Assamiehen junabongaukset

Juna-ajelut, eli omat tehdyt sellaiset: ovat olleet jo pitkään keskeytyksissä.:( VR:n lippu-uudistus ei ole vielä ehtinyt sydäntä lämmittämään päästää.:icon_frown: Ilmeisesti runsaita vuoroharvennuksia on tehty, ja ne toteutettu varsinkin tänne pohjoisen suuntaan. Tämä on vain pelkkä mutu-pohjainen käsitystuntuma, ei mikään faktinen tieto.:(
 
Viimeksi muokattu:
Tehty eräs, uusi ja outo, hyvin erityinen havainto. Tämä ei ole mikään Hikipedia-homma, vappuvitsi taikka myöhäinen aprillipäivän pila.

Kutsunimi: Sininen Elefantti.

Havaintoaika: tänään ke 27.4.2016, klo 14.00 (noin-aikaa).
Sijainti: Oulun rautatieasema, sivuraide, linja-auto-aseman puoli, hyvin likeisesti Poliisilaitosta ja Oikeustaloa.
Havaittu kohde: Kokosininen (keskisininen, tummahko) raskas/keskiraskas dieselveturi.
Operaattori: Fenniarail, veturi nro 013. (vet.nro varmistamaton, mutta kuvattu - kännykkäkameralla)
Identifikaatiot: Dr18, CZ Loko, max.nop. 90 km/h.
Lisäksi: kyljessä veturin ulkomittoja (VR:lla ei näitä yleensä käsittääkseni ole).

---------- Viestit yhdistetty klo 19:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:58 ----------

Tämä tieto on nyt tarkastettu ja todettu täysin paikkansa pitäväksi.

Dr18 – Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dr18

---------- Viestit yhdistetty klo 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:09 ----------

Vaunut.org - Kuva
http://vaunut.org/kuva/109983?tt=1&i1=Dr18
 
Viimeksi muokattu:
Operaattori: Fenniarail, veturi nro 013. (vet.nro varmistamaton, mutta kuvattu - kännykkäkameralla)

Fenniaraililla on tosiaan kolme kappaletta Dr18-sarjamerkin saanutta raskasta dieselveturia. Niiden lyhytnumerot ovat 101, 102 ja 103, joten havaintosi numerosta ei ole täysin kohdallaan. Ehkäpä kyseessä oli 103?
 
Fenniaraililla on tosiaan kolme kappaletta Dr18-sarjamerkin saanutta raskasta dieselveturia. Niiden lyhytnumerot ovat 101, 102 ja 103, joten havaintosi numerosta ei ole täysin kohdallaan. Ehkäpä kyseessä oli 103?

Kyyllä, aivan juurikin näin. Pian siis huomasin tämän virheeni. Mutta ihan ilkeyttäni en käynyt sitä korjaamaan.:twisted: Wikipedia vahvistaa tämän yksittäistiedon. Operaattori oli FR - FenniaRail. Veturityyppi oli Dr18, väri sininen. Veturiyksilö oli nro #103. Yst.terv. -A-

---------- Viestit yhdistetty klo 23:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:22 ----------

^-Muuan eräs erityishuomio: lineaarinen Dr18-veturin julkisivu, profiili. Se erehdytti (ainakin meikäläistä) luulemaan veturityyppiä ruotsalais-valmisteiseksi T44:ksi. Kuva on avattareni. T44:sia näkyilee Tornion puolella, joskin raideleveys rajoittaa sen liikennöintiä Suomen puolella (kapeampi raideväli, Suomessa se on sama kuin Venäjällä).

W: :arrow: https://fi.wikipedia.org/wiki/T44
 
Dv12, nro 2651 havaittu. Havainto ei ole mitään muuta, kuin historiaan liittyvä. Ko. veturi on esiintynyt Kummelin ohjelman episodissa (-90-l.). Siitä iso kiitos ja kunnia heille. Vaatii paljon gutsia tehdä tuollainen tekonen. Ilmeisesti veturi kuvattu Tpe (Tampereen varikolla). Erityishuomio: veturin kirkas punainen maalaus. Ko. veturin tämän hetkisestä tilasta ei siis tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
^Ok, hyvä tietää tämäkin. Kyseessähän siis eräs tuoreemman niin kutsutun loppupään veturiyksilöistä.

Muutoinkin näyttäisi juna- ja veturiaiheiset sketsit, junakomiikka olevan Kummelin eräs erikoisuus. Parivaljakko Petelius&Kalliala esitti muutamia mojovia konnari-kliseitä. "Matkaliput - Keravalta tulleet, matkaliput - Keravalta tulleet", se oli eräs johdanto-osuus erääseen junasketsiin.

Tuossa sketsissä suoritettiin Kummelille kuulu työkalujen ja välineistön arvonta. Sketsin runko oli sellaista, että kahdesta työmiehestä ensimmäisin sai jonkin loistoluokan pelin taikka työvälineen. Jäljempi työmies sai käsiinsä taikka allensa jokseenkin paaria-luokan, minimalistisen taikka kelvottoman työvälineen tai kulkupelin. Paras A-ryhmä ei tähän sarjaan siis kuulunut.

Mainitsemassani sketsiosuudessa eka duunari ajeli siis tuolla kutsutulla veturiyksilöllä. Toka duunari sai alleen tutun tyylikkään VR:n Resiinan, jolla sitten ajella höllötteli edellisen perässä.:twisted:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Veturiyksilö Sr1 nro 3034 päätyi erääseen toiseen Kummeli-sketsiin. Tämä on ollut tarkennettuna ilmaisten vielä tänään (ma 16.5.-16) uusintana esitettynä. Kausi 5. ja jakso 6. Eli tarkennettuna osa 6/6. Dreeveri-sketsistä eli Kummelin Kamelista; en saanut otettua talteen sarjan taikka jakson speksejä, valitan! :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Fennia-Railin sininen veturi. (Sen valmistaja on kuitenkin jokseenkin varmalla sanoen: CZ Loko.) Samassa kohdin kuten entinenkin havainto. Eli kaikille kiinnostuneille: linja-autoaseman puoleinen sivu. Matkustaja-alikulun ja poliisitalon sekä samalla Oikeustalon kohdilla. Numerointia en päässyt tarkistamaan, koska itse satuin silloin juuri olemaan liikkeessä. Lisäksi näkökykyni on heikentynyt huomattavan paljon aikaisemmasta, mitä sitäkin kovin suuresti valitan! :(

CZ Loko:n valmistamia vehkeitä, pitäisi olla Suomessa käytössä kaikkiaan 3 kpl.:) Miksikä ei niitä, pitäisi alkaa kutsua Zetoreiksi..? ;)

---------- Viestit yhdistetty 21.05.2016 klo 00:00 ---------- Previous Post was on 20.05.2016 at 23:53 ----------

-103 sarjaan jatkoa; Sr1 nro 3103. Oli yksinäinen, ja siellä ylikulun sillalla. Siellä missä ehkä joskus TB. Eli E.Nikkilän huotsikka. Siihen se suunnilleen menee, no ainakin lähimain.;)
 
Viimeksi muokattu:
Tänään nähtyä & kuvannettua; FenniaRailin CZ Loko nro 101. Edellinen oli siis ollut nro 103. Havaintokohta sama missä kuvantaminen seli kuvannus tullut tehtyä. Veturi keimaili oikeinkin tyylillisesti illan auringonkilossa. :cool: Kuvattu Nokia 301 3.2 Mp kännykameralla.:)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:32 ----------

Sijainti entisen rautateiden rakentajien muistopatsaan kohdalla. Saadakseen kuvannettua veturin hyvin, on kuvantaminen tehtävä linja-autoaseman puolelta ja varsin likeltä poliisi- ja oikeustaloa. Tällä tarkoitan junakuvaamista.;)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:34 ----------

Tarkka ajankohta on noin välillä 19.40-19.50. Aika siis tämä päivä joka aikaleimassa näkyypi.;)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:36 ----------

Näiden molempien veturien sijainti siis jokseenkin samoilla kohdin. Sähköpylväitä lukuunottamatta, ei muita kuvaamisesteitä lähimaisemissa.:D
 
Kirjallisuus- ja lehtikatsaus! Aiheena: Venäjän Karjalan junaliikenne, ja erityisesti matkustajaliikenne.

Lähteet:
*-viitteet
1. Aikakauslehti Seura, ilm.pvm 21.Hei (7.).2000, nro 29. s.26-31.
-Sortavalaan ja takaisin. Pieni suuri junamatka. Aihe: Okrail/Okdail & V-180/M-62 tyypin raskas dieselveturi "Masha"/MaŠa (Š – Wikipedia).
2. Punalippu (PL)
, 1977: nro 8 (Elokuu). SNTL:n Karjalan ASNT:n kirjailiijaliiton kaunokirjallinen & yhteiskunta- ja taidepoliittinen aikakausjulkaisu. Karjala-kustantamo, Petroskoi, Karjalan ASNT, Venäjä/Neuvostoliitto. s.8-12.
-Toivo Flink & Vladimir Larionov: Työ tekijäänsä kaunistaa. Henkilökuvassa veturinkuljettaja Vasili Karpin. Välähdyksiä Petroskoin varikolta, ja Moskova-Muurmanskin junaradalta. (Muotoiltu, lisäilty, uudelleenasemointia by assamies)

---------- Viestit yhdistetty klo 17:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

^Korjataan; OK Rail toimii U.S.A.:n Oklahomassa. Nimi oli siis Okdail; suom. Lokakuun Rautatiet. Tarkisteltu via W (Wiki-fi).

---------- Viestit yhdistetty klo 21:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:31 ----------

V-180 aka. M-62 veturimalli, se valmistettiin Luganskissa Ukrainassa. Moottorityyppi oli V-12 ja sen maksimiteho 1974 hv, ei 3000 kuten neuvostokirjallisuus on antanut ymmärtää (=taikka sitten on kyse jostain toisesta veturityypistä). Huippumatkanopeus oli 100 km/h. Se on ollut huomattavan paljon vähäisempi, kuin enimmät Suomen oloissa käytetyt. Dv12 = 125 km/t. Dr13 = 140 km/t, ja koeajossa ainakin 150 km/t. Dr12 taisi olla max.nop. = 120 km/t.

M62 locomotive - Wikipedia, the free encyclopedia
https://en.wikipedia.org/wiki/M62_locomotive

---------- Viestit yhdistetty klo 21:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Ruotsin ehkä suunnilleen vastaava versio on toiminut käsittääkseni vain rahtiveturina ja lähinnä GreenCargon palveluksessa. T43 omannee sekin max.nop. = 100 km/h. Suomen veturien enimmäisnopeuksiin en liittänyt myöhemmän aikakauden sähköistettyä (dsl-sähköinen) diesel-giganttia Dr16:aa (aka. Iso Vaalee). Sen maksiminopeus on 140 km/t.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:47 ----------

"Masha"/"MaŠa" = nämä ovat hellittelynimiä, lempinimiä ven. naisen nimestä Maria taikka Marija.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Junat kulkevat Kempeleeseen nyt. Eli Kle. 4 junaa päivässä pysähtyy sinne. junalipun hinta á 3e (Ol-Kle/Kle-Ol). Alennukset/al.-oikeudet eivät vaikuta junalippujen hintoihin lainkaan.:frown:

---------- Viestit yhdistetty klo 22:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:06 ----------

Lukuisia Dv12- ja Sr1-havaintoja tehty Oulusta. Olen miettinyt tässä tätä sitäkin, että onko niitä kovin mielekästä tähän liittää...???:(

---------- Viestit yhdistetty klo 22:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:08 ----------

Juna-ajoja ei olla sittenkään tehty; kiitos uuden suuren mahtavan VR:n lippu-uudistuspoliitikan!:mad::mad::mad:
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä haitko lyhenteellä virallista Liikenneviraston käyttämää liikennepaikkalyhennettä, mutta Kempeleen lyhenne on Kml.

En oikeastaan hakenut sitä itse asiassa. Kle on ehkä yleisimmin Kempeleestä käytetty lyhennös. Liminka taitaa kuitenkin olla Rhk:ssakin Lka.:) yt

---------- Viestit yhdistetty klo 12:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:51 ----------

^Ai niin, ja vielä sekin! :oops: Rhk on nykyisellään toki tietty TraFi.;)

---------- Viestit yhdistetty klo 13:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:53 ----------

Minun piti kirjoittaa tähän eräs jatkelma. Mutta hävitin sen, tämän pöhkön hymiö-rajoitteen vuoksi. Lisäksi käytetyt hymisteet kertautuvat moneen kertaan, eli eivät poistu tekstistä editoinnista huolimatta. Jääkööt sitten siis julkaisematta. Yhdysvaltain tiedonkeruujärjestelmä Echeloniin olisi varmasti tarttunut heti tuo, mitä olin yrittämässä varoituksen sanoin koittaa mainita. :evil:

---------- Viestit yhdistetty klo 13:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:05 ----------

Junaliikenne on siis erittäin haavoittuvaa kaikkinaiselle sabotoinnille. Ja jo nyt on ollut eräs suuri huolenaihe, nuorison päättömyyksissään tekemät ilkityöt. He mm. ovat ainakin Ylivieskan seudulla /Yka,Yv asettaneet kiskoille esteitä, kuten puita ja kiviä. Lisäksi esineiden heittely sähkölinjojen päälle on sekin tiettävästi aiheuttanut lukuisia vaaratilanteita, mm. oikosulkujen ja valokaarien eli sähköiskujen muodossa.

Valistuskampanja on aloitettu, ja se on suunnattu tuonne sosiaalisen median /RHK: SoMe puolelle. Minun mielestäni pitäisi olla mainoskampanja, mikä olisi esillä niin tv:ssä, radiossa, kuin internetissäkin esim. Google-mainoksina. Olen syvästi huolestunut tuosta nykynuorison jokseensakin päättömältä vaikuttavalta vastuuttomasta toiminnasta. Siitä on olemassa omat eri rikosnimikkeetkin: (yleis)vaaran aiheuttaminen, liikenteen (törkeä) vaarantaminen, tuhotyö, tapon/pahoinpitelyn yritys.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:12 ----------

Jotkut nuoret ovat tehneet näin, ja joku on siinä touhussa kuollutkin. Lisäksi taitanee olla parisen vakavasti loukkaantunutta.

Nuori on noussut ratapihalla seisomaan tavaravaunuletkassa vaunun päälle. Sitten hän on napannut yläpuolella roikkuvista ilmajohdoista korkeajännitteisen valokaaren ja jopa syttynyt palamaan elävältä. Tällainen tapahtuma on todellakin mahdollista, kun 4,5 m korkeudessa oleva ajojohdinlanka antaa valokaaren, joka saattaa sytyttää elävältä ilmiliekkeihin: vaikka etäisyyttä olisi vaikka vain yhden metrin (1 m) verrankin.:(

---------- Viestit yhdistetty klo 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:29 ----------

Suomessa sähköisessä kiskoliikenteessä eli sähköistetyillä rautatieosuuksilla käytettävä jännite on 25 kV. 25 kilovolttia on sama kuin 25 000 volttia. Esim. Yhdysvaltain sähkötuoleissa (teloitusväline, jota käytetään ihmisen lainomaiseen surmaamisiin) on käytetty 2 kV (2 0​00 V) jännitettä, mikä lienee ehkä yleisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen tapahtuma on todellakin mahdollista, kun 4,5 m korkeudessa oleva ajojohdinlanka antaa valokaaren, joka saattaa sytyttää elävältä ilmiliekkeihin: vaikka etäisyyttä olisi vaikka vain yhden metrin (1 m) verrankin.

Korjataan hieman tätä varsin yleistä virheellistä käsitystä.

Ajolanka on nimellisesti 6,15 metrin korkeudessa, ja alimmillaankin (matalien siltojen alla esimerkiksi) yli 5,5 m. Tuo 4,5 m on suurin sallittu alituskorkeus. Alittavan ajoneuvon katon ja langan väliin jää tällöin tosiaan reilu metri vielä pelivaraa.
Mutta se on nimenomaan pelivaraa, nimittäin...

Kuivan ilman läpilyöntikestävyys on 4,7 megavolttia metriä kohden. Kuivassa ilmassa siis ajolangan jännitteen tulisi olla 4700 kV, jotta se hyppäisi metrin. Todellinen huippujännite 25 kV järjestelmässä on kuitenkin vain vajaa 35 kV, eli alle sadasosa tästä.

Näin ollen kuivassa ilmassa sähkö ei loikkaa kokonaista senttiäkään. Äärimmäisen kosteassa ilmassa loikkaa hieman enemmän (alle 2 cm kuitenkin?).

Tokihan loikattuaan ja valokaaren muodostuttua se voi välin pidentyessä venyä kymmenien senttimetrien mittaiseksi virran määrästä riippuen, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Muuten, kaksikerrosvaunun (maapotentiaalissa oleva) katto on reilusti yli viiden metrin korkeudella, eli lähimmillään muutaman kymmenen senttimetrin päässä ajolangasta. Täysin turvallisesti.
 
^Ok, selvä on.:)

Seuraavaksi menen tähän kuitenkin väittämään väliä Oulu-Kempele tai Kempele-Oulu: Suomen uusimpana junayhteytenä. Ainakin sitä sen pitäisi olla kirjoituksen hetkellä, ma 11. 7./Hei 2016. Listaan seuraavat taskuaikataulun mukaiset pysähtymisajat. Junien kulkuyhteyksien kesto vaihtelee 9--13 min. Osa yhteyksistä on Pendolinoja (S) ja osa IC-junia. Pikajunia (P) on vain yksi junapari. Junia menee 4:sti eli neljä kertaa vuorokaudessa maksimissaan. 15.8./Elo 2016 yksi yhteys muuttuu aikataulunsa sijainnilta, eli tämä IC-yhteys ilmeisesti muuttuu hieman myöhemmäksi.

Oulu-Kempele:
#1. 8.13--8.22, #2. 14.02--14.11, #3. 15.40 --15.49, (Pe, Su) #4. 21.15--21.28.

Kempele-Oulu:
#1. 07.17--07.27, #2. 12.27--12.35, #3. 18.38--18.47, #4. 22.56--23.05 (To-Pe).

Junien numeroista osa ilmeisesti muuttuu, viikonpäivän myötä ajettavan yhteyden (vuoron?) mukaan. Siksi(kään) niitä ei ole tähän listattu.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:25 ----------

^Junanroja! (vrt.ed.) :

Seuraavaksi em. aiheeseen liittyviä, junien numeroja:

Ol-Kle/Kml:
IC22, IC26, S56 & S856, IC266.

Kle/Kml-Ol:
IC273, IC21, IC25 & IC825, S47/S51.

---------- Viestit yhdistetty klo 05:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:36 ----------

^^Lopuksi totean (ihan vain) omana kantanani, tuon RHK:n siis, RaVE:n, eiku RaHaKAS:n eiku TraFi:n lyhenteen Kml olevan erittäin harhauttava, harhaan johtava!:mad::eek:

---------- Viestit yhdistetty klo 05:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:39 ----------

Kempeleen rautatieasema herää henkiin – junat pysähtyvät asemalla 20.6. alkaen | Yle Uutiset | yle.fi
* http://yle.fi/uutiset/kempeleen_rau..._junat_pysahtyvat_asemalla_206_alkaen/8864138

---------- Viestit yhdistetty klo 05:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:41 ----------

Kempele on kuin Pasila – siellä pysähtyvät kaikki junat | VR ja junaliikenne | HS
* http://www.hs.fi/kotimaa/a1441947018448
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös