Assamiehen junabongaukset

Pendojen merkinnät näkyvät muuttuneen: Sm3 => IM2. Vai untako näin vain..? :confused:

Sm3 on koko kuusivaunuisen junayksikön sarjamerkki. Sm3 on siis kuusivaunuinen junayksikkö. Tämän lisäksi jokaisella vaunulla on oma tyyppimerkintä, joka on tavallaan yksikön "sisäiseen käyttöön", eikä vastaa yksittäisten vaunujen litteroita.

Sm3:n vaunujen tyyppimerkinnät ovat (normaalisti Helsingistä lukien) IM1, CMH, TTC, TT, CM ja IM2. Näkemäsi IM2 oli siis junayksikön toinen ohjaamollinen vaunu. Kyljestä pitäisi löytyä sekä Sm3-merkintä että vaunukohtainen tyyppimerkintä.
 
VR kyseli taaskin verkkokaavakkeen muodossa. Se olisi vielä pitänyt esittää: että Veturi-asiakkuuden tunnistautuminen pitäisi nopeutua..! Kuka sitä jaksaa kiireessä (ja ehkä jonokin vielä takana), syöttää joitain asiakasnumeroja sekä salasanoja? Se kun pitäisi käydä yhtä lailla sutjakasti, kuin kauppojen asiakkuustunnistus. Se taasen vaatisi oman kortin ja järjestelmän! Joka taasen maksanee mezzingiä... :confused:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:03 ----------

Sm3 on koko kuusivaunuisen junayksikön sarjamerkki. Sm3 on siis kuusivaunuinen junayksikkö. Tämän lisäksi jokaisella vaunulla on oma tyyppimerkintä, joka on tavallaan yksikön "sisäiseen käyttöön", eikä vastaa yksittäisten vaunujen litteroita.

Sm3:n vaunujen tyyppimerkinnät ovat (normaalisti Helsingistä lukien) IM1, CMH, TTC, TT, CM ja IM2. Näkemäsi IM2 oli siis junayksikön toinen ohjaamollinen vaunu. Kyljestä pitäisi löytyä sekä Sm3-merkintä että vaunukohtainen tyyppimerkintä.

^Ok, hyvä tietää taas tämäkin, kiitos. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kesäisen juna-ajon Keski-Suomeen; merkinnät epäselviä vielä edelleenkin. Merkinnät ovat tarkkoja sekä moninaisia. Kun tekee muistiinpanoja junalipulle, taikka maksutositteelle: usein vielä "liikkuvalla alustalla" laitettuna... Niin seuraus on sitten tämä: merkinnät ovatkin sekavat ja epäselvät. Helposti pääsee sekaantumaan havainnot ja se, missä välineessä itse kulkee. Näin ainakin meikäläisellä. Lisäksi suuresti heikentynyt havainnointikyky rajoittaa paljon nykyisellään, tehden pongaamisista jopa epämielekkäitä. :evil: :eek:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:46 ----------

Minulla on tosiaan taipumusta oman erikoisen tyylin tavoitteluun. Se näkyy myöskin epäkieliopillisena kirjoitteluna. Useinkaan ei ole oikein mahdollista alkaa mitään novellia -taikka romaania tähän yhteyteen (näihin kirjoituksiin viitaten) laittamaan.

Enkä jaksaisi aina alkaa olla mihinkään Kielenhuoltotoimistoon, taikka Nuoren Voiman Liittoon päin olla kääntymässä, kun jotain joukkoliikennehavaintoa meinaan esittää.

Pyysin jo kesällä (-12), sen taannoisen junajupakan yhteydessä: eroa tältä keskustelusivustolta. Sitä ei kuitenkaan minulle myönnetty.

Kielentyylini tästä tokko tullee kohenemaan taikka parantumaan. Jos ylläpito katsoo minun kirjoittavan huonoa suomea, niin sitten pitäisi saada potkut tältä palstalta. Minä haluan pitää kiinni omintakeisesta tyylistä, johon ei yleensä kuitenkaan voimasanojen käyttö eli palstakiroilu kuulu.

Tässä kirjoituksessa viittaan, tähän keskustelualueen eli foorumin muuttuneisiin käyttäjäsääntöihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:46 ----------

Lisäksi sähköpostiosoitteeni (käyttäjätiedoissa oleva) ei ole ollut pitkään aikaan enää edes voimassa, eikä sitä voida muuttaa toiseksi nykyisellään. Tästäkin olen jo ajat sitten ilmoittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Keväällä pitäisi saada ajettua tuo "puuttuva" P262. Mainitsin siitä assilassakin eli assein omalla jutustelusaitilla. Ajankohta, sopiva sellainen: ei ole vielä tarkentunut. Eikä reittiosuuskaan. :smile:
 
Viimeksi muokattu:
Muistiinpanot jouduttiin kirjoittamaan & koostamaan sekavuuden vuoksi kokonaan uudestaan.

