Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/32

Viestiketju: Lähijunien linjatunnukset

  1. #1

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Lähijunien linjatunnukset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mutta jos joukkoliikennelaitoksen kirjaintunnussuunnittelija ymmärtää vähän maalaisjärjen päälle, niin yrittää välttää selaisten kirjaintunnusten käyttöä jota kuullessaan voi tulkita väärin.
    Siitäpä tulikin mieleen että miksi junilla on kirjaimet tunnuksena, eikä numerot? Eikö se olisi helpompaa jos niillä olisi yhteiset sarjat kuten busseilla ja esim kaikki 30-sarjan junat menisivät Espoon suuntaan? Ja extravuoroilla voisi olla esim x-tunnus numeron jälkeen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.05.2008 kello 14:37. Syy: lyhennetty lainausta, jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Siitäpä tulikin mieleen että miksi junilla on kirjaimet tunnuksena, eikä numerot? Eikö se olisi helpompaa jos niillä olisi yhteiset sarjat kuten busseilla ja esim kaikki 30-sarjan junat menisivät Espoon suuntaan? Ja extravuoroilla voisi olla esim x-tunnus numeron jälkeen.
    X-tunnust tarkoittaa yleensä poikkeusreittiä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    X-tunnust tarkoittaa yleensä poikkeusreittiä.
    Helsingin raitiovaunupuolella tietenkin näin. X:llä on kyllä muitakin merkityksiä, kuten Express (pikalinja, esimerkkeinä 67X ja 68X) ja Extra (lisäliikenne, esimerkkeinä 10X ja 55X). Lisäliikenteen kulkuneuvot ajavat yleensä vain pääreitin kuormitetuinta osaa, eipä niitä muuten tarvitsisikaan merkitä erillisellä linjatunnuksella. Raitiovaunua korvaavat bussit merkitään niin ikään X-kirjaimella.
    X-kirjaimenkin alkuperä juontaa juurensa muusta kuin suomen kielestä...

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Siitäpä tulikin mieleen että miksi junilla on kirjaimet tunnuksena, eikä numerot? Eikö se olisi helpompaa jos niillä olisi yhteiset sarjat kuten busseilla ja esim kaikki 30-sarjan junat menisivät Espoon suuntaan?
    Tai 200-sarjan tässä rantaradan tapauksessa....

    Tietysti voisi niinkin ajatella. VR:n rautatielähiliikenne Helsingin seudulla on kuitenkin oma maailmansa ja epäilen että vanhojen sisäänajettujen käytäntöjen muuttaminen on perin vaikeaa, ei pelkästään VR itsensä vuoksi, vaan myös matkustajat tuntuvat olevan hyvin vanhollisia ja vastustavat muutoksia. Näin kävi esimerkiksi aikoinaan kun VR päätti ryhtyä kutsumaan nopeimpia kaukojuniaan "Intercity"-juniksi aikaisemman "erikoispikajuna" (ruotsiksi: "specialsnälltåg") sijaan.

    Kirjainten käyttö lähijunien linjatunnuksena on muuten aikoinaan lainattu Kööpenhaminan S-junista, joten sinänsä merkillistä että ulkomailta otettu malli on kelvannut eikä olla kehitetty jotain "kokonaan omaa".

    Ainoa joka todella sävähdyttäisi ja selkiyttäisi käytäntöä olisi jos lähijunat integroitaisi metron kanssa kaupallisessa mielessä, eli että junalinjat saisivat sunnukset M + numero, ja matkustajainfo ja lipunmyyntikäytäntö yhtenäistettäisiin, mutta junat ja radat teknisessä mielessä säilyisivät ennallaan. Se vois olla ajankohtaista joskus tulevaisuudessa kun kaikki lähijunavuorot ajetaan matalalattiakalustolla.

    t. Rainer

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Näin kävi esimerkiksi aikoinaan kun VR päätti ryhtyä kutsumaan nopeimpia kaukojuniaan "Intercity"-juniksi aikaisemman "erikoispikajuna" (ruotsiksi: "specialsnälltåg") sijaan.
    Siinä välissä oli usean vuoden ajan käytössä Express-junat eli tunnus oli EXP... Imatra Express ja Botnia Express (Vaasaan).

