Sivu 5 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/148

Viestiketju: Rail Baltica

  1. #61

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Rail Baltica

    Mistä meneillään olevasta suunnittelun kilpailutuksesta on tällähetkellä kyse?

    Minkäs suunnittelun tuo Pöyry sitten on voittanut männävuonna? (ks aikaisempia viestejä)

  2. #62

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Rail Baltica

    Puolassa on tehty sopimus Warsaw - Bialystok E 75 välin modernisaation esisuunnittelun suunnittelusta.


    http://translate.google.fi/translate...admore%3D12659

    ..Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Rail Baltica edenny taas askeleen eteenpäin paperilla.

  3. #63
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Viestissä 59 kaipailemani matkakertomus Tallinna - Riika -matkasta uudenvuodenpäivänä näyttää julkaistun Tekniikan Maailma -lehdessä, joka ilmestyi eilen 3.3. Toimittaja kertoo kolmen sivun jutussa, että ensimmäisellä Tallinna - Riika -junamatkalla oli mukana parikymmentä rautatie- ja Baltia-harrastajaa. Otsikkona on: Hitaasti matkustamisen taito. Toimittaja neuvoo, miten Tallinnasta voi matkustaa junalla kahdessa päivässä Varsovaan.

  4. #64

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Viestissä 59 kaipailemani matkakertomus Tallinna - Riika -matkasta uudenvuodenpäivänä näyttää julkaistun Tekniikan Maailma -lehdessä, joka ilmestyi eilen 3.3. Toimittaja kertoo kolmen sivun jutussa, että ensimmäisellä Tallinna - Riika -junamatkalla oli mukana parikymmentä rautatie- ja Baltia-harrastajaa. Otsikkona on: Hitaasti matkustamisen taito. Toimittaja neuvoo, miten Tallinnasta voi matkustaa junalla kahdessa päivässä Varsovaan.
    Tämän artikkelin saa näköjään ostettua // luettua netissäkin



    http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto

    Hae vanhoja numeroita

    -> Lehtiarkisto vuosi 2010 // 5 numero

    Junalla Baltiassa:
    Hitaasti matkustamisen taito s. 64

    ja ei muuta kuin painaa Ostoskärryä

  5. #65

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Nyt viisaat tutkijat ovat päätyneet ihan samaan mitä maallikko ihminenkin on ajatellut: Molempi parempi, ja vaihtoehdot muutenkin matkustamisessa on vain hyvä asia.

    Tutkijat: Tunneli Suomen ja Viron välillä toisi huoltovarmuutta 22.04.2010
    http://yle.fi/alueet/turku/2010/04/t...a_1626117.html

    Lainaus Alunperin kirjoittanut yle 22.04.2010

    Suomen ja Viron välisen tunnelin kustannukset voisi arvioida uudelleen, todetaan Turun yliopiston, Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun, Merikotka-tutkimuskeskuksen ja Viron Meriakatemian laajassa tutkimuksessa.

    Viime vuonna alkaneen tutkimuksen tavoitteena on hakea ratkaisuja huoltovarmuuden turvaamiseksi kriisitilanteissa. Vielä kesken olevan tutkimuksen rahoittajina ovat Euroopan unioni, Viron Meriakatemia, Huoltovarmuuskeskus ja Varsinais-Suomen liitto.

    Tutkimus painottuu meri- ja maakuljetusten tehostamiseen normaalitilanteessa, mutta myös kriisien yllättäessä.

    Raportissa otetaan kantaa Suomen ja Viron välisen tunnelin mahdolliseen rakentamiseen. Tutkijoiden mukaan tunneli ei missään mielessä ole kustannustehokas ratkaisu normaalitilanteessa, mutta kriisien yllättäessä se maksaisi itseään takaisin. Samalla se myös lisäisi huoltovarmuutta.

    Arvioiden mukaan tunnelin rakentaminen maksaisi 6-7 miljardia euroa. Se nopeuttaisi maantie- ja rautatieliikennettä Suomen ja esimerkiksi Saksan välillä kymmenillä tunneilla.

    Tutkijat esittävät, että Suomen ja Viron välisen tunnelin rakentamiskustannukset pitäisi laskea uudelleen vaihtoehtoiskustannusten kautta.

    - Ainoastaan niin kutsutulla satamalakkovaikutuksella nämä vaihtoehtoiskustannukset riittävät kattamaan useissa tapauksissa kannattamattomaksi todetun Suomen ja Viron välisen tunnelin rakennusprojektin, kun tarkasteluvälinä on 30 vuotta, tutkijat toteavat.

    - Jos mukaan otetaan luonnonmullistuksien ja esimerkiksi Itämeren merikuljetusten suuremman öljyvuodon mahdollisuus, niin näin laskettu kannattavuus nousee entisestään.
    Korvaisiko maakuljetus lentorahdin?

    Islannin tulivuorenpurkaus on lamauttanut lähes koko Euroopan lentoliikenteen. Vaikka lentorahdin osuus Suomeen koko tuonnista on vain noin 0,1 prosenttia tonneissa mitattuna, voi sen merkitsevyys pitkissä häiriötilanteissa, kuten lakkojen, onnettomuuksien ja luonnonilmiöiden kohdatessa olla suuri tietyille toimialoille.

    - Jos yllättävät häiriötilanteet jatkuvat kovin pitkään, muut kuljetustavat ja varmuusvarastot tulevat yrityksillä lisääntymään. Yritysten hankinta- ja logistiikkastrategiat ja jopa teollisuuden sijoittelu tulee tulevaisuudessa muuttumaan, sillä kiristyvä öljyn hinta ja tiukemmat ympäristömääräykset nostavat kuljetuskustannuksia, toteaa logistiikan professori Ulla Tapaninen Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.

    - Kumipyörä- ja raidepuolella voidaan vastata lentorahdin aiheuttamaan kysyntään, sillä kapasiteettia on riittävästi kummallakin vapaana. Tämä siis tilanteessa, jos ja vain jos lähialueilla on lentokapasiteettia käytössä. Ainoastaan Suomen lentokapasiteetin ollessa pois käytöstä, voitaisiin hyödyntää lähialueiden lentokapasiteettia erityisesti Ruotsin, Tanskan ja Saksan osalta, sillä näillä alueilla sijaitsevat tiettyjen lentoyhtiöiden suuret keskuskentät, toteaa logistiikan professori Olli-Pekka Hilmola Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.

    Tärkeintä näissä tulevaisuuden epävarmoissa tilanteissa on tutkijoiden mukaan se, että Suomella on kaikkiin naapurimaihin hyvät ja toimivat suhteet. Kyseessä ei ole ainoastaan Suomen ja Viron yhteistyö, vaan Ruotsi, Saksa ja Venäjä on otettava täysimääräisesti mukaan toimintaan.

  6. #66
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Nyt viisaat tutkijat ovat päätyneet ihan samaan mitä maallikko ihminenkin on ajatellut: Molempi parempi, ja vaihtoehdot muutenkin matkustamisessa on vain hyvä asia.
    Hieman ihmetyttää varmuus siitä, ettei tunneli ole normaalioloissa missään tapauksessa kannattava. Tosin kustannusarviokin on 2–3 -kertainen siihen, mitä tähän mennessä on esitetty. Vai onko ajateltu, että tunnelissa on myös kumipyöräliikennettä, kun hinta nousee 7 miljardiin.

    Antero

  7. #67

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Hieman ihmetyttää varmuus siitä, ettei tunneli ole normaalioloissa missään tapauksessa kannattava. Tosin kustannusarviokin on 2–3 -kertainen siihen, mitä tähän mennessä on esitetty. Vai onko ajateltu, että tunnelissa on myös kumipyöräliikennettä, kun hinta nousee 7 miljardiin.
    Muista en tiedä, mutta minusta on vähän huono toimintastrategia koska:
    1.) logistiikka toimii meriliikenne monopolin varassa
    &
    2.)nopea liikennöinti ilmaliikenne monopolilla.

    -> Pois sulkien Pietari-Helsinki nopea juna.
    Viimeisin muokkaaja vko; 23.05.2010 kello 12:24. Syy: lainausta siivottu

  8. #68

    Liittynyt
    24.07.2007
    Sijainti
    Nummi-Pusula (Lohja)
    Viestejä
    113

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    1.) logistiikka toimii meriliikenne monopolin varassa
    Mikä ihmeen meriliikennemonopoli?!

  9. #69

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Count Näytä viesti
    Mikä ihmeen meriliikennemonopoli?!
    Ah.. Käytin väärää termiä..

    Eli olemme sidottu käyttämään vain olemassaolevia käytännöllisiä kulkutapoja eli meri ja lentoliikennettä.

  10. #70

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Tallinna - Riika -junayhteys avattu

    EU official: launch of Tallinn-Warsaw train in nearest future is realistic
    Pavel Telicka, EU official who coordinates the Rail Baltica project in the EU, said this week in Tallinn that it was realistic to launch the Tallinn-Warsaw passenger rail line in the nearest few years.

    Estonian economy minister Juhan Parts who met with Teplicka today added that Estonia would allocate 1.3 billion kroons for the project which includes EU aid. "However, this requires good cooperation and willingness from all three Baltic states and the European Commission," said Parts.

    The Estonian government 's position is that it is necessary to launch passenger train service on the existing rail infrastructure in the next few years. "Equally important is to ensure that it is possible to travel to Warsaw reasonably quickly by rail," said Parts, addign that this required joint initiative to overcome bureucracy and technical obstacles.

    Rail Baltica project will be discussed in June in the conference of pan-European transport networks.

    In April the Baltic states launched a feasibility study for Rail Baltica corridor to find out if construction of a new 1435 mm gauge European standard railway line is feasible and what would be the costs and benefits for the countries concerned.

    Based on the results of the study, Latvia Lithuania and Estonia will make the decision when the new EU standard railway line can be developed.

    The contract to carry out the feasibility study was won by UK firm AECOM. The study is to be completed in early 2011.

    Rail Baltica feasibility study is included in Trans-European Transport Network 2007-2013 multiannual programme approved by European Commission. Within the programme, the project has been assigned Community funding of 50% of the total project costs. The national funding of 50% is provided from state budget resources of each country concerned. The total cost of the feasibility study amounts to EUR 396,000.

    http://www.balticbusinessnews.com/ar...e_is_realistic

    ---------- Viesti lisätty kello 19:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:35 ----------

    Kukaan ei muuten ole vielä kommentoinut tätä Rail Baltican rakentamisen aloitusta Liettuassa, Šeštokai nimisessä paikassa-->

    Rail Baltica - the way the development of Lithuania 2010-05-12 7:57:00


    http://translate.google.fi/translate...oju_Litwy_.htm

    Tässä tämä rata reitti jonka rakennus aloitettu Kaunas - Marijampole - Šeštokai- Mockava


    Minun mielestä hyvä juttu, että rakennustyöt on vihdoin aloitettu! Työt ennustetaan valmistuvan 2013

    EDIT: Mitäs siellä Sestokai-Mariampolessa oikein rakennetaan.. Tämän kartan mukaan .ko alueella on jo olemassa rautatie rata http://www.bueker.net/trainspotting/...tic-states.gif
    Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 12.05.2010 kello 19:29.

  11. #71

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Rail Baltica

    Vähän nipotusta:
    Vaikka kaikki varmaan osaavatkin englantia, niin voisihan nuo lainaukset kääntää suomeksikin, varsinkin jos englanti on google-kääntäjän epäselvää ja virheellistä kieltä (vaikka tässä nyt ei ollutkaan)...

  12. #72
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    EDIT: Mitäs siellä Sestokai-Mariampolessa oikein rakennetaan.. Tämän kartan mukaan .ko alueella on jo olemassa rautatie rata http://www.bueker.net/trainspotting/...tic-states.gif
    On tämän jutun perusteella vielä aika epäselvää, mitä siellä todellakin ollaan rakentamassa. Jos puhutaan, että 1435 mm:n rata tehdään olemassa olevalle ratapenkereelle, ongelmia tulee Kazlu Rudan jälkeen, sillä siellä Sestokaista tuleva ratalinja yhtyy Kaliningradin kaksiraiteiseen päärataan, mitä ei kyllä taatusti olla muuttamassa 1435 mm:n raideleveydelle. Luulen, että tämän jutun kirjoittaja ei tunne asiaa kovin tarkkaan. 1435 mm:n radan rakentaminen nykyiselle ratapenkereelle tuntuu muutenkin varsin oudolta, sillä nykyinen linjaus on varsin mutkainen. Taisipa siellä olla jopa yksi tasoristeys Via Baltica -nimisen pikkutien kanssa.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  13. #73

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lamarjam Näytä viesti
    Vähän nipotusta:
    Vaikka kaikki varmaan osaavatkin englantia, niin voisihan nuo lainaukset kääntää suomeksikin, varsinkin jos englanti on google-kääntäjän epäselvää ja virheellistä kieltä (vaikka tässä nyt ei ollutkaan)...
    No, niistä käännöksistä tulee vieläkin sekavampia jos suomea käyttää. Tuo käännös systeemi on enemmän tai vähemmän open source ja latvia, liettua, puola on häiritsevää, täysin älytöntä siansaksaa.

    Englantia, kun ei kukaan osaa täydellisesti, niin ei nuo käännös kukkasetkaan häiritse niin kovasti.

    HUOM kielipari käännöksen saa säädettyä eli saa valittua suomen, myös artikkelin lyku alkuperäisenä on mahdollista.

    Jumalalle kiitos tästä nykyajan tekniikasta, kun voi seurata ja keskustella ihmisten kanssa yhteisistä mielenkiinnon aiheista

  14. #74

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Rail Baltica

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Englantia, kun ei kukaan osaa täydellisesti, niin ei nuo käännös kukkasetkaan häiritse niin kovasti.
    Jotkut meistä osaavat sitä kuitenkin ihan riittävän hyvin nähdäkseen, että automaattikääntäjät tekevät sekavia ja asiavirheellisiä käännöksiä. Ne kun eivät ymmärrä kontekstista mitään. Tiedon perustaminen automaattikäännöksiin on hyvin vaarallista.

    Englanti ei myöskään ole vaikea kieli. Sitä on täysin mahdollista osata erinomaisesti.

  15. #75

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: Rail Baltica

    Nyt löytyi tästä rail baltican aloitetusta rakennustyöstä artikkeli jossa mukana oikein kuviakin:


    Sestokai began the Rail Baltica construction (photos) 2010-05-10

    http://translate.google.fi/translate...a-statybos.htm

    Toisessa artikkelissa on video:
    2010 May 15, Saturday "Rail Baltica" is given a second start

    16 million. Lithuania and Poland sujungsiančiam railway "Rail Baltica" lit green light - begin construction

    http://translate.google.fi/translate...08341273473629

    Jos foorumilla on joku Liettuan osaaja niin voisiko vahvistaa kääntäjän tekstit

    On nämä käännökset aina tyhjää parempia.
    Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 15.05.2010 kello 11:53.

Vastaavia viestiketjuja

  1. USA:n light rail - hankkeet
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 01.07.2011, 12:44
  2. Light Rail -matkalle pukeudutaan kevyesti
    kirjoittanut hmikko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.04.2010, 22:29
  3. Jerusalemin light rail
    kirjoittanut ViviP foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 03.03.2010, 19:33
  4. Tubular Rail
    kirjoittanut hmikko foorumissa Junat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 23:48
  5. Inter Rail -liput uudistuvat 1. huhtikuuta 2007
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.01.2007, 07:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •