Assamiehen junabongaukset

Retkeltä tultu palattua. Viikon mittainen matka sai päätöksensä loppuhuipentumana; P715 tuli aivan ajallaan Ol. Tuloraide 1. Kaikki junat kulkivat aikataulunmukaisesti. Kaikki junat käytettiin siten, että jokainen 3:sta yhteydestä tuli määräasemalleen päätepisteeseen.

Käytetyt yhteydet: 1. Jy-Pm/Pie, P911. 2. Pm/Pie-Kuo, IC73. 3. Kuo-Ol, P715. Kalajokilaakson poikkiyhteyttä ei käytetty. Ilm havaittiin kahden vaunuyksikön taajamajuna H495, jota alunperin piti käyttää. Tämän päivän H495:n kokoonpano oli: 4407 & 4408. Mol. vaunuyks. väri vihreä.

Junakohtaus Kaj. Ic-junakohtaus Lapinlahti (Lna). Vastaantullut P710 (Kaj) tullut aina Roi:sta saakka. Veturinkuljettajaa tervehdittiin, tervehdykseen myöskin vastattiin. Vetokalustona Sr1 -tyypin nro 3051. Tämä veturi ollut joskus aiemmin itse matkustetussa junassa, joltisellakin varmuudella. :cool:

Muuta erikoista; kahdelle eri veturinkuljettajalle esitetty tervehdyskiitokset. Luulenpahan vaan, että vain todella hyvin harva junamatkustaja näin tekisi.:cool:

Lipunhinta: 35,97 €. Käytetty matka-aika: n. 6 t 3 min. (klo 13.45-19.48). Juna tuli hieman etuajassa Ol, joten matka-ajaksi koitui jokseenkin tasan 6 t.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:35 ----------

^Yllä olevat, edellä mainitut tiedot kirjattu muistiinpanoja tarkistamatta, katsomatta. Muistinpanot ovat tarkoin taltioidut, mutta edelleen sama wanha peri- & helmasynti vaivaa; sekavuus! :evil: :cry:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:35 ----------

Junan P911 lähtöasema Tku. :)
 
Viimeksi muokattu:
Sekavuutta paikataan seuraavanlaisesti; ilmoitan tässä & nyt - että minulla on olemassa ihka ikioma henkilöarkisto Oulun Maakunta-arkistossa. Osa kaikista käyttämistäni junalipuista on sinne myöskin viety. Näin ainakin olen toiminut JuhannusJuna -12:n osalta. JuhannusJuna -13 ei toteutunut kohdallani/osaltani (PoRHa: Oulu-Ylitornio, Aavasaksa) äkillisen sairastumisen johdosta. :cry:

Olen myöskin käynyt Korpilahden Kesäteatterissa. Kuluvan kesän -13 näytäntökaudella, on pyörinyt kokonaan täysin paikallisvoimin toteutettu esitys: "Maanpovi". Näytännöt loppuivat viime su, ja ne menivät tupaten asti täysille katsomoille. Tyylilajina on komedia, kuten juuri kesäteatterin ohjelmistoon sopivasti kuuluu. Entrée oli kyllä näyttävä, ruumisarkkuineen kaikkinensa! :twisted: :lol:

+-Linkki ed./yllämainittuun: Korpilahden Teatteri - etusivu http://www.korpilahdenteatteri.fi/ Asiasta oli uutisoinut Korpilahti -paikallislehti, numerossaan #29. Ilmestymispäivä 17.7.-13.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

Palataan edelleen takaisin päiväjärjestykseen. Ilmoitetaan nyt sitten näitä sekavia havaintoja. IC-junakohtaus oli ollut Lapinlahdella, ja pikajunien välinen kohtaaminen Kajaanissa. Lyhenteet näistä: Lna & Kaj.

P911, Määräasema Pm/Pie.

Matkatiedot, P911 Jy-Pm/Pie: veturina Sr1 -tyypin nro 3036. Omavaunu Ein 23240, vm-83. "Puhelinvaunu" eli kännykkävaunu/yhteysvaunu, ent. "tupakkavaunu" Ei 27013, muutettu 4/-04. Muutoskk voi olla toinenkin. Yleensä lukee vaunukyltissä vuosi & kk. Rav. vaunu Rkt 23854, vm- 82 Hki. Vaunumäärä 9 kpl. Konnarinvaununa EFit 23522, valm. -80 Hki.

Osa selitteista omiani, sillä niitä kuvaavia vastaavia termeja ei ennestänsä olemassa käsittääkseni.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------
---
---------- Viestit yhdistetty klo 15:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

IC-73, Pm/Pie-Kuo. Muuttui Kuo tulon jälkeen IC-66:ksi. Määräasema Kuo. Lähtöasema Tku.

Veturina Sr1 -tyypin nro 3050. Omavaunu Expt 26412, ent. Cx 26112: valm. Hki -91, muutostyö tehty -06. 5:n vaunun juna ja se oli lipun ostoa tehdessä täyteen myyty. Konduktöörinvaunu mahdollisesti, luultavaa että: Rk 27809. Selitys: IC-junissa ei erillistä kond. vaunua ole, nähty usein konduktöörin toimivan rav. vaunun tiloissa.

Pieksämäellä (Pm/Pie) nähtiin Dv12-pari, joita ei kyetty tunnistamaan/muistamaan (veturinnumerot eivät taltioituneet). Edelleen Tka tyypin -kiskokuormureita, "Tekareita". Nähty ainakin nro:t #179 # #223.

Kuopiossa (Kuo) junan vaihto. Aikataulunmukaista odotus/vaihtoaikaa 8 min. Pm/Pie se sama vastaava aika oli 10 min.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

P715: lähtöasema Kuo, paluuasema Ol. Tarkoittaa pääteasemaa eli määräasemaa, jota ilmaisua edellisissä matkailmoituksissa myöskin käytetty...

(-to be cont'd...)

---------- Viestit yhdistetty klo 15:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

Alunperin piti oleman jatkoyhteys Ilm. Lipunosto ei sillä tavoin kuitenkaan onnistunut, ilmeisesti on luultavaa että moniaista vaihtojen määrästä johtuen. En tiedä lipunmyyntijärjestelmästä sen tarkemmin, enkä myöskään mahdollisista siinä olevista rajoitteista.

H495, Ilm-Yv (kulkupäivä su, 18.8.-13). Lähtöaika klo 16.50. Junan kokoonpano: 2x Dm12 -vaunuyksikköä, nrot 4407 & 4408. Mol. v.-yks. väri vihreä.

Edellinen havaintotapahtuma lienee, junakohtauksena luettavaksi katsottava.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

(Jatkoa ed.) P715, Kuo-Ol. Lähtöasemalta määräasemalle. Juna ei enää jatkanut Ol.

Vaunumäärää ei tullut kumma kyllä, tuon lähempää tarkastasteltua. Se lienee kuitenkin ollut 6-7 kpl. Kokoonpanossa ravintolavaunu (jota ei käytetty/sen palveluja) sekä konduktöörinvaunu. Juna ei kulkenut kovin täytenä, avoimia vapaita matkustajapaikkoja olisi sieltä löytynyt.

Veturina edelleen Sr1 -tyypin nro 3021, väritys vihreä. Erikoista: veturinkuljettajaa tervehdittiin kiitostervehdyksellä, junan saavuttua määränpäähänsä. Juna kulki joitakin min. etuajassa (saap. Ouluun).

Omavaununa oli vaunu 2: alias Eip 23166. Valm. Hki, vm-80. Konduktöörinvaununa EFit 23551, vm-80 samoin kuten <ed... Luultavasti tämä sama ollut useasti konnarinvaununa siinä samassa junassa, missä joskus aikaisemmin kulkenut. (Ks.: -aiempia havaintomerkintöjäni.)

---------- Viestit yhdistetty klo 15:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

^Kaj. oli pikajunakohtaus, sillä vastaan tuleva P710 kohtasi. Sen veturi käytiin "tarkistamassa" -sekä sen kuljettajaa tervehtimässä. Veturina oli ollut Sr1 -tyypin nro 3051. Tämä veturikin oli tullut eteen aikaisemmin omassa junassa. Ks. -aiempia havaintomerkintöjä.

Kaj oli asemalla vähän lyhyttä jaloittelua, aikataulun sallimissa puitteissa. :D

---------- Viestit yhdistetty klo 15:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

VR:n Sr1 -tyypin raskas sähköveturi (nro 3051) on kuvattu joskus aikaisempana kännykkäkameralla. Luultavasti matkaväli ollut tällöin Ol-Kem. Se kyllä tukisi edellistä. P710 lähtee Roi:sta via Kem.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

>Muutetaan täst'edes käytäntöä: ilmoitetaan jatkossa nr. taikka nro:n sijaan #. Elikkä hätsi ja veturinnumero sen perään heti sitten. Eli edellisessä tapauksessa: #3051.
 
Viimeksi muokattu:
AS Empowerment -13 järjestetään Rovaniemellä; Klubitalo Roihulan tiloissa. Ajankohta on la-su 16.-17.11.2013. Tapahtumaan osallistuminen on tietääkseni maksutonta.

Junayhteydet palvelevat todella huonosti, ainakin tuohon tapahtumaan menoa ajatellen. Käytännössä jää vain kaksi mielekästä vaihtoehtoa järkevyyden tasoisesti. Toinen on mennä sinne Roi:hin jo pe-illaksi. Toinen olisi mennä bussilla.

Oulusta Rovaniemelle - ei ehdi aamuisella yöjunalla mennä siten, että ilmoittautumiseen kunnolla kerkiäisi. Aamujuna on perillä Roi:ssa vasta klo 10.40.

Aikaisempi aamun yöjuna on perillä toki aikaisemmin, mutta siihen taas ei saa paikallisliikenteen liityntäyhteyttä. (Kuulun Kemijärven yöjunan) Lähtö Oulusta (Ol) on klo 05:19. :(

Erityishuomautus: -nykyinen juna-aikataulun voimassaolo ei riitä marraskuulle saakka. P265 saapuu Ol klo 05:13, ja se on perillä Rollossa klo 07:50.

Ref.: http://www.raildude.com/fi/juna-lippu-yoejuna/helsinki-riihim%C3%A4ki-tampere-kemij%C3%A4rvi/pikajuna-265-santa-claus-express/172


Roihulan käyntios. on Kansankatu 2, Rovaniemi:_:arrow: http://www.nuortenystavat.fi/jarjestotoiminta/kehittaminen/klubitalo_-hanke_rovaniemi
 
Viimeksi muokattu:
Piti mennä tänään käymään Kemissä. Reissu kuitenkin peruuntunut. Taskuaikataulu voimassa 26.10.-13 saakka. Tieto tarkistamaton.:frown: (Junalla olin siis suunnitellut mennä.)

La pitäisi olla nsk. halpa päivä; mutten siittä enää oikein tiedä. En kykene oikein yhdistämään alennusprosenttien vaihtelevuudelle - mitään täysin selvää logiikkaa. :evil:

Veturi--tarjoukset ovat vain lähinnä erittäin huonosti saavutettavia; nsk. pseudo-etuuksia. :evil: Lue tätä näin: eivät niin sitten mitenkään meikäläiseen asti, järjellisesti saavutettavissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:42 ----------

VR:n suhteen olen menettänyt pahoin luottamukseni. Veturi-hömppäily lisäsi vain tätä tuskaa. Alennusprosentin sorvailu, tuntuu sekin kovin epäloogiselta. Mikä on edullinen yhteys, ja miten sen voi ennalta tarkistaa..?? Vastaa VR, Grr..!!:mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:42 ----------

Konkluusio eli johtopäätelmä: VR:n epäluotettavuuden vuoksi ensisijaisuus on menetetty.

Jatkossa, vaikka esim. bussiyhteys olisi kalliimpikin - se asetetaan ehdottomasti ensisijaisena.

Lue tätä näin: menen ensi kerran kysymään bussikuljetusta (MH) - junakuljetusten asemesta.:eek:
 
Viimeksi muokattu:
Tänään nähty Keminmaan Liedakkalassa puutavarajuna pohjoisesta päin. Edessä Dv12-pari, joista molempien väritys punavalkoinen. Toinen oli varmuudella sanottuna nr. 2661. Toínen oli joko 2539 taikka sitten 2569. :???: :confused:

---------- Viestit yhdistetty klo 13:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:53 ----------

Eilen pe 11.10.-13 tultu Ol-Kem P711:lla. Juna lähtö tapahtui myöhässä n. 30 min. Junan saapuminen Kem n. +30 min.

Kuuden vaunun juna; edessä punainen Sr1 nr. 3083. Lisätään vaunutietoja tarkistelun jälkeen. Lähtöraide Ol oli 3. Tuloraide Kem oli 2.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:53 ----------

Lipunmyynnissä oli pahasti ruuhkaa, samaten automaateilla - joita Ol r-as. on peräti 2 kpl. Päädyin tekemään junalipun oston konduktööriltä. Silloin lisähintaa tulee 5 eur. Heli-merkkinen nuori näpsäkkä naiskonnari oli junavirkailijana tuolla reissulla. :cool: Lipunhinnaksi muodostui 14,50 €.

Junakohtaus Simossa (Rhk: Sim). http://fi.wikipedia.org/wiki/Simon_rautatieasema
Oma juna oli odottava ja toinen vastaan tullut pikajuna oli ohittava.

Ravintolavaunun palveluja käytettiin. Rv. oli Rkt 23822, valm.-82 Hki. Konduktöörinvaunu oli Efit/EFit 23527, valm. -81 Hki.

Omavaunu oli Ein 23213, valm. -83 Hki.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, selvä, kiitos tiedosta.:redface:

^Aiemman junakohtauksen toinen osapuoli selvisi samalla - kun tein paluumatkaa. Se oli P408. Muistaakseni olin ottanut joskus tavoitteekseni matkustaa tuolla junalla. Se tavoite ainakin nyt on toteutunut. ;)

Tänään tuli P711 (lähtöasema Kuo) poikkeuksellisesti Kem tuloraiteelle 1. Junan piti olla alustavasti myöhästyneenä n. arv. 25 min. Tämä muuttui kuitenkin varsin nopeassa tahdissa 45 min:ksi. Tämänpäiväinen junakohtaus Mkg/Mys. P711 odotti ja P408 ohitti.

P408 on tavanmukaisesti vain 3 sinisen päivävaunun mittainen henkilöjuna vailla ravintolavaunua. Konduktöörinvaunun sijainti on junan keskellä. Vetokalustona palvelee Sr1-tyypin venäläisvalmisteinen raskaan sarjan ja vanhimman mallinen sähköveturi. Erotuksena tästä; on esim. P410:n (Roi-Ol-Kok) vetokalustona Sr2-sarjan veturi (näin on ainakin hyvin usein/tavallisesti ollut).

Junan nopeus oli tämän muokkauksen hetkellä: 132 km/t. Juna P410:http://annttu.fi/vr/m/?train=P410 Silloin oli lähestymässä Yv.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Tässä täsmennetään tätä vielä sen verran, että näköhäiriö saattaa joskus tehdä tepposiaan - heikon lähimuistin ohella... :oops: Tuo tietyn Dv12-veturin numerointi täten varmentui.

Kem näkyi olevan pistoraiteella yksinäinen Dv12 odottamassa uusia ajoja. Olisin voinut kuvatakin sen. Mutta kun kohta jo oli P408 tulossa; niin se sitten jäi tekemättä.

Puhelimeni näytön taustakuvana on juuri tuollaisen veturiyksilön kuva - ja tekstiviestin hälytysäänenä on MGO-dieselin käyntiääntä. Ranskalais-peräinen MGO on juuri Dv12:n koneistona.:cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Lisätään tähän seuraavaan junatiedot eli matkadetaljit. Matkustettu juna oli siis P408. Matkaväli Kem-Ol oli kestoltaan 59 min. Junan kulku oli jokseenkin aikataulun mukaista. Tarkkoja minuuttiaikoja ei tällä ajolla mitattu.

Edessä oleva vetokalusto oli Sr1 -tyypin numero 3006, veturin väritys valkovihreä. Kaikki 3 kpl junanvaunua olivat sinisiä päivävaunuja. Vaunut olivat numeroituna seuravasti: 14-12 järjestyksessä keulasta perään. Matkustin etummaisessa vaunussa. Juna oli jokseenkin täysi. Junan jatkoyhteys oli Hkiin suuntaava S-juna eli Pendo.

