Assamiehen junabongaukset

Ok. Kiva kuulla. Luultavasti kyllä nähtiin, mutta niin paljon kaikkea muuta häslinkiä. Koska koko ajan lähestulkoon tapahtui jotain. Luin esittelysi, pidän sitä varsin vakuuttavana. Kiva kun olit mukana matkalla. :)

Olen ajanut linja 71:lla (esiintyy Zigge94:n logossa, Tikkurilan linja Vantaalla) - sen tein viime retkelläni. Tutustuin silloin myöskin Korsoon lähemmin. Tullessa Hgistä oli yksi IC-kohtauskin juuri siellä. :cool:

---------- Viesti lisätty kello 0:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:41 ----------

Nuoruuden junaparit: (-tämä bussikeskustelujen ketjussani esiintyvänä)

Hurjista nuoruusvuosista jäi vain pika-aikataulut eli VR:n tASkuläpykkäät jäljelle. Nk. "isot kirjat" olen ehtinyt hävittää.

Nuoruudessani en junia bongaillut, kosken tästä tarpeeksi älynnyt. Nykyisellään nämä tiedot voisivat ollakin jotenkin arvokkaita.

Sähköjunat tulivat Ouluun muistaaksein n. vuoden -82 paikkeilla. Edeltävästi kävi VR:n väki varoittelemassa koulukkaita (nuoria koululaisia) sähköistykseen liittyvistä vaaratekijöistä. Ruotsissa tehty varoittava opetusfilmi näytettiin, se oli kaitafilmi. Asia koski lähinnä niitä vaaroja, jotka johtuvat sähköistyksen lähellä olemista, ja siitä syntyvästä hengenvievästä valokaaresta.

Helsinki-Rovaniemi, yöjunapari: P61 & P62
Helsinki-Kemijärvi, yöjunapari: P63 & P64

Helsinki-Oulu: P51, jota käytin suhteellisen usein. Aika tuolloin: vuosi 1990. Juna oli suhteellisen hidAS, kesto n. 10 t. Mutta se soveltui minulle hyvin kaikessa leppoisuudessan. Sitä käytin usein, P61:n ohella.

Lisäksi päiväpikajunia, kuten P70 sekä P68 (muuttui myöhemmin P64:n paikalle). Toiseen suuntaan: P67. Muistelen jokseenkin lyhyen ajan olleen myös: P69:n. :???:

Joensuun kautta kulkenut pikajunapari P9 & P10 jäivät käyttämättä. Jälkeenpäin sitä olen kovASti katunut. Reitti olisi ollut maisemallisuudeltaan, vähintäinkin kokemisen arvoista. Se kun kulki pitkin Pielisen rantaa.

Jos tänä kesänä kulkee PorHa:n Lättä (Dm7) vielä Joensuuhun, niin nyt tänä suvena on se reitti pakko mennä: rASkaudestaan huolimatta. Silloin tulee tultua olleeksi koko päivän junan-alaisuudessa eli matkaa taittamassa. Kaikille junafriikeille muutoin kyllä tätä juttua suosittelen! :D

---------- Viesti lisätty kello 0:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:52 ----------

Lisäksi vielä tulee EP:t. Erikoispikajunat olivat aikanaan ainoat, joihin tuli olla etukäteen hankittu (ostettu) junalippu.

Nämä junat kulkivat iltapäivisin, ja olivat perillä määränpäässään iltamyöhäisellä.

EP-erikoispikajunapari Helsinki-Oulu: EP 57 & 58 (vuonna 1990).

---------- Viesti lisätty kello 1:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:57 ----------

^Edelleen virheet mahdollisia. Jotkin kaikkein vanhimmista otoksista runouttani, käsittelevät junadetaljeja paremmin. Mutta, kuten sanoin jo tässä edellä: en tajunnut tarpeeksi ASti trainspottingiin liittyvistä hienouksista. :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Juna saapuu viikon päästä Ouluun, kahden kuluttua Jy. Suosittelen tuota ajelua, liput VR:n asemilta hankittava ennakkoon. Tietääksein maksuttomia.

