Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/33

Viestiketju: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

  1. #1
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Resiina leden tasoristeys sivuilla luki näin
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina lehti
    sivu 47
    Museojunaliikenteelle Rautatievirasto on 20.03.2008 ilmoittanut alustavasti kaavailevansa seuraavia liikennöinti perusteita vuoden 2009 alusta.
    Kulunvalvonta olisi Pakollinen vilkkaimmilla pääradoilla, esim koko osuudella Helsingistä kemiin.
    Väliasemilta voisi kuitenkin lähteä hiljaisemmille radoille ilman kulun valvontaa ja myös niille saapua. Siten esimerkiksi Keravalta voisi edellee liikennöidä museojunilla Porvoon suuntaan ja esimerkiksi Seinäjoelta Haapamäelle, Kaskisiin ja Vaasaan.
    Suurin nopeus ilman kulunvalvontaa museojunilla olisi hiljaisemmilla radoilla 70km/t ja liikennepaikoilla 50km/t, paitsi vaihteiden poikkeavilla raiteilla 20km/t.
    Rautatievirasto on tarjonnut asiasta keskustelu mahdollisuutta, ja nyt rautatiemuseoiden ja -harrastajien liitto (RMHL) käykin asiasta neuvotteluja.
    Rautatieviraston avaus mahdollistaa ylipäätään museojunaliikennöinnin, sillä koko maassa ei museojunilta enää vaadita ehdottomasti kulunvalvontaa, kun taas kaikella kaupallisella kalustolla se tulee jatkossa olla.
    Jatkoneuvotteluilla pyritään saamaan liikenteelle toiminnan mahdollistavat ehdot.
    Minkä tasoinen kyseisen kulun valvonta laitteiston pitää olla, eli riittääkö se että liikenteen ohjauskeskuksessa näkyy että missä kyseinen museojuna liikkuu, vai pitääkö kyseisen laitteiston vaikuttaa myös junan toimintoihin esim ns pakko jarrutus.
    Voiko samaa laitetta käyttää useammassa kuin yhdessä junassa (ei yhtä aikaa) esim jos PMR:n lättä käyttää lauantaina ja maanantaina sama laite olisi vaikka höyryveturissa jne...
    Voiko kyseistä laitteistoa vuokrata/lainata VR:ltä tai RHK:lta
    Avoimia kysymyksiä riittää...
    Viimeisin muokkaaja Resiina; 11.06.2008 kello 15:25. Syy: Lisätty tekstiä

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Minkä tasoinen kyseisen kulun valvonta laitteiston pitää olla, eli riittääkö se että liikenteen ohjauskeskuksessa näkyy että missä kyseinen museojuna liikkuu, vai pitääkö kyseisen laitteiston vaikuttaa myös junan toimintoihin esim ns pakko jarrutus.
    Voiko samaa laitetta käyttää useammassa kuin yhdessä junassa (ei yhtä aikaa) esim jos PMR:n lättä käyttää lauantaina ja maanantaina sama laite olisi vaikka höyryveturissa jne...
    Voiko kyseistä laitteistoa vuokrata/lainata VR:ltä tai RHK:lta
    Avoimia kysymyksiä riittää...
    Neuvottelut asiasta ovat vielä käymättä, joten vastauksia ei vielä ole.

    Olen itse ollut aikaisemmin mukana näissä asioissa, ja silloin lähtökohtana oli ensisijaisesti pakkopysäytys. Se ei ole kovin monimutkainen asia, sillä pakkopysäytys hoituu periaatteessa siten, että kulunvalvontalaite laukaisee hätäjarrutuksen samalla tavalla kuin hätäjarrukahvan veto vaunussa.

    Kulunvalvonnan junalaitteen hinta lienee tällä hetkellä 50.000-100.000 €, joten pikkujutusta ei ole kyse taloudellisessa mielessä. Normaali operaattori kustantaa laitteen itse osana kaluston pakollista varustelua. Museoliikenteen kohdalla voisi tuntua kohtuulliselta, että julkinen valta osallistuisi laitteen kustannuksiin. Sillä investointi on suhteessa kohtuuttoman suuri museoliikenteen muihin kustannuksiin ja tuloihin verrattuna.

    Teknisessä mielessä ei ole merkitystä sillä, onko laite asennettu kiinteästi yhteen yksikköön vai käytetäänkö samaa laitetta usean yksikön kanssa. Pääasia, että toimii. Nykyaikaisessa kalustossa kuitenkin laitteen ja kaluston välinen liittymä on monimutkainen niin, ettei ehkä ole helppoa tehdä kulunvalvontalaitteesta siirrettävää. Museokaluston kohdalla siirrettävyys on helpompaa.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja vko; 16.06.2008 kello 11:39. Syy: lainausta siivottu

  3. #3
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    eli riittääkö se että liikenteen ohjauskeskuksessa näkyy että missä kyseinen museojuna liikkuu
    Ei riitä. Tämä on tilanne jo nyt.

    Junan sijainnin määritys ei ole junan laitteistosta riippuvaista, vaan se tapahtuu radassa olevien ratkaisujen avulla, käytännössä joko raidevirtapiirein tai akselinlaskijoin. Ne välittävät tiedon junan sijainnista asetinlaitteelle. Ja asetinlaite siis ohjaa radan laitteita (vaihteita, opastimia jne).

    Kulunvalvonnalla puolestaan tarkoitetaan radassa ja junassa olevien turvalaitteiden yhteisjärjestelmää, joka vaikuttaa junan kulkuun, jos se on ristiriidassa opasteiden kanssa. Kotimaan esimerkkeinä metron pakkopysäytysmagneetit, jotka pysäyttävät junan punaista päin ajettaessa sekä RHK:n rataverkolta löytyvä JKV, joka ottaa huomioon myös nopeusrajoitukset ja opastinta lähestyvän junan liikkeet (jarrutus alkaa tarvittaessa jo ennen punaista päin ajoa).

  4. #4

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    RHK:n radanpidon päivän materiaaleista 31.10.2007 http://www.rhk.fi/radanpidonpaiva/
    löytyy seuraava esitys ETCS / STM -asioista ja toteutuksesta Suomessa: http://www.rhk.fi/@Bin/1848490/07103...itelma_AkH.pdf


    EDIT: ETCS / STM tarkoittaa junien kulunvalvontajärjestelmän kehittyneempää versiota nykyisin käytössä olevasta
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.07.2008 kello 13:31. Syy: lisätty selventävä lause kirjoittajan pyynnöstä

  5. #5
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1176

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Sanomalehti Kaleva mainitsee Limingan kunnanarkkitehti Pentti Kelan haaveissa olevan rautatieaseman saamisen uudelleen Liminkaan. Näin ollen saattaisi harkita museo-lättäriä yhteytenä esim. Tuomiojalle taikka Raaheen. Yksi pysäkki voisi olla myöskin lähiliikenteen bussilla nykyisellään vaikeasti tavoitettava Hirvineva... Liminka toimisi oivana "välilaskupaikkana" silloin!
    -I'm Always Going & Coming Straigth Sideways!

  6. #6
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Tällä hetkellä museoliikenne toimii mielestäni ihan kohtuullisesti ja vetää hyvin yleisöä. Nykytilassa ei ole havaittavissa mitään suurta ongelmakohtaa, vaikka kaluston ylläpito onkin suuren työn ja tuskan takana. Kunnossapitoon voi panostaa aina lisää, jos siihen saadaan tuloja liikennöinnillä. Liikennöinnin rajoittaminen johtaa siis tulojen hiipumiseen JA KALUSTON KUNNON HEIKENTYMISEEN!

    Useimmat varmaankin mieltävät että kyseessä on JKV-ongelma, mutta nähdäkseni ongelma on enemmänkin joidenkin virkamiesten asenteissa. JKV-laitteista olisi etua, jos niiden avulla voitaisiin ajaa vaikkapa 140 km/h pääradalla. Ei olisi enää riesaa muulle junaliikenteelle semmoisesta etanavauhtia etenevästä "muinaisjäänteestä". Kalustokin saattaisi pysyä paremmin käyttökunnossa, kun päästäisiin ajamaan hyvällä ajonopeudella.

    Suomen JKV-järjestelmä on nimeltään Ebicab 900. Ruotsista ja Portugalista löytyy lähes samanlainen Ebicab 700 järjestelmä. Laitteita valmistetaan edelleen.

    ETCS on EU:ssa kehitetty uusi kulunvalvontajärjestelmä, jolla on tarkoitus joskus korvata kaikki "vanhat kansalliset järjestelmät" (esim. Suomen JKV) sitten aikanaan. STM:llä sitten tarkoitetaan tiedonsiirtosovitinta, joka muuntaa kansallisen järjestelmän signaalit ETCS-standardin mukaiseksi. Käytännössä uudet vetureihin asennettavat kulunvalvontalaitteet tullee olemaan ETCS-laitteita, joita voi käyttää tämän STM-adapterin ja paikalliselle järjestelmälle soveltuvan antennin kanssa "kansallisen järjestelmän" kanssa.

    Mitään "kevennettyä" laitteistoa ei kannata edes ajatella, sillä semmoisen teettäminen on käytännössä kalliimpaa, kuin valmiiden "täydellisien" tuotteiden hankinta.

    Merkittävä tekijä asiassa on, että laitteistolle ei välttämättä löydy tarpeeksi tilaa kaikista museovetureista... höyryihin tätä ETCS:ää ei luultavasti lainkaan kannata laittaa jo pelkästään ympäristön likaisuuden ja lämmön takia.

    Kuitenkin on kuulunut puheita, ettei jkv-laitteenkaan kanssa saisi museokalustoa käyttää pääradoilla ja ettei nopeusrajoitukset siitä muutu. Lisäksi katsastuksessa kalustolle voidaan määrittää suurempi sallittu nopeus kuin todellisuudessa rataverkolla saadaan ajaa. Sitten nopeutta ollaan vielä pudottamassa nykyisestä 80 km/h rajoituksesta. Tämä todennäköisesti aiheuttaa ongelmia muun liikenteen sovittamisen kanssa ja lisää myöhästymisriskiä...

    Vakavasti otettavia perusteluja en ole keltään kuullut tähänkään päivään mennessä. Kukaan ei oikein uskalla puhua aiheesta oikeilla tiedoilla, mikä johtaa käsittämättömään määrään epämääräisiä huhuja. Tämäkään ei silti ole paras paikka puhua niistä.
    Viimeisin muokkaaja Jpl; 25.08.2008 kello 23:57.

  7. #7

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Edustaja Pulliainen kysyy asiasta kirjallisella kysymyksellä Eduskunnassa otsikolla
    "Rautateiden museoliikenteen jatkuvuuden turvaaminen".

    Koko kysymys löytyy osoitteesta http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...5_2008_p.shtml


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jpl Näytä viesti
    Suomen JKV-järjestelmä on nimeltään Ebicab 900. Ruotsista ja Portugalista löytyy lähes samanlainen Ebicab 700 järjestelmä. Laitteita valmistetaan edelleen.
    Ehkä Ebicab 700 -laitetta valmistetaan, mutta entä Suomessa käytössä olevaa Ebicab 900? Ehkei, koska viranomaislähteen mukaan laitetta on jäljellä "alle kymmenen". Käytettynä laitetta ei käytännössä liiku markkinoilla, mutta tiettävästi eräälle yhteisölle sellaista olisi ajan saatossa tarjottu "muodolliseen" 150 000 eur hintaan.
    Viimeisin muokkaaja vko; 04.09.2008 kello 10:41. Syy: lainaus lainaukseksi

  8. #8

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jarkkovoutilainen Näytä viesti
    Edustaja Pulliainen kysyy asiasta kirjallisella kysymyksellä Eduskunnassa otsikolla
    "Rautateiden museoliikenteen jatkuvuuden turvaaminen".

    Koko kysymys löytyy osoitteesta http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...5_2008_p.shtml
    Pisteet Pulliaiselle asian esille ottamisesta Eduskunnassa.

  9. #9
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jarkkovoutilainen Näytä viesti
    Ehkä Ebicab 700 -laitetta valmistetaan, mutta entä Suomessa käytössä olevaa Ebicab 900? Ehkei, koska viranomaislähteen mukaan laitetta on jäljellä "alle kymmenen". Käytettynä laitetta ei käytännössä liiku markkinoilla, mutta tiettävästi eräälle yhteisölle sellaista olisi ajan saatossa tarjottu "muodolliseen" 150 000 eur hintaan.
    Tietojeni mukaan kumpaakin tehdään tilauksesta. Käytettyjähän ei luonnollisesti liiku ja softankin joutuu teettämään itse, koska oikeudet softaan on ymmärtääkseni VR Oy:llä...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Pisteet Pulliaiselle asian esille ottamisesta Eduskunnassa.
    Pisteet myös Porhalle Ouluun epäkohtien huomaamisesta.

  10. #10

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Pisteet Pulliaiselle asian esille ottamisesta Eduskunnassa.
    Juuri näin - hyvä, että asia on nostettu korkeimman tahon käsiteltäväksi. Kyselyyn olisi ehkä voinut vielä liittää maininnan Suomen rautateiden lähestyvistä 150-vuotisjuhlista, jotka myös uhkaavat vesittyä RVI:n määräysten takia.

    Paitsi museoliikenteen harjoittajille, JKV-vaatimus on ongelmallinen myös tuleville tavaraliikenneoperaattoreille. Vaikka kysely ei koskekaan niitä, pitäisi vastaukseen sisällyttää yleisempi kannanotto oikeudesta laitteiden ja ohjelmistojen hankintaan kaikille tasapuolisella tavalla.

  11. #11
    Jpl
    Jpl ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.12.2005
    Sijainti
    Tampere, Nekala
    Viestejä
    128

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Rautatievirasto tiedoittaa asiasta:

    http://www.rautatievirasto.fi/fi/vir.../?a=show&id=76

  12. #12

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Aihetta käsittelee tänään keskiviikkona Maaseudun Tulevaisuus varsin isossa artikkelissaan, etusivulla on maininta kuvan kera sisäsivujen jutusta. Juttua en netistä löytänyt, mutta MT:n paperiversiossa ( ja tietysti maksullisessa nettilehdessä ) se on. Jutussa mainitaan mm. JKV -laitteen maksavan Rautatieviraston johtavan asiantuntijan Jouko Linnasaaren mukaan 30 000 - 100 000 euroa.

  13. #13
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Mikä ongelma tuossa hinnassa on? HMVY voisi pistää paaliin monta ylimääräistä höyryveturia, lahoimmat peltikoriset matkustajavaunut ja monia muita romuja, joilla tuskin tulee koskaan olemaan käyttöä. Lasken tätä asiaa liiketaloudellisessa mielessä, en sen mukaan että mitä tunnearvoa jollain veturin romiskolla on. Jossain vaiheessa kuitenkin lahoimmat raadot täytyy pilkkoa pois maisemaa pilaamasta. Kylmä totuus on että ilman toimenpiteitä jää loppukin kalusto vaille käyttöä.

    HMVY:n veturien hajoaminen linjalle monta kertaa tänä vuonna ei anna virastolle kovin hyvää kuvaa operaattorin toiminnasta. Laakerivikoja monta kertaa ja useassa eri veturissa. Näin äkkiseltään alkaa miettiä onko laakereitten voitelu ollut riittävää. Laakerivika ei sitten paljastu JKV:llä. Parannettavaa on muillakin kuin rautatievirastolla.

  14. #14

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    HMVY voisi pistää paaliin monta ylimääräistä höyryveturia, lahoimmat peltikoriset matkustajavaunut ja monia muita romuja, joilla tuskin tulee koskaan olemaan käyttöä.
    Tämä tuskin lämmittää muita museoliikenteen harjoittajia, joilla ei ole ylimääräistä kalustoa. Laitteiden hinta on todellakin yksi kynnyskysymyksistä.

  15. #15
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa

    Parastahan olisi, jos voitaisiin odotella siihen, kunnes yleiseurooppalainen kulunvalvontajärjestelmä otetaan käyttöön. Tällöin sekä VR, museoliikennöitsijät että muut liikennöitsijät saavat JKV-laitteistoa kohtuulliseen hintaan. Eikä tarvitse ihan heti päivittää uudempaan.

    Vrt. YLE, Nokia, Digita ja boxit.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoraitiotien mahdollisuudet Turussa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 18.05.2012, 23:14
  2. Kaksikerrosbussien mahdollisuudet kaupunkiliikenteessä Suomessa
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 59
    Viimeisin viesti: 10.04.2011, 09:34
  3. Tasatahtiaikataulujen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 29.09.2007, 20:33
  4. Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 28.06.2006, 16:57
  5. Vesijoukkoliikenteen mahdollisuudet Helsingissä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 06.09.2005, 21:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •