Assamiehen junabongaukset

Edelleen vilpitön anteeksipyyntöni lähtee kaikille niille, jotka ovat kokeneet loukkaantuneensa aiemmista postauksistani.

Pyrin parhaani mukaan lähtemään kohti rakentavampaa sävyä. Ja jättämään tuon aiemman kärkevän kritiikin takemmas.

Ärhentely oli valitettavaa mutta tarpeellista. Tämä koko koettu kesä on ollut moniaitten pettymysten ja takaiskujen sarjaa.

Junajupakkaan liittyvä polemiikki taikka kalabaliikki varmaankin jo varmaan kokonaan taaksejäänyttä (no ainakin kyllä tulisi olla) ;). Kun esitän kommenttejani tässä jatkossa, niin koetan kyllä kovasti saada enemmän mukaan valoisuutta ja rakentavampaa sävyä. :)

Juhannusjunaan liittyviä episodeja ei enää ole tarpeen arvostella taholtani. Joten sen suosiolla kokonaan taakse jätän. Ja alan katsoa eteenpäin. Bongauksia ei enää eksaktisti tähän tule.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:05 ----------

P272 tultu Kemistä Ouluun. Bongauksiakin tehty, mutta eivät nyt tähän valitettavasti saatavilla. Veturia sekä ilmeisesti myöskin kuljettajaa vaihdetaan Oulussa. Kemi olisi myöskin mahdollista toteuttaa, ehkä silloin odotusaika Oulussa lyhempi mutta Kemissä pidempi. Joskus ennenmuinoin kiskohistoriassa lastattu autovaunuja Kemissä. Veturinvaihdon siirto Kemiin, saattaisi oman hataran käsitykseni mukaan tämän eli autojen lastauksen junaan sallia.

Tietääkseni ei Oulussakaan Kolarin yöpikajuniin autoja laitettaisi/purettaisi. Tämä kysymys (hypoteesi) siksikin, että jos tämä juttu olisi käytössä: niin sitä olisin voinut olla käyttämässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkään ei toisille palstalaisille/foorumin käyttäjille syytä äksyillä. Varsinkin kun juuri tällä saitilla pitäisi oleman aika hyvä henki. Eli ei mitään kiivaita "verkkoväittelyjä", alatyylisiä herjanheittoja, bannauksia (ainakaan kovin usein) - tms.

Minut saa kyllä bannata pois (täältä), jos siihen löytyy perusteltu syy. Eli käyttäydyn (kirjoittelen) pöhkösti. Kesällä näin oli kyllä ainakin aivan varmasti.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitteilla uusi j-retki Keski-Suomeen. Ajankohtaa eikä aikataulua olla päätetty vielä. Pongausta/pongauksia ei enää tehdä. Luultavin menoreitti olisi Ic-54 + H450. :roll: :rolleyes: :???:
 
Viimeksi muokattu:
Sotimisten aika siis lopulta ohi. Toivotaan ettei niitä enää koskaan edes tulisi uudestaan, tuo oli kovin uuvuttava jakso. (kts. ketjun aiempia kirjoituksia & raivoamisia) :oops:

Reitti nytten päätetty, ajankohtaa ei tarkalla vielä. Lähitulevaisuus nyt sentään kuitenkin.

Matkustus: Ol-Jy-Ol.

Meno, via Sk: IC-54 & H450.
Paluu, via Ilm, Yv: (Jy-Pm) P911, (Pm-Ilm) IC-73 & H495 & (Yv-Ol) IC-49..?

/(tuloreitti täsmennetään myöhempänä)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:21 ----------

^Luultavasti paluuyhteys Jy-Ilm mennään näin, kahdella vaihdolla: P911 & IC-73.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:21 ----------

Yv-Ol: IC-49 (perillä kl. 20.04)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:21 ----------

Tästä ei enää tulla kirjaamaan tapahtumahavaintoja.

Edellisestä retkestä (K-S) lähetetty asiallinen, asiaankuuluva palauteraportti Vr:lle. :-|
 
Viimeksi muokattu:
Lippu hankittu, matka maksettu. H: 29,90€. Erikoista: ma-to meno Ol-Yv bussilla, jatko junalla. Ja juuri siten kuin tämän olin esittänyt. :cool: Nyt kun matkapv. pe, niin junalla koko homma. :)
 
Viimeksi muokattu:
Wikissä maininta Dm12:sista eli Vankoista/Demareista. On kyllä mielestäni 196 (192) kiskokilometrille turhan rankka matkustettava. Tätä lausumaa ei varmaan voi siinä viitteistönä käyttää. :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:06 ----------

Maantiekm:ja pitäisi siis olla 192 ja via Hpm raiteita pitkin 196. Yhteensä siis via Sk; 499 km.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:06 ----------

Reittihän (Sk-Hpm-Jy) on todella upea & lähdössä Sk: 4 eri junan kohtaus samanaikaisesti. Ainakin mitä itsellä tässä nyt vasta oli.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:06 ----------

Matka-aikaahan vierähtää melkein tasan tarkkaan kolmisen tuntia tuolla sähköttömällä osuudella.
 
Lippu hankittu, matka maksettu. H: 29,90€. Erikoista: ma-to meno Ol-Yv bussilla, jatko junalla. Ja juuri siten kuin tämän olin esittänyt. :cool: Nyt kun matkapv. pe, niin junalla koko homma. ;-D
>=-> Paluusta ei vielä olla päätetty; sen ratkaisee 3 eri faktoria. a: Matka-aika b: Kustannus c: Raidekm:t Optiot: 1) Jy-Tpe (via Jäs) - Ol 2) Jy-Sk (via Hpm) - Ol 3) Jy-Kaj (via Pm) - Ol 4) Jy-Ilm-Yv (via Kuo/Pm) - Ol Nelosvalinta lisäksi via Hpj.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Pahoittelen näitten postausteni hajanaisuutta. Selainkummittelua edelleen, ikävä kyllä. :( :oops:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Lisäksi oli erehdyksessä tapahtunut tehty laskuvirhe, suuruudeltaan -30 km (liian vähän). Näin ollen, tämän mukaan tosimatka olisi ollut peräti 529 raidekm. Pitäisi jostain saada löydettyä jokin nettilaskuri, joka nämä oikein laskisi. Valitan taaskin virhettäni. :oops:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

^Edelleen, pitäisi väli Jy-Jäs-Tpe-Sk-Ol olla täten: 155 + 493 = 648 jkm.

Edellinen: 334 + 196 = 530 kkm.

Jkm/Kkm/Rkm = raideliikenteen km:t (juna-kisko-raide...):redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Jatkoa: 80 + 174 + 154 + 122 = 530 rkm (Jy-Pm-Ilm-Yv/via Hpj-Ol)

---------- Viestit yhdistetty klo 17:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

^Näinollen, valinta kohdistuu viimeisimpään.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Ja vielä: 80 + 449 = 529 kkm. Reitti on Jy-Pm-Kaj-Ol. Ei muuta enää tätä valintaa, mikä on tehty. Hinta ylittänee hieman kolmekymppiä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Kalajokilaakson reitti siis kaikista edullisinta, syytä siihen en oikein tiedä. Täytyy tarkistaa kuitenkin tämä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
<Korrektoidaan eli justeerataan. Eksaktisti ottaen olisi varteenotettava vaihtoehto mennä Jy-Ol 2 vaihdolla via Pm. IC:t, 922 & 707. Ainoa miinus on myöhäinen perilletulo, jolta ei paikallista jatkoyhteyttä (iltabussia).

Kustannus jäänee alle kriittisen 30€:n, syytä en tiedä miksi. Tpe kautta meno alkoi tuntua sekin kovin mielekkäälle.

Lukekaapa IS:sta reittiosuuden Orivesi-Tpe rakennusvaiheista, siinä menee nimittäin "suomalaisversio Kwai-joen sillasta". Sen teossa Jatkosodan aikoihin, menehtyi n. arv. 300 venäläistä sotavankia! :shock:
 
Valinta tehty ja se oli vielä muuttunut. Lähtö Jy kohti Tpe kl. 13.13. Siellä 10 min. mittainen vaihto. J:t, IC-922 & IC-49. Ei mennä siis idän (Pm) kautta.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:02 ----------

Viisi yhteyttä eli neljä vaihtoa voisi olla liian raflaavaa (lue: haastavata). :frown:
 
Retki siis kohtalaisen onnistuneesti jo takanapäin ja ravintolavaunujen palveluja ei käytetty. Vaihto Tpe 10 min. Junakuvia, ja tapahtumia. Niitä ei enää tähän tänne ylös laiteta.

Oriveden lyhenne Rhk:ssa (nyk. TraFi) näyttäisi olevan Ov.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:21 ----------

Tpe ja Sk oli neljän junan samanaikaiset kohtaamiset. Tpe lähti sekä saapui Pm eli itään, sekä Ic-j:t etelään & pohjoista kohti. Pri ei näyttäisi olleen juuri silloin liikennettä, eikä Vilppulaan (Vlp).

Sk taisi olla näin: Ic-49 & Ic-54, H-j:t H450 & H447. Näissä tiedoissa saattaa esiintyä virheellisyyttä. Siksikään ei pongauksia/j-havaintoja enää julkisteta.

Ov: http://fi.wikipedia.org/wiki/Oriveden_rautatieasema
 
Rhk:ssa (nyk. TraFi)

Entinen RHK on nykyisin Liikennevirasto (sen rautatieosasto). On siis rataverkon haltija ja ylläpitäjä, vähän kuten Tielaitos oli maantiepuolella. Joka sekin on nykyään osa Liikennevirastoa.

TraFi puolestaan on pidemmältä nimeltään Liikenteen turvallisuusvirasto, jonka rautatieosasto oli aiemmin muutaman vuoden ajan nimeltään Rautatievirasto. Sen tehtävä on toimia viranomaisena rautatiealalla, eli julkaisee liikennöintiin ja turvallisuuteen liittyviä säännöksiä, sekä esimerkiksi ylläpitää kalustorekisteriä. Vastaava toimija tieliikenteessä oli ennen yhdistämisiä Ajoneuvorekisterikeskus.
 
Tpe ja Sk oli neljän junan samanaikaiset kohtaamiset. Tpe lähti sekä saapui Pm eli itään, sekä Ic-j:t etelään & pohjoista kohti. Pri ei näyttäisi olleen juuri silloin liikennettä, eikä Vilppulaan (Vlp).

Sk taisi olla näin: Ic-49 & Ic-54, H-j:t H450 & H447.

Ov: http://fi.wikipedia.org/wiki/Oriveden_rautatieasema

Sk tarkistettu. Tpe oli näin: Ic-49 & Ic-50 sekä Ic-922 & Ic-917.

^Kiitos tuosta ylläolevasta tiedotteesta. Näinhän se asjanlaita varmastikin on. :)
 
TraFi puolestaan on pidemmältä nimeltään Liikenteen turvallisuusvirasto, jonka rautatieosasto oli aiemmin muutaman vuoden ajan nimeltään Rautatievirasto.

Eikö myös Rautatievirasto ollut alun perin RHK:n osasto? Tosin sillä ei tässä tapauksessa ole merkitystä; kunhan muistelen.
 
Back to the main (topic): jätin muistiinpanoni kotio. Ne olivat kovin hajanaiset, mutta runsaat. Ajattelin laittaa joitain, esim. Dm12 (Demari, Skoda, Vankka; Konkka) havaintoja näkyviin.

Jy oli muuten tauolla lepovuorolla no. 4413. Sillä tulin sitä edeltäneen reissun; kaikkiaan n. 154 km matkan Kalajokilaaksoa pitkin kohti Savonmuata. :twisted:

VR:n tekemät lippu-uudistukset olleetkin eräs kaikkein keskeisimpiä/merkittävimpiä syitä siihen, että miksi olen jättänyt poies raidehavaintojen kirjaamiset julkisesti näkyville. Mm. Oulun & Pohjanmaan alueelta korotettu mielestäni täysin vailla faktisia perusteita junaluokituksia (H->P).:mad: :shock: :evil:

---------- Viestit yhdistetty klo 15:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:53 ----------

^Näistä on jo hankalampi laatia kovin eksaktia raporttia. Pitää laittaa tieto Vr:n suuntaan menemään, jollain toisella konstilla.

Niinikään kesän uusi tulokas, P408 on edelleen ajamatta.

Piti mainita siintäkin vielä, että Ol oli juhlaviikonlopun aikaan myöskin 4:n junan kohtaus. Sitä en olisi kyllä uskonut, sillä tuloraiteita on vain 3 kpl. Lättähattu Dm7 lähtikin (jota ennen saapui) Mh 2-raiteen eteläpäästä. Samanaikaisesti junia siis kaikkiaan 4 kpl. :-x
 
Takaisin
Ylös