Assamiehen junabongaukset

Junatiedot:
(huom. havainnot kirjoitetaan yleensä ylös käsin, joko junalippuun taikka maksutositteelle, voivat olla joskus jokseenkin epäselviä - lisäksi näköhäiriö hajataiton muodossa vaikeuttaa bongaamista suuresti)

Meno P272 Ol-Hki, ke-to 11.-12.4.-12:
rv. Rkt 23836, vm-86
Hki, vaihtotyöt autovaunuihin: Dv12 nr. 2566 (väri pun.) vm-66 (tapahtumasta junakuvia)

Tätä kirjoittaessa muita tietoja ei löydy, lienevät toisessa paikassa kirjoitettuna

Sisäisessä järjestyksessä, vaunu 39 & ikkunapaikka 9 (tiedot junalipusta). Vaunu konduktöörinvaunu.

Paluu IC-55 Hki-Ol. Matkapvm: to 12.4.-12. Lähtöas. Päärautatiesasema.
Veturi: Sr2 nr. 3234.
Omavaunu: Ed28010 (myöskin merkintä vaunun tyyppikilvessä: 82-010, Rautaruukki 1999)

Kaikki junaliput ostettu aseman automaatilta, käytetty VR:n Veturi-asiakkuustunnistusta. Hki ostettu ns. "Iso Kirja" eli aikatauluvihko, joka sattui olemaan englanninkielinen. H: 0,80€.

---------- Viesti lisätty kello 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:57 ----------

^P272, Kri-Ol: edessä parivedossa Dr16:t /tyyppi "Iso Vaalee" nr:t 2805 & 2808.

Ol eteen Sr1 nr. 3051 (väri pun.)

Omavaunu Efit 23551, vm-85 (ilmeisesti ei modernisoitu, koskapa n:rointi olisi muutettu)
 
Viimeksi muokattu:
Etsin syitä virheisiini. Esim. ajattelin Ylitornion olevan Yto. Se on kuitenkin Ytr, mistä ainakin minulle tulee mieleen alkuaine Ytterbium.

Näköhäiriö luultavasti vaikutti virhetulkintaani liikennepaikasta, mistä täysin turhaan ja tuloksetta kävin kinaamaan. Olen edelleen sitä mieltä, että melko moni liikennepaikka lyhennetään jokseenkin epäloogisesti. Kuten esim. Muhos (RHK: Mh) - tarkoittaa myöskin Matkahuoltoa. Se sijaitsee rautatieasemalta hieman pidemmän "kivenheiton" päässä. Etäisyys suunnilleen joitain satoja metrejä, arvioni mukaan hieman vähemmän kuin 0,5 km.

Muistin virkistykseksi (minullekin) Wikipediasta:

Liikennepaikka Muhos: Muhoksen rautatieasema – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muhoksen_rautatieasema

Liikennepaikka Ylitornio/Suomi: Ylitornion rautatieasema – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylitornion_rautatieasema

Liikennepaikka Lapinlahti/Savo: Lapinlahden rautatieasema – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapinlahden_rautatieasema

Liikennepaikka Laurila/Keminmaa - Lappi/Meri-Lappi: Laurilan rautatieasema – Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Laurilan_rautatieasema
 
Viimeksi muokattu:
Junaparit hämmentävät. Kirjoitin kaiketi johonkin jotenkin näin, että P265 olisi ollut entinen P61. Se taisi olla bussit-osiossa omassa ketjussani.

Nyt on kuitenkin niin, että tuo juna olisi P273. Entinen vastaavuus numeroinnin osalta näyttää muuttuneen.
 
Olen käyttänyt muun muassa tätä keskusteluketjua referenssinä, juna-ajoista & havainnoistani. Minut on valittu mukaan Ylen Juhannusjuna-ohjelmaan. 1296 haki, noin 70 otettiin koekuvauksiin ja arviolta 30 henkilöä pääsi kutsuttuna mukaan lähetyksen tekoon. Se tullaan näyttämään suorana, niin tv:ssä kuin radiossa sekä netissäkin.
 
Vielä näistä lyhenteistä. En halua alkaa kinAStelemaan näistä missään yhteyksissä. Muistaakseni kerrattain tässäkin jotenkin mokASin. Olin kirjoittanut jotenkin näin: "Tpe-Pr". Se oli väärin, sillä Pori taisi olla Pri.

Armeijassa: Pr=prikaati, Ptri=patteri.

Tampere on kyllä "junakielessä" "Tpe". Lentoliikenteessä Tampere-Pirkkalan lentoasema on "TMP". Postiliikenteessä & maantieliikenteessä Tampere on ymmärtääkseni "Tre".

Vielä tätä muistin virkistystä:
* http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampereen_rautatieasema
* http://fi.wikipedia.org/wiki/Porin_rautatieasema
* http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampere–Pori-rata

---------- Viesti lisätty kello 17:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:50 ----------

Kontekstista sananen. Suunnittelin tekeväni päivän mittaisen matkan Poriin. Ajattelin käyttää Veturi-asiakkuuden tuomaa etuutta. Siinä alkukesän lauantait mennään (matkustetaan) -80% alennuksella.

Minulla on käytössä tämä "IsoKirja". Sen mukaan tämän keskusteluviestin yllä^ tämä väli liikennöidään 5x/vrk H-junilla & 1x/vrk Ic-junilla. Toiseen suuntaan yksi yhteys enemmän, sekä Su vielä yksi. Nämä H-junilla.

Minua hieman ihmetyttää myöhäisen iltaliikenteen puute Porista sisämaahan. Näillä pääsisi yöjunille. Samoin junaparien epätahtisuus. Mitenkähän tämä luontuu näin logistisesti se, kuin että junapareja ei ole sama määrä. Millä tavalla tarvittava määrä päivävaunuja saadaan liikenteen kulusta (vaunukierrosta) takaisin (Poriin)???

---------- Viesti lisätty kello 18:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:57 ----------

Ic-pari on (=>) Ic-179 & (<=) -168.

H-junat: (taajamajunat)

-> H-461, -465, -467, -469 & -471

<- H-460, -462, -474 (Su), -464, -468 & -472

Topologisesti tämä asia esitetty Porin näkökulmasta.
VR:n hierarkkisuus/topologia on Hki-perspektiivi. Se näkyy junien numerojärjestyksenä sekä vaunujärjestysenä (numerointikäytäntö).
 
Viimeksi muokattu:
Olen käyttänyt muun muassa tätä keskusteluketjua referenssinä, juna-ajoista & havainnoistani. Minut on valittu mukaan Ylen Juhannusjuna-ohjelmaan. 1296 haki, noin 70 otettiin koekuvauksiin ja arviolta 30 henkilöä pääsi kutsuttuna mukaan lähetyksen tekoon. Se tullaan näyttämään suorana, niin tv:ssä kuin radiossa sekä netissäkin.

Tämähän mukavaa, "tuttuja" foorumiltakin näkee sitten :) Itse kävin eilen tapaamassa tuottajaa ja paria muuta, ja mukana ollaan, väli Hki - Roi eli koko matka. Samalla nyt näin huomautuksena, aikatauluhan muuttuu kesän alussa. P265 on siis ko. juna, ja heti Pasilan jälkeen pysähdytään uudelle autojenlastauspaikalle ottamaan autovaunut kyytiin. Muutakin spesiaalia junassa on, mutta siitäpä ei ennen 22.6. kerrotakkaan mitään :) Ehdotan vaan, ne kenellä on mahdollista, menkääs ottamaan kuvia.
 
Viimeksi muokattu:
^Ok. Mukava tietää. :) Tsemppistä, eli onnea matkaan. :cool:

Tarkistelin tässä tätä Porin-asjaa. Eli ajatuksena päiväkäynti Porissa. Koitin katsoa hintoja automaatilta, siinä en onnistunut. Yritin tehdä hintakyselyä.

Nyt näyttäisi tämä juttu olevan jotenkin täten: vkl:na mahdollista tehdä päiväkäynti (Ol-Pri/via Tpe). H: eläkeläislipulla 70,50€ yht.
Yhteydet: 2x H-juna & 2x Ic-j. Aikaa viipyä kohteessa: 5 t 15 min. Kuullostaisi kohtuulliselta.
 
Viimeksi muokattu:
^Suunnitelma: ajetaan joku kaunis toukokuun loppupuolen päivä. Yritetään ensin juuri tuolla Veturi-asiakkuudella saada hankittua nämä j-liput.

Jos ei se onnistu, siitä ei "maa merelle kaadu". Hintana yht. 70,50€ lienee sangen siedettävä. :)

Ohjelma:

meno, Ic-48 + H465 (lähtö Ol kl. 6.35)

paluu, H470 + Ic-55 (saap. Ol kl. 23.15)

Aikaa viipyä perillä kohteessa: 5 t 15 min.

Varasuunnitelmaa voi käyttää, siinä yksi yhteys on S-juna (Pendo) ja se nostaa lipunhintaa n. 3€. Saapuminen silloin kl. 00.33, seur. pv. puolella.
Lähtö Ol olisi tällöin myöskin myöhempi, taikka ed. yhteyksien käyttö. Se toisi 2 t lisää viipymisaikaa, eli tutustua Poriin. Sitähän se tämä palvelisi. ;)
 
Hinta (Ol-Pri-Ol). Se näyttäisi suunnitelman mukaan saatuna, olevan 28,20€. Mikä ei suinkaan mikään paha ole. :cool:

Ehdot lipunostossa: j-liput ostettava ennen 3.6.-12. Käyttöajasta en tiedä. Tämä tarjous koskee siis kesälauantaita. Edellyttää Veturi-asiakkuutta sekä tämän tunnistusta lipunostossa.

Oma kokemus lipunostosta on, että lipunmyynnissä vaikeampi. Automaatilla masiina kysyy ensin tunnusta & sitten salasanaa. Oudoksuttaa sen oletusarvo, jossa viestinä "syötä koodi" - vaikka tämä onkin jo syötetty. Todella hämäävää! :mad:
 
Kemissä käymässä. Paluu Ol: H410. Lippu vielä ostamatta. Käynnillä kirjASto & taidemuseo. Siellä "Hereillä"-sarjakuva-aiheinen näyttely. Kemi on maamme kiistaton sarjakuvien pääkaupunki. :->
 
H410, Kem-Ol eilen. Normaali 4 vaunun letka oli. Edessä täyttä, mutta perällä tilaa. Junankulku aikataulunmukaisesti ja junankohtaaminen klo 18.05 Myllykangas. Odotettiin IC-47:aa.

Erikoista: veturinkuljettaja poistui laiturille. Minä tervehdin häntä. Tietenkin ohjaamon ovi lukitaan, kun poistutaan edes toviksikaan. Konduktööriä kiitin taas Ol r.as. saapumisen jälkeen. Minä mittasin silloin aikaa klo 18.42.

Tarkat spesifikaatiot myöhempänä.

Samaan aikaan (lähtö Kem) odotteli yksinäinen Dv12 nro 2647. En tiedä että oliko ollut jokin päivystysveturi.
 
Viimeksi muokattu:
Detskut:
H410 Kem-Ol, To 10.5.-12
Lipunoston aikaleima: kl. 17.15:48
Lipunhinta: 7,10€ (-maksaa junassaostettuna yhtäpaljon, koska on H-juna)

Veturi: Sr1 (poikkeavasti tähän asti totutusta, vet. ollut yleensä Sr2) nr. 3038, väri vihreä

Kond. vaunu: Efit 23660, valm./muutettu Tku vm-93

Omavaunu: Ein 23202, vm-82

Lähtö: aikataulunmukainen
Junakohtaus Mys, kl. 18.15 (aikataulunmukainen) <-=-> IC-47 (ohitti)
Saap. n. kl. 18.42 (tämä aika kirjattu, itse saap. n. arviolta pari min. sitä ennen)
 
Viimeksi muokattu:
Eilen havaittu Ol: H410
Standardi neljän vaunun taajamajuna ->Kok. Edessä punainen Sr1 nr. 3102. Konnarinvaunu Efiti 23662. Pelkkä bongaus vailla ajoa. Lähtöaika Ol 19.01.

Asemalla käynti lippuautomaatin toimintahienouksiin tutustumista varten.

Tämä tarkemmin: as. oli hieman "ryysistä". Joten odoteltiin pieni tovi, jotta päästään tutustutaan am:n toimintaan paremmin. Tuo operaatio lähinnä Veturi-asiakkuuden tunnistautumista (ja sen vaikeuksia) ajatellen.

Toimi näin: syötä asiakasnro (muistaakseni 10-lukuinen). Paina "jatka". Syötä salasana, paina jatka. Kone näyttää aluksi kuin et olisi kirjautunut järjestelmään.

Osta lippu. Valitse matkapäiväksi lauantai. Kone laskee -80% alennuksen automaattisesti. Näin esim. Poriin menon hinnaksi tulisi 14 euroa ja rapiat päälle.

Palatessa sama operaatio toisinpäin. Oletan Porin r.as. olevan samanlaisen automaatin käytössä. Pieniä erikoisuuksia: joillekin asemille, kuten Kaj -on toosake laitettu laiturille ulkotiloihin.
 
Korjataan vielä tätä. Asiakkuustunnus siis 8-lukuinen, eikä 10.

Vielä hieman "ostotaktiikasta": -pyri etsimään hiljainen tilanne, eli automaatti jolle ei ole pitkää jonoa. Varaan esille valmiiksi tunnistautustiedot, kosken muista näitä ulkoa. Esim. taskuaikataulun takakanteen kirjoitettuna. Näppäile tunnus rauhassa ja hätääntymättä. Kone näyttää n. 3-5 sekunnin ajan viimeksi syöttämäsi merkin.

Tarkista vielä oikea junayhteys ja hyväksy osto. Ota vielä erillinen kuittituloste, jolle voit kirjata talteen junatiedot (vaunun ja veturin numerot, lähtö- ja saapumisaika -mikäli poikkeaa aikataulusta: kuten myöhästyminen, mahdolliset junakohtaukset). Näin ei tarvitse tuhrata lippua siihen tarkoitukseen, ja junavirkailijakin säästyy ihmettelyltä sitä leimatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava juna-ajo vielä määrittelemättä. Ajattelin jopa ehkä jo ensi viikonloppua.

Yritetään pitää siitä Porista (Pri) kiinni. Eikä varmaan kannata kovin myöhäiseen sitä lähtöä heittää.

Muutama asia, lähinnä rahoituskysymys ratkaisee eniten tässä.

Yksi syy käydä Porissa on se, että edellisestä jo vierähtänyt aikaa.

Oikeastaan pitäisi käydä idässä päin (Jns-Joe), mutta paluuyhteydet pitäisi varmistaa aika tavalla tarkasti.
 
Takaisin
Ylös