Assamiehen junabongaukset

Tänään, to 13.2.-14 Ol-Kem. Ic-47
Junakuvia otettu.

Lähtö n. 5 min. myöh. Tulo Kem n. 5 min. myöh.

Omavaunu: sisäinen järjestys, vaunu 1, paikka 13. Ent. Ed 28051, muutettu Edb 28431. Vaunu valmistettu v. 2001, ja muutettu 2010 (06/-10).

Veturina Sr2 no. 3239. Väritys wanha punavalkoinen, jos tämän nyt aivan oikein olen saanut.

---
Muuta erityistä: oli aie aluksi tulla P711:llä. Mutta paikallislinjan bussi oli n. 5 min. myöhässä. Näin ollen piti tehdä tämä valinta, jonka kohde yllä näkyy. Sitä ennen olisi ollut Kuopiosta (Kuo) tullut päiväjuna, jonka lähtöaika Ol on klo 14.17. Pikkutarkkojen detaljitietojen kanssa, saattaa tulla helpolla väärintulkintoja. Pikajunien kokoonpanot ja järjestysnumerot voivat edelleenkin muuttua.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

<kts. esim. tätä: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=4572.0 :roll: :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Tarkistetaan tämä asia tarkemmin taskuaikataulusta, palataan siittemmin sen äärelle takaisin. :-o

---------- Viestit yhdistetty klo 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:22 ----------

Minitaskuaikataulun tiedot vomassa, ajalla 27.10.-13 - 29-3.14. Reittiosuus: Kri/Kjä-Hki.

Matkaväli, Ol-Kem:
* P711 klo 14.16 - 15.18
* P405 klo 15.28 - 16.30
* Ic-47 klo 17.32 (saap. Ol klo 17.27 - klo 18.34

Täten ja näin ollen, korjataan Kem saapumisaika aikataulunmukaisena.
 
Paluu Kemistä. P408 Kem-Ol tänään. Junankulku hieman varmistamatonta, mutta jokseenkin aikataulunmukaista. Lähtöraide oli 1 (Kem). Tuloraiteelle 2 saapui Ol tullut P405 -siis junakohtaus.

Lippu ostettu lipunmyynnistä, joka sulkeutunut klo 16.30. Junan P408 lähtöaika Kem, klo 16.25.

Muuta erikoista: paikkalipun osoittamalla paikalla väsyneitä varusmiehiä, entisestä palvelusyksiköstäni. En lähtenyt heitä siitä häätämään, vaan menin suljettuun ravintolavaunuun. Jossa siellä yritin alkaa kirjoittamaan runontynkää. Ravintolavaunu oli läpikuljettava, mutta palveluton (="elämänluukku" ei ollut auki). Tämä lienee johtunut lyhyestä matkustusvälistä (Roi-Ol).

J saapui Ol tuloraiteelle 3. Junan edestä lähti heti välittömästi S60 kohti Hki:ä.

Junakuvia otettu, tarkat halutut tunnistetiedot saatu taltioitua ylös. 2-raiteella olikin jo vastassa vankivaunullinen "Idän Pikajuna" -josta "vähemmän onnellisia matkalaisia" saatettiin "VHL:n/RiSe:n hellään huomaan". Kyseessä siis vankikuljetus.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:18 ----------

Aluksi oli ollut ajatus sekä yritys, tulla juuri tuolla j-yht. (P405). Mutta eihän se aivan onnistunut. Hyvästelin lähtevän junan, tallentamatta tunnistetietoja ja ottamatta mitään "turhia" junakuvia. Tietenkin siis kannaltani.

Tässä nousikin ehkäpä joitain pointteja - jotka jäivät ehkä kenties tykkänään valottumatta "Ellan revolverihaastattelussa" - silloin joskus aikanansa. :twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:18 ----------

^Korjataan & täsmennetään tässä tätä vielä hieman. Alkuajatus oli tulla P711:lla. Syy lykkäytymiseen oli oma este. Tosiyritys tapahtui P405:n kohdalle, jossa olisin muutoin ehtinyt. Ja se johti tilanteeseen, jossa seurasin lähtevän junan menoa. Enkä siitä sen tarkemmin detaljoinut. Tuo juna oli lähtenyt n. 5 min. myöh. aikataulusta - mutta siihen ehtimiseen yrittäminen, se olisi ollut täysin toivotonta ja jopa riskaabelia. :sad:
 
Viimeksi muokattu:
Ic-47:llä nähtiin yksi junakohtaus, se oli Iissä. Tavarajunan kanssa kohtaaminen. Nähdäkseni T-juna odotti 1-raiteella, ja meidän juna Ic-47 sivuutti 2-raiteella. P410:n kanssa olisi pitänyt olla myöskin junakohtaus. En sitä rekisteröimään kyennyt. Anntu-sivustolta voi nähdä junien kulut sekä niiden käyttämät nopeudet. Sivusto tukee käsittääkseni myöskin mobiili-laitteita kuten tablet-kevyttietokoneita. :roll: :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:12 ----------

P408:n matkatiedot ovat edelleen liittämättä. Juna oli huomattavan täysi, puolillaan väsyneitä varusmiehiä LapItR:sta. En tiedä siittä, että olikohan kenties Lohtajan harjoitusleiri takana, vai mitä? Omalla lippupaikallani oli myös väsynyt varusmiesryhmä. En heitä lähtenyt siitä pois ajamaan, vaan vietin matkan suljetussa ravintolavaunussa. Sen merkitsin tietoihin käyttämäkseni matkustajavaunuksi.

Aion esittää VR:lle sitä, että lomalaiselle ja muillekin varusmiehille olisi eduksi saada oma paikkatieto tai paikkalippu. Se säästäisi moniaita monilta harmeilta. Kuten jatkuvalta paikanvaihdoilta. Tarkoituksella Sarkastisen inhottavan pisteliäästi: no milloinka VR:llä on osattu mitään luovuutta, taikka ylipäätään järkeä käyttää??? :evil: :twisted:

Varusmiehillä on mukanaan yleensä raskaat lomakassit. Varusmiehet lomille tullessaan ovat varmasti väsyneitä. Olinhan moniaasti itsekin. Olisi eduksi kaikinpuolin se, että he saisivat levätä pitkän (?) junamatkan ajan. Sekä tarvitsematta siirtyä pois paikalta toiseen. Erityisesti jos, joutuu itse ajamaan esim. kuskina muille varustovereille. :-o

---------- Viestit yhdistetty klo 20:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:12 ----------

* ^Tämä on hyvin vakava liikenneturvallisuuskysymys!!!
 
Viimeksi muokattu:
^^Kemissä käynnin hinta, se tulee tässä. Meno: 13,21 €. Menoyhteys oli Ic-47. Paluu: 12,03 €. Paluuyht. oli P408. Matkakulut siis yht.: 25,24 €. Menolippu ostettu atm. Paluulippu ost. lipunmyynnistä. Liput toimitetaan omaan arkistoon, jos vaan sinne niitä huolivat. :roll: :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:20 ----------

Vaunu 2 oli pikajunan P408 viimeinen vaunu. Paikkatieto oli paikka 15:lle. Omavaunu olisi ollut Eip 23262. Minä matkustin ravintolavaunussa Rkt 23824. Konduktöörinvaunu oli EFit 23538. Valmistettu Helsingissä, vm-81. Veturi oli Sr1-tyypin "elektrovenäläinen" no. 3008. Veturin väritys oli punainen (puna-valkea).

Junakohtaus tapahtui junan lähdössä Kem. Vastaan tuli P405. Luultavasti näin. Sekosin silloin lähtiessä, jo näissä junannumeroissa (sillä ne eivät enää noudata mielestäni mitään kovin selkeätä loogista järjestystä).
 
Viimeksi muokattu:
Ic-49 Ol-Kem, to 24.4.-14. Veturina Sr2: no. 3201. Ravintolavaunua käytettiin, muttei taltioitu vaunun numeroa ylös. Omavaunu oli Ed 28031, joka muutettu myöhempänä saneerauksen yhteydessä. (?) :arrow: Edb 28411. Juna kulki hieman aikataulustansa myöhästyneenä. Käytössä niin kutsutut routa-aikataulut. Aikataulun mukainen lähtöaika Ol klo 20.57. Saapuminen Kem: klo 22.08. Juna saapui Kem laiturille 2. Junakohtaus Kem.

Junalipun hinta oli 13,30 €. Ostettu atm, eli vähää ennen junan lähtöä automaatilta. Tunnistauduttu Veturi-asiakkuusjärjestelmään, käyttäen salasana-tunnistautumista.

Merkinnät osin epäselviä. Omavaunu oli junan sisäisessä järjestyksessä vaunu 1 ja paikka 15, ikkunapaikalla.

Käyttämäni junalippu sekä sen maksutosite tullaan toimittamaan omaan henkilöarkistooni, joka on/jota pidetään Oulun Maakunta-arkistossa.
 
Viimeksi muokattu:
Juhannus Kemissä. Juhannuksen viettoon pikajunalla. Tähän palaamme myöhempänä.

Tämän jälkeen en enää jatkossa ravintolavaunujen palveluja käytä. Syy: hintasekavuus/kaksihintaisuus. Mahdollisista tarjouksista taikka "erihintaisuudesta" pitäisi Avecran tiedottaa paljon nykyistä paremmin. :( :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Viime Pe-Su käyty tekemässä toimintapäivän mittainen mutka Tpe, eli Tre:ella. Menot ja paluut tehty Kjä yöpikajunalla. Siitä tässä vielä myöhempänä. Tulolla ei otettu kv-junaspeksejä talteen. Pahoittelen!

---------- Viestit yhdistetty klo 12:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:56 ----------

Tuota ennen on käyty tekemässä viikonlopun mittainen kesäajelureissu Kemissä, tai Kemiin. Matka jatkui edelleen työkeikan muodossa Roi:hin. Siellä kului yksi työpäivä, ja se oli la:na. Kirjataan sen matkan ajotapahtumat tähän, tuota Mansen reissua ennen.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:56 ----------

Ol-Kem; pe 15.8.-14 klo 20.57 - 21.58. InterCity 49, vaunu 6, ikkunapaikka 33.

Lipunhinta: 12,90€. Ostettu n. 10 min. ennen junan lähtöä, aseman lippuautomaatista. Tunnistauduttu asiakkuus-tunnuksella.

Juna pysähtyi jo Kem. Sieltä jatkoi Roi:hin J.M.Eskelisen tilausbusseja 2 kpl: autot CGH-405 & HTF-608. Syy: Tervolan Louella aiheutunut tasoristeysonnettomuus, josta aiheutunut ratavaurio. Risteysturma ei vaatinut kuolonuhreja, mutta rata pääsi vahingoittumaan pahoin ja satojen metrien matkalta. Aiheesta uutisoitu laajalti.

Veturina oli Sr2-tyypin nr. 3218. Omavaunu Exy 29948, muutosvuosi -08. Ent. Ex 26228, vm-90. Tulo- ja saapumisraiteita ei merkitty. Kemissä oli raide 2: sillä tullessa Kem, täytyi kiertää asemalle tullessa junan editse.

---

Kem-Ol, su 17.8.-14 klo 15.41 - 16.37. Lipun merkinnät: vaunu 11, paikka 35.

Tullessa paluulla (Kem-Ol) Kemin varikkoalueella näkyi pari Tekaria. Tka:t nr.:t 246 & 198. Tyyppejä ei ehditty selvittelemään. Mahdollisesti Tka 8 tai Tka 7. Myös Dreeveri Dv12 nr. 2502 nähty & kuvattu asema-alueella. Valmistus: v. 1963, Lokomo Tampere.

Paluuyhteyden lippu ost. VR autom. Kem. Lipunhinta 13,30€. Ostohetki tasan 5 min. ennen j-lähtöä. Lähtöraide Kem: 1. J saapui Ol n. 12 min. myöhästyneenä.

Paluulla tehty ensiajelu välillä Kem-Ol (maiden drive) Pendolinolla, S60. Sm3:n omavaunu oli CM 7507, valm. Alsthom 2001.
 
Sm3:n omavaunu oli CM 7507, valm. Alsthom 2001.

Pieni korjaus: junayksikön valmistumishetkellä valmistajayrityksen nimi oli jo muutettu muotoon Alstom, siis ilman h-kirjainta.

Lisäinfona: Alstom ei ole itse suunnitellut junatyyppiä, vaan sen teki Fiat Ferroviaria. Valmistaja vaihtui kesken toimitusten tehtaan omistajanvaihdoksen myötä.
 
^Ok. Näin saattanut hyvinkin olla, enkä edes yritä kiistää tätä.

