Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Tähän on varmaan joku hyvä syy, mutta onko joku juridinen, tekninen, tms. seikka jonka takia lähijunan ovia ei voi avata kummaltakin puolelta yhtäaikaa?

    Taustana tässä se että minua ihmetyttää lähijuna-asemien laiturijärjestelyt. Otetaan pääradan itäisin lähijunaraide ja Malmi esimerkiksi. Raide kulkee tien viertä, tien toisella puolella on bussiasema. Tien viereen mahtuisi aivan hyvin laituri, jolloin matkustajat eivät joutuisi kävelemään ensin ylikululle ja sitten mutkan kautta bussille. Vastaavia paikkoja on saman raiteen vierellä melkein joka asemalla.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tähän on varmaan joku hyvä syy, mutta onko joku juridinen, tekninen, tms. seikka jonka takia lähijunan ovia ei voi avata kummaltakin puolelta yhtäaikaa?

    Taustana tässä se että minua ihmetyttää lähijuna-asemien laiturijärjestelyt. Otetaan pääradan itäisin lähijunaraide ja Malmi esimerkiksi. Raide kulkee tien viertä, tien toisella puolella on bussiasema. Tien viereen mahtuisi aivan hyvin laituri, jolloin matkustajat eivät joutuisi kävelemään ensin ylikululle ja sitten mutkan kautta bussille. Vastaavia paikkoja on saman raiteen vierellä melkein joka asemalla.
    Varmaan voi nousta kummaltakin puolelta, jos vain on laituri.
    Malmilla ja muualla pääradan varrella tilannetta estänee se, että asema-alueet on vain "suunniteltu" sellaisiksi kuin ovat.

    Muistan että vielä 1980-luvulla, kun päärata oli 3-raiteinen, joillakin asemilla pystyi nousemaan junaan kummaltakin puolelta, koska niissä oli laitureita joka raiteen välissä.

    t. Rainer

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Varmaan voi nousta kummaltakin puolelta, jos vain on laituri.
    Malmilla ja muualla pääradan varrella tilannetta estänee se, että asema-alueet on vain "suunniteltu" sellaisiksi kuin ovat.
    Joo, haen takaa sitä onko siihen joku syy miksi ne on niin suunniteltu?

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Joo, haen takaa sitä onko siihen joku syy miksi ne on niin suunniteltu?
    Varmaan siksi, että halutaan estää ihmisiä loikkimasta radan yli, eli asemien pitää olla ns "idioottivarmoja".

    Silloin kun vielä oli mahdollista nousta kummaltakin puolelta kyytiin, olivat laiturit matalat, ja osalla asemista ei ollut edes laiturille johtavaa tunnelia tai siltaa radan poikki.

    t. Rainer

  5. #5
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Varmaan siksi, että halutaan estää ihmisiä loikkimasta radan yli, eli asemien pitää olla ns "idioottivarmoja".

    Silloin kun vielä oli mahdollista nousta kummaltakin puolelta kyytiin, olivat laiturit matalat, ja osalla asemista ei ollut edes laiturille johtavaa tunnelia tai siltaa radan poikki.
    Totta. Olisi jo psykologisesti liian houkutteleva loikata radan yli, koska loikkaamalla tosiaan jo melkein pääsisi yli. Melkoinen ihmisvirta tästä radan yli varmasti tulisi menemään, ja allejäännit lisääntyisivät.

    Ihmettelen enemmänkin, miksi esim vantaankosken radalla monilla asemalla on polven korkuinen verkkoaita raiteiden välissä. Tämähän tuntuu lähinnä vitsiltä. Loikkiminen radan yli on varsin helppoa, ja sitä tapahtuu todella paljon. Miksei voisi olla niitä 150cm korkeita aitoja, kuten joillain asemilla on. Näillä asemilla kukaan ei edes yritä kiivetä aidan yli, koska se on suunnilleen mahdotonta ilman vaatteiden repeämistä ja kipua. Radan ylittäminen pitäisi tiheään asutulla alueella muutenkin tehdä mahdottomaksi tai epäkiinnostavaksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.06.2008 kello 16:47. Syy: lyhennetty lainausta

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Varmaan siksi, että halutaan estää ihmisiä loikkimasta radan yli, eli asemien pitää olla ns "idioottivarmoja".
    Hyvä huomio.

  7. #7

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Ihmettelen enemmänkin, miksi esim vantaankosken radalla monilla asemalla on polven korkuinen verkkoaita raiteiden välissä. Tämähän tuntuu lähinnä vitsiltä. Loikkiminen radan yli on varsin helppoa, ja sitä tapahtuu todella paljon. Miksei voisi olla niitä 150cm korkeita aitoja, kuten joillain asemilla on. Näillä asemilla kukaan ei edes yritä kiivetä aidan yli, koska se on suunnilleen mahdotonta ilman vaatteiden repeämistä ja kipua. Radan ylittäminen pitäisi tiheään asutulla alueella muutenkin tehdä mahdottomaksi tai epäkiinnostavaksi.
    Vantaankosken radalla onneksi kaikki junat pysähtyvät joka asemalla. Tuollaiset aitajärjestelyt olisivat vielä vaarallisempia, jos yhtäkkiä pendolino (tai muu nopea juna) pyyhkäisisi aseman ohi täyttä vauhtia.

    Molemmilla puolilla olevista laitureista tuli mieleen, että Vantaankosken radalla matkustajan kannalta kätevä ratkaisu olisi sellainen, että asemien kohdalla olisi vain yksi raide, ja laituri molemmilla puolilla. Tällöin molemmilta laitureilta pääsisi kaikkiin juniin, eikä ainakaan junamatkustajilla olisi tarvetta hyppiä radan yli (jos vain osaa jäädä oikealta puolelta pois junasta). Junien kohtaamiset pitäisi tietysti järjestää aina asemien välille, joten ihan helppo järjestely ei varmaankaan aikataulusuunnittelun kannalta olisi.

  8. #8

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Miksei voisi olla niitä 150cm korkeita aitoja, kuten joillain asemilla on.
    150 cm korkea aita ei mahdu suurimmalla osalla rataosista käytettyyn raideväliin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.06.2008 kello 13:34. Syy: lyhennetty lainausta

  9. #9

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tähän on varmaan joku hyvä syy, mutta onko joku juridinen, tekninen, tms. seikka jonka takia lähijunan ovia ei voi avata kummaltakin puolelta yhtäaikaa?
    Teknistä ongelmaa ei missään tapauksessa ole eli kaikessa kalustossa kuljettaja (Sm1-4, Dm12) tai junahenkilökunta (siniset, InterCityt ja Pendolinot) voi avata ovilukituksen vasemmalta tai oikealta puolelta jopa samaan aikaan. Tällaista tapausta ei kuitenkaan nykyisellä toimintamallilla tehdä millään asemalla asiakkaiden kulkemisen vuoksi, vaan laituri on aina vain jommalla kummalla puolella junaa.

    Turvallisuuteen vaikuttavana tekijänä on, että ovien sulkeminen lukitusten päälle laittaminen sulkee keskitetysti kaikki ovet. Mikäli laituri olisi toisella puolella kuin ovia sulkeva henkilö, hän ei pystyisi olemaan varma onko toisella puolella joku oven välissä eli tarvittaisiin oikean ja vasemman puolen tähystäjä.

    Maailmallahan on esimerkkejä, että pääteasemilla asiakkaat päästetään ulos junasta toiselle puolelle ja juna siivotaan pikaisesti, jonka jälkeen asiakkaat otetaan sisään toiselta puolelta. Suomessa toiminta menee niin, että esimerkiksi viime tiistaina saavuttuani Helsinkiin Pendolino S8:lla lähtevät matkustajat (S141) syöksyivät jo sisään ennen kuin kaikki oli ehtineet ulos saati siivoojat sisään... Itselläni oli yhdessä vaiheessa Helsingin konduktööreillä olleen työvuoron IC5/12 aikana tehdä niin, että sivunäytöille kirjoitin tekstin ennen saapumista Joensuuhun "Ovet lukittu siivouksen ajaksi". Näin siivoojat sai siivota tyhjän junan ja matkustajat pääsivät pikaisemmin siistimpään junaan sisälle. Nopeat kääntymisajat kaipaavat tehokasta toimintaa ja hieman pitkäpinnaisuutta asiakkailta.

  10. #10

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Teknistä ongelmaa ei missään tapauksessa ole eli kaikessa kalustossa kuljettaja (Sm1-4, Dm12) tai junahenkilökunta (siniset, InterCityt ja Pendolinot) voi avata ovilukituksen vasemmalta tai oikealta puolelta jopa samaan aikaan. Tällaista tapausta ei kuitenkaan nykyisellä toimintamallilla tehdä millään asemalla asiakkaiden kulkemisen vuoksi, vaan laituri on aina vain jommalla kummalla puolella junaa.
    Minä olen nähnyt tilanteen, jossa junassa oli molemmin puolin ovet auki. Tapahtui Kajaanissa, jossa raiteen 1 molemmilla puolilla on laituri. Pikajuna Oulusta tuli kakkoselle, ja ykkösellä oli IC, jonka läpi pääsi kulkemaan.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Viime viikolla Skoonessa tulin Hässleholmiin Öresundståg - junalla joka tuli raiteelle jossa oli molemmin puolin laiturit ja molemman puolen ovet myös sai auki. Toinen laituri oli kaupunkiin päin nimenomaan bussilaitureille ja toinen välilaiturille. Minulla ei ole tilanteesta kuvaa.
    Viimeisin muokkaaja Mikko Laaksonen; 27.06.2008 kello 20:20.

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Molemmin puolin kulkemista on käytössä useissa kaupunkiliikennejärjestelmissä.

    Esim. Brysselissä on useita ratikan maanalaisia asemia, joilla järjestely on niin, että vaunuihin noustaan toiselta ja poistutaan toiselta puolelta. Asemilla kulkureitit on myös viitoitettu näin.

    Stuttgartissa on muutamia asemia/pysäkkejä, joilla myös on tällainen järjestely.

    Madridissa on muistaakseni myös muutama metroasema, joka on järjestetty Brysselin tapaan.

    Tämän järjetelyn etu on pysäkkiajan lyhentäminen. Seisonta-aikahan on muuten ulostuloaika + sisääntuloaika. Nyt seisonta-aika on karkeasti vain noin puolet. Lisäksi vältetään ristiin kulkevat ihmisvirrat laitureilla, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että laiturialaa tarvitaan vähemmän.

    Nythän laiturialaa on oltava samalla laiturilla yhteensä sekä tuleville että poistuville matkustajille + heidän ristiin kulkemiselle, mikä tarkoittaa, että tarve per hlö. on enemmän kuin samaan suuntaan kulkevia ihmisiä varten. Siis erillisten tulo- ja poistumislaitureiden tilantarve on teoriassa vähemmän kuin yhteisellä laiturilla.

    Käytännössä tosin tarvitaan esim. 2 kertaa laiturin reunan turva-alue. Tosin poistumislaiturilla ei seisoskella eikä siten myöskään seistä turva-alueella. Mutta poistuvia ihmisiä on laiturilla vielä silloin kun vaunu lähtee liikkeelle.

    Antero

  13. #13
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Stuttgartissa on muutamia asemia/pysäkkejä, joilla myös on tällainen järjestely.
    Samoin Münchenissä keskustan alueella sijaitsevilla maanalaisilla S-Bahn -asemilla.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  14. #14
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timppak Näytä viesti
    150 cm korkea aita ei mahdu suurimmalla osalla rataosista käytettyyn raideväliin.
    Nyt en ymmärrä. Tietääkseni raideväliä mitataan leveyssuunnassa, mutta aidan korkeutta mitataan pystysuunnassa. Eli jos siihen mahtuu 50 cm korkea aita, niin kyllä sitten pitäisi mahtua korkeampikin.

  15. #15

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Voiko lähijunaan nousta kummaltakin puolelta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Nyt en ymmärrä. Tietääkseni raideväliä mitataan leveyssuunnassa, mutta aidan korkeutta mitataan pystysuunnassa. Eli jos siihen mahtuu 50 cm korkea aita, niin kyllä sitten pitäisi mahtua korkeampikin.
    Aukean tilan ulottuma ei ole suorakulmio, vaan alaosassa on runsaammin tilaa kuin keskikorkeudella. Linkin vasemmasta alakulmasta löytyy 110 cm korkea ja 75 cm leveä kolmio, joka on varattu juurikin aidoille. 150 cm korkea aita ei siihen mahdu, mutta 50 cm korkea mahtuu.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kevyt kesäkysymys, voiko bussin kyytiin nousta kaasupullon kanssa?
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 10.06.2010, 19:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •