Junabongaus ja tavarajunat

Liittynyt
7 Toukokuu 2008
Viestit
4
Heipparallaa. Olen uusi sekä täällä että raideharrastuksen parissa yleisti. En ole täysin varma onko tämä edes se paikka josta tulisi näitä asioita udella mutta pitää kai sitä jossain yrittää.

Harrastan valokuvaamista ja haluaisin kuvailla raideliikennettä. Hommahan on sinänsä helppoa kun menee vain lähimmälle rautatieasemalle ja näpsii junista kuvia. Matkustajaliikennettä on helppo seurata matkustajajuna-aikatauluista. Mutta miten tapahtuu tavaraliikenteen bongaaminen? Miten löydän tieni tilanteisiin, joissa voin ottaa kuvia rahtiliikenteestä sun muusta jännästä? Minulla ei ole tietoa siitä, miten rahtiliikenne toteutuu raiteilla. Ainoa kosketukseni tavaraliikenteeseen on Rovaniemellä Kemijärven suuntaan liikennöivä tavarajuna jonka olen sattumoisin huomannut ylittävän vanhan sillan joka päivä n. klo 14:00. Ja siinä se, tämän enempää tietoa rahtiliikenteestä en ole löytänyt.

Junakuvagallerioissa olen nähnyt joitakin tavaraliikennekuvia joiden yhteydessä on mainittu ilmeisesti jotain kummallisia tavaravuorojen tunnuksia. Voisitteko selostaa niiden yhteyttä tähän aiheeseen?
 
Täältä http://jpl.yi.org/tavara/ löytyy noita tavarajunien aikatauluja

Kiitos, tuolta löytyi todella arvokasta tietoa! Sitä kautta löysin tieni Ratahallintokeskuksen aikatauluihin. Näemmä noilla graafisilla aikataululla voin arvioida ajankohdan jolloin tavarajunat ovat Rovaniemen kohdalla. Ilmeisesti kaikkia merkittyjä ajoja ei toteuteta vai olenko väärässä? Koetin tossa ratapihan läheisyydessä kulkiessani havainnoida josko näkyis illan tavarajunaa mutta ei oikein näkyny.

Kuvia ei vielä syntynyt mutta ehkä myöhemmin paremman sään ja ajan vallitessa. Lukemani perusteella arvelen, että voin saada poikkeuksellisen paljon kuvia puutavarajunista Kemijärven sellutehtaan hiljattain tapahtuneen lakkauttamisen johdosta, jonka vuoksi puutavaraliikenne tällä rataosuudella kasvaa. Käytännössä nuo selluloosavaunut (lienevätkö jotain noita hai*-vaunuja) katonevat kuvasta kokonaan ja tulee näkymään enemmän noita Sp-raakapuuvaunuja liikenteessä, joita on aina rullannut ohi täällä.

Mitenkähän tuo rautatieyhtiö suhtautuu valokuvaajiin asemilla? Kuinka kummallisissa kuvauspaikoissa tuolla saa hyppelehtiä ennen kuin tulee joku katsomaan erittäin vinosti sitä touhua? Tiedän kyllä tuon RHK:n ohjeistuksen kuvaamisesta rautatiealueella, eli raiteilla ei saa hyppelehtiä ym.
 
Ilmeisesti kaikkia merkittyjä ajoja ei toteuteta vai olenko väärässä?
Oikeassa olet, eli kaikkia grafiikoista löytyviä viivoja ei ajeta. Jpl:n sivuilla näkyvät vakinaiset junat ja niiden kulkupäivät, ne ovat siis yleensä kulussa. Muut viivat kuvaavat VR:n varmuuden vuoksi varaamaa ratakapasiteettia, ja niiden mukaan ajetaan tarpeen mukaan, aika usein hyvin satunnaisesti.

Tavarajunien kuvaaminen on kyllä aina henkilöjunia riskialttiimpaa luotettavuuden osalta; vakinaisia juniakin voidaan perua, tai ne saattavat ajaa reilustikin etuajassa tai vastaavasti myöhässä... Toisaalta jotkut saattavat olla kerrasta toiseen hyvinkin kellontarkkoja. Usein omat havainnot siitä, kuinka säntillisesti jokin tietty vakinainen juna tuntuu kulkevan aikataulussaan, auttavat huomattavasti bongausta. Kuitenkin sekä iloisiin että ikäviinkin pettymyksiin kannattaa varautua tavarajunia bongaillessa... Mutta sellaista se on, ihan hauskaa silti ;)

Kuinka kummallisissa kuvauspaikoissa tuolla saa hyppelehtiä ennen kuin tulee joku katsomaan erittäin vinosti sitä touhua?
Tuo riippuu ihan paikalle sattuvan henkilökunnan suhtautumisesta... Oma kokemukseni kuitenkin on se, että hyvin harvoin tullaan "valittamaan". Jos työntekijöiltä kommenttia tulee, ovat ne yleensä ihan positiivisia.

Kannattaa myös muistaa, että kunhan itse on sallitulla alueella (ei kiskoilla tai huomattavan lähellä raiteita, muutoin kielletyillä alueilla tms) on kuvaamisen julkisella paikalla täysi oikeus, eikä sitä voi kukaan tulla kieltämään.

Sen sijaan sinänsä luvalliset paikatkin joskus voivat olla juurikin "kummallisia", kuten itse kirjoitit... Itselläni on yleensä tapana laittaa keltaiset huomioliivit päälle silloin, jos olen sellaisessa paikassa, jossa normaalisti ihmisiä ei ole (esimerkiksi aivan jonkun pitkän asemalaiturin päässä, jossa "normaaleita" ihmisiä ei ole, aitaamattoman radan lähellä (ei kuitenkaan liian lähellä) seistessäni jne..) Tämä ihan siksi, että veturinkuljettajan ei minua lähestyessä tarvitsisi arpoa mielessään, että ei kai tuo ole hyppäämässä alle... Osittain liivit myös viestittävät, että puuhissani ei ole mitään epäilyttävää, koska haluan sieltä radanvarresta erottua.

Sen sijaan jos olet esimerkiksi aidan takana, tai asemalla sellaisissa paikoissa, jossa muutenkin ihmisiä liikkuu, en näe liivejä yhtä tarpeellisena.
 
Takaisin
Ylös