Eilen P272 Kem-Ol. Juna on kulussa edelleen tätä matkaraporttia kirjatessa, ja juna saapuu Hki klo 10.00 tänään. Keulillaan roikkuu punainen kaalihäkki, Sr1: nr. 3017. Juna saapui Kemiin (Kem) aikataulun mukaisesti. Edessä oli (Kli-Ol) parivetona Dr16:t: nr.:t 2807 & 2809. Toisen valmistaja Valmet, toisen taasen Transtech.

Omavaunu on ollut samalla myös konduktöörin vaunu. Näistä käytän lyhennemerkintöjä ov. ja kv. EFit 23535, vm-80. Ko. vaunua ei olla vielä saneerattu/uudistettu.

Junan kulku oli ollut Ouluun saakka, ja sieltä lähdettäessä - täysin aikataulun mukaista. Oulussa veturien vaihdot. Eteen tuli Sr1, nr. 3017 - väri punainen.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:30 ----------

RHK: Tervolan liikennepaikka = Trv. Yllättävästi ja varsin yllättävää kautta, sain nähdäkseni kuvia tuosta Louen tasoristeysturmasta. Siinä oli kyllä ollut autoilijalla hengenmenetys, enemmänkin kuin hyvin lähellä. Jälki oli sen verran karmaisevaa. :shock:

---------- Viestit yhdistetty klo 0:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:30 ----------

Muuta Kemissä nähtyä: tulleen Ic-847:n veturi oli Sr2, nr. 3226, väri pun. Yksinäinen Dv12 nr. 2606 oli sivuraiteella odotttamassa, ilmeisesti Ajokseen suuntautuvaaa ajoa (Ajo). Veturi valmistettu Tampereen Lentokonetehtaalla, vuonna 1974.

Edelleen havaitsin P266:n ja otin siitä muutamia detaljitietoja talteen. Veturi Sr1, nr. 3051. Eli wanha tuttu. ;) Konduktöörinvaununa Efs 24204 (uudistettu/saneerattu). Matkatavaravaununa taikka apukonduktöörinvaununa (tämän vaunutyypin tarkempaa käyttötarkoitusta kun en tiedä) Fots 27911.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:30 ----------

Seurasin läheltä & tarkkaan veturien vaihdot. Nautin jokseenkin henkevää matkakeskustelua, rikasta sellaista, "ent. omankylänpojan" kanssa... :cool:

Niin ikään, oli junamme konnareilla, supliikkinen ulosanti, varsin mainiosti kohdillaan. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 0:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:30 ----------

Pieni korjaus: junayksikön valmistumishetkellä valmistajayrityksen nimi oli jo muutettu muotoon Alstom, siis ilman h-kirjainta.

Lisäinfona: Alstom ei ole itse suunnitellut junatyyppiä, vaan sen teki Fiat Ferroviaria. Valmistaja vaihtui kesken toimitusten tehtaan omistajanvaihdoksen myötä.

^No näinhän se asjan-laita on tietenkin ollut. Sait tästä täydet pisteet.
 
Viimeksi muokattu:
Takana siis käynnit Tampereella & Kemissä. Suunnitteilla käynti Jyväskylään. Mitä erityistä huomioitavaa: raidetyöt välillä Ol-Yv. Raideliikenne on poikki ma-to. Junaliikenne kulkee vain pe-su. Korvaavat bussit käytössä. Yöjunaliikenne voi olla arkenakin mahdollista. Tarkemmat tiedot saanee asemilta sekä VR:n nettisivuilta.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

Kem-Ol, to 4.9.-14. Klo: 21.09-22.18. P272. Juna saapui Kli, edessä raskaat dsl-veturit jotka Dr16-sarjaa (2 kpl). Veturien vaihdos Oulussa. Eteen raskas sähköveturi Sr1 (vain 1 kpl).

Kli-Ol: Dr16, nro:t 2807 & 2809. Oulussa vaihdettiin eteen kuulu "Kaalihäkki" eli "Sähköryssä": Sr1 nr. 3017 (väri pun.). Samalla myös kuljettajan vaihto. Omavaunu oli samalla myös päivävaunu ja konduktöörin vaunu: EFit 23535, vm-80.

Junan kulku oli täysin aikataulun mukaista.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

^Lippuun merkitty myös muita, tähän tehtyyn ajoon liittymättömiä merkintöjä. Ne häiritsivät selkeyttä. Valitan tätä kovin! :(

---------- Viestit yhdistetty klo 23:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:47 ----------

^Junalipun hinta Kem-Ol oli 9,70€: eläkeläisalennuksen keralla.
 
Viimeksi muokattu:
Reaaliaikaisia junahavaintoja. Sikäli tämä kyllä pätee näin, että joku toinen voi tulla tarkistamaan juna-asemille tämän junan kulun. Tänä iltana: P266 Kem-Ol. Junan kulku oli täysin aikataulun mukaista, ja itse asiassa juna saapui Ouluun n. 5 min. etuajassa. Ei lainkaan junien välisiä kohtaamisia. Lähtöraide Kem: 1. Tulo- ja lähtöraide Ol: 3.

Dv12-havaintoja: Kemissä (Kem) oli Dv12-dieselvetureita. Numerot: 2525 & 2606 (-mikä sattuma..!). Vaihtotöissä P266:n autovaunuihin liittyen oli Dv12, nro 2659. Kaikkien vetureitten väritys oli punainen, uusitulla mintunvihreällä/vaalean vihreällä heijastavalla huomiovärillä. Se on vaakatasoinen pystypalkki. En tiedä siitä, että onko kyseessä maalaus vaiko tarra.

Kemissä nähdyt veturit olivat joko päivystyksessä, seisautuksissa eli liikkumattomia. Dv12 nro 2525 näkyi olevan Tampellan valmiste ja vuodelta 1964. Oulussa ollut vaihtotyöveturi Dv12 niinikään, oli Valmetin tekemä. Tarkempia tietoja ei saatu. Dv12 nro 2606:n tarkkoja tietoja, kuten valmistusvuotta: sitä ei saatu. Tiedon hakeminen olisi aiheuttanut liikaa hallitsemattomia riskejä junaliikenteeseen nähden.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:29 ----------

Tampereelle tehty matka on vielä kirjaamatta. Mennessä käytin P274:ää. Paluu tapahtui P265:lla.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:29 ----------

Veturi: Sr1, pun. Nro 3017.
Omavaunu: Ein 23271, vm-85.
Konduktöörinvaunu: Efs 24302, muutettu 06/-12. Alkujaan: EFit 23566, valmistettu (vm) -86.
Ravintolavaunu: Rk 27811, valmistus Tku (VR:n Turun konepaja) 1997.
Kemissä käynnissä, mutta seisahduksissa ollut (päivystysveturi?) oli Lokomon nro 587: Dv12, nro 2525. Valmistusvuosi oli 1964.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:29 ----------

Lipun hinta oli sekin edelleen 9,70€. Junaan liittyvät aikataulutiedot välillä Kem-Ol: klo 19:22 - 20:37. Junan aikataulullinen kulkuaika Kem-Ol oli siis, 1 t ja 15 min.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien vetureitten väritys oli punainen, uusitulla mintunvihreällä/vaalean vihreällä heijastavalla huomiovärillä. Se on vaakatasoinen pystypalkki. En tiedä siitä, että onko kyseessä maalaus vaiko tarra.

Kyseessä on tarra. Vetureiden toisessa päässä se on vaakasuora palkki, toisessa päässä kaksi pystysuoraa. Asemointien ero johtuu päätyjen erilaisista luukku- ja ritilärakenteista.
 
^Aivan, selvä juttu tämä. Niitä jotka vielä näitä menneitä aikoja sattuvat muistamaan: niin P265 vastaa entistä P63-junaa ja P274 oli ennen muinoin P64 ja sittemmin muuttui se P68:ksi.

Muistaakseni junaparit menivät -90 ja 00-luvuilla jotenkin näin, että toinen yöjunapari meni Helsingistä Rovaniemelle (Roi) ja toinen Kemijärvelle (Kjä). Kemijärven juna lähti H:gistä aikaisemmin kuin Rovaniemen, ja taas pohjoisesta tullessa tämä asetelma päinvastoin. Numerollisesti junaparien järjestysnumerointi vastasi pitkälle toisiaan "vastapooleina".
 
Viimeksi muokattu:
Oulu-Tampere (Ol-Tpe) pe-la 29.8.-30.8.-14. P274, lippuluokka Eko.

Hinta 32,30€. Lipputiedot: vaunu 21, paikka 141. Ostotapahtuma automaatilta, käyttäen Veturi-asiakkuuden tunnistautumista.

Kesto: klo 23.38-05.50. Ajaltaan 6t. 28 min. Junan kulku oli aikataulun mukaista.

Junan veturi: Sr1-tyypin veturi, väritys vihreä. Numerointi: 3219.
Omavaunu: Eipt 27380. Muutettu ent. Lk.1-junanvaunu. Muutettu v. 2004.
Konduktöörinvaunu: Efits 24302. Ent. tietoa ei selvitetty (joka näkyvissä vaunun toisessa sisäpäädyssä).

---------- Viestit yhdistetty klo 20:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Tampere-Oulu (Tpe-Ol) la-su 30.-31.8.-14. Pikajuna (P)265.
Lähtöaika Tpe: 22.11. Saapumisaika Ol: 05.00. Kesto: 7 h 49 min.

Edeltävästi lähti Kolarin (Kli) yöpikajuna, numeroltaan P263. Oulussa siihen vaihdetaan sähköveturin sijalle, raskas dsl-veturi -joka on tavallisesti Dr16-tyyppiä.

Lipun hankinta: rautatieaseman lippuautomaatti (Tpe). Kirjauduttu sisään käyttäen asiakkuustunnistautumista lipun ostossa. Lipun hinta: 26,70€. Aiempi j. /P263 lipun hinta olisi ollut juuri tarkalleen saman suuruinen.

Lipputietoja istumapaikasta: vaunu 20, paikka 47. Lipun osto tapahtunut n. 20-25 min. ennen junan lähtöä.

Junan veturi: Sr2, väritys vihreä, veturinro: 3241.
Omavaunu: Ein 23246. Vm: -83 (vuosi 1983). Konduktöörin vaunun tietoa ei otettu. Junassa saattoi näitä olla jopa 2 kpl. Olen usein nähnyt kaksi junan eri osissa olevaa konduktöörivaunua. Toista näistä ehkä saatetaan käyttää tavaravaununa, mutta tämä on täyttä arvelua ja tarkistamatonta tietoa.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

^Tämän viestin kirjoituksen yhteydessä törmättiin jälleen, outoon "selainkummitteluun" - ja se on yksi ikävä seikka, joka kovasti on hankaloittanut näiden matkaraporttien ylös kirjaamista. Pahoitteluni ja valitteluni tästä! :oops: :(

---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

^^Vallinneen kylmyyden sekä matkaväsymyksen johdosta, en veturin vaihtoa jäänyt seuraamaan. P263 oli Ol asemalle saapuneena suunnilleen saman aikaisesti. Päätin viipyä Tampereella maksimaalisen järjellisesti käytettävissä olevan ajan. Siksikin junan valintani oli tämä, johon minä päädyin. P265:n kuljettaja luultavasti vaihtunee Oulussa, ainakin sellainen tuntuisi varsin loogiselta. :roll: :rolleyes:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

^^^Käytetyt junaliput tullaan tallentamaan omaan henkilöarkistoon. Siellä lieneekin koko nivaska entisiä... ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:01 ----------

Alun suunnitelma, se olisi matkata hu Jkl:ään. Ol-Jy P928, ja täysin yllättävästi - ei lainkaan junan vaihtoja. Tästä olen hyvin iloisesti yllättynyt. Junan lähtö: klo 9.35 ja samalla aloittava lähtöasema. Juna perillä Jy, klo 16.09. Juna menee itäradan eli Savon radan kautta. Silloin eivät raidetyöt välillä Ol-Yv rajoita lainkaan. Muutoin olisi korvaava bussiyhteys tuolla kulkuvälillä Oulu-Ylivieska, voimassa ma-to talvikauden alkuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen Oulusta Jyväskylään (Ol-Jy). Lipunhinta: 37,30 €. Ei ehditty käyttämään suoraa vaihdotonta yhteyttä P928.

Käytetyt junat: Ol-Kaj, P718 + Kaj-Pm, Ic78 ja Pm-Jy Ic934. Viimeinen juna saapui Jy hieman myöhässä, ja minä jäin vielä juna-asemalla Jy viivyttelemään "jalka vaunuoven välissä" joksikin aikaan. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 15:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:23 ----------

Useita kirjaamattomia junakohtauksia, etenkin Ol-Kaj tavarajunien kanssa. Vaalassa pikajunakohtaaminen, P711. Viimeinen vaunutieto jäi väsymyksen ja hajaannuksen vuoksi kirjaamatta. Muutoin taltioitiin tarkat matkahavainnot. Kaikissa käytetyissä junissa oli raskaat Sr1-tyypin kaalihäkit eli Siperiansudet. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös