Suurnopeusjunia Suomessa?

Liittynyt
28 Heinäkuu 2006
Viestit
186
Onko Suomessa suunniteillä joitakin ratoja, ehkäpä Hkin ja Turun välillä joilla voisi päästä nopeuksille jotka olisivat 300 paikkeilla? Miten tuleva Pietarinradan nopeus tulee olemaan?
Ymmärrän tietysti että Suomi joka on niinkin pieni maa, jossa ei koskaan voi päästä niihin matkustajamääriin kuin esim Saksa tai Ranska jossa ICE-junat kulkevat joka tunti joillakin väleillä.
 
Onko Suomessa suunniteillä joitakin ratoja, ehkäpä Hkin ja Turun välillä joilla voisi päästä nopeuksille jotka olisivat 300 paikkeilla? Miten tuleva Pietarinradan nopeus tulee olemaan?

Suurnopeita ratoja on suunniteltu lähinnä visiotasolla. ELSA-radan esiselvityksessä oli juurikin yhtenä vaihtoehtona suurnopea rata Helsingin ja Turun välille, mutta kannattavuus ei vertailussa päätä huimannut. Aikasäästöt olivat liian vaatimattomia hintaan verrattuna.

Nykyisellään Helsingin ja Pietarin välille tulee Suomen puolella 220 km/h oikoradalla ja 200 km/h Lahti-Vainikkala-välillä. Venäjän puolella rata remontoidaan nopeudelle 250 km/h. Helsinki-Pietari-ratojen esiselvityksessä taas vertailtiin eri vaihtoehtoja eri nopeuksilla, mutta jälleen suurnopeat vaihtoehdot jäivät kannattavuudessa jalkoihin. Tuon raportin tuloksena kuitenkin lienee ruvettu selvittämään nopeaa lentokenttärataa.

Ymmärrän tietysti että Suomi joka on niinkin pieni maa, jossa ei koskaan voi päästä niihin matkustajamääriin kuin esim Saksa tai Ranska jossa ICE-junat kulkevat joka tunti joillakin väleillä.

Kysymyksesi kuitenkin lienee kirvoittanut tuore uutinen teiltä Ruotsista, jossa rakennettaneen tulevaisuudessa uusi suurnopea rata Tukholmasta Göteborgiin ja Malmöön? Ehkäpä Suomessakin täytyy odottaa, että oma Juutinrauman siltamme eli Tallinnan-tunneli rakennetaan, ennen kuin suurnopeat radat tulevat ajankohtaiseksi.
 
Helsinki-Pietari suurnopeusradan pikkuhiljaa toteutuessa alkaa todennäköisyys
Ahvenanmaanradan selvityksen syntymiseen kasvaa. Oikea suurnopeusrata Pietarin ja Tukholman välille saattaa olla valmiina ennen Rail Balticaa. Mikäli suurnopeusyhteys toimii Tukholmasta Euroopan suuntaan saataisiin Pietari suurnopeusverkkoon ilman Rail Balticaakin.
 
Kysymyksesi kuitenkin lienee kirvoittanut tuore uutinen teiltä Ruotsista, jossa rakennettaneen tulevaisuudessa uusi suurnopea rata Tukholmasta Göteborgiin ja Malmöön? Ehkäpä Suomessakin täytyy odottaa, että oma Juutinrauman siltamme eli Tallinnan-tunneli rakennetaan, ennen kuin suurnopeat radat tulevat ajankohtaiseksi.

No eipä se suorasti ollut mielessä, enemmänkin kesän suunnitellut matkaan Keski-Eurooppaan.
Mutta Europabanan jota tänne puuhaillaan on vielä niin pitkällä ajalla että en oikein uskalla toivoa sitä.
Hallitus tulee liikenneproposition kanssa syksyllä ja siellä ei varmastikaan löydä sitä 100 miljardia jota rata tulee maksamaan, jos ei enemmänkin.
Se mikä on kummaa on Ruotsin haluttomuus hakea EU-varoja tällaisiin hankkeisiin niinkuin esim Ranska tai Espanja tekee...
Ehkäpä Ruotsi joka aina haluaa olla 'paras maailmassa' ei kehtaa myöntää että omat rahat ei riitä?
 