Täsmennän hiukan: ensi lauantaina (30.6.) VR:n 150-vuotisjuhlatapahtuma järjestetään sekä Valtterin kyytiin pääsee Jyväskylässä ja sitä seuraavana lauantaina (7.7.) Oulussa. Valtterin liput ovat maksuttomia sekä vuorokohtaisia ja niiden jako aloitetaan ½-1 tuntia ennen kunkin junavuoron lähtöä. Jyväskylässä ajat ovat (lippujen jako alkaa/juna lähtee): 9.30/10.10, 10.30/11.10, 11.30/12.10, 12.30/13.10 ja 13.30/14.10.
 
^Ok. Kiitos kovasti tuosta arvokkaasta tiedosta.

Palataan takaisin vielä kerran tähän taannoiseen jupakkaan. Tämä siksi ettei asia jäisi enää ketään vaivaamaan eikä epäselväksi. Siihen oli kiinnittänyt myöskin huomiota tuotantotiimi Ylellä.

Olin käynyt Helsingissä koekuvauksissa. Siitä syntyi 80€ suuruinen kuluerä. Kun tuosta jatkoja kyselin eli informaatiota, niin castingista eli roolituksesta huolehtinut tuotantofirma vastasi, että: "jos tulet valituksi, niin saat pois omat kulusi - jos et, niin se jää omaksi vahingoksi".

Kysyin tuota asiaa monilta, eikä kukaan siihen ottanut mitään kantaa. Lopulta Yle ilmoitti että asia ei ole heidän vaan tuotantoyhtiön.

Kun vielä junaan nousin, niin väsymyksen ohella oli suurimpana vaikeutena "positiivisen myötäotteen" aikaansaaminen. Olo kun oli lievästi sanoen kuin vedätetyllä eli hyväksikäytetyllä.

Samaan aikaan muutti VR paikalliset H-junat P-juniksi. Tämä tarkoittaa välillä Oulu-Kemi/Kemi-Oulun n. 2 € korkeampaa lipunhintaa meikäläisellä ja 4€ täydestä hinnasta. Lisäksi lippu tulee ostaa ennakkoon. Nyt en nykykäytäntöä aivan täysin tiedä, mutta keväällä -12 maksoi junasta ostettu pikajunalippu 5€ lisää.

Tämä tekisi: 7,10€ => 14,03€. Joka on aivan liikaa meikäläiselle. Pikajunalipun hinta ennakko-ostona on 9,03€. Näistä syistä lähti kehittymään tuo valtava suuttumukseni ja ärsyyntyminen. Joka taasen nyt liene ohitettu siltä osin.

---------- Viesti lisätty kello 12:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:13 ----------

^Vaikuttaisi ettei palvelulaatu junissa eli palvelun taso tästä kohentunut, lisäksi kesän aikataulun mukaiset yhteydet entistä vielä hitaampia. Hyvin lähellä aletaan olla, että kohta parempi kulkea bussilla tuo väli (Kem-Ol/Ol-Kem).:mad:

Näyttää ettei entisiin juniin tule esim. ravintolavaunua: seikka mikä on minusta, ainakin aikaisemmin erottanut kaikkein selvimmin paikallisjunat eli taajamajunat pikajunista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin päiväjärjestykseen, valitettava ikävä konflikti oli pakko käsitellä. Se oikeAStaan oli sarja väärinkäsityksiä ja -ymmärryksiä. LopputulemASta ei voi kuitenkaan valittaa. ;) Ei, eikä edes haluaisikaan...:redface:

Ilmeisen uusi j-yhteys välille Roi-Ol: P408. Ei tiedossa muita suuntia tälle junalle. Tuo uusi tulokAS on päiväjuna. Kem n. kl 16.30. Ei tiedossa j-paria tälle junalle.

Ensi la 7.7.-12 tapahtumia, mm. Janne Kataja juontaa. Kellonaikojen kesto on välillä 10-15. Perinnejuna itseoikeutettuna vieraana. Lippuja lienee saatavilla rautatieasemalta. Museoajeluille täytyy olla lippu ennakkoon, mutta se on kyllä maksuton.:cool:

Keräilykohteena ja matkamuistona olisi Juhannusjuna t-paita ollut mielettömän mukava. Mutta, kuten arvata saattoi, tuo mahtipontinen (spektaakkelimainen) ohjelma tehtiin sopivASti rajatulla budjetilla. Näinikään näitä paitojakin valmistettu hyvinkin rajoitettu painos (harvoille valituille)... :(
 
Viimeksi muokattu:
Lippuja lienee saatavilla rautatieasemalta. Museoajeluille täytyy olla lippu ennakkoon, mutta se on kyllä maksuton.:cool:

Valtterin lippuja ei saa rautatieasemilta, vaan tapahtuma-alueen perinnejunapisteestä. Niiden jako aloitetaan 40-60 minuuttia ennen kunkin vuoron lähtöä ja liput ovat vuorokohtaisia.
 