  6. #6

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Siinä välissä oli usean vuoden ajan käytössä Express-junat eli tunnus oli EXP... Imatra Express ja Botnia Express (Vaasaan).
    Se pitää paikkansa. Expressit olivat eräänlaisia intercityjä edeltäviä kokeilujunia, joissa kokeiltiin uudenlaisia konsepteja liikemiehille, kuten NMT-puhelimia, konferenssihyttejä ja 1. luokan lipun hintaan sisältyvää aamiaistarjoilua jne. Muistaako joku tarkemmin mitä muuta erikoista niissä oli, ja minä vuosina ne kulkivat? Joka tapauksessa niitä oli ymmärtääkseni vain 2 edestakaista vuoroa, ja niiden korvaaminen intercityillä ei nostattanut vielä kansanliikettä, mutta erikoispikajunien ja joidenkin tavallisten pikajunien muuttaminen IC:ksi 90-luvun alussa oli sitten toinen juttu. VR olisi voinut muuten säilyttää EP-junien hienot nimet "Karelia", "Savonia" jne ja antaa ne IC-junille, ja keksiä uusille vuoroille kokonaan uusia hienoja nimiä, niin olisi ollut jotain tyyliä koko hommassa.

    t. Rainer

  7. #7

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ainoa joka todella sävähdyttäisi ja selkiyttäisi käytäntöä olisi jos lähijunat integroitaisi metron kanssa kaupallisessa mielessä, eli että junalinjat saisivat sunnukset M + numero
    Ongelmana on mielestäni että junien tunnus ei viitä mitenkään pääteaseman nimeen, poikkeuksena vanha Martsarin M-juna. Vai onko niissä joku systeemi että esim K-juna menee Keravalle? Tai E Espoon keskukseen?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.05.2008 kello 14:38. Syy: lyhennetty lainausta

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Ongelmana on mielestäni että junien tunnus ei viitä mitenkään pääteaseman nimeen, poikkeuksena vanha Martsarin M-juna. Vai onko niissä joku systeemi että esim K-juna menee Keravalle? Tai E Espoon keskukseen?
    Ei ole mitään tuollaista systeemiä, tai ei ainakaan kattavasti. Kirjaimet sinänsä ovat helpommin muistettavia kuin numerot. Kirjainjärjestelmä toimii niin kauan, kun linjojen määrä on vähäinen ja erottaa hyvin raskaat runkolinjat bussilinjoista.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antaeus Näytä viesti
    Ongelmana on mielestäni että junien tunnus ei viitä mitenkään pääteaseman nimeen, poikkeuksena vanha Martsarin M-juna. Vai onko niissä joku systeemi että esim K-juna menee Keravalle? Tai E Espoon keskukseen?
    Aikoinaan ennenvanhaan kun linjoja oli vain kourallinen, kirjaimet pyrittiin antamaan pääteaseman mukaan. R=Riihimäki, E=Espoo, K=Kerava ja M=Martinlaakso. Mutta koska K oli jo varattu, ei Kirkkonummelle voitu antaa K:ta, vaan piti antaa L. Lisäksi VR:läisten slangissa H tarkoittaa sitä "hidasta" Riihimäen junista. Tällaiset selitykset olen aikoinaan kuullut kirjaimista.

    t. Rainer

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Aikoinaan ennenvanhaan kun linjoja oli vain kourallinen, kirjaimet pyrittiin antamaan pääteaseman mukaan. R=Riihimäki, E=Espoo, K=Kerava ja M=Martinlaakso. Mutta koska K oli jo varattu, ei Kirkkonummelle voitu antaa K:ta, vaan piti antaa L. Lisäksi VR:läisten slangissa H tarkoittaa sitä "hidasta" Riihimäen junista. Tällaiset selitykset olen aikoinaan kuullut kirjaimista.
    Riksun junat: R = Ripeä, H = Hidas, T = Toivoton.

    Lisäksi: A = Alberga. Muista ei oikein voi järkevästi keksiä mitään vastaavaa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Muista ei oikein voi järkevästi keksiä mitään vastaavaa.
    P = Paikku
    L = Lokal (myös el-tåg)...
    N = Natt

    Tämä on kaikki täysin epävirallista ja kevennykseksi tarkoitettua.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    P = Paikku
    L = Lokal (myös el-tåg)...
    N = Natt

    Tämä on kaikki täysin epävirallista ja kevennykseksi tarkoitettua.
    Ja M = "ämmäjuna" jolla miehetkin saavat matkustaa

    t. Rainer

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Rautatien linjakirjaimet

    SRS:n junasivuilta http://www.raitio.org/vrlahi/juna1.htm kopioitua:

    A 28.5.1972-25.5.1974 Kirkkonummi
    A 2.6.2002-> Leppävaara

    E 26.5.1974-11.8.2007 Espoo
    E 13.8.2007-> Kauklahti

    G 4.6.2007-> Saunakallio

    H 28.5.1972-> Riihimäki

    I 12.8.1996-> Tikkurila

    K 28.5.1972-> Kerava

    L 28.5.1972-> Kirkkonummi

    M 1.6.1975-1.9.1991 Martinlaakso
    M 2.9.1991-> Vantaankoski

    N 28.5.1972-> Kerava

    P 28.5.1972-14.8.2004 Hiekkaharju

    R 28.5.1972-> Riihimäki

    S 28.5.1972-25.5.1974 Kauniainen
    S 27.9.1987-> Kirkkonummi (- Karjaa)

    T 28.5.1972-> Riihimäki

    U 29.5.1988-> Kirkkonummi (- Karjaa)

    V v. 1976-> ei-kaupallinen "virkajuna"

    Y 26.5.1974-26.9.1987 Kirkkonummi
    Y 2.6.2002-> Karjaa

    Z 3.9.2006-> Mäntsälä - Lahti

    Muutamat kirjaimet ovat tarkoittaneet eri asioita kuin mitä ne nykyään ovat.

  14. #14

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rautatien linjakirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    SRS:n junasivuilta http://www.raitio.org/vrlahi/juna1.htm kopioitua:

    A 28.5.1972-25.5.1974 Kirkkonummi
    A 2.6.2002-> Leppävaara
    ........
    Z 3.9.2006-> Mäntsälä - Lahti
    Niinkuin huomaa, niin kesäaikataulun astuessa voimaan 1972 otettiin erilliset kirjaintunnuksin erotetut junalinjat karttoineen käyttöön ensimmäistä kertaa, mutta sähköjunaliikenne rantaradalla alkoi jo v 1969 ja pääradalla 1970 tai 71. Oliko ennen kesää 1972 lainkaan kulussa sm-yksiköillä ajettavia paikallisjunia jotka eivät pysähtyneet joka asemalla? Jos oli, niin miten kerrottiin matkustajille tästä, ettei sattunut ikäviä yllätyksiä?

    t. Rainer

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rautatien linjakirjaimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ...sähköjunaliikenne rantaradalla alkoi jo v 1969... Oliko ennen kesää 1972 lainkaan kulussa Sm-yksiköillä ajettavia paikallisjunia, jotka eivät pysähtyneet joka asemalla? Jos oli, niin miten kerrottiin matkustajille tästä, ettei sattunut ikäviä yllätyksiä?
    Kesäturistissa 1969 ovat Sm-reittejä ruuhka-ajan junat Helsinki-Kauklahti ja normaalilinja Helsinki-Kirkkonummi. Dm7-junaa löytyy ruuhka-aikana myös reitillä Helsinki-Kauniainen ja niillä ajettiin tietysti myös huomattava määrä Kirkkonummen junista.

    Kaikki pysähtyivät kaikkialla, paitsi Strömbergillä vain tietyt junat ruuhka-aikana. Ja siihen aikaanhan eivät pikajunat pysähtyneet Helsingin-Karjaan välillä. Poikkeus oli yksi päiväjuna Turkuun, jolla oli "puolikuu" Kirkolla (so. vain matkustajien otto) ja yksi iltajuna Turusta, joka pysähtyi tarvittaessa Kirkolla.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunien I, K, N ja T liikenne viivästelee aamuun 17.6. asti
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.06.2011, 21:20
  2. Pääkaupunkiseudun lähijunien lipunmyynti
    kirjoittanut Ville O. Turunen foorumissa Junat
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 25.07.2007, 12:53
  3. Lähijunien kierto Helsingissä
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 27.06.2007, 18:42
  4. Lähijunien yöliikenteestä
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 23.05.2007, 22:34
  5. Metron ja lähijunien erot
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 01:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •