- Liittynyt
- 5 Marraskuu 2007
- Viestit
- 270
Reilu viikko sitten tuli kokeiltua päivämatkana kolmioreissua Tallinna - Viljandi - Tartu - Tallinna. Ensimmäinen ja viimeinen siirtymä junalla, keskimmäinen bussilla.
Lähtö Tallinnasta 07.50, saapuminen Viljandiin 10.16. Lippu ykkösessä 95eek (reilut 6 euroa), kakkosessa 85. Kakkosessa puupenkit, lisäksi ykkösen hintaan kuuluu yksi kahvi tai tee ja internetyhteys. Ei vaikea valinta (ykkösen hinnasta ei saa alennuksia, mutta niihin ei suomalaiset lapset, opiskelijat tai eläkäläiset olisi muutenkaan oikeutettuja). Ykkösen penkit tuntuivat vanhoilta IC-penkeiltä, jotka muistikuvani mukaan vaihdettiin melko tuoreeltaan matkusjajien valitusten myötä, mutta voi olla että erehdyn. Viisaammat tarkistavat tilanteen oheisesta kuvasta.
Langaton internetyhteys toimi melko hyvin, muutamia katvealueita matkan varrelle osui. Yhteys on toteutettu Kõu:n avulla, mikä hyödyntää 450mhz taajuutta.
Viljandin bussijaamassa näin muutaman epäilyttävästi vanhaa suomikalustoa muistuttavan kulkupelin. Vihreä auto lienee Espoon Auton peruja.
Bussikyyti Viljandista Tartuun suoritettiin maakuntalinjalla, joka pysähteli muutaman kilometrin välein. Lähtö 14.25, saapuminen 15.55. Piletti 65eek (reilu 4 euroa).
Tartossakin oli potentiaalisia entisiä suomalaisia autoja. Ohessa pari kuvaa.
Paluumatka alkoi 19.50, Tallinnassa 22.00. Ykkösluokan lippu 140 eek (noin 9 euroa). Hintaero kakkoseen suurempi kuin Viljandin stintillä, mutta mukavuusero valtava. Tarton vuorolla käytetyt junat ovat uudemmalla sisustuksella, penkkeinä täällä entiset lentsikan penkit, joskin kuluneen oloiset. Viljandin junilla ajettiin 5 vuotta sitten Tarton linjaa (lippu maksoi sillon muistaakseni 120eek, joten valtavaa nousua ei ole tapahtunut).
Molempiin kaupunkeihin jäi aikaa nelisen tuntia, mikä varmasti riittää yleiskuvan saamiseen keskustasta. Tarttoon on rakennettu viimevuosina paljon uutta, joten visiitti on varmasti perusteltu. Viljandi taasen on itsessään hyvin viehättävä vallihautoineen, siltoineen ja linnanraunioineen.
Lähtö Tallinnasta 07.50, saapuminen Viljandiin 10.16. Lippu ykkösessä 95eek (reilut 6 euroa), kakkosessa 85. Kakkosessa puupenkit, lisäksi ykkösen hintaan kuuluu yksi kahvi tai tee ja internetyhteys. Ei vaikea valinta (ykkösen hinnasta ei saa alennuksia, mutta niihin ei suomalaiset lapset, opiskelijat tai eläkäläiset olisi muutenkaan oikeutettuja). Ykkösen penkit tuntuivat vanhoilta IC-penkeiltä, jotka muistikuvani mukaan vaihdettiin melko tuoreeltaan matkusjajien valitusten myötä, mutta voi olla että erehdyn. Viisaammat tarkistavat tilanteen oheisesta kuvasta.
Langaton internetyhteys toimi melko hyvin, muutamia katvealueita matkan varrelle osui. Yhteys on toteutettu Kõu:n avulla, mikä hyödyntää 450mhz taajuutta.
Viljandin bussijaamassa näin muutaman epäilyttävästi vanhaa suomikalustoa muistuttavan kulkupelin. Vihreä auto lienee Espoon Auton peruja.
Bussikyyti Viljandista Tartuun suoritettiin maakuntalinjalla, joka pysähteli muutaman kilometrin välein. Lähtö 14.25, saapuminen 15.55. Piletti 65eek (reilu 4 euroa).
Tartossakin oli potentiaalisia entisiä suomalaisia autoja. Ohessa pari kuvaa.
Paluumatka alkoi 19.50, Tallinnassa 22.00. Ykkösluokan lippu 140 eek (noin 9 euroa). Hintaero kakkoseen suurempi kuin Viljandin stintillä, mutta mukavuusero valtava. Tarton vuorolla käytetyt junat ovat uudemmalla sisustuksella, penkkeinä täällä entiset lentsikan penkit, joskin kuluneen oloiset. Viljandin junilla ajettiin 5 vuotta sitten Tarton linjaa (lippu maksoi sillon muistaakseni 120eek, joten valtavaa nousua ei ole tapahtunut).
Molempiin kaupunkeihin jäi aikaa nelisen tuntia, mikä varmasti riittää yleiskuvan saamiseen keskustasta. Tarttoon on rakennettu viimevuosina paljon uutta, joten visiitti on varmasti perusteltu. Viljandi taasen on itsessään hyvin viehättävä vallihautoineen, siltoineen ja linnanraunioineen.