Helsinki-Pietari suurnopeusradan pikkuhiljaa toteutuessa alkaa todennäköisyys
Ahvenanmaanradan selvityksen syntymiseen kasvaa. Oikea suurnopeusrata Pietarin ja Tukholman välille saattaa olla valmiina ennen Rail Balticaa. Mikäli suurnopeusyhteys toimii Tukholmasta Euroopan suuntaan saataisiin Pietari suurnopeusverkkoon ilman Rail Balticaakin.

Olisiko ruotsalaisilla kiinnostusta panostaa Pietarin-yhteyteen niin paljon, että tuo todennäköisesti paljon hankalampi ja kalliimpi yhteys Ahvenanmaan kautta Ruotsiin tulisi suomalaisille houkuttavammaksi kuin edullisempi ja teknisesti yksinkertaisempi Tallinnan-tunneli + tulevaisuuden Baltian suurnopeusrata?

Käyhän se niinkin. Tärkeintä Suomen kannalta lienee kiinteä rautatieyhteys Eurooppaan ja mieluiten mahdollisimman korkealla nopeustasolla sekä lyhyellä matka-ajalla. Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupunkiajatusta tuo ei tosin edistäisi ja kieltämättä vähän kirpaisee ajatus jäädä jälleen kerran Ruotsin takapihaksi Euroopasta katsottuna.

Sikäli tilanne on lupaava, että Ahvenanmaan rata sopisi Pohjolan kolmion ideaan ja sillekin varmaan saisi mukavasti EU-rahaa. Näitä kahta hanketta voisi kilpailuttaa keskenään ja katsoa kumpaan löytyisi enemmän tukea. Ideaali olisi ehkä saada molemmat, mutta ehkä kannattaa olla realisti...
 
Tärkeintä Suomen kannalta lienee kiinteä rautatieyhteys Eurooppaan ja mieluiten mahdollisimman korkealla nopeustasolla sekä lyhyellä matka-ajalla. Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupunkiajatusta tuo ei tosin edistäisi ja kieltämättä vähän kirpaisee ajatus jäädä jälleen kerran Ruotsin takapihaksi Euroopasta katsottuna.

Lyhin tie Suomesta Keski-Eurooppaan käy joka tapauksessa Ruotsin kautta.

Nopea junayhteys esimerkiksi Hampurista Pietariin voitaisiin toteuttaa myös Kapellskär - Hanko -junalautalla. Uutta rataa tarvittaisiin vain Tukholman ja Kapellskärin välille. Kumpikaan satamista ei sijaitse saaristossa, joten nopealla lautalla matka-aika voisi olla hyvinkin lyhyt. Tällä hetkellä nopeimmat matkustajarahtilaivat kulkevat n. seitsemässä tunnissa Naantalin ja Kapellskärin välillä.
 
Otetaanpa karttapallo käteen ja katsotaan ensin, miten Venäjä sijoittuu Euroopan kartalle. Tässä linkki: http://www.nit-vitez.com/europe-map.gif

Katsokaa nyt kartalta!!! Kyllä Venäjältä lyhin reitti Saksaan, Ranskaan ja Englantiin kulkee Valko-Venäjän lävitse. Ei kai kukaan kaiva meren ali pitkää tunnelia jos maatakin pitkin pääsee, ja vieläpä lyhempää reittiä. Eikä se Helsinkikään niin suuri kaupunki ole, että Venäläisiä kiinnostaisi Suomen kautta koukata. Helsingissä on 570 000 asukasta, kun taas esim Minskissä 1 780 000 as, Varsovassa 1 700 000 as (metropolialueella 3 050 000 as) lähde:wikipedia.

Eli jos Venäjältä suurnopearata sydän-eurooppaan halutaan, niin kulkee se todennäköisimmin Minskin ja Varsovan halki. Lyhin reitti sekä suuret pääkaupungit matkan varrella. Venäjältä toki voidaan haluta suurnopearata Pietariin ja jopa tulevaisuudessa Helsinkiin. Mutta ei koskaan Helsingin kautta Eurooppaan, koska siinä ei ole mitään järkeä.

1. Suora reitti maan pinnalla isojen pääkaupunkien läpi Berliiniin ja edespäin
2. Kiertävä ja pidempi reitti keskikokoisen pääkaupungin (hki) kautta ja sitten ison meren ali Eurooppaan.

Kumpi kuulostaa järkevämmältä?

Rakentakoot nämä vesi-elementtinä-fanit niitä kelluvia talojaan vaikka kaikki Helsingin lahdenpohjukat täyteen, kun eivät muualle osaa. Itse tykkään käyttää vesillä sitä venettä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaa nyt kartalta!!! Kyllä Venäjältä lyhin reitti Saksaan, Ranskaan ja Englantiin kulkee Valko-Venäjän lävitse.

Kyllä kyllä, se on suorin reitti. Se vaain vaatisi satoja kilometrejä korpiradan rakentamista. Helsingin ja Tallinnan kautta mentäessä asukaspohja on paljon suurempi. Satojen kilometrien korpirataa on vaikea saada kannattavaksi, sillä pitkiä matkoja ei tehdä niin paljon. Pääosa matkoista on varmastikin lyhyitä matkoja ja niiden tekemistä auttaa, jos rata kulkee asutuksen halki. Pietari-Tallinna-Riika-Vilna-Varsova-Berliini vs. Pietari-Minsk-Varsova-Berliini?

Sen sijaan Moskovasta suurnopeusrata Minskin (ja Vilnan?) kautta Varsovaan ja siitä edelleen olisi minusta järkevä linjaus.
 
Se vaain vaatisi satoja kilometrejä korpiradan rakentamista. Helsingin ja Tallinnan kautta mentäessä asukaspohja on paljon suurempi.

Murzun kommentti oli täysin aiheellinen, ja siinä hän myös osoitti, että väestöpohja mentäessä keski-Euroopasta Moskovaan on paljon suurempi Valko-Venäjän kautta. Pietarin osalta asia on tietysti hiukan toinen, suora reitti kulkee lähempänä Baltiaa ja siihen on mahdollista saada mukaan lähinnä Latvian ja Liettuan suuria kaupunkeja.

On melkoista haihattelua rakentaa Suomen - tai edes Baltian - suurnopeusjunia Venäjän ja keski-Euroopan välisen liikenteen varaan.
Sen sijaan on eri asia, että tietystikin Suomi saattaa olla suorahkon Oslo/Göteborg - Tukholma - Pietari - reitin varrella. Tässä tosin suora lauttayhteys Tukholma - Pietari voi olla varsin kilpailukykyinen, reittihän on ajettavissa "yön yli" jolloin päivittäisiin vuoroihin tarvittaisiin kaksi laivaa.

Kannattaa myös muistaa, että rautatietekninen osaaminen ei Venäjällä ole mitenkään lapsenkengissään EU-maihin verrattuna joten siitä ei synny mitään perustetta ohjata liikennettä pidemmän matkaa EU-maiden kautta.
 
Kyllä kyllä, se on suorin reitti. Se vaain vaatisi satoja kilometrejä korpiradan rakentamista. Helsingin ja Tallinnan kautta mentäessä asukaspohja on paljon suurempi.

Mihinkähän karttaan perustuu tämä väitteesi Valko-Venäjän ja Puolan "korvista". Se, ettei Google Maps näytä Valko-Venäjällä oikein mitään, ei tarkoita, etteikö asukaspohjaa ja kaupunkeja oikeasti kuitenkin olisi.

Sitä paitsi suurnopeilla junilla nauhamainen asukaspohja on hyödytöntä, koska pysähtyä kannattaa vain harvoin ja vain suurissa asutuskeskittymissä. Yhteys Moskova-Berliini on niin pitkä, että kilpailukyvyn vuoksi pysähdyksiä täytyy harventaa entisestään.

Tässä nopealla wikipedittämisellä Moskova-Berliini-välin suuria kaupunkeja:
Vjazma: 57 500
Jartsevo: 51 500
Smolensk: 351 000
Orša: 125 000
Barysau: 150 000
Žodino: 61 000
Minsk: 1 800 000
Lida: 98 000
Hrodna: 317 000
Białystok: 295 000
Varsova: 1 700 000
Łódź: 768 000
Konin: 81 000
Poznań: 568 000
Gorzów Wielkopolski: 126 000

Nämä siis aivan suoralla reitillä. Vähän sivummaksi tai vaihtoehtoiselle reitille jäävät esim. Obninsk (106 000), Vitebsk (342 000), Baranavitšy (168 000), Brest (298 000), Kalisz (110 000), Ostrów Wielkopolski (73 000), Toruń (207 000) ja Bydgoszcz (369 000).

Vertailun vuoksi: Pietari-Helsinki-Tukholma-Kööpenhamina (suluissa joitakin seutukuntia):
Viipuri: 79 000
Hamina: 22 000
Kotka: 55 000
Porvoo: 48 000
Helsinki: 1 000 000
Lohja: 36 500
Salo: 25 000 (55 000)
Turku: 175 000 (303 000)
Maarianhamina: 11 000
Tukholma: 1 250 000 (1 950 000)
Norrköping 83 500
Linköping: 98 000
Jönköping 122 000
Malmö: 280 000 (605 000)
 
Mihinkähän karttaan perustuu tämä väitteesi Valko-Venäjän ja Puolan "korvista". Se, ettei Google Maps näytä Valko-Venäjällä oikein mitään, ei tarkoita, etteikö asukaspohjaa ja kaupunkeja oikeasti kuitenkin olisi.

Ensin kannattaa kuitenkin rakentaa tämä yhteys Helsingin ja Tallinnan sekä Baltian kautta Keski-Eurooppaan. Helsingin ja Pietarin välillä on jo valmiiksi pian peruskorjattu rata ja vilkas matkustajaliikenne. Helsingin ja Tallinnan välillä on myös paljon matkustuskysyntää. Baltian pääkaupunkien välilläkin on luullakseni ihan mukavasti matkustuskysyntää. Samalla vaivalla saadaan hyvä yhteys Pietarista Keski-Eurooppaan. Jos kysyntä sen perustelee, niin voidaan tarvittaessa rakentaa vielä suorempi yhteys Valko-Venäjän kautta. Suomen ja Baltian yhteys palvelisi enimmäkseen lyhyehköjä matkoja. Se olisi helpompi saada poliittisesti läpi, koska alue kuuluu EU:hun ja kyseessä ovat melko varakkaat valtiot verrattuna Valko-Venäjään ja Venäjän syrjäalueisiin.
 
Ensin kannattaa kuitenkin rakentaa tämä yhteys Helsingin ja Tallinnan sekä Baltian kautta Keski-Eurooppaan.
.....
Jos kysyntä sen perustelee, niin voidaan tarvittaessa rakentaa vielä suorempi yhteys Valko-Venäjän kautta. Suomen ja Baltian yhteys palvelisi enimmäkseen lyhyehköjä matkoja. Se olisi helpompi saada poliittisesti läpi, koska alue kuuluu EU:hun ja kyseessä ovat melko varakkaat valtiot verrattuna Valko-Venäjään ja Venäjän syrjäalueisiin.

Ensin.. ? ja ? Eiköhän Venäjältä rakenneta se yksi yhteys Keski-Eurooppaan jos rakennetaan. Pietari on Venäjän toiseksi suurin kaupunki, mutta Moskova on se suurin ja pääkaupunki. Jos ja kun Venäjältä tehdään suurnopearata, niin se tehdään nimenomaan Moskovasta, suuntana Berliini.

Luulempa että poliitiikasta on vain haittaa, kaasuvaroista ja korruptiosta sen sijaan hyötyä. Ja niidenhän avulla Venäjällä ja vanhoissa nl-maissa on polkaistu yhtä jos toista tehdasta, satamaa, rautatietä, yms kuin tyhjästä. Ilman luonnonsuojelijoiden, EU:n, yms byrokratian kuuntelua. Korruptio on se millä saadaan jotain aikaiseksi, jos saadaan. Ja kaasuvarat, se riippuu tietenkin mihin niitä halutaan käyttää, jääkiekkojoukkueisiin yms.

Pietarista Eurooppaan siis kuljetaan Moskovan kautta, tosin jonkinmoinen oikorata Minskin suuntaan voi tulla kyseeseen. Enkä usko että veli-venäläistä kiinnostaa se, että heidän kaasurahoilla rakentamasta radasta pääsisi hyötymään Suomalaiset, sillä haitalla, että heidän matkansa Eurooppaan pidentyisi. Ja kaiken lisäksi Suomella ei olisi laittaa rahaa samaan malliin mitä Venäjällä on. Valko-Venäjä on köyhä maa, mutta korruptiolla sielläkin rahaa järjestyy, helpommin kuin "varakkaalla" Suomella.
 
Takaisin
Ylös