Veturi: Sr1, nr. 3006 ("vihrennetty versio")
Omavaunu: Ein 23249, valm. -83.
Konduktöörinvaunu: EFit 23552, valm. -85.

Junan lähtöraide Kem: 1.
Junan tuloraide Ol: 3. Samalta raiteelta ja saman junan edestä jatkoi Hki S-juna eli Pendolino.

Junan lähtö oli aikataulun mukaista. Junan saapuminen oli arvion mukaan aikataulunmukainen. Kesto: 59 min. (klo: 16.25-17.24)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Lipunmyynti oli Kem suljettu su. Lippu ostettu atm ja Veturi-asiakkuuden tunnistusta oli käytetty lipunoston yhteydessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Kuluneen viikonlopun kiskokm:ksi kertyi 216 /2x108 km.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Pikajunien P711/P408 välinen kohtaaminen Myllykangas. P408 ohitti ja P711 odotti.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Lipunhinta jäi tästä edellisestä kokonaan mainitsematta; se oli 9,50€ eli eurodollaria. :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Yöpikajuna ja autopikajuna P274 (Kjä-Hki) on tätä postausta tehdessä Keminmaassa. Sen nopeus oli 120 km/t, päivitystietoa tarkisteltu. Juna ajaa vakiota eli konstanttia nopeutta. Ouluun sillä oli matkaa vielä 129-128 km. Kts.:
Juna P274
http://annttu.fi/vr/m/?train=P274

---------- Viestit yhdistetty klo 22:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Juna P274 hidastaa tällä hetkellä vauhtiaan; alle 80 km/t. Yksi merkittävän tärkeä syy voisi olla Isohaaran silta. Mene & tiedä siitä sitten - tämä vain eräs ja omiin kokemuksiin pohjautuva arvio.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

^-No hieman uskomattomalta tuntuukin: lukea junatietoa edellisestä. Sen mukaan P274 olisi lähtenyt jo Kem kohti Ol. Junanopeudeksi tälle rataosuudelle määritelty maksimi enimmäisnopeus, eli 140 km/t. Aikataulunmukainen lähtöaika Kem; kun ei ole koittanut vielä! P274 - Kem: tulo klo 22.36, lähtö klo 22.39. Tarkistettu VR:n aikataulusivustolta.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Tässä tiedossa näkyy junatieto päivittämättä; nopeuden & etäisyyden muuttumisen mukaan. Erittäin eteväntasoinen koodaaja on tässä ollut kyllä asialla. Ihmettelinkin jo tässä tämän junasivuston tietojen alkuperää. Se ei VR:n oma sivusto ole. Kyseessä siis kotimaisen atk-harrastaja/ammattilaisen laatimana tehty juttu...
VR:n liikennetiedot, juna P273:
http://annttu.fi/vr/#P273

---------- Viestit yhdistetty 14.10.2013 klo 0:11 ---------- Previous Post was on 13.10.2013 at 20:22 ----------

Edelliseen viitaten, voisi lähtö- ja väliasemia tarkentaa. Voisi olla suuresti hyödyksi, sekä kaikkinaiseksi eduksi: mainita sekä etäisyys että etappi. Tarkoitan tällä tätä seuraavaa: junatiedossa näkyy edeltävä ohitettu/lähtöasema sekä aikataulun toteutuneisuus.

>To: = seuraava saapumisasema
<From: = edeltävä lähtemisasema (voi olla aloitusaseman ohella, myöskin väliasema, poikkeama junareitillä)

Junatiedon itsepäivittyvyys/automaattinen uuden tiedon haku; olisi suotavaa myöskin mobiili-sovelluksille.
 
Viimeksi muokattu:
IC-73, Pm/Pie-Kuo. Muuttui Kuo tulon jälkeen IC-66:ksi. Määräasema Kuo. Lähtöasema Tku.

Veturina Sr1 -tyypin nro 3050. Omavaunu Expt 26412, ent. Cx 26112: valm. Hki -91, muutostyö tehty -06. 5:n vaunun juna ja se oli lipun ostoa tehdessä täyteen myyty. Konduktöörinvaunu mahdollisesti, luultavaa että: Rk 27809. Selitys: IC-junissa ei erillistä kond. vaunua ole, nähty usein konduktöörin toimivan rav. vaunun tiloissa.
Osassa IC-junia konduktöörien tila on Rx-vaunuissa ja osassa taas Edfs-vaunussa. Jos ravintolana on Rk (tai Rkt), konduktööritila on Edfs-kaksikerrosvaunussa.
 
Näin tuohon junajuttuun -eli junaohjelmaan palataksemme: ei Vr:ltä tullut niin sitten minkään näköistä "porkkanaa" taikka muutakaan palkkiota (siitä ohjelmaan osallistumisesta). Itse asiassa koko homma meinasi uhata kallistua miinuksen puolelle ja pahemman kerran.:frown:

Se johti siihen silloiseen "kiehahtamiseeni". Vr:n asiakkuusohjelmakin, nimeltä Veturi on tähän asti osoittautunut pelkäksi suuren pettymyksen arvoiseksi.:mad:

Ehkä olen vaan semmoinen hyväuskoinen höntti pelle - diiva, jolle maine & julkisuus kihahtanut hattuun..? :roll: :rolleyes: :confused:

Vaihdan allekirjoitukseni hetimiten muutoin...
 
Olen hankkinut ensi viikonlopuksi junalipun Rovaniemelle. Ja toivoisinkin jo lopulta tosiaan, että edes joku siellä VR:llä vaivautuisi edes joskus näitä lukemaan. Lipun hankinnasta tulikin kohtuu runsaasti päänvaivaa. En tiedä sitä lipunostoautomaatin (atm) logiikkaa, mikä se sitten oikein onkaan..? Mutta siinä näköjään pystyy jotenkin kikkailemaan, hakukriteerejä muuttelemalla. Se vaikutti lipun hintaa kutakuinkin kokonaiset 5€: mikä on noinkin lyhyellä välillä (kiskokm:t noin-luokkaa 240) todella paljon. Se tekee kokonaishinnasta arviolta 25%.

Siis nyt on hankittuna menolippu varhaiseen aamujunaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä myöhemmällä, mikä oli tietänyt sitä että osa ohjelmasta pääsisi menemään hukkaan. Aamujunalle ei ole liityntäyhteyttä - paitsi jos taksilla haluaa mennä. Minä en halunnut.

Lipun hinta päivävaunupaikalla oli tänäiltana ostaessa 14,35€. Se hinta sinänsä ei ole mitenkään paha. Aluksi atm ilmoitti ensihaulla yli 19 € menevän summan. Luultavasti tuo tarkka summa olisi ollut 19,22 €. En siksikään ostanut lipunmyynnistä käteisellä, koska en voinut olla täysin varma lipun hinnan riittävästä edullisuudesta.

Paluuyhteyden Roi:sta eli Rovaniemeltä haluan olevan ehdottomasti Eskelisen Lapin Linjan auton. Mikään muu mahdollisuus, olisi minulle suurensuuri pettymys.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:18 ----------

^On ilmeisesti kaksi eri valinnan mahdollisuutta: toinen olisi ostaa liput hyvin aikaisin. Minä en sitä voinut tehdä, koska matkasuunnitelmat olivat tarkentumatta. Toinen mahdollisuus olisi jättää se viime tinkaan. Oulun r.as:n sisätilat ovat avoimina klo 05.00 lähtien. Minulle sekin olisi ollut liian myöhä. Siksi ostin menolipun tänään. En halunnut jättää kokonaan muistin varaan, enkä myöhempään tätä asiaa.:oops:

Tietenkin olen siitä ihan hyvilläni, että sain tuon menolipun ostettua suhteellisen kohtuulliseen hintaan. Se hinta, jonka tuossa ylempänä samassa tekstissä ilmoitin, on aika tavalla tarkkaan ottaen samaa luokkaa - kuin se, minkä olen Eskelisen eläkeläislipun hinnaksi tulkinnut. Linja-auton lähtöaika tuntuisi nyt kaikkien matkasuunnitelmien tässä vaiheessa: täysin järkeen käyvältä.:redface:

---------- Viestit yhdistetty klo 0:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:18 ----------

^^Päivän arvoitus kuuluukin, että mikä se onkaan tuon junan tunnus? Sitä ei loppujen lopuksi, olekaan mitenkään kauhean vaikea arvaillakaan...:twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen kulussa nyt tällä hetkellä oleva juna, P265. Dieselveturin tietoja ei saatu. Juna lähti Oulusta n. 10-15 min. myöhästyneenä. Sitä se oli vielä Kemissäkin, ja saman verran. Tarkkoja tulo- ja lähtöaikoja ei noteerattu. Pitäisi olla ensinnäkin tarkka kello, josta näitä katsoa.

P265, la 16.11.-13 Ol-Roi
Aikataulunmukaisesti: saapuminen Ol, klo 05.13, lähtö klo 05.19. Saap. Roi, klo 07.50.

Veturi: Sr2, punainen, nr. 3222. Omavaunu: EFit 23559, vm-85. Rav. vaunu: Rk 27813, siellä otettiin aamukahvit ennen Roi:ta.

2-laiturilla meni ennen P265:ta yksinäinen Sr2, vihreä, nr. 3241. Luultavasti se vaihdettiin hieman ennen tulleeseen Kri:n yöjunaan P263.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:03 ----------

Junatiedot edelliseen tästä: [http://annttu.fi/vr/m/?train=P265]
 
Ol r.as. sattui vielä lisäksi pienoinen sekaannus! Raiteelle 3 tuli juna P263, jota luulin omaksi junakseni P265. En tiedä siitä, että kuinka tarkkaan katsoin junatiedot. (Väsymystila oli kuitenkin huomattavan laatuista, ja se vaikutti tarkkaavaisuuteen varmasti alentavasti.) Alikäytävän (jalankulku & pyörätie) infotaulusta näkyi oikeat laiturinumerot. Oma juna P265 saapui siis melko heti, laiturialueelle tultuani. Sen tietoja ei laituri-infossa (ruudut/taulut) kuitenkaan mitenkään näkynyt.

Olin vahvasti siinä luulossa, että tuo tuossa laiturilla 3 olisi siis minun junani. Vaunujen numerointi kuitenkin poikkesi lippuun merkitystä. Näin ollen jäin katsomaan laiturille 2 tulleen junan vaununumerointeja - joka sitten stemmasikin. Matkustin päivävaunussa. Torkahdin toviksi, jossain Tervolan ja Muurolan välillä. Muita pysähdysasemia ei ollut Kemin (TraFi: Kem) lisäksi.

Juna lähti melko heti, pian P263:n jälkeen. Junan tuloraide Roi oli raide 1. Veturinvaihtoja en jäänyt seuraamaan. Oletan sellaisen olleenkin, sillä junan lähtöaika Kjä koitti vasta 45 min. Roi:lle saapumisen jälkeen. En tiedä siitä, että onko rataosa Roi-Kjä sähköistetty vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Rovaniemeltä palattu, P266:lla ja vielä konduktöörin hoputtamana. Tulolipun ostoa lykättiin aivan melkein viime mahdolliseen hetkeen. Juna lähti n. 10 min. myöhässä. Tuona päivänä (su, 17.11.-12) vallinnut Eino-myrsky ei ollut Lappiin saakka vaikuttanut. Sen sijaan, esim. jo Oulussa tullut juna IC-49 taisi olla jopa 2 tuntia myöhästyneenä.

Matkustustietojen detaljit liitetään myöhempänä. Tarkat junatiedot saatiin, sillä tavoin kuin niitä tässä kaikissa aikaisemmissa viesteissä on esiin tuotu. (veturi-t + konduktöörinvaunu-t + omavaunu, + mahd. rav.vaunu; merkittävimpiä junien välisiä kohtaamisia)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:03 ----------

Lisäksi olen vielä täysin addiktoitunut Savonpak-merkkiseen Ranskassa valmistettuun nestesaippuaan. Kaikissa junien wc:eissä käytetään juuri näitä. Yhdessä junanvaunun wc:ssä oli yksi tällainen. "Jouko Takkusen eli Jokke-Papan" logiikkaa käyttäen, siis sitten itselleni varastin yhden tämän sortin 800 ml pakkauksen. Enkä edes älyä sitä hävetä! :oops:

Pahoittelen tätä rosvoustani kovin! Sekin selvisi, että nämä tuotteet, puhtaanapitoaineet säilytetään konduktöörin tiloissa: ei hytissä. Siis lukituissa tiloissa, tottakait...

Awww, se minkä otin - oli yhdessä junan wc:ssa; ihan vaan hanan vieressä... En todellakaan tiedä että miksi. Muuten vaan vapaana irrallaan..? Takavarikoin, yleisvaarallisena esineenä... :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään viime matkustuksen junatiedot. Matkapäivä su, 17.11.-13. Lähtöaika Roi, klo 18.10. Juna P266 lähti 10 min. myöhässä, sillä odotettiin vastaan tulevaa henkilöjunaa Muurolasta. TraFi: Mul. Linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muurolan_rautatieasema

---------- Viestit yhdistetty klo 23:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:40 ----------

Junassa olivat uudenmalliset kaksikerros-yömakuuvaunut. Junassa oli 2x Efs-tyypin konduktöörinvaunua.

Veturi: Sr1, nr. 3049, punainen.

Omavaunu: Eipt 27374. En istunut omalla paikallani. Osa numerokylteistä oli poissa, vaikka vaunu oli uudistettu: vm-04.

Konduktöörinvaunut: Efs 24205 & Efs 24302.

Lähtöraide, Roi: 1. Tuloraide, Kem: 2. (poikkeava, norm. 1) Saapumisraide Ol: 3.

Vaihtotyöt, junaan saatettiin Ol - lisää autovaunuja: Dv12, nr. 2759, punainen.

Osa merkinnöistä ollut epäselkeitä, joten jouduttu tarkistelemaan näitä. Pahoittelen tätä, sekä viivästystä! :oops:

---------- Viestit yhdistetty klo 23:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:40 ----------

En huomannut junien välisiä kohtaamisia. Yksi sellainen olisi pitänyt olla, IC-49:n kanssa. Pysähdyspaikat Kem ja Trv; Mul:n ohella.

Junan P266 tullessa Ol, oli IC-49 ilmeisesti vieläkin saapumatta ja 2 t. myöhästyneenä. Myöhästymisen syynä Eino-myrskyn aiheuttamat myrskyvauriot ja sähkökatkokset.

---------- Viestit yhdistetty 21.11.2013 klo 0:03 ---------- Previous Post was on 20.11.2013 at 23:40 ----------

^Ps. Junakuulutukset hoidettiin hyvin ja selkeästi, sekä tiedotus toimi mallikkaasti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään horvailin juna-asemalla. Tuohon hortoiluun syynä oli pitkittynyt pyörän haku asemalta. Polkupyörä oli ollut siellä melkein viikon, hain sen vasta tänään. Toisin kuten joskus aikaisemmin, nyt sille ei oltu tehty ilkivaltaa...:evil:

Juna-aseman havainto: saattoraiteelta eli "hoitoraiteelta" - missä tehdään päivävaunujen siivoustyöt Oulussa. Oulussa matkustuskäytössä on raiteita vain 3, nämä apuraiteet mukaan lukien 5 tai 6. Näihin ei ole laitureita olemassa, tuohon loppuosaan.

Yksinäinen Sr1, nr. 3076, vihreä. Kävi kääntymässä pohjois-suunnassa, palaten raidetta 2: jolloin tunnistus kävi mahdolliseksi.:redface: Havaintoaika tänään, nkl. 20.20-25.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:27 ----------

(^^^Ks./vrt aiempaa postausta.) Syynä Rovaniemellä käyntiin oli Asperger-Empowerment eli AS-Emp '13. Kävijämäärää en pystynyt tilastoimaan. Koulutus oli korkealaatuista. Oulusta ei ollut paljoa juuri muita, mutta "kantaporukkaan" kuuluvana ainakin yksi oli... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös