Assamiehen junabongaukset

Yksi tämän matkan ehkä ei niin kovin keskeinen, mutta muutoin tärkeä - sinänsä kovin merkittävä juttu oli siinä se: kävin seuraamassa Sm-Liigan jääkiekko-ottelua. Tänään Jyväskylän Synergia-areenalla olivat vastakkain: Jyväskylän ylpeys Jyp-Ht sekä Tampereen Ilves! :D Komea kotivoitto tulikin sieltä! Se saapui luvuin 5-1. :cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 1:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:21 ----------

^Hintaa lipulle kertyi 25,50€ - mutta ottelu oli kyllä joka ainoan sentin väärti!:redface: Perjantai-illan huumaa Jkl:ssä, jee!! ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 1:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 1:21 ----------

Paluu on alustavasti suunniteltu tehtäväksi tiistaille. Lippuja ei vielä olla hankittu, se tullaan tekemään luultavasti aseman lipunmyynnistä. Junaliput maksettaneen käteisellä. Budjetointi on arvioitu alustavasti 35-40€. Paluureitti on vielä avoimena, mutta eri vaihtoehtoja on kuitenkin peräti 4 kpl. Etusijalle asetetaan suora junayhteys Savon ja Kainuun ratojen kautta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nyt oli muuta erikoista tässä junamatkassani: Ol-Pm... Niin se oli se että matkasin Idän Pikajunassa. Junassa oli niin kutsuttu 0-vaunu. Siinä matkasi mm. Sukevalle VHL:n eli VaHo:n asiakkaita. Sininen junanvaunu oli Nom 11003. Esiintyi junissa P718 ja Ic-78.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

Veturi- ja vaunutiedot: P718, Sr1 nr. 3084. Omavaunu Ei 27008. Konduktöörin vaunu EFit 23558.

Iisalmessa (Ilm) nähtiin henkilöjuna yhdellä Dm12-vaunuyksiköllä, lähdöillään Ylivieskaan (Yv) Jokilaaksojen poikkireittiä. Dm12 nr. 4402.

Kuopiossa havainto sähköveturista Sr1, nr. 3004 - sekä dsl-veturista Dv12, nr. 2505.

Kajaanissa (Kaj) n. 45 min. junan vaihtoa ja odotusta. Nom-vaunun siirto. Etelästä tullut Ic-junan vaunurunko matkasi takaisin ja sitä ennen käännettiin sama Sr1-tyypin sähköveturi. Veturi nähtiin useasti ja sen kuljettajaakin tervehdittiin, mutta jostain ihmeen kumman (h)ajatushäiriöstä johtuen tieto taisi jäädäkin ottamatta. :(

---------- Viestit yhdistetty klo 19:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

^Oulussa (Ol) nähty dsl-veturi, tyyppiä Dv12, nr. 2663.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

Ic78:ssa oli omavaunu Edb28421, muutettu Ed28041:sta. Muutettu 2006. Rakennusvuosi 2001.

Ic934:ssa oli punainen Sr1-tyypin sähköveturi, nr. 3096. En käytä o:ta/o-kirjain, koska selain voi tulkita sen hymiönä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------

^^Ic78:ssa oli saattanut olla joko nr. 3052 taikka 3054. Tieto on kuitenkin vain pelkän muistin varainen. :(
 
Luultavasti mennään eteenpäin nyt näin, että lähtöpäivän asetuksena on juuri tuo tiistai. Junaohjelmassahan kerroin Keski-Suomessa olevasta kummipojastani. Olimme olleet yhdessä, laatuaikaa viettämässä ja juuri tuossa Jyp-Ilves jääkiekko-ottelussa. Sain kuulla Jyp HT:n porukoissa pelaavista kavereista, joten sen oman eli kannustettavan joukkueen valinta ei siinä kohden lainkaan vaikeutta tuottanut.

Kävin lisäksi katsomassa pientä, juuri 2 v. täyttänyttä sukulaispoikaa. Me vedettiin yhdessä kovat kuntoharjoitukset, ja voinenkin kehuskella: Suomen nuorimmalla personal trainerilla! :cool: Nyt suunnitteilla "yhteisen kuljetusliikkeen pystytys" - jolloinka pojasta tulisikin varmaan Suomen nuorin yrittäjä! ;)

Toinenkin poika on putkahtanut maailmaan, ja kolmatta vielä viimeisillään odotetaan! Mikäs enää voisikaan olla sen parempaa? :D

---------- Viestit yhdistetty klo 21:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:24 ----------

^Jk. Junaohjelmassa, Ylen Teeman Juhannusjuna 2012 -mainittu kummipoika toimii tällä hetkellä: sekä kuljetus- että rakennusalalla. Ja näin hän jatkaa sukumme kunniakkaita perinteitä, joita minä niin kovin arvostaa nykyään kykenen... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Reissu Ol-Jy-Ol on sitten lopultahi takana. *ppufhh* Tulo via Sei/Sk. InterCity-juna IC43 oli perillä 5 min. etuajassa. Ei ollut korvaavaa linja-autoyhteyttä, mikä melkoisen tuoreena muutoksena entiseen nähden ilmoitettakoon.

Lipunosto tapahtui per atm. Hintaa koitui sille 30,20€. Käteistä ei siis käytetty. Kirjauduttu sisään lipunostossa Veturi-asiakkuustunnistuksella. Veturi-ohjelmasta en ole lainkaan havainnut mitään hyötyä itseeni nähden kertyneen. :( :mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 17:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:17 ----------

Lukuisia veturihavaintoja ja monelta eri asemalta. Matkaväli Jy-Sk meni Dm12:n yhdellä ainukaisella vaunuyksiköllä. Se oli nr. 4405. Sei/Sk nähty myös yksinäinen Dm12-vaunuyksikkö, jota ei päästy tunnistamaan. Valitan tapahdusta!:frown:

Taajamajuna oli numeroinniltaan H481. Lähtöaika Jy: klo 07.34. Juna lähti aikataululleen, ja saapui Sk/Sei hieman etuajassa. Junan keskimääräinen "normaalinen" matkanopeus lienee ollut n. 90 km/t. Max.nop. on näillä monen lempinimen tsekkiläisellä kulkijoilla: 120 km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Taajamajuna oli numeroinniltaan H481. Lähtöaika Jy: klo 07.34. Juna lähti aikataululleen, ja saapui Sk/Sei hieman etuajassa. Junan keskimääräinen "normaalinen" matkanopeus lienee ollut n. 90 km/t. Max.nop. on näillä monen lempinimen tsekkiläisellä kulkijoilla: 120 km/h.
Jos ensi kerralla haluat tietää tarkan junan nopeuden, mene istumaan yksikön peräpäässä oleville istuimille, ja vilkuile välillä ohjaamossa olevaa nopeusmittaria ;)
 
^Ok. Koitin välistä "vaklata" sitä kyllä. Siihen perustui tämä havaintokin. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:46 ----------

Lempi-junanääniä: #1. Sr1 kytkee kompressorit päälle juuri ennen junan lähtöä asemalta.
#2. Dv12:n Tampella MGO-dieselmoottorin hörinä lepokierroksilla, ennen lähtökiihdytystä.
#3. Ravintolavaunun laitteiston moottorikierrokset, "sellaista tasaisenjyrisevää (kurisevaa) pärpätystä".
#4. Loittoneva tasoristeyksen hälytinlaitteisto ("ding-a-dong-klong-o-bong")... :D
 
Viimeksi muokattu:
#1. Sr1 kytkee kompressorit päälle juuri ennen junan lähtöä asemalta.

Kompressorin (yksi kappale) toimintaa ohjaa pääsäiliöpaine. Kompressori käynnistyy, kun pääsäiliöpaine laskee n. arvoon 8,0–8,5 bar. Junan liikkeellelähtöön sen käynnistyminen ei suoraan liity, mutta saattaa olla, että liikkeellelähtöä edeltävä junan jarrut irrottava jarrujohdon täyttö sattuukin laskemaan paineen riittävän alas kompressorin käynnistymiseen.

Toinen mainitsemisen arvoinen ääni, joka joissain tapauksissa saattaa "käynnistyä" hetki ennen lähtöä, on jäähdytyspuhaltimien käynnistyminen. Lähtöasemalla sekä pidempien pysähdysten jälkeen kuljettajat kytkevät tuulettimet päälle juuri ennen lähtöä. Tuuletinmoottoreita on neljä, jotka on kahden sarjoissa; ne usein kytketään eri aikaan, jotta korkeat käynnistysvirrat eivät kuormittaisi yhtä aikaa sähköjärjestelmää.
 
Ai niin! Unohdin vielä nämätten: Dr16:n Wärtsilä Pielstickin jyrinä, teho mittavat 3 500 hv!:redface: Se toinen unneutunut eli unohtunut junanääni, se oli: Dm12:n Skoda Vagonka:n moottorinääni. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin! Unohdin vielä nämätten: Dr16:n Wärtsilä Pielstickin jyrinä, teho mittavat 3 500 hv!:redface:

Korjauksia:

- Kaikissa käytössä olevissa Dr16-vetureissa on Pielstick 12PA4-V-200VG -moottori. Se ei liity Wärtsilään mitenkään (niitä ei siis esimerkiksi ole tehty Turun tehtaalla).
Kahdessa veturissa oli Wärtsilän moottorit, mutta ne taasen eivät liittyneet Pielstickiin mitenkään. Nämä veturit on poistettu käytöstä.

- Pielstickin teho on 1677 kW, joka on hevosvoimiksi muutettuna 2280 hv.
 
Korjauksia:

- Kaikissa käytössä olevissa Dr16-vetureissa on Pielstick 12PA4-V-200VG -moottori. Se ei liity Wärtsilään mitenkään (niitä ei siis esimerkiksi ole tehty Turun tehtaalla).
Kahdessa veturissa oli Wärtsilän moottorit, mutta ne taasen eivät liittyneet Pielstickiin mitenkään. Nämä veturit on poistettu käytöstä.

- Pielstickin teho on 1677 kW, joka on hevosvoimiksi muutettuna 2280 hv.

Korjataan tlajusta sen verran, että Dr16-vetureiden Pielstickien alkuperäistä 1677 kW:n tehoa tiputettiin ~10 %:lla (1500 kW:iin) 90-luvulla siitä syystä, että Pielstickin lohkot eivät kestäneet "yliviritystä" moottorin perusrakenteen ollessa liian kevyt ja lohkojen liian ohuet (voinko tätä enää yhtään epäselvemmällä suomella kirjoittaa... :)).
 
Ok.! Korjausten korjausten jälkeen, lopulta: junatieto Ic-43. /Sk (Sei) - Ol.
Juna: IC43. Veturi: Sr2 nr. 3202. Ravintolavaunu: Rk 27812, valm. -96 Tku.
Omavaunu: Edb 28416, ent. Ed 28036. Valmistaja Transtech, Otanmäki (-mikä itsestäänselvyys! - sic.!)

Paikkatiedot: vaunu 1, ikkunapaikka 35.

Varmuuden vuoksi mainitaan matkavälin Jy-Sk/Sei ajopeli: Dm12, nr. 4405.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:36 ----------

Lisätietoa: sattumalta lompakon väliin jääneet käytetyt junaliput ovat mukanani Oulun Energia-Areenalla Raksilassa! Ne ovat keräämässä "hyvää" ja onnistumisen energiaa siellä..! :cool: :cool: :twisted:
 
Viimeksi muokattu:
Seuraava matkasuunnitelma on mennä käymään Turkkusessa. Se ajankohta olisi marraskuun aikaan. Tarkemmin: 15.-16.11. -14. Yksi yöpyminen vaadittaneen. Kyseessä siis jokavuotinen, jokasyksyinen AS-seminaari. Se on tällä kertaa Turussa, jossa se viimeksi oli 2006.

Salainen toiveeni olisi tavata eräs sangen ihastuttava salainen agentti: eikun nuorisopoliitikko LSA. Tämähän on tietenkin nimiakronyymi tämä...:twisted: ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 23:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:56 ----------

^-Ja tietenkin, nyt olen tämän julkituonut kaikille näkyvästi: ei tuo haave enää mitenkään salainen ole...:wink:

---------- Viestit yhdistetty 1.11.2014 klo 2:16 ---------- Previous Post was on 31.10.2014 at 22:56 ----------

^^En ole suinkaan varma tuosta Tku menemisestä enää... Pikajuna P928 veisi itäradan kautta Turkuun. Matkasta tulisi pitkä. Järkevämpi vaihtoehto voisi olla mennä sellaisella yöjunalla, jossa vaihdetaan Turkuun menewiä wanhan mallin yöwaunuja Tampereella. P928 olisi Turussa n. klo 20.00 aikoihin suunnillensa. :roll: :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös