Rail Baltica

Kappas vaan, en huomannutkaan, että tämä uutinen oli noteerattu tässäkin ketjussa.

Missäs muualla se on noteerattu?

Itse seuraan seuraavia suomifoorumeita:
http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=8&t=828&start=30

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,78.0.html

Eikä oikeen muita vastaan ole tullut jossa mainittaisiin mitään rail balticasta..

Löytyi muuten taas yksi artikkeli lisää:

"Rail Baltica": Home Added May 12.2010

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=ru&tl=en&u=http://www.obzor.lt/news/n523.html

Mitkä ovat muuten syyt, juuri tälle ratareitille Kaunas - Marijampole - Šeštokai- Mockava

Mockava, asukasluku 92
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lt&tl=en&u=http://lt.wikipedia.org/wiki/Mockava


Kaunas, Asukasluku 352 279

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lt&tl=en&u=http://lt.wikipedia.org/wiki/Kaunas

Sestokai, asukasluku 755
http://translate.google.fi/translat...tp://lt.wikipedia.org/wiki/%C5%A0e%C5%A1tokai

Marijampole asukasluku 46 692
http://en.wikipedia.org/wiki/Marijampolė

Ihme säkkyrää vetää tuo rata, eikö olisi kertakaikkiaan selkeämpää vetää Kaunas - Mariampole-Suvalki linja?

Kaunas - Marijampole - Šeštokai- Mockava

http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/baltic-states/baltic-states.gif

Mitkä on Mockavan ja Sestokain linjauksen syyt????????? Siis muu, kuin että siellä näyttää menevän googlemapsin mukaan joku vanha, jo valmiiksi oleva rata

Mockava, liettua- trakiszki, puola näyttää olevan raja-asemat
vanhassa radassa
 
Viimeksi muokattu:
On tämän jutun perusteella vielä aika epäselvää, mitä siellä todellakin ollaan rakentamassa. Jos puhutaan, että 1435 mm:n rata tehdään olemassa olevalle ratapenkereelle, ongelmia tulee Kazlu Rudan jälkeen, sillä siellä Sestokaista tuleva ratalinja yhtyy Kaliningradin kaksiraiteiseen päärataan, mitä ei kyllä taatusti olla muuttamassa 1435 mm:n raideleveydelle. Luulen, että tämän jutun kirjoittaja ei tunne asiaa kovin tarkkaan. 1435 mm:n radan rakentaminen nykyiselle ratapenkereelle tuntuu muutenkin varsin oudolta, sillä nykyinen linjaus on varsin mutkainen. Taisipa siellä olla jopa yksi tasoristeys Via Baltica -nimisen pikkutien kanssa. :)

Ehkäpä Kaunasin ja Kazlu Rudan välinen osuus on tarkoitus säätää sellaiseksi, että siinä on Tornion-Haparandan tapaan kiskot limittäin samalla ratapenkalla. En todellakaan tiedä...
Mutta tuon matkan viime vuoden marraskuussa ajaneena voin vakuutta, että tehdään siellä mitä tahansa, muutos on parempaan suuntaan. Ehkäpä ajatuksena on, että puolalainen taajamajuna tai vaikka PKP:n pospieszny voisi hoitaa linjaa hieman nykyistä pohjoisemmas, kun liettualainen kalusto kuitenkin on mitä on...
 
Ehkäpä Kaunasin ja Kazlu Rudan välinen osuus on tarkoitus säätää sellaiseksi, että siinä on Tornion-Haparandan tapaan kiskot limittäin samalla ratapenkalla.

1435 mm raideleveyden rautatien Marijampolė - Kazlų Rūda - Kaunas suunnittelusta pyydettiin tarjouksia heinäkuussa. Tässä tarjouspyyntö https://pirkimai.eviesiejipirkimai.lt/app/rfq/publicpurchase_docs.asp?PID=17254&LID=24579

Lähtökohtana on rakentaa uudella raideleveydellä rautatie olemassaolevalle linjalle. Rahan säästöön ja hankkeen nopeuttamiseen auttaa tässä ennenmuuta se, että tavoitteena on pysyä rautatien alueella eikä niin juututa monimutkaiseen maiden lunastamiseen. Pääsääntöisesti tavoiteltu nopeus on 120 km/t matkustajajunille ja 80 tavarajunille. Akselipaino on 22,5 tonnia. Pääosin on tarkoitus rakentaa uusi raide uudelle penkereelle nykyisen viereen, mutta tarvittaessa (ei tilaa) nelikiskoratkaisu sallitaan.
 
Rail Baltica-hankkeen (siis nopean matkustajajunayhteyden) kehittämisen kannalta tämä ei ehkä kuitenkaan liene paras mahdollinen ratkaisu. Bialystokin ja Kaunasin välille pitäisi saada nopea raide, joka Liettuan puolella olisi parempi sinne perunapellon laitaan rakentaa ihan uutena ratana, kuin tätä vanhaa rauniota kunnostaen...
Mutta hyvä, jos ovat saamassa aikaan edes jonkinlaisen ratkaisun, jolla Liettuan rautatiemaailma voidaan hoidella kahden eri raideleveyden yhteiselon mallimaaksi (hah!)...
 
Moi,

2/3 osaa nyt valmiina Reitistä Kaunas /Puolan raja

Lisäksi Virossa ratatyöt etenee, ensivuonna ehkä jo 120/km Tallinna-Valga osuudella

Project "Rail Baltica" had a breakthrough
November 18, 2010 09:10:03

by Petras Šateika

On wednesday, AB "Lietuvos geležinkeliai" - company responsible for the European Union "Rail Baltica" project, which will connect Baltic countries and Poland using european standard gauge, signed two design and support agreements for a railway section Marijampolė-Kazlų Rūda-Kaunas. Managing director of "Lietuvos geležinkeliai" said that it is a breakthrough in the project, which is financed from the EU funds.

Agreements with lithuanian companies

- You called the design and support service agreements for the railway section Marijampolė- Kazlų Rūda-Kaunas a breakthrough in the whole "Rail Baltica" project. How is it important to the project? - "Respublika" asked S. Dailydka.

- On May 10 we started the "Rail Baltica" construction works in Šeštokai and we intend to proceed rapidly. Yesterday's agreements confirm it. Lithuanian companies "Kelprojektas" and "Kelvista" have to ensure the preparation of the 70km stretch for the next construction phase between Marijampolė-Kazlų Rūda-Kaunas, which makes up two thirds of the whole distance between Polish-Lithuanian border and Kaunas.

UAB "Kelprojektas" will work on the design together with the german company "Eisenbahn-und Bauplanungsgesellschaft mbH Erfurt" and subcontractors VĮ "Geležinkelių projektavimas", UAB "Tiltų ekspertų centras", UAB "Optimalus ryšys" and VĮ "Transporto ir kelių tyrimo institutas". Contract amount - 10,4 mln. litas (incl. VAT). Meanwhile UAB "Kelvista" with it's partner UAB "Energetikos tinklų institutas" and subcontractors AB "Pramprojektas" and Vilnius Gediminas Technical University will provide the technical-engineering support services for this section worth 347,6k litas (incl. VAT).

I believe that the decision to design and build a european 1435mm gauge and reconstruction of the existing 1520mm will be a serious challenge for our and other companies which will provide engineering and management services. This railway will require some non-standard thinking and various decisions in each railway section from Polish-Lithuanian border to Kaunas.

- What would you identify as the key factors for ensuring successful progress of "Rail Baltica"?

- "Rail Baltica" implementation schedule is really tight, therefor it's important for design works to go smoothly and construction to start on time later on. For this to happen we need pragmatic decisions not only from the companies working on this project, but from all the stakeholders of "Rail Baltica". First of all we need goodwill and support from the municipalities and mairies and their timely decision-making.

Strategical decisions for the "Rail Baltica" project are already made, however for this strategy, blessed by out politicians and the transport ministry, we as a project operator need to feel the willingness to cooperate from all participating parties when addressing the necessary issues. Then I think "Rail Baltica" will progress smoothly and on time.

Lithuania is the quickest to start

- Can we call 2010 the "Rail Baltica" project breakthrough year?

- It is. Not only did we start the actual construction work, but all the other processes related to the "Rail Baltica" project are in motion. I will name a few specific to the european gauge construction: at the end of september this year we announced a contest for design works of the section between Polish-Lithuanian border and Mockava, finished the main construction works in Šeštokai-Mockava section, there is also an ongoing preparation of the feasibility study for the railway section Šeštokai-Marijampolė and the design works are being started in Marijampolė-Kazlų Rūda-Kaunas section. Design works are also in progress for all other sections from Kaunas to Lithuanian-Latvian border.

Our project is roughly executed in the following order - when we receive the feasibility study we pick the optimal decision, then prepare the project and start the construction works immediately. This way we have work being done in almost all sections of "Rail Baltica" - not only on the currently important line from Polish border to Kaunas, but north from Kaunas towards the Latvian border as well. With the year ending we can raise our heads to look around and state that Lithuania had the quickest start, comparing with our nearest neighbors who are also working on "Rail Baltica" project. And this fact makes us very optimistic when planning "Rail Baltica" works for the year 2011.

Prepared in cooperation with AB "Lietuvos geležinkeliai"

Facts

1435mm gauge high speed railway "Rail Baltica" will be built in south-north direction from Warsaw to Tallinn through Bialystok, Kaunas, Riga. First construction works on lithuanian territory we be building the section from the Polish-Lithuanian border to Kaunas through Marijampolė.

The new railway stretch construction will be implemented in two stages. The first stage will preliminary be designed for train speeds of 160km/h, after completion of the second stage - 250km/h.

The section to Kaunas is due to be finished by the end of 2013.

Prepared by the daily newspaper "Respublika"


http://www.respublika.lt/lt/naujien...os/projekte_rail_baltica_ivyko_persilauzimas/
 
En ole pitkään aikaan seurannut tätä projektia. Onko ratalinjausta vieläkään lyöty lukkoon? Vr-rata Oy ilmeisesti on jo rakentamassa Tarto-Valga vai oliko se Tallinn-Valga rataa, mutta kummalla raidevälillä? Onko edes raideväliä lyöty lukkoon?

Tämä projekti on jotenkin erityisen epäselvä. Projekti on jo aloitettu ja rakentaminen käynnissä monin paikoin, samalla kun edes linjauksista ja raideväleistä tai tavoitenopeuksista ei tunnu olevan kunnon selkeyttä.
 
Se nyt ainakin on täysin varmaa, että 1435 mm rataa ei ole rakenteilla missään muualla paitsi Liettuassa, jossa mainitun raideleveyden pohjoinen päätepiste aiemmin oli Shestokaissa. Kaikki muut tehtävät työt ovat 1520 mm raideleveydellä. Tarton-Valgan rataa ei koskaan tulla näkemään 1435 mm raideleveydellä, koska jos mainittu raideleveys joskus Tallinnaan asti ulottuu, rata toteutetaan kyllä Pärnun kautta.

Voiko tämä projekti sitten oikeastikin tarkoittaa jonain päivänä 1435 mm raideleveyden yhteyttä Liettuasta pohjoiseen? Uskon vasta kun näen.
 
Kulkiessani marraskuussa RailBaltican läpi niin isolti kuin se on mahdollista (bussifusku Riika-Vilna), näin ja kuvasinkin Kaunasissa LG:n mainoksen maan pohjois-etelä-suuntaisen radan oikaisusuunnitelmista. Sen perusteella parikin vaihtoehtoista linjausta olisi olemassa, mutta ilmeisimmin ajatuksena olisi viedä 1435-rata Latvian rajalle asti.
Eri asia on, missä lepäävät hankkeelle mahdollisesti suunnatut tai ainakin budjetoidut rahat. Topparoikka oli töissä Sestokain eteläpuolella, normirataahan on sielläkin kolmisenkymmentä kilometriä liettualaishoidossa, joten siitä remppa oli luonnollisesti fiksuinta aloittaa.
 
Conceptually agree on a possible route Rail Baltica
14. 14th Decembris (2010) December (2010)


http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.sam.gov.lv/?cat=8&art_id=2086


http://translate.google.fi/translat...-vienojas-par-iespejamo-rail-baltica-marsrutu


Ja Virosta semmoisia uutisia, että ratatyöt jatkuu koko 2011 ajan välillä Tallinna-Taru-Valga.

Kun homma reeras, niin infra tukee hypernopeutta 120km/h, joka jääkin .ko radalla top speediksi.

160 nopeutta aletaan kehittämään (joskus) Tallinna-Pärnu-Valga osioon.
 
Tottakai Virossa parannetaan ratoja -mutta mitä muuta siellä voitaisiinkaan? Jos luvattoman heikkokuntoiselle Tallinna-Valga-radalle ei tehtäisi nyt mitään, ei menisi montakaan vuotta, kun se voitaisiin Riisipere-Haapasalu/Rohuküla-linjan tapaan muuttaa pyörätieksi.
Virolaiset eivät kuitenkaan tee radankorjauksiaan kansainvälistä liikennettä ajatellen vaan pelkästään siksi, ettei maan rautatieverkkoa menetettäisi täysin. Jos pikarata tehdään, se rakennetaan alusta asti uutena -ja sellaisiin investointeihin maasta ei tällä hetkellä pääomaa löytyne.
 
Mikäli tulkitsen Googlen käännöstä oikein, asiantuntijatasolla on päädytty linjaamaan uusi rata Pärnun kautta, joka on minusta oikein hyvä uutinen. Pärnu on todella viehättävä paikka, nimittäin. Ilmeisesti lopullinen suunnitelma valmistuu maaliskuussa 2011, mutta tämän mukaan radan suurin nopeus olisi valmistuttuaan 250 km/h ja keskinopeus 170 km/h, ja se rakennettaisiin kokonaan eurolevyiseksi. Pitkän nahistelun ja talouslaman jälkeen Baltian maat näyttävät koonneen itsensä. Edistys edistyy, siis.
 
Takaisin
Ylös