisällä alkaa vielä kiskonhionta. Hiontajuna on Spenon RR40.
 
Vs: Huutokoski-Savonlinna-projekti

YLE kirjottaa: Kalliilla Savonlinna-Pieksämäki-radalla vain 8 junaa
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...-radalla_vain_8_junaa_1431280.html?origin=rss
Jutussa surkutellaan sitä , että VR OY EI HALUA ajaa junia radalla!

Jutussa VR perustelee, että radalla on nopeusrajoituksia ja se on sähköistämätön. Ovatko nämä hyviä perusteluja?

Jutussa VR kertoo, että matkustajajunaliikenne ei olisi kannattavaa. Itä-Suomen junista suuri osa on ostoliikennettä. Ministeriö vaan tilaamaan!
 
Takaisin
Ylös