Assamiehen junabongaukset

Luulin, että se olisi ns. A-sarjan viimeinen. En tiedä siitä, miten VR on nämä eriyttänyt toisistansa. Mutta vanhemman pään vetureitten nopeuskatto on 140km/h (A-sarja) ja myöhempien nostettu 160 km/h (B-sarja). Käytetään mm. IC2-junissa, jos ei käytäntö ole entisestä muuttunut.

---------- Viesti lisätty kello 17:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:38 ----------

Jy-Tpe-Vti-Ol:

IC86, Sr1 nr. 3109, vnu. 5 Ex 26225 vm-90

S45, Sm3-Cm2 nr. 7501

Vti-Ol bussikyydillä, Pohjolan Matka #65 (Härmän Liikenteen #20 tuli tyhjänä samaa reittiä mukana)
 
Viimeksi muokattu:
Luulin, että se olisi ns. A-sarjan viimeinen. En tiedä siitä, miten VR on nämä eriyttänyt toisistansa. Mutta vanhemman pään vetureitten nopeuskatto on 140km/h (A-sarja) ja myöhempien nostettu 160 km/h (B-sarja). Käytetään mm. IC2-junissa, jos ei käytäntö ole entisestä muuttunut.

Suomenkielinen Wikipedia sanoi:
Veturit oli suunniteltu niin, että niissä oli varaus 160 km/h:n nopeudelle. Tätä nopeutta oli kokeiltu voimansiirron hammasvälityksiä muuttamalla jo 1980-luvulla vetureissa 3040 ja 3041, ja sarjan viimeisissä vetureissa 3098–3112 nopeus oli jo tehtaalla nostettu 160 km/h:iin. Vuodesta 2003 alkaen näiden vetureiden nopeutta pudotettiin takaisin 140 km/h:iin. Syynä pudotukseen olivat muutokset voimansiirrossa, joiden seurauksena vetovoima kärsi nopeuden kustannuksella. Viimeiseksi 160 km/h:n nopeuden sallivalla telillä varustetuksi veturiksi jäi 3107, jossa sellaiset olivat vielä heinäkuussa 2006.

Viimeinen tehtaalta 140 km/h:n välityksillä ulos tullut veturi oli siis 3097. Nykyään kaikkien Sr1-vetureiden suurin sallittu nopeus on 140 km/h, ja 160 km/h:n junat vedetään Sr2-vetureilla.

---------- Viesti lisätty kello 19:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:02 ----------

Sm3-Cm2 nr. 7501

Vaikka "protosarjan" Sm3:issa alunperin vitosvaunun littera olikin CM2, on se nykyään oikeasti vain CM (ja entinen CM1 on CMH). Sisäeteisiin on jäänyt tunnukset päivittämättä. Ja tämä ykkösyksikköhän on se toistaiseksi ainoa vihreän värityksen saanut.
 
Kyllä, wäritys oli wihreä! Minusta ruma, waikka kyllä ymmärrän hywin taustateeman. :eek: Kuvioihin maalailtu myöskin metsä- ja luontoaiheisia figuureja. :cool:

---------- Viesti lisätty kello 12:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:41 ----------

Intercity-86 Jy-Tpe saapui 10min. myöhässä asemalle/Tpe. Pendo S45 oli ihan ajallaan, myöskin bussiosuudelta reitin aikataulu piti. Paavolan kohdalla ollut siltatyömaa, se saattaa hidastaa liikennettä jonkin werran. :confused:
 
Viimeksi muokattu:
---------- Viesti lisätty kello 8:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:11 ----------

Kem/Km junaitse. Speksit lisätään paremmalla ajalla. Erilliset meno ja paluu (eri p:nä tapahtuneet). Kummatkin yhteydet P---. Tämä ilmaisu näkyy näemmä VR-Matkainfon tekstarissa *kielennäyttönä*...:p = :p

Paluu oli P266, tulo P703. Keulilla tuttu Sr1, ei wankiwaunuja. :rolleyes: Speksit lipussa, ja lisätään myöhempänä. Näissä omawaunu sekä konduktöörinwaunu.
 
Viimeksi muokattu:
P703 Ol-Km (Oul-Kem) , su 12.9.-10 klo 17.27-18.26:

Juna myöhässä n. 10min. Km-ras. n. 5-7min.

Vet. Sr1 n:eek: 3046, Omav. Eip 23166 vm-80, Kond.v. Efit 23550 vm-85

P266 Km-Ol (Kem-Oul), 7.9.-10 klo 19.35-20.55 (noin-aikoja):

Vet. Sr1 n:eek: 3108, omav. Eipt 27374 vm-04 (tämä v.n:eek: tieto ei varma) ja kond.v. Efit 23558, vm ei saatu. Selvinnee jostain vaunudatasta... :confused:
 
Viimeksi muokattu:
La, 9.10.-10 Ol-Yv:
Meno, S56. Lähtö aikataulun mukaan. Tulo muutamia min. myöh. En huomannut katsoa tarkkaa aikaa. :oops:

Spexit: CMH 7215 (Sm3). Nämä tiedot vaunuyksikön kummassakin päässä, alustassa samaten *rampissa*. Vm: taisi olla -05. :confused:

Tulo Yv-Ol, yksityisautolla (ha).

Junalipun h.: 13,60€. Etäisyys 130km.

Ateriointi: pussillinen chilipähkinöitä, pullakahvit, pullo Birra Peronia eli Nastro Azzurroa. :p
 
Viimeksi muokattu:
. . . .
Ateriointi: pussillinen chilipähkinöitä, pullakahvit, pullo Birra Peronia eli Nastro Azzurroa. :p

Nastro Azzurro siis IVA-verolk. olutta, ja lageria. Hinta suunnilleen sama, kuin mitä Lapin Kulta IVA:lla.

Pullakahvit tarjouksessa PreGo:ssa, taisi olla 3,10€. :tongue:
 
Km-Ol eilen, P266:
vet. Sr1, nr. 3056
omavn. Eipt 27368, vm-04 /vn.järj. 3, jos on *totuttuun kaavaan* uskominen - paikka 101
kond.vn. -ei huomioitu-

Junan kulku aikataulun mukaista. Pvävn. lkm=3.
Lisäautovn. järj.vet. Dr16, "IsoVaalee". Ei spesifejä detaljeja.
 
Viimeksi muokattu:
Olen suunnittelemassa menemistä Espooseen. Aluksi ajattelin lähteä lentämällä, mutta luovuin siitä ajatuksesta sittemmin. Menen junalla, jos edes menen. Kyseessä ovat AS-Empowerment-syyspäivät, jotka järjestetään Arla-Instituutin tiloissa. Ajankohta on la-su, 20.-21.11.10.

Saan etuoikeuden matkustaa eläkeläislipulla, joten matkasta ei tulisi liian hintava edes Pendolinollakaan.:cool:

Luultavasti tuon matkan teen, mutta en viipyisi kahta päivää. Vain yhden, mikä lienee la 20.

Pitkäaikainen haaveeni oli päästä lentämään nelimoottorisella, mitä en koskaan olekaan tehnyt. Sellainen olisi Blue1:n Avro RJ-85.

---------- Viesti lisätty kello 2:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:23 ----------

Ol-Km:
Käytän aina näitä termejä, sillä ne erottavat rt-asemat lentokentistä.
KEM=Kemi-Tornion lentoas. (Keminmaa)
OUL=Oulun (Oulunsalon) lentoas.

Termit ovat wanhahtavia, vaan se sopii oikein hyvin. :roll:
Esmes: HEL=Hki-Vantaa lentoas. & HKI= r.as. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Käytän aina näitä termejä

Voisihan niiden lyhenteiden ja tunnusten sijaan kirjoittaa nimet ihan kokonaankin. Kaikki eivät harvinaisempia lyhenteitä edes tunnista, ja osa lyhenteistä lienee sinun itse keksimiä, tai ainakin hyvin harvoin käytössä. (v:nu lyhentää sanaa vaunu kokonaista yhdellä merkillä, mikä on aika vähän verrattuna siihen, miten paljon epäselvemmäksi teksti tulee).

Tämä siis rakentavana palautteena lukijan näkökulmasta. Ei tältä foorumilta ihan heti tila lopu, joten sanat vain kokonaisina esiin. :)
 
Muutetaan merkitsemiskäytännettä:
omavaunu, junanvaunu jossa matkustan = omavn
konduktöörinvaunu = kond.vn
ravintolavaunu = rav.vn

(-nyt pitäneekin jatkossa ollakin tarkkana, ettei merkinnästä tulisi vain "vm." = vaunun valmistusvuosi, vuosimalli...) :lol:
 
Suunnittelen juuri tässä lähtöä Espooseen. En tiedä vielä sitä, että menenkö ylipäätään sinne. Jos näin käy, niin matkaa taitan yöjunalla. En ole sitäkään ratkaissut/selvittänyt, että otanko makuupaikan.

Nyt kun käytössä on liikkuva netti, onnistuisi *raportointi* myöskin reissun päältä. :biggrin:

---------- Viesti lisätty kello 16:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:11 ----------

Parhaiten sopiva yhteys olisi tietenkin P266. Mutta siitä minä en yleensäkään uskalla mitään etukäteen mennä sanomaan, että milloinka olen *liikekannalla* - ja mihin suuntaan taikka kuinka kauan. Sen verran skepsistä pitää olla :!: :twisted: :biggrin:
 
Viimeksi muokattu:
Lähtö on kokonaan peruuntunut. Syitä en ala tässä erittelemään, mutta muistuttaisin Aspergerin syndroomasta. Siihen voi liittyä myös erinäisiä liitännäisiä, kuten esim. ns. aistiärsykestressi. Ylikuormittuneena on vaikeata se taipaleen taittaminen.

En siis tosiaankaan ala tähän mitään ns. pika-analyysia erittelemään, mutta syyt lähdön perumiseen lienevät riittävät.

Minua luultavasti odotetaan saapuvaksi. Pitäneekin tehdä nk. virallisempi peruminen niin *kirjallisesti*, kuin vain voin.

Alunperin ajatukseni oli mennä P266:lla, jotta varmasti ehtisi mukaan kaikkiin tapahtumiin. Toinen ajatus oli mennä myöhemmällä ns. Kemijärven junalla(P274). Silloin olisin myöhästynyt noin ½ t ensimmäisestä luennosta.

Koko osallistuminen peruuntuu tältä kertaa. Luultavasti en jatkossa mene näihin tapaamisiin, kun ne ovat muuttuneet liiaksi pks-painotteisiksi. :eek:
 
Toinen ajatus oli mennä ns. jälkijättöisesti. Mutta siitäkään ei sitten mitään tullut. :icon_frown:

Jos alan miettimään näitä kokoontumispaikkoja nk. logistiselta kannalta: niin äkkiseltään mieleen poukahtaa kaksi kaupunkia. Nämä ovat Kuopio sekä Seinäjoki. :cool:

---------- Viesti lisätty kello 4:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 4:00 ----------

^kts. ed.: viittaan näiden paikkojen olevan kohtalaisen kätevästi saavutettavissa maamme muistakin osista. Tämä oli se jutun ydinajatus. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös