Rail Baltica

Hei,

Lukemissani rail Baltica keskusteluissa ja teksteissä ilmenee paljon mainintoja nopeudesta 160km/h. ->

Tämän foorumin:
Latvian raideliikenne rail baltica topiikin linkin keskustelut
Viron raideliikenne rail baltica topiikin linkin keskustelut
Liettuan raideliikenne rail baltica topiikin linkin keskustelut

Onko tuo 160 nopeus tulossa millekkään raidepätkelle Rail Baltican ensimmäisessä vaiheessa, vai onko .ko nopeus myöhempien vaiheiden tavoite nopeus?

Käsittääkseni Rail Baltican "lopullinen ratkaisu" on saada Tallinna- Varsova pätkän nopeus paljon nopeammaksi, kuin 120 km/h, mutta jostakin on pakko lähteä liikkelle. Olenko ymmärtänyt väärin, että Rail Baltica ohjelma sisältää monta vaihetta ja lukuisia pieniä kehitysprojekteja?


Henk. koht. mielipiteeni on, että Rail Baltica on suomelle suomen lähialueiden tärkein rautatiehanke joten nimeä adressiin. http://prorailbaltica.eu/adressi/
 
Tervehdys,

Tietääkö joku miten tämä suunnittelutoimisto Pöyryn Puolan rail baltic projekti etenee ja mikä on sen status? Linkin artikkeleihin on merkitty, että kartoitus& suunnittelu projektin kesto on 24 kk ja on alkanut ~1.1.2009 eli ajallisesti on pian puoliväli.

..Toisaalta projekteihin tulee aina vähän ylioptimistiset aikataulutukset alussa eli tietääkö joku että onko projekti vielä alkuperäisessä aikataulussa?

http://www.poyry.com/sijoittajat/investors_6_1.html?Id=hex_1278962.html

http://www.abnnewswire.net/press/de..._CONTRACTS_IN_POLAND_TOTALLING_EUR_10_MILLION

http://www.cisionwire.fi/ext/poyry-...ron-rautatiesuunnittelut--regulatory-release-
 
Viimeksi muokattu:
Rail Baltica - ryhmä yrittää saada toimimaan yhteyden
Tallinna - Tartto - Valga - Riika eli synkronoitua uuden Tallinna - Tartto - Valga - pikajunan
Valga - Riika - juniin. Facebookissa kerätään väkeä matkustamaan ensimmäisellä junalla.

Santeri Junttila sanoi:
Let's make an international railway trip event from Tallinn to Riga on 1st of January, if the Estonian passenger railway company Edelaraudtee and its Latvian counterpart Pasažieru Vilciens manage to fix together the timetables of Valga-Riga train and the new fast train from Tallinn to Valga, starting on 1st of January! There has been no passenger train connection between Tallinn/Tartu and Riga for more then 11 years!!

Linkki Facebook-ryhmään
 
Morjesta,

Huomasin, että jokaisen Baltian maan junafoorumille on ilmestynyt mainos tuosta Tarton junareissusta. Saas nähdä jos ihmisten mielenkiinto ja aktiivisuus tekisi sen, että juna kulkisi ihan oikeastikin

Alla postaus:

Greetings from Finland,

I just read from JLF the Finnish rail forum about Rail baltic progress-> http://jlf.fi/f19/3009-rail-baltica/index2.html It seems that there is big gathering for the very first ride from Tartu-Valga-Riga and it is in the Facebook
I'll take the first train Tartu-Valga-Riga 1 Jan 2010!

http://www.facebook.com/group.php?gid=199428975743

Is there anyone intrested to join such trip from Eesti?

IF YOU ARE INTRESTED BOOK THE TICKETS EARLY SINCE THE TRAIN WILL BE MOST PROBABLY BE SOLD OUT (If such train appears for the route)

Ps. I have noticed that there is A LOT of topics in baltic railway forums about Rail Baltica that I have been following with Google translator: http://www.google.fi/language_tools?q=xz&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&hs=vm0

LATVIA
http://forum.miniaturmodelle.net/index.php?topic=164.0
&
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=320660&page=29
&
http://159.148.153.245/forums/index.php?do=logout

ESTONIA
http://foorum.msts.pri.ee/viewtopic.php?t=226&start=30&sid=7e469fc18809ac39ebe8d8f63b7d8a5e

LITHUANIA
http://www.miestai.net/forumas/showthread.php?p=383110#post383110
&
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=9213

FINLAND
http://jlf.fi/f19/3009-rail-baltica/index2.html

POLAND
????Does anyone know does Polish have train forum??
 
Liettuassa onkin jo ilmeisesti Rail Balticaan liittyen avattu joku pieni tunnelin pätkä:

Kyseinen tunnelin pätkä on ainoa käytössä oleva rautatietunneli Baltian maissa ja toinen Liettuan rautatietunneleista (toinen on ollut Vilnassa, mutta iät ajat käytöstä poistettuna)

Tunnelin rakennustyöt aloitettiin 22.5.1859 ja ne lopetettiin 1.11.1861. Tunnelin rakentaminen liittyi Kaunasin Pietarin-Varsovan -rataan yhdistävän rautatien rakentamiseen, ei Rail Balticaan.

Sodassa tunneli räjäytettiin ja pikakorjattiin. Nyt oli viimein pakko täyskorjata koko tunneli ja sulkea se siksi aikaa liikenteeltä. Kaunasin päärautatieaseman sijaan Vilnan junat ovat päättyneet tilapäiselle asemalle toisella puolella tunnelia. Pitkään kestäneen tunnelin korjauksen aikana Kaunasin päärautatieasema on korjattu perusteellisesti ja Vilnan liikenteeseen on hankittu uusia kaksikerrossähköjunia. Kun uudet junat lopulta pääsevät ajamaan korjatulle asemalle, on odotettavissa kohtuullisen suuri sähköjunien suosion kasvu. Taso nousee melkoisesti.
 
Jos rajan ylittävä yhteys avautsuu jälleen 1.1.2010, niin osaako kukaan sanoa millainen aikataulu suurin piirtein junalla on? Sekä Tallinasta Riikaan että päinvastoin.

t. Rainer
 
Moi,
Uutta Helsinkiä on julkaissut Baltic-railista kirjoituksen. Ilmeisesti suunnitteilla aikuisen oikeasti on tunneli Suomen ja Viron välillä?
http://www.uuttahelsinkia.fi/pasila/liikenne/baltic-rail

"Ensimmäisessä vaiheessa ratayhteys Helsingin ja Tallinnan välille on mahdollista toteuttaa junalauttayhteytenä Jätkäsaaresta."

Mitenkäs tuo on muka mahdollista kun kiskot on kerätty jo pois ja ratakuilulle on korvaava käyttö jo mietittynä ja päätettynä?
 
"Ensimmäisessä vaiheessa ratayhteys Helsingin ja Tallinnan välille on mahdollista toteuttaa junalauttayhteytenä Jätkäsaaresta."

Mitenkäs tuo on muka mahdollista kun kiskot on kerätty jo pois ja ratakuilulle on korvaava käyttö jo mietittynä ja päätettynä?
Jätkäsaareenhan on tulossa raitiotie. Varmaankin on tarkoitus kuljettaa rautatievaunut lavettivaunuilla raitiotietä pitkin RHK:n rataverkon ja junalauttalaiturin välillä.

Tai sitten uuttahelsinkia.fi ei ole huomannut että satamarata on pantu jo rullalle.
 
Uutta Helsinkiä on julkaissut Baltic-railista kirjoituksen. Ilmeisesti suunnitteilla aikuisen oikeasti on tunneli Suomen ja Viron välillä?
http://www.uuttahelsinkia.fi/pasila/liikenne/baltic-rail
Jätkäsaareenhan on tulossa raitiotie. Varmaankin on tarkoitus kuljettaa rautatievaunut lavettivaunuilla raitiotietä pitkin RHK:n rataverkon ja junalauttalaiturin välillä.

Tai sitten uuttahelsinkia.fi ei ole huomannut että satamarata on pantu jo rullalle.

Näyttää olevan Helsingin kaupungin virallinen sivu. Uutinen julkaistu 12.9.2009.

Mistä kehittyvistä maakunnista näitä "viisaita" nuoria oikein Helsinkiin tulee?
 
Näyttää olevan Helsingin kaupungin virallinen sivu. Uutinen julkaistu 12.9.2009.

Mistä kehittyvistä maakunnista näitä "viisaita" nuoria oikein Helsinkiin tulee?

On mahdollista että satamalla tarkoitetaan Vuosaarta.

Teoriassa mikään ei estä junalautan ajamista Jätkäsaarestakaan jos kyseessä on pelkkä matkustaja-junalautta. Junanvaunut otettaisiin ulos lautalta satamassa vain matkustajien kyytiin nousemista varten ja työnnettäisiin takaisin ja lautta juna kyydissään puksuttaisi kohti suurta maailmaa. Toinen vaihtoehto on että sama lautta käy Helsingin päässä sekä Jätkässä että Vuosaaressa, ottaa kyytiin tavaravaunut ja rekat Vuosaressa ja matkustajat Jätkässä. Tällöin ehkä sitä matkustajajunaa ei erikseen otettaisi ulos Jätkässä.

Mutta on totta että hankalaksi menee eikä koko virityksessä olisi mitään hyötyä kun satamaradan kiskoja ei enää ole.

t. Rainer
 
On mahdollista että satamalla tarkoitetaan Vuosaarta. ... Teoriassa mikään ei estä junalautan ajamista Jätkäsaarestakaan jos kyseessä on pelkkä matkustaja-junalautta. Junanvaunut otettaisiin ulos lautalta satamassa vain matkustajien kyytiin nousemista varten ja työnnettäisiin takaisin ja lautta juna kyydissään puksuttaisi kohti suurta maailmaa.
Sellaisessa junalautassa ei ole mitään mieltä, joka toisi junan Suomeen, mutta se juna ei kulkisi Suomessa mihinkään. Vaunuston rahtaamista meren yli turhan päiten ei kannata tehdä millään mittarilla. Vuosaaressa tilanne olisi tämä, koska Vuosaaren satama ei voi olla matkustajajunaliikenteen liikennepaikka, koska Keravalta tuleva rautatietunneli on nerokkaasti tehty siten, ettei siellä saa henkilöitä kuljettaa.

Järkäsaaren osalta peli on jo menetetty, koska kaavoitus ja katujärjestelyt on tehty niin, ettei rautatielle ole tilaa. Tämä on tietenkin typerää junalautan kannalta, mutta kun kyse on vuosikymmenen prosessista ja suurten linjojen muuttaminen loppumetreillä tarkoittaa meidän byrokratiassamme melkein toista vuosikymmentä lisää, niin näin mennään. Eihän ”todellinen päätäntävalta” pidä vieläkään Tallinnan tunnelia kuin pelkkänä huru-ukkojen huuhaana, vaikka tunneli EU:n TEN-verkkoon kuuluukin. Niin kuinka olisi voinut olla kuvitelmissakaan, että asiaa olisi ajateltu vakavasti silloin, kun Jätkän kaavoitusta aloitettiin.

Toisaalta, ei Jätkän kaavoitus haittaa millään tavalla tunnelia, ainoastaan tekee junalauttavaiheen mahdottomaksi. Se ei ehkä ole suuri ongelma, sillä junalauttaa nopeampaa on juna – nopea laiva – juna -yhteys, jos vaan yhteys Helsingin asemalta satamaan olisi toimiva. No, eihän sekään ole, kun suora yhteys toimii polkupyörillä, joka ei ole aivan soveltuvin turisteille kantamuksineen. Sitten kun saadaan edes ratikka välille Kaivokatu–Jätkän satama, niin tilanne vähän paranee. Mutta ei tietenkään ole likikään sillä tasolla kuin Turun satama, jossa asia on hoidettu oikein.

Antero
 
Mutta ei tietenkään ole likikään sillä tasolla kuin Turun satama, jossa asia on hoidettu oikein.
Eivät kyllä ihan kaikki asiat ole hoidettu oikein Turussakaan, kun laivaan menevä ja sieltä tuleva liikennevirta joutuu kulkemaan hankalan tasoristeyksen kautta.

Aivan vähään aikaan on tuskin luvassa yhtä suuresti tasoristeysonnettomuuslukuihin vaikuttavaa yksittäistä toimenpidettä kuin Helsingin satamatoimintojen keskittäminen Vuosaareen. Jo nyt on nähtävissä, että vuositasolla noin viisi onnettomuutta jää tapahtumatta Vuosaaren sataman ansiosta. Eilinen Kajaanin tapaus osoittaa taas, että hiljaisellakin nopeudella syntyy joskus pahaa jälkeä.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tasoristeykset kaupungin ydinkeskustassa yli katujen, joilla liikkuu tuhansia autoja vuorokaudessa, eivät ole oikein tätä päivää. Osan poistaminen on toki erittäin kallista tai jopa täysin mahdotonta, mutta Vuosaari oli kyllä tervetullut uudistus.
 
Toisaalta, ei Jätkän kaavoitus haittaa millään tavalla tunnelia, ainoastaan tekee junalauttavaiheen mahdottomaksi. Se ei ehkä ole suuri ongelma, sillä junalauttaa nopeampaa on juna – nopea laiva – juna -yhteys, jos vaan yhteys Helsingin asemalta satamaan olisi toimiva. No, eihän sekään ole, kun suora yhteys toimii polkupyörillä, joka ei ole aivan soveltuvin turisteille kantamuksineen. Sitten kun saadaan edes ratikka välille Kaivokatu–Jätkän satama, niin tilanne vähän paranee. Mutta ei tietenkään ole likikään sillä tasolla kuin Turun satama, jossa asia on hoidettu oikein.
Näin on! Oli lähinnä vitsi tuo ehdotukseni.

Siis eikö Helsingin rautatieasemalta enää kulje bussia 15A Länsisataman terminaaliin?

Mutta jos nyt ajatellaan tätä juna-laiva-juna systeemiä, tai junalauttaa, niin entä jos laiva kulkisikin reittiä Hanko-Paldiski tai Ventspils? Tai Kantvik-Tallinna?

Sellaisella laivalla olisi tietenkin vaikeaa houkutella mitään risteilymatkustajia mutta kyse olisi jonkinlaisesta Seawind-tyyppisestä rahti-rekka-auto-junalautasta joka ottaisi myös ilman autoa kulkevia matkustajia jotka sapuisivat Suomen pään satamaan laivajunalla ja jatkaisivat Viron satamasta Riikaan tai Eurooppaan toisella junalla.

On totta että Kantvikistäkin on kiskot purettu pois mutta olis kuitenkin jossain määrin helpompi palauttaa kuin Helsingin satamarata. Mahdollisesti oikaisten suoraan Kirkolta niin saataisiin lähiliikennereitti lisää.

Hangolla olisi taas se etu että Paldiski tai Ventsplis voisi olla välietappi ja laiva vois jatkaa Saksaan tms. Itse asiassa Superfast ajoi Hanko-Paldiski-Rostock vielä muutama vuosi sitten, mutta kun Tallink osti Superfastin se siirsi laivat Helsingistä lähteviksi, ja se ei ilmeisesti ole kannattanut sikäli kun olen ymmärtänyt.

t. Rainer
 
Sellaisessa junalautassa ei ole mitään mieltä, joka toisi junan Suomeen, mutta se juna ei kulkisi Suomessa mihinkään. Vaunuston rahtaamista meren yli turhan päiten ei kannata tehdä millään mittarilla. Vuosaaressa tilanne olisi tämä, koska Vuosaaren satama ei voi olla matkustajajunaliikenteen liikennepaikka, koska Keravalta tuleva rautatietunneli on nerokkaasti tehty siten, ettei siellä saa henkilöitä kuljettaa.

Noh, onhan siellä sentään tuleva metron yhdysraide "henkireikänä" muuhun rataverkkoon. Miltä kuulostaisi ajaa junalauttareitin junat metrorataa pitkin kohti länttä ja nykyistä metron yhdysraidetta pitkin päärataverkkoon? Aika makealta, vai mitä :lol:

Junalauttabisnes ei ole oikein lentänyt. Pansiosta liikennöinyt M/S Runner (ex. Railship III) on ollut lepassa Sompasaaressa liki koko tämän vuoden ja Pansion satamastakin on kiskot kerätty pois ja ratapiha otettu parempaan käyttöön.
 
Takaisin
Ylös