Junamatka Ol-Jy, matka-aika: pvm. pe, 21.9. 2012. Kesto: 12.44 - 19.27 yhdellä junanvaihdolla. (12.44-16.21 & 16.34-1927)

Matkaosuus I: Ol-Sk, IC54. Lähtöaika aikataulunmukaista. Lähtö laiturilta 1.
Veturi: Sr2, nr. 3205. Omavaunu: Ex26209, valm. vm-88, Pasila, Konduktöörinvaunu/ravintolavaunu: Rx26711.

Matkaosuus II: Sk-Jy, H450. Lähtöaika aikataulunmukainen. Luultavasti laiturilta 4, sillä: Laiturilta 5 taajamajuna Vaasaan, jossa edessä Sr1-tyypin sähköveturi. Laiturilta 3 juuri saapunut taajamajuna Dm12 Iisalmesta.

Veturi: Dv12, nr. 2705. Veturin käyntiääntä sekä kierrosten nostamisia äänitetty ennen junan lähtöä Sk.
Konduktöörinvaunu Efiti 23652. Omavaunu Ein 23226, vm-82. Junan pituus: 5 sinistä päivävaunua.
Juna saapui ajallaan Jy, laiturille 2.
 
Viimeksi muokattu:
^Lisäystä edelliseen: H450:lla junankohtaaminen Pihlajavedellä, Dm12-pari: nrot, 4413 & 4415. Ylivieskasta edelleen tullut taajamajuna Sk: Dm-12 pari, 4410 & 4406.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Veturi lienee kuitenkin Dv12 2705.
Kyllä tietenkin, näköhäiriö taikka typo teki taas tepposet. :oops: (Viestin vastaava kohta sittemmin korjattu, kiitos hyvästä huomiosta.) :)

---------- Viestit yhdistetty klo 13:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Edelleen H450:lla junankohtaaminen Haapamäellä (Hpk). Tulo raiteelle 4. Tpe saapunut via Kolho & Vilppula taajamajuna. Dm-12 pari, nrot: 4404 & 4411.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Muuta erikoista matkan kannalta: lipun alv vielä tuolloin 9%. Sen määrä on nyt tänä vuonna, vuoden alusta lukien 10%. :icon_frown: Lipunhinta oli 29,90€.

Haapamäen (Hpk) suurilukuinen tuloraiteitten määrä johtunee aseman historiasta. Hpk oli eräs tämän armaan Suomenmaamme suurimpia risteysasemia, ennen Tampere-Parkano-Seinäjoki (Tpe/Pko/Sk) -rataosuuden valmistumista. Se tapahtui käsittääkseni joskus 70-luvun alulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Edelleen olin erehdyksessä kirjoittanut Haapamäen lyhenteeksi "Hpm". Se ei ollut oikea. Joskus muistelin "Hm":aa. Wikipedia tästä aiheesta: :arrow:http://fi.wikipedia.org/wiki/Haapamäen_rautatieasema

---------- Viestit yhdistetty klo 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------
(edelleen tästäkin kohdasta, on duplikaattiviesti otettu pois)
---------- Viestit yhdistetty klo 14:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Palatessa havaittiin Jy aikaisemmin (kts. aikaisempaa kohtaa tässä ketjussa) Dm12: nr. 4413. Edelleen Muuramessa oli yksinäinen "Demari": nr. 4402. Orivedellä (Ov) havaittiin Dv12-veturipari: nr. 2715 & 2541.

Paluu tapahtui via Tpe, yhdellä vaihdolla. Lipunhinta 33,04€. Käytetyt junat olivat IC922 & IC49. Lähtö tapahtui aikataulun mukaisesti. Paluu +9 min. VR:n mukaan +7 min.

