Assamiehen junabongaukset

Ol-Jy via Pm, yhdellä vaihdolla Pm. Junayhteydet seuraavat:
Ic 70. Veturi pun. Sr1; nro 3018.
Omavaunu oli kokoonpanon kompositiossa #1; nro Ed 28083. Valmistuminen v. 2011 Otanmäen vaunutehtaalla.

Junan huippunopeus oli vaununäytön mukaan 144 km/h. Sr1A-tyypin sähköveturien enimmäinen ilmoitettu nopeus on 140 km/h.
Sr1B-veturien nopeus on enimmillään 160 km/h. Se käsittää veturisarjan nro:t 3100->.

Kontiomäen ja Kajaanin välillä aikataulussaan kulkenut juna hidastui +5 min. Kuo jälkeen juna sai kirittyä kiinni aikatauluaan. Junan pääteasema Helsinki via Kv.

Ilm odotti paikallisjuna Kalajokilaaksoon (Yv). Dm 12 nro 4411 nähtiin. Parivaunullisuutta ei havaittu. Nro 4412 jäi tässä kohden kysymysmerkiksi.

Matkapäivä: la 28.12.2019. Lipun hinta: 41€.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:05 ----------

^-ks.vrt.ed: jatkoyhteys Pm-Jy.

S148, omavaunu oli vaunukomposition #1.

Omavaunu oli IM2 nro 7611.
Seuraava #2. vaunu oli nro CM 7511.

Junanvaihdossa oli 8 min. (edellisestä junasta; Ic 70)
Junan kulku aikataulun mukaista minuutilleen.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:13 ----------

Paluu tapahtui OBF-bussilla (Onnibus-Flex). Bussiajon tiedot rekisteröimättä. Niitä en sentään tähän kirjaisi, vaan kaukobussin ajelujen omaan osioonsa. Yt.
 
Viimeksi muokattu:
Sr1B-veturien nopeus on enimmillään 160 km/h. Se käsittää veturisarjan nro:t 3100->.

Kaikki Sr1-veturit ovat nykyään huippunopeudeltaan 140 km/h. Aiemmin akselinkäyttölaitteiden välityksiä muuttamalla 160 km/h:iin korotetut veturit on palautettu takaisin 140 km/h -vetureiksi. Tarkkaa tietoa minulla ei ole siitä, milloin tämä palautus toteutettiin, mutta siitä on vähintään reilun kymmenen vuotta aikaa.
 
^-Ok. - siis se oli. Yt.

Jk. Vielä muistan net ajat, jolloin:

Hki-Ol
P61
P63 - Määränpää: Kjä
P66 - mahd. Kri
P67
EP57
P59 ??? (mahd. hiihtolomien aikaan, ns. poikkeusjuna...)

Ol-Hki
P60 - mahd. Kri
P62
P64 - Lähtö: Kjä
P68
P70
EP58
(-tiedot noin vuodelta; nv. 1990)
yt.:)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:40 ----------

Tuolloin en vielä ollut älynnyt rekisteröidä mitään ajotietoja, mutta! Kaikki junaliput ovat yhä edelleenkin tallella. Seli tallessa taltioituina ovat net!:biggrin::wink: yt

---------- Viestit yhdistetty klo 21:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:42 ----------

^Ikuisesti jäi harmittamaan P9 & P10. Tuolloin olisi ollut päiväpikajunalla mahdollisuus ajaa 13 t./h. -ja ajaa mahtavaa Pielisen jokirannan reittiä! Ol-Hki ja via Jns. :cry:
 
Viimeksi muokattu:
On pyhä & jalo tarkoitukseni matkata, tulevana vkl:na sekä Iihin että Lkaan. Kumpikin PorHan Dm7 museokiskobussilla Lätällä aka. Sinikko. Ol-Ii-Ol: kustantaa 20€. Ja käsitin tämän niin, että Ol-Lka-Ol: olisi 10€. Mutta liekö se sitten m-p..? Liminka-päivät ovat todellakin tulossa. Hyvä ystäväni, Setä Jansku kävi Raahessa, oliko net nuot Meripäivät - vaiko Pekanpäivät? Rhe on, ikävä kyllä todellakin, ajamatta oleva matkaväli vielä.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

^-& seuraava tieto on muotoa pdf: http://www.elisanet.fi/porhaltaja/Kotiseutupaivien_aikataulut_13-15_elokuuta_2021.pdf

---------- Viestit yhdistetty klo 13:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:04 ----------

^-No nyt se sitten selvisi, kun sitä tarkemmin katselin, näillä kaihiintuvilla(?) wanhoilla zilmilläni! Ol-Lka: 10€, m-p: 15€. Yt,tark.
 
Viimeksi muokattu:
Oulu r-as. - Lyötty - Nokela ajettu museokiskobussilla (Dm7). PorHan pienoisjunakalustoon tutustuttu laajasti. Paluu samalla. 4€ tiketti maksettu, edelleen on tallella, oli m-p lippu.

Kävin samalla tutkimassa, myös ulkopuolisesti Tka7:n kalustoa sekä rautatiemoottoriautoja. Ne ovat tyyppiä Rau/Rto. Näin myös erään Tka8:n ja käsitin hyvin nopeasti sen, ettei se PoRHan kalustoon kuulu.

Minulla olisi käsittääkseni sentään joitain kunnostustaitoja vielä. Enkä laske pois, mitään PoRhan jäsenyyteen liittymistä. Jäsenen vuosimaksu on 50€/hlö/vuosi.

On ollut minulla, jo useamman vuoden suunnitelma tämä, se siihen jäsenyyteen liittyminen. Erinäiset syyt tässä, kuitenkin hidastavat. Yt, lt

---------- Viestit yhdistetty klo 01:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:22 ----------

Tarkennetaan. Pienoisjunakalusto, se tarkoittaa minijunia, skaalattua esim. 1/72 mittakaavassa, olevia pienoisjunia - miniatyyreja. Yt
 
Viimeksi muokattu:
IC 413 Ol--Kem (Km). Ajopvm on pe, 3.9.2021. Veturina Sr3 Siemens Vectron, veturisarjan #13. Matkustettu lastenvaunun yläkerrassa, missä lasten leikkialue. Älypuhelimen nettisovellusta käytetty, joka vaatii GPS-kontaktin: nopeuksien mittausta varten. Matkalla-sovellus ladattu, sittemmin poistettu tarpeettomana & turhana. Veturiin (ent. VR:n ns. etuasiakkuustili) ei päästy kirjautumaan. Puhelimeen saatiin nsk. "huijatuksi" uusi huippunopeus, mikä tapahtui Doppler-siirtymän avustuksella. Sillä juna tuli juuri, ison sillan alta tuolloin. Tuo lukema oli 156 km/h. Se on vasta Seinäjoelta (Sk) etelään (Tpe) päin mahdollinen arkitodellisuudessa. Todellinen junan huippunopeus, mitattiin 142 km/h. Juna lähti +10 min. aikataulusta. Ilmeisesti ensiajo Sr3:n vetämänä, on nyt sitten tapahtunut tosiasia. Viime todellisesta juna-ajosta lienee, jo sen 3 v. kulunut tästä jokseenkin ehkä tasan (?). Tästä samasta ketjusta, se tuo aikaisempi ajoni kyllä näkyy. Museojunien ajoja, niitä ei siis tähän yhteyteen lueta. Lähtiessä (Ol) laskin junavaunujen lukumääräksi 5 kpl. mutta Kem totesin niitä olleen vain 4 kpl. Junan kohtaaminen oli Kem (Km). IC-juna Roista (Rollo, Rovis, Rovitsu) oli myös, jossa oman junamme tuloraide oli 2 ja Roin juna oli raiteella 1. Juna ei lähtenyt asemalta kohti Roita, ennen Kemiin poistuvia lähtijöitä.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:44 ----------

Sr3 Siemens Vectron oli myöskin hämmästyttävän hyvä kiihtyvyydeltään, sekä varsin nsk. pehmeäotteinen - siis näin katsoakseni ensiajon kokemuksena tämä lisäys. Tämä tahtoo tarkoittaa, sitä että nyt tuo, junan tuoma ajomukavuus, se on varsin kiitettävää laatua. :cool: Ts. ns. pehmeät kiiihdytykset & jarrutukset, siis varsin pehmeäkulkuinen veturi, näin matkustajan näkövinkkelistä katsottuna. Uskon myöskin veturin kuljettajien kohentuneeseen ajomukavuuteen & parempaan työergonomiaan. :) yt
 
Viimeksi muokattu:
Tuo lukema oli 156 km/h. Se on vasta Seinäjoelta (Sk) etelään (Tpe) päin mahdollinen arkitodellisuudessa.

Kyllä myös koko rataosa Seinäjoen ja Oulun välillä on pääsääntöisesti 200 km/h rataa nykään.

Nopeusrajoituksia voi tarkastella täällä: https://juliadata.fi/map/view?mode=speed

Rajoitusten suuruudet näkee väreistä, sekä lähentämällä näkymää halutulle alueelle, jolloin oikeassa laidassa näytetään näkymässä näkyvät rajoitukset.


Uskon myöskin veturin kuljettajien kohentuneeseen ajomukavuuteen & parempaan työergonomiaan. :)

Itse pidän Sr2-veturia parempana kuljettajan näkökulmasta. Sen kulkuominaisuudet suuremmissa nopeuksissa on Sr3-veturia paremmat, ja ajoasento on ainakin minulle mukavampi. Sr2:ssa tärkeimmät hallintalaitteet ovat ikään kuin käsinojien kohdalla, kun taas Sr3:ssa ne on ajopöydän päällä, johon täytyy jonkin verran kurottaa.
 
Yksi Kemin rt-aseman (Kem/ent. Km) tunnusmerkki, niin se tosiaankin on juuri tämä. Eli kirkkaan väriset Puna-Reeverit Dv12. Niillä kuljetetaan tukkijunia, esimerkiksi Tervolasta (Trv) Ajokseen (Ajo). Tämä tieto varmistamaton, mutta hajalähteistä kerättyä. Lt

---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:08 ----------

^-^- Juu, ok. Junapilotin (=suurnopeusjunan kulj.) käsityskulma mielenkiintoista & kiwaa saada toki mukaan tähän. Ymmärrän, ehkä keulalla heiluva kahvinkeitin, olikin sitten hieman vääränlaisen käsityskuvan - sitten tästä chaufföörin seli pilotin työnkuvasta, tälle tollolle tosiaankin tarjonnut. Yt/lt.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:13 ----------

^^^-Yksi huomio oli ollut myös sekin, ettei nopeusmittarien sovellukset toimi keskikäytävässä. Se vaatii aina ikkunapaikan taikka seinän/ikkunan läheisyyden. Ol-Kem/Km -välillä on vielä poistamattomia tasoristeyksiä, joskin nekin vähenemään päin. Nopeussovellukset vaativat aina Gps:n/satelliittiyhteyden.

Ilmeisesti välin Ol-Sk -tieto oli sitten ollut vanhaa. Tuota väliä, niin sitä kyllä ollaan ja jo pitkään kunnosteltu. Mutta hyvä saada kunnon asiallinen junakustin -kuskin tieto ja korjaus tähän. Yt/lt.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:17 ----------

Siis nyt junalla ajoin, viimeksi: tätä ennen 28.12.2019 (Ol-Jy). Ja nyt sitten ajoin pe, 3.9.2021 (Ol-Km/Kem). Vaiko onko siitäkin jollain muulla, jokin vielä tätä parempi tieto tallella... Hehh... Ylt.

---------- Viestit yhdistetty 08.09.2021 klo 00:01 ---------- Previous Post was on 07.09.2021 at 23:24 ----------

Matkapäivät la & su 28.-29.7.-18 (2018); Ol-Kem & Kem-Ol. InterCity -junat IC413 & IC710.
Tässä viimeisin Km/Kem-matkani. Ylt

---------- Viestit yhdistetty klo 00:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:01 ----------

*-^-^-Anteeksi vaan, kauhean kovasti: no korjataanpa se nyt sitten tämäkin!
Matka-aika la, 3.11.-18. Klo: 16.39 -- 17.36.
IC710, Kem-Ol. (Roi-Kuo)
 
*-Korvaavan junayhteyden tunnus on ollut tämä: KLA 78768. Lippua ei leimattu, vaikka sen kyllä konduktöörille koetin esittää. Konduktööri oli Roihin (Rovaniemelle) menevässä autossa. Oman automme perässä oli/tuli vielä yksi bussi. Lipun hinta oli 12€. Lähestyminen Ouluun tapahtui epäedullisesta suunnasta, sillä Ol r-as. edusta on todella ahdasta, ja siinä oli trafiikkia (muuta liikennettä, myös muita busseja) todella paljon. Lähestyminen eteläsuunnasta eli Oulun l-as. ohitse, se olisi ollut edullisempi/suorempi tapa tulla Ol r-as. Ajoaika oli 1½ t./h. (vrt. junan noin 1t./h.)
 
Viimeksi muokattu:
En ole nyt, pitkään aikaan - millään junilla ajellut. Mutta tuo Dm12:ien tapaus, se kyllä pistää huolestuttamaan. Onko & tuleeko; mistään mitään nsk. korvaajia näille..? Useista moottoritilan tulipaloista olen näistä lukea saanut. En siitä tiedä, että onko näiden "Scodillaccien" (valm. Skoda) erityinen taipumus..? Ylt.
 
VR:n harrastaman uuden lippulinjan eli lippujen myynnin politiikan muuttumisen myötä, voisi peräti kokonaan olla näin: että meikäläisen kohdalta loppuvat juna-ajelut kokonaan täysin.

Odotan tulevia museojunia tälle kesälle. Niissä lienee enää se ainoa mahdollisuus. Enkä tiedä enää siitä, että tuleeko joku Risto taikka Ukko-Pekka eli Lättäri Dm7, esim. Raaheen.

Ei ole mitään mieltä, tehdä joitain nsk. lyhyt-ajeluita esim. Muhokselle taikka Kempeleeseen. Paluuyhteydet eivät ole mitenkään kovin hyvin varmistettuja ja asemilta ei voisi ehkä paluulle lippuja edes ostellakaan.

Kaikki on mennyt nykyään nettiin. En ole hankkinut nettipankkitunnuksia, enkä tule myöskään hankkimaan koskaan. Siinäkin on ollut liian paljon kaikenlaista hyväksikäyttöä ja vedätystä, enkä sitä riskiä haluaisi enää ottaa.
 
Yritän tässä nyt saada, uuden juna-ajelun järjestymään. Tämän tiedon hetkellä: olisi yksittäisen matkan kustannus, enintään 15€. Sitä voitaneen pitää varsin siedettävänä. 108 juna-km pitäisi saada taittumaan jälleen uudelleen, sekä sekin todella pitkästä aikaan.
 
En ole pystynyt hankkimaan uusia junalippuja. En enää, oikein luota VR:aan. Viime hetken lähdöt olleet spesiaalejani. En näe siinä kovin suurta järkeä, että nsk. "Äkkilähdöstä kostetaan jokin hirmuhinta". Minulla on tilanne se, että rahat joudutaan aina erikseen, ja perustellusti pyytämään, joka ikinen matkustuskerta.

Säälin todella VR:aa, sillä todella alas, on se palvelun taso mennyt siellä. En siis todellakaan, pysty tilaamaan mitään junalippuja - joitain viikkoja/kuukausia etukäteen! Tajutkaa & ymmärtäkää, jopa se lopulta tämä! Vai mikäkö tässä, sitten oikein on...???!!!
 
Takaisin
Ylös