P408 pika-aikataulu karkeASti tässä:

Lähtö Roi (Rovaniemi, "Rollo") kl. 15.10
Pysähdykset:
Muurola: 15.28
Tervola: 15.56
Kemi: 16.26
Määränpää Oulu, perillä kl. 17.24

Jatkoyhteys Hki: S60, jolle tämä ensin mainittu tuonee liityntäyhteyden pohjoisesta käsin.

Junalle ei vastaavaa junaparia löydy. Topologisesti ja strategisesti tämä hieman ihmetyttää. Siitä en tiedä, että miten VR saa tarvittavan vaunukaluston järjestettyä tälle parittomalle päiväpikajunalle. Kaivattavaa olisi erityisesti jokin uusi yhteys, kl. 8.30-12.30 välillä. Tämä siis tietenkin välille Ol-Roi.
 
Valtterin lippuja ei saa rautatieasemilta, vaan tapahtuma-alueen perinnejunapisteestä. Niiden jako aloitetaan 40-60 minuuttia ennen kunkin vuoron lähtöä ja liput ovat vuorokohtaisia.

Kiitän edelleen tiedosta. Rovaniemellä oli päässyt jäämään hämärän peittoon. Itse en löytänyt VR:lta kovin tarkkaa infoa, mutta virallinen osoite lienee tämä: www.vr150.fi

---------- Viesti lisätty kello 10:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:08 ----------

Ohjelma on tässä. "Peistattuna" Vr:n sivuilta. Suora linkki Valtteri-perinnejunan ohjelmiin ja aikatauluihin:
http://www.vr150.fi/#Perinnejuna+Valtteri+kiertää+kesän+asematapahtumia/28947774

Valtteri Oulussa la 7.7.2012
Valtteri lähtee neljä kertaa ajelulle Oulun rautatieasemalta raiteelta 1. Juna kääntyy Pikkaralassa, mutta junan kyydistä ei pääse pois kesken matkan.
Valtterin kyytiin pääsee perinnejunalipulla. Lippuun on merkitty junan lähtöaika, eikä lippu kelpaa muissa lähdöissä.
Maksuttomia junalippuja jaetaan perinnejunapisteessä seuraavan aikataulun mukaan:
1. Lippujen jako alkaa klo 9.15
klo 9.55 juna lähtee, paluu klo 10.45
2. Lippujen jako alkaa klo 10.15
klo 11.00 juna lähtee, paluu klo 12.00
3. Lippujen jako alkaa klo 11.15
klo 12.15 juna lähtee, paluu klo 13.07
4. Lippujen jako alkaa klo 12.15
klo 13.20 juna lähtee, paluu klo 14.20

Valtteri Tampereella la 14.7.2012
Valtteri lähtee viisi kertaa ajelulle Tampereen rautatieasemalta raiteelta 1. Juna kääntyy Lielahdessa, mutta junan kyydistä ei pääse pois kesken matkan.
Valtterin kyytiin pääsee perinnejunalipulla. Lippuun on merkitty junan lähtöaika, eikä lippu kelpaa muissa lähdöissä.
Maksuttomia junalippuja jaetaan perinnejunapisteessä seuraavan aikataulun mukaan:
1. Lippujen jako alkaa klo 9.35
klo 10.35 juna lähtee, paluu klo 11.15
2. Lippujen jako alkaa klo 10.35
klo 11.35 juna lähtee, paluu klo 12.15
3. Lippujen jako alkaa klo 11.35
klo 12.35 juna lähtee, paluu klo 13.15
4. Lippujen jako alkaa klo 12.35
klo 13.35 juna lähtee, paluu klo 14.15
5. Lippujen jako alkaa klo 13.35
klo 14.35 juna lähtee, paluu klo 15.15
 
Kävin kyllä tänään. Moikkasin myöskin Janne Katajaa, joka juonsi tapahtuman todella hienosti. Tietenkin, Iiro Rantalaa mitenkään vähättelemättä. ;)

Mitä erikoista I: kävin juna-ajelulla 2x. Ei ollut edessä Dr13 nr. 2349, vaan Dv12 (väri vihreä) - nro 2648. Ensimmäistä ajelua en päässyt näkemään, eli en ehtinyt. Mutta 3. ajelulla oli keulilla Dr13 nro 2349. Pikkaralassa veturin vaihto eteen. Aikaa siihen kului (siinä tuossa tapahtumassa) n. 10 min.

Kun alkoi olemaan jo, niin sanotusti "päivä pulkassa" - niin pääsin vielä kurkistamaan Myymäläauton konehuoneeseen. Siellä olikin tavattoman lämmin. En huomannut missään vessaa, taikka "pissausreikää" veturin kyljessä. Kuulemma olisi ainakin Sr1:sissä sellainen olemassa. :lol:

Mitä muuta erikoista II: kättelin Riihimäeltä (Ri) tulleen kuljettajan, juttelimme. Kahvia ja pullaa kului, päivähän oli kuuma. Tänään täällä tullessa mittasin +26'C.:cool:

Jatkot viikon päästä Tampereella, sitten varmaan menevät Turkkuseen (Tku).

Mitä muuta erikoista III: jäi 1. ajolta täysin leimaamaton junalippu. Huomatkaa, että numeroinnit ovat aivan samoja: nro 150. Mutta kellonajat erottavat, junanro ei itse lipussa näy. I ajoni Oulu-Pikkarala oli P640...:biggrin:

Mitä muuta erikoista IV: -en ollut Dr13:n vetämässä junassa... :cry:
 
Viimeksi muokattu:
Soitannasta vastasi toinen huippuhieno tyyppi bändeineen: Mikael Konttinen, Keski-Suomen poikia.:D
 
^^^ -Anteeksi, tietenkin se oli Zige, eikä Zigge. :oops:

Täsm. -kun kävin veturissa, niin kävin ensin vain ohjaamossa. Ihmettelinkin siinä juuri sitä, kun junan piti juuri olla lähdössä. Ja veturi oli pohjoiseen päin. :oops:

Ehdin kuitenkin vielä vuorolle P640 - päivän 2. museoajelulle. Keulilla Dv12, nr. 2648. Myöskin 4. ajolla jossa mukana ja olin koko ajan kahvilavaunussa, ja kurkistin myöskin keittiötiloihin.

Kun ajelut olivat ohitse, niin ohjaamon ohella kävin myöskin moottorihuoneessa. Siellä olikin tavattoman lämmin. Mukana vanhoja VR:laisia ja osa konepuolelta eli vetureja kunnostavilta konepajoilta.

MGO-koneiden (alkuperämaa: Ranska) pärpättävää hörskytystä saatukin mukavASti kuulla tälle päivälle.:biggrin:
 
En huomannut missään vessaa, taikka "pissausreikää" veturin kyljessä. Kuulemma olisi ainakin Sr1:sissä sellainen olemassa.

Vahvistan Sr1-veturin pisoaarin olemassaolon. Se löytyy ohjaamon ja konehuoneen välisen oven vierestä, konehuoneen puolelta, mutta vain toisesta päästä veturia.

Ei ole kovin suuressa käytössä, sillä nykyisen yksinajon aikana joutuisi tyhjennystä varten joka tapauksessa pysähtymään, jolloin toimituksen voi hoitaa yhtä hyvin ellei jopa näppärämmin radanvarren pensaaseen.
 
To, 14.6.-12:
P273 Ol-Km

Edessä parivedossa Sr1:t, no:t 3050 & 3060 (väri pun.)

Omav./kond.v. Efits 24202 (ent. Efit 23557) alk. vm. -85, muut. 6.-10

Junan lähtö aikataulun mukaan.
Junakohtaus Simo klo 8.47, oma juna odotti. Aamun Ic tuli vastaan ja ohitti.

Junan saapuminen +3 min.

Junassa 3 päivävaunua, autovaunuja laskin myöskin 3.

---------- Viesti lisätty kello 12:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:24 ----------

InterCity-junilla tehty matka H:kiin. Nk. työmatka, mutta Apd (Autistic Pride Day) eräs keskeinen merkittävä pointti, joka antoi paljon. Sen turvin jaksaa jatkaa aina hamaan juhannusjunaan Roi:hin.
icon_biggrin.gif
icon_cool.gif


Meno: IC48
Paluu: IC55

Myöskin metro-ajelu sekä raitiovaunuajeluja ja bussilla Vantaan Korsoon. Ja sieltä edelleen takaisin.

Juhannusjunan koekuvauspaikka oli erittäin lähellä Apd:n pitopaikkaa. Se on Arabianranta.

---------- Viesti lisätty kello 12:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:27 ----------

IC48 Ol-Hki:

Vet: Sr2 nr. 3228 (väri vih.)
ov: Edb 28422/ent. Ed 28042 (valm. Talgo, vm-00, uud.vm-06)
rv: Rk 27814

junan lähtö: +5 min.
junan saap.: aikataulunmukainen

lukuisia junakohtauksia: mm. Ruukki, Toijala, Tpe (osa kohtauksista kohtaavia IC:ja) - Ruukissa kohtasi todennäk. P273 (junankulun voi tarkistaa aikataulusta: kesto 07.07-07.09) -edessä Sr1 nr. 3036

H482 Sk->Jy: Dm12-yhdistelmä 4410+4404 (havaintopaikka Sk)

Sk:ssa myös IC43 -> Yv

---------- Viesti lisätty kello 12:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:29 ----------

IC55, Hki-Ol:

edessä Sr2 nr. 3219
ov. vaununletkan viim. vn & viim. paikka: Edb 28418, ent. Ed 28038 (vm-00, uud. -06)

rv: Rx 26710

Junakohtauksia: Korso, Tpe, Sk, Vihannissa kohtasi tuleva P266
Sk>Jy: Dm12-taajamajuna, yhdistelmä 4404 & 4410 (tämä luultava, ehkä jopa todennäköinen: aika klo 19.36)

jl: atm
js: atm

---------- Viesti lisätty kello 12:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:30 ----------

Valtteri-ajelut Ol, x2: päivän II ja IV lähdöt Pikkaralaan. Vetämässä Dv12 nro 2648. Muilla lähdöillä Dr13 nro 2349. Ensimmäistä lähtöä ei nähty, joten tämä esitetty oletusarvoisesti. III lähtö Pikkaralaan nähtiin. Tapahtuma oli viime la, 7.7.-12.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtö *Rollosta* (Roi) Ol: P710. Ei laskettu paluu/saap. aikoja. Lähtö taisi olla aikataulun mukainen (tässä: "atm").
6 vn juna. Viimeisessä vaunussa. Edessä Sr1 nr. 3060. Junatietoja keräilty matkan varrelta. Ol lähti kohti Roi:ta P711. Eli junaparien välinen kohtaaminen.
P710 Roi-Ol: juhannuspv. 23.6.-12 klo 12.58-15.07


veti: Sr1 nr. 3060
kv: Efit 23524, vm-80
ov: Eip 23262, mod./muut. 03.04 (III/-04)
vn lkm=6


junakohtaus: Mys, kohdattiin 3 vn päiväjuna, edessä Sr1, vih.
joko Ii, taikka Mys: oli yksinäinen Sr2 nr. 3246, pun.
j-parikoht.: Ol (P711 - keulilla Sr1 nr. 3051, pun.)
 
Tänään P410, eilen P410, nähty Tuirassa. Edellä vetämässä punainen Dv12. Tänään Sr1. Veturin numero nähtiin, sekä vaunuja joita oli kaiketi neljä. Ei tietoja taltioitu mihinkään.

Bongaukset päättyvät junien osalta kokonaan, ei ole enää mitään motivaatiota niitä jatkaa missään muodossa.

Zige94 mielestäni hieno nuori mies, jolla varmaan paljon annettavaa tulevaisuudessa meille kaille matkustavaisille. :)
 
Sen mitä aiemmin VR:stä sanoin, ja välillä kaduin, sen voimassa pidän nyt.
VR ei ole erityisen luotettavana ole osoittautunut missään suhteessa.

Kts. aiempia kiukkuisia kirjoituksiani tässä ketjussa.

Profiilinmuutos lienee paikallaan täydelleen VR:lle , eikä siihen mitenkään riitä enää pelkkä kaluston vihreäksi maalaaminen.

Minä olen menettänyt luottamukseni lopullisesti (VR:aan nähden) - siinä keskeisin syy *fanittamiseni* ja junabongausten lopetukselle.

Nyt on tämä asia lopullinen, eikä siihen tule enää mitään muutosta.

Vältän aina kuin suinkin vain mahdollista, mitään junalla ajamista vAStaisuudessa. :twisted:
 
Takaisin
Ylös