Matka-aika: ti, 25.9.2012. Klo: 13.13-20.04 (13.13-14.50/15.00-20.04). Vaihto Tpe, jossa odotusaika 10 min. Muut havainnot vielä edelleen erittäin epäselvät, ja hankalasti luettavissa. Voi olla, ettei ajotietoja/matkaspesifikaatioita saada enää taltioitua.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

(duplikaattiviesti on poistettu)
---------- Viestit yhdistetty klo 14:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

IC922: vaunu 5, paikka 55. IC49: vaunu 5, paikka 33. Molemmat ikkunapaikkoja. Matkustusluokka (kuten aina) Eko, Eläkeläisalennus -50%. Oman (varsin hataran) muistin pohjalta: käytetty Veturi-asiakkuustunnistusta lippuja ostettaessa. Liput hankittu VR:n lipunmyynnistä ja maksettu käteisellä, sillä muutoin olisi automaattiostosta erilliset tositteet tallessa. Korttimaksu on kylläkin mahdollista, ja se selviäisi vain tiliotteista.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

IC922: veturi Sr1, nr. 3052 & omavaunu Ex26207, vm-88 Pasila.
IC49: veturi Sr2, nr. 3227 & omavaunu Ex26212, vm-88 Pasila.

Aikaisemmin tässä yhteydessä Vsa lähtenyt taajamajuna oli H447. Ylivieskan (Yv-Ilm) "Demaria" ei tarkistettu, tieto löytynee aikataulusta.

Lisäksi Sk junakohtaus, yhdessä IC54:n kanssa. Junienkohtaamisia lukuisia, joita ei ollut havainnoida liikkeen tmv. takia.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Vsa on tietenkin Vs.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Muistiinpanot jouduttiin kirjoittamaan & koostamaan sekavuuden vuoksi kokonaan uudestaan.

Junamatka Ol-Jy, matka-aika: pvm. pe, 21.9. 2012. Kesto: 12.44 - 19.27 yhdellä junanvaihdolla. (12.44-16.21 & 16.34-1927)

Matkaosuus I: Ol-Sk, IC54. Lähtöaika aikataulunmukaista. Lähtö laiturilta 1.
Veturi: Sr2, nr. 3205. Omavaunu: Ex26209, valm. vm-88, Pasila, Konduktöörinvaunu/ravintolavaunu: Rx26711.

Matkaosuus II: Sk-Jy, H450. Lähtöaika aikataulunmukainen. Luultavasti laiturilta 4, sillä: Laiturilta 5 taajamajuna Vaasaan, jossa edessä Sr1-tyypin sähköveturi. Laiturilta 3 juuri saapunut taajamajuna Dm12 Iisalmesta.

Veturi: Dv12, nr. 2705. Veturin käyntiääntä sekä kierrosten nostamisia äänitetty ennen junan lähtöä Sk.
Konduktöörinvaunu Efiti 23652. Omavaunu Ein 23226, vm-82. Junan pituus: 5 sinistä päivävaunua.
Juna saapui ajallaan Jy, laiturille 2.

Vs taajamajunan nro oli H447: sellainen tarkennus tähän kohtaan tulee vielä.
 
Viimeksi muokattu:
VR on ilmoittanut hyllyttävänsä uudet kuljettajat. Veturinkuljettajia on valmistunut 80 henkilöä. Lisäksi tämän alkaneen vuoden 1. kuljettajakurssi on peruttu.

Uudet vastavalmistuneet junakuskit jäänevät työttömiksi. :eek: :cry:

Jk. -En tiedä, voisivatko nämä sitten esim. olla vaikka: junamyyjinä sen "väliajan" :?: Heistähän pitäisi olla ihan huutava puute pks-alueella..?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:09 ----------

Ou (Oulainen, jota minä saattaisin kutsua: "One") saattaa kutsua. Liitto järjestää AKT-koulutuspäivän, jolla sillä ei liikenteen kanssa juuri mitään varsinaista tekemistä. :twisted:

Koulutuspäiviä kaikkiaan keväällä 3 kpl, kukin suunnilleen 1 kk:n väliajoin.
 
Viimeksi muokattu:
V
---------- Viestit yhdistetty klo 16:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:09 ----------

Ou (Oulainen, jota minä saattaisin kutsua: "One") saattaa kutsua. Liitto järjestää AKT-koulutuspäivän, jolla sillä ei liikenteen kanssa juuri mitään varsinaista tekemistä. :twisted:

Koulutuspäiviä kaikkiaan keväällä 3 kpl, kukin suunnilleen 1 kk:n väliajoin.

Tilaisuus on maksullinen. Se on este siihen osallistumiselleni. Luentomaksu on 15€, eikä siinä ole jäsenalennusten mahdollisuutta. Itse asiassa kyseessä 8 luennon perättäinen sarja. Viimeisessä on mukana AS-hlö, joka luultavASti ei meikäläinen ole. :evil:
 
Ke 13.3. -13 käynti Roissa eli Rollossa. Tehty yksityisautolla (h-auto). Kokopäiväretki kesti klo 08-20.

Mennessä havainto Dv12-parista melko pian Tervolan jälkeen, saattoipa tuo olla vielä Koivun jälkeenkin.

Palatessa noin Petäjäskosken kohdalla, ehkä hieman Muurolasta eteenpäin nähty pikajunan perä. Kohta saattoikin olla Pisa. Ei saatu tavoitettua...

Tervola = Trv
Koivu = Kvu
Muurola = Mul

Itse retkestä tulee tehtäväksi lehtijuttu. Missä yhteydessä, sitä ei sentään paljasteta... (Syy siihen: tuolla asialla ei ole juurikaan yhdistävää tekijää joukkoliikenteen kanssa.)

---------- Viestit yhdistetty klo 18:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:42 ----------

Kyseessä sentään oli #1 matka - joka suuntautui Rovaniemelle, kesän -12 jälkeen. Silloin allekirjoittanut oli "liputtomana matkustajana" - ensi kertaa eläissään... :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
^Retkestä tehtiin kuvitettu juttu viikkotiedotteeseen. Se ei valitettavasti ole vapaammin saatavilla. Vien tuon omaan arkistooni.

Runokirja, josta junaohjelmassa olikin jo puhetta - on valmistunut. Ensipainos vaatimattomat 50 kpl. Useita kiinnostuneita on ilmaantunut. :cool:

Toisen runokirjan teko on jo aloitettu. Siinä keskeisintä osaa näyttelevät nuoruudenrunot, joista monikin junamatkailun aikana ylöskirjattu. Julkaisusta ei vielä ole sovittu.

Nuoruusiässä en osannut merkitä tapahtumia sillä tavoin ylös, kuin mitä sittemmin olen tehnyt. Joitain junakuvia on otettu, mutta niissä ei kiskokalusto pääse yksilöitymään. :oops:
 
Ensi la voisin ehkä oikeastaan tehdä pääsiäistely-matkan Kemiin. Se on mielekästä tehdä siten, että paluuyhteytenä: joko P262 taikka P268. Nämä molemmat kausipikajunat mainittu tämän päivityksen tasalla olevassa allekirjoituksessa... :twisted:

Nämä Lapin yöpikajunat ajavat hiihtosesonkeina.
 
Viimeksi muokattu:
Peruutetaan edelliset aikomukset. Ei ole mitään mielekästä syytä, lähteä ajamaan näitä esitettyjä. Junamatkailu harventunut erittäinkin entisestään, kiitos mm. VR:n erittäin heikon markkinointipolitiikan..! Lue tätä näin: paljon sekavia "nettitarjouksia", "pikalähtöjä". Nämä yleensä täysin vailla muutosmahdollisuutta taikka peruutusoikeutta, tällä tavoin nämä kaikki suunnilleen poikkeuksetta. Tiivistetysti: osta junalippu ennakkoon, jota et voi vaihtaa etkä muuttaa, menetät muutoin matkustusoikeutesi - taikka se tulee sinulle muutoin kovin kalliiksi!:eek:

Usein tarjouksista saatava tieto on ollut täysin riittämätöntä, jotta sen/niiden pohjalta voisi lähteä ostopäätöstäkään toteuttamaan!:mad:

Netin kautta en lainkaan mitään matkoja pysty ostamaan, ja sitähän ei mikään VR taasen tajunne?:frown:

Lisäksi! - ei varmaan helpota sekavuus nettikaupankäyntiä, tarjoukset eivät koskaan selaimessa tarjouslinkin jälkeen avaudu???
*-GRRRR--..!!*
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Tänään ajettua, ja vieläpä ihan aikataulun mukaan! :D Lippu ostettu eilen atm:lla, Oulussa, lipunhinta 9,43€. En muista enää sitä että kumpi niistä...
(-varmaan se oikeanpuolimmainen taisi olla) :-o

Matkapäivä: tänään, ke 10.4.-13 Klo: 12.40-13.40. Juna: P405. Matkaväli: Ol-Kem.
Junankulku: aikataulunmukaista, ei ollenkaan junakohtauksia (junien kohtaamisia).

Junan kokoonpano: edessä oleva veturi tyyppiä Sr1, väritys punainen, sarjanro: 3105. Huippunopeusilmoitus: 140 km/t. Sinisiä päivävaunuja 4 kappaletta, joista 2. viimeinen konduktöörinvaunu. Valmistettu 1992 Turussa, nro on EFiti 23653. Omavaunu oli Ein 23226, vuosimalli on 1982.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös