Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa

Liittynyt
22 Syyskuu 2006
Viestit
613
En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.

Jos otetaan tämä idea tarkempaan mietintään, niin minne vaunut ehtisivät sellaiseen käyttöön, että niistä olisi todellista hyötyä?

Vaunut vapautuvat taajamajunista perjantaina noin kello 17-18 aikoihin Riihimäellä ja Kouvolassa. Mikäli vaunut lähtisivät siitä hoitamaan perjantai-iltapäivän ruuhkaa, niin eipä olisi paljoa enää vietävää... Lauantaina matkustajamäärät ovat huomattavasti pienempiä kuin perjantai- tai sunnuntai-iltoina. Jälkimmäisenä niistä saataisiin ehkä pieni hyöty, mutta vaunut olisi kuljetettava taas tyhjinä Kouvolaan tai Riihimäelle maanantain aamujunia varten... Nykyisellä kalustomäärällä InterCity-junissa tunnutaan pärjäävän mainiosti eli harvoin ne ovat viimeistä paikkaa myöten täynnä ruuhkajunissakaan, joten ainakin omasta mielestäni niiden käyttämiselle ylimääräisinä lisävaunuina ei välttämättä olisi järkeä. Tämä on tosin vain oma mielipiteeni ja näkemykseni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

Tämä on tosin vain oma mielipiteeni ja näkemykseni.


Kyllä tuo taitaa se aivan virallinen syykin olla.

Ennenhän niitä käytettiinkin satunnaisesti lisävaunuina sinisissä junissa, kun kalustotilanne oli huonompi kuin tänä päivänä. Ja taisipa joitain "festarijunia" olla kasattu pelkistä Eileistäkin. Ja ellen aivan väärin muista, niin ei tästä ihan mahdottoman kauaa ole, kun joku Eilinippu taisi tulla peräti Kokkolasta asti alas maanantaiaamuisin. Vai kuvittelenko vain..?

Mutta onneksi nykyisin näin, ei noilla Eilien penkeillä kukaan pysty kovin pitkää matkaa istumaan.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

^Seinäjoelle meni perjantaisin Eil-nippu täs muutama vuos sitte, sitä en tiedä millon tuli takas.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

^Seinäjoelle meni perjantaisin Eil-nippu täs muutama vuos sitte, sitä en tiedä millon tuli takas.

Se jatkoi vielä myöhemmin eri numerolla Vaasaan. Sieltä sunnuntaina takaisin Seinäjoelle -> Tampereelle. Ja Tampereelta maanantai aamuna Helsinkiin.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

Sehä kävi lauantaisin generaattorivaunun kanssa Vaasassa, tai oikeammin osa siitä.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

Jos otetaan tämä idea tarkempaan mietintään, niin minne vaunut ehtisivät sellaiseen käyttöön, että niistä olisi todellista hyötyä?

Mietin tässä asiaa ja tulin tällaiseen tulokseen:

Riihimäeltä voitaisiin ajaa lyhenneteyillä rungoilla vuoroja Tampereelle ja Lahteen. Jos nämä noin seitsemänvaunuiset junat laitetaan kolmen ja neljän vaunun juniin, niitä tulee yhteensä 8 kappaletta, mutta kaikkia ei tietenkään ole pakko käyttää. Kahdeksalla 3-4 vaunun rungolla pystyisi kuitenkin hoitamaan kaiken Riihimäen ja Lahden välisen liikenteen sekä Tampereenkin liikenteen, vaikka vuoroja lisättäisi. Arkisin nämä vuorot voitaisiin ajaa Smi1/2, sekä Eil-kalustolla päivällä.

Kouvolan rungon taas voisi pistää puoliksi ja laittaa toinen puoli ajamaan Kouvola-Kotka liikennettä ja toinen esimerkiksi Kouvolasta Imatralle tai Lahteen(-Helsinkiin?). Arkisin normaalikäytäntö eli Sm1/2/4.

Vaikka onkin aika sekava, niin mahdollinen kuitenkin, sillä Sr1 vetureita pitäisi olla reilusti viikonloppuna vapaana. Ja näihin juniin helppo lisäilla ja vähentää vaunuja tarpeen mukaan.

Tässä Minun ehdotukseni.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

Riihimäeltä voitaisiin ajaa lyhenneteyillä rungoilla vuoroja Tampereelle ja Lahteen. Jos nämä noin seitsemänvaunuiset junat laitetaan kolmen ja neljän vaunun juniin, niitä tulee yhteensä 8 kappaletta, mutta kaikkia ei tietenkään ole pakko käyttää. Kahdeksalla 3-4 vaunun rungolla pystyisi kuitenkin hoitamaan kaiken Riihimäen ja Lahden välisen liikenteen sekä Tampereenkin liikenteen, vaikka vuoroja lisättäisi.

Muuten voisi toimia, mutta minne konnari sijoitettaisiin? Kun yksi runko jaettaisiin 3 ja 4 vaunuisiin juniin, niin toisesta jää puuttumaan Eilf vaunu.

Tosin voisihan se 4 vaunuinen runko olla käytössä. Voisi vaikka toimia niin, että perjantai iltaruuhkan aikana Riihimäellä poistettaisiin rungosta vaikka ne 3 vaunua ja se nelivaunuinen runko voisi pyöriä Riihimäki-Tampere ja Riihimäki-Lahti-Kouvola(-Kotka) väleillä viikonloppuisin. Tosin voisihan se runko palata Riihimäelle vasta maanantaina aamuruuhkaan Kouvolan ja Tampereen suunnilta, jolloin juna olisi voinut lähteä aiemmin aamulla esim. Lahdesta Riihimäelle, jossa lisätään ne perjantaina irroitetut vaunut runkoon.
 
Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.

Eikö sinisiä vaunuja ole VR:llä vaikka kuinka paljon. Mieluummin sinisiä vaunuja kaukojuniin kuin Eil-vaunuja.

Nykyisellä kalustomäärällä InterCity-junissa tunnutaan pärjäävän mainiosti eli harvoin ne ovat viimeistä paikkaa myöten täynnä ruuhkajunissakaan, joten ainakin omasta mielestäni niiden käyttämiselle ylimääräisinä lisävaunuina ei välttämättä olisi järkeä.

Minusta tuntuu että on melko yleistä että InterCity junista on paikat loppuunmyyty. Pendolinoissa tilanne on vielä pahempi. Jos InterCity-vaunuja ei ole tarpeeksi niin ehkä silloin junassa voisi olla myös sinisiä vaunuja tai Eil-vaunuja. Koska Eil-vaunut ovat matkustusmukavuudeltaan sen verran huonompia kuin IC-vaunut niin olisi kohtuullista jos niissä saisi matkustaa taajamajunan hinnalla.

Jos juna on loppuunmyyty niin voiko Junamaatista ostaa junaan lippua ollenkaan? Muutama vuosi sitten pikajunaan ja InterCityyn sai automaatista lipun ilman istumapaikkaa mutta pari viikkoa sitten kun yritin ostaa lippua Junamaatista Intercityyn niin automaatti käski ottamaan yhteyttä lipunmyyntiin.
 
PoriJazzien aikaan ajettiin paria suljettua Eiliä Tku-Tpe-Pori-junissa. Vain kys viikon lauantain (12.7.2008) Tku-Tpe autopikajunassa oli vaunut avoinna ihmisille, ainakin mitä itse seurasin sinä päivänä.
 
"VR on kierrättämässä tulevan vuoden kuluessa matkustajaliikenteen kaluston osalta yhteensä 35 Eil- ja 5 Eilf-vaunua. Lisäksi kierrätykseen on menossa 22 Sm1-yksikköä ja 14 Sm2-yksikköä. Kierrätämme myös 50 sinistä vaunua ja 39 yksikerroksista IC-vaunua." https://raidepuolue.fi/uutiset//vr-kierrtt-vain-liikennekelvotonta-junakalustoa?fbclid=IwAR1HuhWZgxOTdaUueI_Rk1m2eMtTw6aD96_Vr4JL_Gcj2MGL1SaY8b2_R3A ja https://yle.fi/uutiset/3-11677164?fbclid=IwAR2jhCfDHvo02tF1XPLggRcr5E3ceIGloDi8Vj8ZdlXXI2ZnSh3wHg2caPU

Ne vaunut on suurin osa vielä ihan hyvää jos neille tekis peruskorjausta. Esim. Pieksämäki - Joensuu on vain kaksi junapareja päivässä koska Dm12 ovat liian vähän enää olemassa onnettomuuden ja tulipalojen jälkeen. Dv 12 ja siniset vaunut tai Eil-vaunut olis sinne vielä hyvä olla että junapareja olis enemmän. Sama ongelma, että sopiva kalusto puuttu voi olla tulevaisuudessa lähiliikkenne Tampereella sekä esim. Turku - Uusikaupunki, Tampere - Rauma ja Kemi - Haparanda, jos sinne halutaan juna-henkilöliikkennta takasin. Juuri Ruotsin puollella alkaa Haparanda - Boden uudestaan henkilölikkenneta: https://www.railjournal.com/regions/europe/new-start-for-passenger-trains-in-the-north/?fbclid=IwAR1C0XKGYOIgb6m7xq0zo-1IM_wC2i7HPKNqTrkeGeHgbC0k6EWx-Loozzs

VR:n romutta-päätös on väärin kun juuri ilmasto muutoksen takia halutaan lisää junaliikkenta tulevaisuudessa. Jos VR romutta vielä lisää kalustoa voi olla että VR operoi minimi määrän kalustolla ja kun esim. teknisiä ongelmia tulee, juna ei voi korvata vanhalla kalustolla kun nyt, sitten vain bussilla mahdolista.
 
Dv 12 ja siniset vaunut tai Eil-vaunut olis sinne vielä hyvä olla että junapareja olis enemmän.

Ottamatta muuhun kantaa, niin Eil-vaunut vaativat 1500 V syötön, mitä taas Dv12 ei syötä. Vaatisi mukaan aggregaattivaunut, mutta en tiedä, onko niitä riittävästi siihen. Sinisissä taitaa edelleen toki olla lämmityspolttimet.
 
Takaisin
Ylös