Matkaraportti: Tallinn - Viljandi ja Tartu - Tallinn

Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Viestit
270
Reilu viikko sitten tuli kokeiltua päivämatkana kolmioreissua Tallinna - Viljandi - Tartu - Tallinna. Ensimmäinen ja viimeinen siirtymä junalla, keskimmäinen bussilla.

Lähtö Tallinnasta 07.50, saapuminen Viljandiin 10.16. Lippu ykkösessä 95eek (reilut 6 euroa), kakkosessa 85. Kakkosessa puupenkit, lisäksi ykkösen hintaan kuuluu yksi kahvi tai tee ja internetyhteys. Ei vaikea valinta (ykkösen hinnasta ei saa alennuksia, mutta niihin ei suomalaiset lapset, opiskelijat tai eläkäläiset olisi muutenkaan oikeutettuja). Ykkösen penkit tuntuivat vanhoilta IC-penkeiltä, jotka muistikuvani mukaan vaihdettiin melko tuoreeltaan matkusjajien valitusten myötä, mutta voi olla että erehdyn. Viisaammat tarkistavat tilanteen oheisesta kuvasta.

Langaton internetyhteys toimi melko hyvin, muutamia katvealueita matkan varrelle osui. Yhteys on toteutettu Kõu:n avulla, mikä hyödyntää 450mhz taajuutta.

Viljandin bussijaamassa näin muutaman epäilyttävästi vanhaa suomikalustoa muistuttavan kulkupelin. Vihreä auto lienee Espoon Auton peruja.

Bussikyyti Viljandista Tartuun suoritettiin maakuntalinjalla, joka pysähteli muutaman kilometrin välein. Lähtö 14.25, saapuminen 15.55. Piletti 65eek (reilu 4 euroa).

Tartossakin oli potentiaalisia entisiä suomalaisia autoja. Ohessa pari kuvaa.

Paluumatka alkoi 19.50, Tallinnassa 22.00. Ykkösluokan lippu 140 eek (noin 9 euroa). Hintaero kakkoseen suurempi kuin Viljandin stintillä, mutta mukavuusero valtava. Tarton vuorolla käytetyt junat ovat uudemmalla sisustuksella, penkkeinä täällä entiset lentsikan penkit, joskin kuluneen oloiset. Viljandin junilla ajettiin 5 vuotta sitten Tarton linjaa (lippu maksoi sillon muistaakseni 120eek, joten valtavaa nousua ei ole tapahtunut).

Molempiin kaupunkeihin jäi aikaa nelisen tuntia, mikä varmasti riittää yleiskuvan saamiseen keskustasta. Tarttoon on rakennettu viimevuosina paljon uutta, joten visiitti on varmasti perusteltu. Viljandi taasen on itsessään hyvin viehättävä vallihautoineen, siltoineen ja linnanraunioineen.
 

Liitetiedostot

  • tv01.jpg
    tv01.jpg
    64.5 KB · Lukukerrat: 749
  • tv02.jpg
    tv02.jpg
    90 KB · Lukukerrat: 719
  • tv03.jpg
    tv03.jpg
    103.9 KB · Lukukerrat: 807
  • tv04.jpg
    tv04.jpg
    84.4 KB · Lukukerrat: 727
  • tv05.jpg
    tv05.jpg
    63.1 KB · Lukukerrat: 690
  • tv06.jpg
    tv06.jpg
    102.7 KB · Lukukerrat: 829
  • tv07.jpg
    tv07.jpg
    85.7 KB · Lukukerrat: 1,574
  • tv08.jpg
    tv08.jpg
    105.5 KB · Lukukerrat: 689
Edellisen viestin viides kuva on Viljandi-Tartu bussista. Osaisiko joku kertoa miten ko. härveli toimii? Bussikuski sääti laitetta jokaisen pysähdyksen jälkeen (ilmeisesti sääti seuraavaa pysähdystä varten lähtöpisteen lipun tulostamista varten).
 

Liitetiedostot

  • tv09.jpg
    tv09.jpg
    135.3 KB · Lukukerrat: 695
  • tv10.jpg
    tv10.jpg
    59.4 KB · Lukukerrat: 659
  • tv11.jpg
    tv11.jpg
    68.1 KB · Lukukerrat: 661
  • tv12.jpg
    tv12.jpg
    100.3 KB · Lukukerrat: 688
Viljandin bussijaamassa näin muutaman epäilyttävästi vanhaa suomikalustoa muistuttavan kulkupelin. Vihreä auto lienee Espoon Auton peruja.

Tartossakin oli potentiaalisia entisiä suomalaisia autoja. Ohessa pari kuvaa.
Vihreä bussi on tosiaan alun perin Espoon Auton hankkima Wiima K202 - Volvo B10M vm.1993. Viimeksi ollut Suomessa Concordia Bus Finlandilla. Vaaleanharmaa bussi on taasen Suomen Turistiauton peruja.

Tässä kuvassa:
http://jlf.fi/attachments/f19/331d1...ti-tallinn-viljandi-ja-tartu-tallinn-tv07.jpg
...lienee entinen Concordia Bus Finlandin auto 205 (IFO-742).
 
Takaisin
Ylös