Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa

  1. #1
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa

    En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.05.2008 kello 18:45. Syy: jaettu viesti kahtia

  2. #2
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä...
    Penkit...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.05.2008 kello 18:49. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  3. #3

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.
    Jos otetaan tämä idea tarkempaan mietintään, niin minne vaunut ehtisivät sellaiseen käyttöön, että niistä olisi todellista hyötyä?

    Vaunut vapautuvat taajamajunista perjantaina noin kello 17-18 aikoihin Riihimäellä ja Kouvolassa. Mikäli vaunut lähtisivät siitä hoitamaan perjantai-iltapäivän ruuhkaa, niin eipä olisi paljoa enää vietävää... Lauantaina matkustajamäärät ovat huomattavasti pienempiä kuin perjantai- tai sunnuntai-iltoina. Jälkimmäisenä niistä saataisiin ehkä pieni hyöty, mutta vaunut olisi kuljetettava taas tyhjinä Kouvolaan tai Riihimäelle maanantain aamujunia varten... Nykyisellä kalustomäärällä InterCity-junissa tunnutaan pärjäävän mainiosti eli harvoin ne ovat viimeistä paikkaa myöten täynnä ruuhkajunissakaan, joten ainakin omasta mielestäni niiden käyttämiselle ylimääräisinä lisävaunuina ei välttämättä olisi järkeä. Tämä on tosin vain oma mielipiteeni ja näkemykseni.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.05.2008 kello 18:49. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  4. #4
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Tämä on tosin vain oma mielipiteeni ja näkemykseni.

    Kyllä tuo taitaa se aivan virallinen syykin olla.

    Ennenhän niitä käytettiinkin satunnaisesti lisävaunuina sinisissä junissa, kun kalustotilanne oli huonompi kuin tänä päivänä. Ja taisipa joitain "festarijunia" olla kasattu pelkistä Eileistäkin. Ja ellen aivan väärin muista, niin ei tästä ihan mahdottoman kauaa ole, kun joku Eilinippu taisi tulla peräti Kokkolasta asti alas maanantaiaamuisin. Vai kuvittelenko vain..?

    Mutta onneksi nykyisin näin, ei noilla Eilien penkeillä kukaan pysty kovin pitkää matkaa istumaan.

  5. #5
    jore avatar
    Liittynyt
    18.10.2006
    Sijainti
    Pietarsaari
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    ^Seinäjoelle meni perjantaisin Eil-nippu täs muutama vuos sitte, sitä en tiedä millon tuli takas.
    Älä nuolase ku on jo tipahtanu

  6. #6
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jore Näytä viesti
    ^Seinäjoelle meni perjantaisin Eil-nippu täs muutama vuos sitte, sitä en tiedä millon tuli takas.
    Se jatkoi vielä myöhemmin eri numerolla Vaasaan. Sieltä sunnuntaina takaisin Seinäjoelle -> Tampereelle. Ja Tampereelta maanantai aamuna Helsinkiin.

  7. #7
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Sehä kävi lauantaisin generaattorivaunun kanssa Vaasassa, tai oikeammin osa siitä.

  8. #8
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Jos otetaan tämä idea tarkempaan mietintään, niin minne vaunut ehtisivät sellaiseen käyttöön, että niistä olisi todellista hyötyä?
    Mietin tässä asiaa ja tulin tällaiseen tulokseen:

    Riihimäeltä voitaisiin ajaa lyhenneteyillä rungoilla vuoroja Tampereelle ja Lahteen. Jos nämä noin seitsemänvaunuiset junat laitetaan kolmen ja neljän vaunun juniin, niitä tulee yhteensä 8 kappaletta, mutta kaikkia ei tietenkään ole pakko käyttää. Kahdeksalla 3-4 vaunun rungolla pystyisi kuitenkin hoitamaan kaiken Riihimäen ja Lahden välisen liikenteen sekä Tampereenkin liikenteen, vaikka vuoroja lisättäisi. Arkisin nämä vuorot voitaisiin ajaa Smi1/2, sekä Eil-kalustolla päivällä.

    Kouvolan rungon taas voisi pistää puoliksi ja laittaa toinen puoli ajamaan Kouvola-Kotka liikennettä ja toinen esimerkiksi Kouvolasta Imatralle tai Lahteen(-Helsinkiin?). Arkisin normaalikäytäntö eli Sm1/2/4.

    Vaikka onkin aika sekava, niin mahdollinen kuitenkin, sillä Sr1 vetureita pitäisi olla reilusti viikonloppuna vapaana. Ja näihin juniin helppo lisäilla ja vähentää vaunuja tarpeen mukaan.

    Tässä Minun ehdotukseni.

  9. #9
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    334

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Riihimäeltä voitaisiin ajaa lyhenneteyillä rungoilla vuoroja Tampereelle ja Lahteen. Jos nämä noin seitsemänvaunuiset junat laitetaan kolmen ja neljän vaunun juniin, niitä tulee yhteensä 8 kappaletta, mutta kaikkia ei tietenkään ole pakko käyttää. Kahdeksalla 3-4 vaunun rungolla pystyisi kuitenkin hoitamaan kaiken Riihimäen ja Lahden välisen liikenteen sekä Tampereenkin liikenteen, vaikka vuoroja lisättäisi.
    Muuten voisi toimia, mutta minne konnari sijoitettaisiin? Kun yksi runko jaettaisiin 3 ja 4 vaunuisiin juniin, niin toisesta jää puuttumaan Eilf vaunu.

    Tosin voisihan se 4 vaunuinen runko olla käytössä. Voisi vaikka toimia niin, että perjantai iltaruuhkan aikana Riihimäellä poistettaisiin rungosta vaikka ne 3 vaunua ja se nelivaunuinen runko voisi pyöriä Riihimäki-Tampere ja Riihimäki-Lahti-Kouvola(-Kotka) väleillä viikonloppuisin. Tosin voisihan se runko palata Riihimäelle vasta maanantaina aamuruuhkaan Kouvolan ja Tampereen suunnilta, jolloin juna olisi voinut lähteä aiemmin aamulla esim. Lahdesta Riihimäelle, jossa lisätään ne perjantaina irroitetut vaunut runkoon.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  10. #10

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Uudet aikataulut 1.6.-13.12.2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    En ymmärrä, mikä estää Eil-vaunujen käytön viikonloppuisin kaukoliikenteessä/muissa taajamajunaliikenteessä lyhennettyinä.
    Eikö sinisiä vaunuja ole VR:llä vaikka kuinka paljon. Mieluummin sinisiä vaunuja kaukojuniin kuin Eil-vaunuja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Nykyisellä kalustomäärällä InterCity-junissa tunnutaan pärjäävän mainiosti eli harvoin ne ovat viimeistä paikkaa myöten täynnä ruuhkajunissakaan, joten ainakin omasta mielestäni niiden käyttämiselle ylimääräisinä lisävaunuina ei välttämättä olisi järkeä.
    Minusta tuntuu että on melko yleistä että InterCity junista on paikat loppuunmyyty. Pendolinoissa tilanne on vielä pahempi. Jos InterCity-vaunuja ei ole tarpeeksi niin ehkä silloin junassa voisi olla myös sinisiä vaunuja tai Eil-vaunuja. Koska Eil-vaunut ovat matkustusmukavuudeltaan sen verran huonompia kuin IC-vaunut niin olisi kohtuullista jos niissä saisi matkustaa taajamajunan hinnalla.

    Jos juna on loppuunmyyty niin voiko Junamaatista ostaa junaan lippua ollenkaan? Muutama vuosi sitten pikajunaan ja InterCityyn sai automaatista lipun ilman istumapaikkaa mutta pari viikkoa sitten kun yritin ostaa lippua Junamaatista Intercityyn niin automaatti käski ottamaan yhteyttä lipunmyyntiin.

  11. #11
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Eil-vaunujen käyttö kaukojunissa

    PoriJazzien aikaan ajettiin paria suljettua Eiliä Tku-Tpe-Pori-junissa. Vain kys viikon lauantain (12.7.2008) Tku-Tpe autopikajunassa oli vaunut avoinna ihmisille, ainakin mitä itse seurasin sinä päivänä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vanhojen vaunujen romuttaminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 01.12.2011, 09:19
  2. HSL: HSL:n liput kelpaavat toistaiseksi kaukojunissa HSL-alueella
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.03.2010, 14:10
  3. Vaunujen HKL 16 - 30 säästäminen
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 13.03.2008, 17:08
  4. Jenkki-vaunujen esikuva?
    kirjoittanut Piirka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.05.2006, 19:52
  5. Vaunujen jako
    kirjoittanut Jusa foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 13:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •