Sivu 10 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910
Näytetään tulokset 136-148/148

Viestiketju: Rail Baltica

  1. #136

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Rail Baltica

    Virolainen Sebe (Sise Eesti Bussi Ettevõte) on vakavissaan Tallinna - Pietari junasta. http://www.youtube.com/watch?v=bDBxI7NNpDE
    antti

  2. #137
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Rail Baltica

    Jaa niin, jäi ottamatta kantaa siihen, mistä EVR:n nykyiset 2TE116:t ovat peräisin. Tuolla Baltic Trains Picture Galleryssä on aika hyvin laitettu näkyviin vetureiden edelliset numerot ja niiden perusteella EVR olisi hankkinut käytettyjä, neuvostoaikaisia 2TE116-vetureita.

    1431/1432 = 2TE116-559 (ei taida olla enää EVR:llä)
    1433/1434 = 2TE116-662 (ei taida olla enää EVR:llä)
    1435/1436 = 2TE116-875
    1437/1438 = 2TE116-970
    1439/1440 = 2TE116-409
    1441/1442 = 2TE116-429
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  3. #138

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Tämän päivän Kauppalehdessä huudetaan Rail Balticaan apuun peräti 1,5 sivun voimin. Nopea rata haluttaisiin helpottamaan metsä- ja metalliteollisuuden kuljetuksia. Jokainen meistä ymmärtää, millainen on tavaraliikenteen nopea rata. Kirjoituksen mukaan rikkidirektiivi tuo 600 miljoonan euron lisän kuljetuskustannuksiin. Rail Baltican hinnaksi tulisi 3,7 miljardia euroa. Rakennuskustannuksista liikennekomissaari Kallas haluaisi EU:n maksavan 85 prosenttia. Kukahan tuon lopun (555 miljoonaa euroa) maksaisi?
    Viime perjantain (27.12.2013) Kauppalehti uutisoi 1,5 sivun voimin, että Rail Baltican rakentaminen on varmaa. Luvut ovat samat kuin ennenkin: radan hinta 3,7 miljardia euroa ja rikkidirektiivin kustannukset 600 miljoonaa euroa vuodessa Suomen viennille ja tuonnille. Kauppalehti esittää myös vastauksen kysymykseeni rautatien rahoittajista: EU rahoittaa 85 prosenttia, ja "loput ovat tulossa EIB:n ja NIB:n tapaisilta rahoituslaitoksilta".

    Ehkä tuo nyt saa vauhtia, kun valtioiden ei tarvitse omia rahojaan laittaa olleenkaan. Ja vauhdittumisesta on faktaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Malla Paajanen, Kauppalehti 27.12.2013
    Vuosia valmisteltu Rail Baltic vauhdittuu väkisin, koska keväällä hankkeen taakse rakennettavan yhteisyrityksen on pakko hakea EU-rahoitusta.
    Kuinka kovalla vauhdilla tuo sitten rakennetaan? Olli Keinänen Helsingin kaupungilta tietää, että rata valmistuu aikaisintaan vuonna 2022.

    Hienoja positiivisia uutisia vaihteeksi ja vuodenvaihteeksi! Mutta mistä saa ostaa junalippuja Tallinna-Riika-välille?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #139

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Entä mikä lienee E.R.S. AS:n tilanne? (Estonian Railway Services)
    Viime vuonna Viron rautateillä kuljetettiin tavaraa noin 24 miljoonaa tonnia. Tästä EVR:n osuus oli noin 16 miljoonaa tonnia ja E.R.S:n osuus noin 8 miljoonaa tonnia. EVR:n kuljetusmäärä väheni ja E.R.S:n kasvoi. Kaikki luvut ovat pyöristettyjä.

    Viron tavaraliikenteen määrä (mitattuna tonneissa) on siis huippuvuosista - tämän viestiketjun alusta - melkein puolittunut. Lasku jatkuu edelleen. Tammikuun kuljetusmäärä taitaa olla vuosituhannen heikoin. Tavaraliikenne on siirtynyt ainakin ostin Laukaansuun (Ust-Luga) satamaan. Toisaalta samaan aikaan Latvian rautateiden kuljetusmäärät kasvavat. Tavaraa kuljetetaan vuodessa jo noin 60 miljoonaa tonnia ja joillakin rataosuuksilla kapasiteetti on sataprosenttisesti käytössä!

    Viron kansainvälinen matkustajaliikenne on junamäärien perusteella korkealla: Moskovaan ajetaan edelleen junapari päivittäin. Pietariin ajetaan kahdella junalla! Toinen ajaa aamusta iltaan reitin Tallinna-Pietari-Tallinna. Toinen juna puolestaan yöpyy Pietarissa. Kulkupäivät Pietarista Tallinnaan ovat maanantaisin, perjantaisin ja lauantaisin ja Pietariin torstaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Helmikuussa nähty Pietarissa yöpyvän junan olleen DR1A 312-3, 312-8 ja 312-1. Junassa oli siis kaksi moottorivaunua (molemmat kömyttivät) ja yksi välivaunu.

    Merkittävä tavaraliikenteen väheneminen vapauttaa ratakapasiteettia matkustajajunille. Stadler vielä toimittaa muutaman matkustajajunan, jotta Elron saa hyödynnettyä valtion omistaman kapasiteetin täysmääräisesti. Virossa tavoitteena on tuplata junien matkustajamäärä olikohan ajalla 2013-2020.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  5. #140

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Samasta syystä meillä on Oulusta Helsinkiin junayhteys – sillä voi matkustaa kätevästi vaikkapa Seinäjoelta Tampereelle. Se puhdas Oulu–Helsinki-matka on nykypäivänä paitsi nopeampi, yleensä myös halvempi lentokoneella
    Ja olet siis ihan varma, ettei kukaan matkusta Helsingistä Ouluun junalla? Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 339-DF lentää New Yorkiin viikonlopuksi, mutta jotkut toiset matkustavat Helsingistä Ouluun junalla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aina silloin tällöin väläytellään, että Tallinnan tunnelin seurauksena saataisiin jonkinlainen yöjuna Berliinistä Helsinkiin. Voi ollakin, että sellainen kerran päivässä kulkeva ja hyvin kallis yhteys syntyisi, ainakin joksikin aikaa. Lentoliikenteen volyymeissä en usko että rata näkyisi juuri 400 km matkaa pidemmälle.
    Tällä foorumilla on ennenkin kirjoitettu, kuinka tällaista Tallinnasta etelään kulkevaa yöjunaa ei kukaan käyttäisi. Kuitenkin yöjunia ajetaan Helsingistä Kemijärvelle ja Moskovaan! Ymmärrän kyllä, että yöjunan kalustokustannukset ja operointi on paljon kalliimpaa kuin päiväjunan. Ymmärrän kyllä, että lentäen pääsee perille nopeammin ja halvemmalla. Silti matkustajia riittää yöjuniin Kemijärvelle ja Moskovaan ja varmasti riittäisi Varsovaankin.

    Käyn pari kertaa vuodessa Latviassa. Matkustan aina bussilla Tallinnasta. Bussissa on lisäkseni muitakin matkustajia, joskus jopa suomalaisia. Jos kerran bussimatka Riiasta Tallinnaan kerää auton täyteen tallinnalaisia, niin miksi ei suora juna Riiasta Helsinkiin keräisi matkustajia? Ymmärrän, ettei suomalaisia nyt ole näissä Riian busseissa, onhan vaihdollinen yhteys hankala eikä busseja ole synkronoitu laivojen aikatauluhin.

    Yhdessä Helsingin kanssa Tallinna olisi niin suuri kaupunki, että yöjunille tai pitkän matkan päiväjunille olisi enemmän kysyntää. Pelkät Tallinnan matkustajat eivät riittäneet tekemään Minskin junasta kannattavaa. Entä jos avuksi tulisivat helsinkiläiset matkustajat? Se, etteivät tämän foorumin kirjoittajat matkusta ikinä Minskiin tai Kaliningradiin ei tarkoita, etteikö näissäkin kaupungeissa joku suomalainen kävisi. Ja junareitin avaamisen jälkeen matkustajia olisi entistäkin enemmän.

    Mutta tosiaan, Helsinki-Minsk-juna ei ole suurin tarve Helsinki-Tallinna-tunnelille. Eikä tunnelia tarvitse sen vuoksi rakentaa, että saataisiin ajaa pitkän matkan junia. Pitkän matkan junia ei mielestäni voi sulkea poiskaan tunnelista.

    Rail Baltica yhdessä Helsinki-Tallinna-tunnelin kanssa helpottaa matkustamista sellaisiin kohteisiin, joihin tähän saakka on päässyt huonosti. Ehkä Liettuan puoli Kuurin kyntäästä muuttuu suosituksi lomakohteeksi, jos sinne ruvetaan ajamaan junia Helsingistä toimivin vaihtoyhteyksin. En tunne lentoreittejä, mutta ei tuonne nyt kovinkaan mukavaa matkaa voi olla julkisilla kulkuvälineillä sellaiselta lentokentältä, jolle Suomesta pääsee suoralla lennolla.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  6. #141

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Käyn pari kertaa vuodessa Latviassa. Matkustan aina bussilla Tallinnasta. Bussissa on lisäkseni muitakin matkustajia, joskus jopa suomalaisia. Jos kerran bussimatka Riiasta Tallinnaan kerää auton täyteen tallinnalaisia, niin miksi ei suora juna Riiasta Helsinkiin keräisi matkustajia? Ymmärrän, ettei suomalaisia nyt ole näissä Riian busseissa, onhan vaihdollinen yhteys hankala eikä busseja ole synkronoitu laivojen aikatauluhin.

    Yhdessä Helsingin kanssa Tallinna olisi niin suuri kaupunki, että yöjunille tai pitkän matkan päiväjunille olisi enemmän kysyntää. Pelkät Tallinnan matkustajat eivät riittäneet tekemään Minskin junasta kannattavaa. Entä jos avuksi tulisivat helsinkiläiset matkustajat? Se, etteivät tämän foorumin kirjoittajat matkusta ikinä Minskiin tai Kaliningradiin ei tarkoita, etteikö näissäkin kaupungeissa joku suomalainen kävisi. Ja junareitin avaamisen jälkeen matkustajia olisi entistäkin enemmän.
    Baltian maiden junayhteydet kolmansiin maihin ovat viimeiset 15 vuotta olleeet tarkoitettu Baltiassa asuvia venäläisiä, valkovenäläisiä tai ukrainalaisia sekä heidän näissä maissa asuvia sukulaisia ja ystäviä varten. Operaattori on usein ollut RZD tai joku yhteisyritys kuten GoRail. Kalusto on ollut vanhanaikaista "neukkukalustoa".

    On ihan totta että Hki + Tallinna + Riika + Vilna muodostaisi akselin jollaista väkimäärää ei edes löydy Suomen sisältä, jokaisella näistä kaupungeista on vähintään n 500.000 asukasta, ja yhteys palvelisi myös Tarttoa ja Kaunasta ja rautatie jatkuu jo nyt suoraan Puolaan, ilman että tarvitsee kulkea Kaliningradin (Venäjä) tai Valko-Venäjän kautta. Maiden välillä vallitsee vapaa matkustusoikeus, eli viisumeja ei tarvita ja työssäkäyntiä maiden välillä, etenkin Suomen ja Viron välillä esiintyy. Latvia ja Liettua ovat EU:n tällä hetkellä köyhimpiä kansantalouksia mutta kasvupotentiaalia on. EU jakaa rahaa paljon turhempiin hankkeisiin kuin RailBaltica.

    Ainoat epävarmuustekijät ovat Venäjästä johtuvat sekä EU:n yleinen taloustilanne. Vaikka hankkeen takaisinmaksuaika olisi 100 vuotta niin se kannattaisi toteuttaa ennemmin tai myöhemmin.

    t. Rainer

  7. #142
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Ja olet siis ihan varma, ettei kukaan matkusta Helsingistä Ouluun junalla? Ihmisillä on erilaisia preferenssejä. 339-DF lentää New Yorkiin viikonlopuksi, mutta jotkut toiset matkustavat Helsingistä Ouluun junalla.
    Vompatti, mielestäni tekstisi ei nyt ole kiva esimerkki netiketin hallinnasta. Otat kaksi lyhyttä lainausta, vastaat niihin ja jatkat tekstiäsi siten, että syntyy muun muassa kuva siitä, että juna Helsingistä Riikaan ei minun mielestäni keräisi matkustajia. Kuitenkin olen sanonut juuri päinvastoin.

    Varmasti on niitä, jotka matkustavat junalla koko välin Helsingistä Ouluun – tunnenkin yhden rautateiden ystävän, joka näin toimii – mutta niiden varassa en usko ko. junayhteyttä pyöritettävän, vaan kannattavuus tulee muualta. Tiesitkö muuten, että New Yorkiin on Euroopasta laivayhteyskin? Minä nimenomaan kannatan valinnanvapautta ja olen useasti toivonut, että täällä jlf:llä ymmärrettäisiin, ettei omia ja lähipiirin tekemisiä voi yleistää koskemaan koko väestöä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #143

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vompatti, mielestäni tekstisi ei nyt ole kiva esimerkki netiketin hallinnasta. Otat kaksi lyhyttä lainausta, vastaat niihin ja jatkat tekstiäsi siten, että syntyy muun muassa kuva siitä, että juna Helsingistä Riikaan ei minun mielestäni keräisi matkustajia. Kuitenkin olen sanonut juuri päinvastoin.
    Pahoittelen! Tuo ei ollut tarkoitus. Viestistäsi käy erittäin selvästi ilmi, että uskot Riian juniin tulevan paljon matkustajia. Muuttuisikohan edellinen viestini paremmaksi, jos toisen lainauksen poistaisi ja tilalle laittaisi vähän isomman välin? En kyllä pääse enää viestiä muokkaamaan.

    339-DF:n kanssa varmasti ollaan samaa mieltä siitä, että juna Helsinki-Tallinna-Riika-[lisää tähän haluamasi Baltian kaupunki] -kerää matkustajia, joista osa matkustaa yhden välin ja osa toisen ja kolmannet (vaikka heitä olisi vähän) päästä päähän. Kaikki kirjoittajat täällä eivät usko pitkänmatkan kaukojunien elinkelpoisuuteen. Minä uskon, kunhan toteutetaan suoria junayhteyksiä Hellinnasta.

    Mistään ei varmasti saada tilastoa esimerkiksi Helsinki-Oulu-välin matkustajien jakautumisesta eri asemaväleille? Ei liity tähän viestiketjuun, mutta muuten ihan mielenkiintoinen asia.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #144

    Liittynyt
    24.06.2008
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Rail Baltica

    Nyt Rail Balticasta on tulossa totta, linjaukset on valittu ja hommaa ruvetaan rakentamaan kolmen vuoden päästä, 2018.

    Tässä HS:n uutinen:
    http://www.hs.fi/ulkomaat/a144392799...e5ccc4e851f13e

  10. #145

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Rail Baltica

    Tämä on hieno uutinen, ja minä ainakin voin ilmoittautua siihen joukkoon joka käyttäisi tätä yhteyttä Keski-Eurooppaan varmasti silloin tällöin, vaikka tunnelia ei elinaikanani tulisikaan ja pitäisi siis ensi lauttailla Tallinnaan. Harmi vain, että tätä pitkään jo odotettua yhteyttä joutunee vielä odottamaan sen noin kymmenen vuotta.

    Hesari on nostanut juttunsa alkuun radan alle jäävän tontin kohtalon, mutta äkkiseltään kuulostaisi että jos tosiaan Virossa joudutaan purkamaan "puolisen tusinaa" rakennusta uuden radan tieltä, se ei ole mikään valtava määrä. (Vähättelemättä harmia näille noin kuudelle perheelle, jotka tosin kai saavat korvaukset.)
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  11. #146
    Hermanni avatar
    Liittynyt
    04.01.2007
    Sijainti
    Mänttä
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Tämä on hieno uutinen, ja minä ainakin voin ilmoittautua siihen joukkoon joka käyttäisi tätä yhteyttä Keski-Eurooppaan varmasti silloin tällöin, vaikka tunnelia ei elinaikanani tulisikaan ja pitäisi siis ensi lauttailla Tallinnaan. Harmi vain, että tätä pitkään jo odotettua yhteyttä joutunee vielä odottamaan sen noin kymmenen vuotta.
    Sama juttu, eli tulen käyttämään varmasti.
    No kymmenen vuoden päästä sitä eläkkeellä sitten ehtiii..
    Suomalainen pienoisrautatiefoorumi http://veturitalli.fi/

  12. #147
    Hermanni avatar
    Liittynyt
    04.01.2007
    Sijainti
    Mänttä
    Viestejä
    13

    oletus Vs: Rail Baltica

    Hieno youtube video kuinka Liettuassa on edetty Rail Baltikan rakentamisesa 2014-2015 välisenä aikana.
    Suomalainen pienoisrautatiefoorumi http://veturitalli.fi/

  13. #148

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Rail Baltica

    Rail baltica on toteutumassa
    http://www.katsomo.fi/#!/ohjelma/330...utislahetykset

    http://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001...tseman-uutiset

    2.11.2016, seitsämän uutiset, kohta 9:20

Sivu 10 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910

Vastaavia viestiketjuja

  1. USA:n light rail - hankkeet
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 01.07.2011, 12:44
  2. Light Rail -matkalle pukeudutaan kevyesti
    kirjoittanut hmikko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 22:29
  3. Jerusalemin light rail
    kirjoittanut ViviP foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 03.03.2010, 19:33
  4. Tubular Rail
    kirjoittanut hmikko foorumissa Junat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 23:48
  5. Inter Rail -liput uudistuvat 1. huhtikuuta 2007
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.01.2007, 07:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •