Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

Liittynyt
2 Syyskuu 2007
Viestit
86
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?art...adalle+kaivataan+yhten%E4ist%E4+liikennett%E4

Löytyi Ilkasta tällainen juttu:

Ilkka sanoi:
Maakunta
Poikkiradalle kaivataan yhtenäistä liikennettä

Julkaistu: 03.10.2008 09:30
(Päivitetty: 03.10.2008 09:35)

Poikkiradan junaliikenne pätkii. Kansanedustaja Lauri Oinonen on tehnyt eduskunnassa kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Anu Vehviläisen vastattavaksi poikkiradan yhtenäisestä junaliikenteestä.

Samalla junalla halutaan matkustaa poikki Suomen maamme leveimmältä kohdalta.

Oinonen kaipaa rataosalle vähintään yhden tai kahden junaparin liikennettä välille Vaasa-Haapamäki-Joensuu/Savonlinna ja takaisin.

- Näistä toinen voisi olla yöpikajunapari, joka voisi tuoda makuuvaunu- ja autojenkuljetusvaunuliikennemahdollisuudet Keski-Suomesta muun muassa Lappiin saakka ja takaisin. Vaunut voitaisiin liittää Seinäjoella pääradan yöpikajuniin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieno idea kyllä, mutta olen melko varma ettei tule toteutumaan.
Matkustajia tuolla reitillä ei muutenkaan ole, kuin Vaasa-Seinäjoki ja Joensuu-Pieksämäki(-Jyväskylä) välillä riittävästi. Näilläkin linjoilla on jo liikennettä kohtuullisesti.
Lisäksi Joensuusta Vaasaan tai pohjoiseen päin on lähes yhtä nopea kulkea Tampereen kautta InterCity/Pendolino junilla. Ouluun taas pääsee Kajaanin kautta.
Autoilijat todennäköisesti ajavat autonsa jatkossakin itse mielellään, eikä Joensuusta edes kovin pitkä matka ole pohjoiseen. Autojunien hinnatkin ovat mitä ovat, eli edes hinnalla ei voi kilpailla.

En halua olla pessimisti - olisi hienoa jos tällainen yhteys saataisiin, mutta matkustajia ei yksinkertaisesti tule riittämään hiljaisimmilla rataosuuksilla.
 
Mutta koitetaampas saada ensin Huutokosken-Savonlinnan välille matkustajajunat takaisin. Sitäpaitsi, mainitulla reitillä olisi nykykäytännön mukaan 3 veturinvaihtoa.
 
Mutta koitetaampas saada ensin Huutokosken-Savonlinnan välille matkustajajunat takaisin. Sitäpaitsi, mainitulla reitillä olisi nykykäytännön mukaan 3 veturinvaihtoa.

Mitä haittaa veturinvaihdoista on? Olisihan yksi mahdollisuus ajaa Vaasan ja Seinäjoen välillä jatkossa sähköllä ja dieselillä osuus Seinäjoki-Joensuu. Tästä osuudesta pieni pätkä, eli Jyväskylän ja Pieksämäen välinen osuus on sähköistetty, mutta eihän se estä dieselillä ajoa. Pieksämäellä olisi sitten vaihto, jos haluaa Savonlinnan kautta Parikkalaan menevään junaan. Kyllä pitäisin tärkeänä palvella myös maakuntakaupunkien välisiä yhteyksiä suorien linjojen avulla, sillä vaihtaminen on kuitenkin vaivalloista.

Laitan tähän alle sellaisia vähän erikoisempia pikavuoroja, joilla on muutamia lähtöjä päivässä. Nämä palvelevat maakuntakaupunkien välillä.
*Vaasa-Kuopio-Joensuu
*Vaasa-Kyyjärvi-Jyväskylä
*Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta
*Jyväskylä-Parkano-Pori
*Jyväskylä-Savonlinna
*Jyväskylä-Joensuu
*Jyväskylä-Viitasaari-Iisalmi-Kajaani
*Jyväskylä-Kokkola
*Jyväskylä-Kouvola-Kotka
*Kajaani-Raahe
*Kajaani-Kokkola
*Oulu-Kajaani-Joensuu
*Oulu-Kuopio-Savonlinna
*Tampere-Lahti-Loviisa-Kotka
*Tampere-Lahti-Kouvola-Kotka
*Turku-Huittinen-Ikaalinen-Seinäjoki

Vuoroja siis löytyy. Näistä pitäisi vain tiedottaa paremmin ihmisille, moni matkustustarve sopisi myös nykyiseen bussivuoroverkkoon, eikä uusia junareittejä tarvittaisi niin äkkiä.

Sen sijaan näitä pikavuoroja jään kaipaamaan, että joku perustaisi vaihdottomien matkojen mahdollistamiseksi:
*Salo-Hämeenlinna-Jämsä-Jyväskylä
*Lohja-Hyvinkää-Tampere
*Lohja-Hyvinkää-Mäntsälä-Lahti
*Porvoo-Mäntsälä-Hyvinkää-Tampere
*Porvoo-Mäntsälä-Hyvinkää-Lohja-Turku
*Tampere-Vääksy-Heinola-Mikkeli

Porvoo ja Lohja ovat aivan alipalveltuja siihen nähden, että ne ovat kasvaneet hurjasti viime vuosina. Busseilla pääsee kyllä Helsinkiin, mutta tarjonta on näiden kaupunkien kokoon nähden huonoa muihin suuriin keskuksiin.
 
Mitä haittaa veturinvaihdoista on? Olisihan yksi mahdollisuus ajaa Vaasan ja Seinäjoen välillä jatkossa sähköllä ja dieselillä osuus Seinäjoki-Joensuu. Tästä osuudesta pieni pätkä, eli Jyväskylän ja Pieksämäen välinen osuus on sähköistetty, mutta eihän se estä dieselillä ajoa.
Eipä dieselkäyttöisellä kuljettimella ole tosiaan mitään esteitä ajaa sähköistetyllä rataosuudella, mutta se vain on hieman ristiriidassa nykymaailman vihreiden arvojen kanssa. Kyllähän ennemmin tai myöhemmin joku ihmettelisi rautatieliikennöitsijän toimintaa.

Tosin osataan sitä muuallakin:
* Saksa; rataosuus Neumünster-Kiel on sähköistetty, mutta niin vain Nord-Ostsee-Bahn liikennöi tuota osuutta esim. Lint 41 -dieselmoottorijunillaan. Lisätietoa:
http://www.railfaneurope.net/list/germany.html#41
* Belgia; rataosuudet Athus-Bertrix-Dinant/Libramont ovat nekin niin'ikään sähköistettyjä, mutta SNCB/NMBS liikennöi noita osuuksia 41 -sarjan dieselmoottorijunilla. Tosin nuo e.m. osuudet on sähköistetty eri jännitteellä kuin suurin osa muusta Belgian rataverkosta, joten SNCB/NMBS ei ole kai kokenut tarpeelliseksi hankkia eri jännitteellä olevia sähkömoottorijunia pääasiallisesti pelkästään noiden rataosuuksien liikennöintiä varten. Lisätietoa:
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/benelux/benelux.gif
 
pikavuoroja, joilla on muutamia lähtöjä päivässä.
*Jyväskylä-Viitasaari-Iisalmi-Kajaani
*Kajaani-Raahe
*Kajaani-Kokkola
*Oulu-Kajaani-Joensuu

Jos ei oteta huomioon yhtä vuoroparia välillä Jyväskylä-Kajaani, niin nämä kaikki ovat pikavuoroja vain osan reitistään. Kajaani-Rovaniemi-reitin pikavuorot on muutettu kokonaan vakiovuoroiksi. Tämä on oikea suunta asiakaspalvelun parantamiseksi. Matkustajat voivat vapaammin valita, mitä pysäkkiä käyttävät.
 
Eipä dieselkäyttöisellä kuljettimella ole tosiaan mitään esteitä ajaa sähköistetyllä rataosuudella, mutta se vain on hieman ristiriidassa nykymaailman vihreiden arvojen kanssa. Kyllähän ennemmin tai myöhemmin joku ihmettelisi rautatieliikennöitsijän toimintaa.

Ajetaanhan kiskobusseilla sähköradalla välillä Tampere-Orivesi. Eipä tästäkään suurempaa hälyä ole noussut? En minä oikein näe järkeä siinä, että aletaan pienen sähköradan pätkän takia vaihtamaan vetureita. Tuskinpa matkustajilla suurta halua junaakaan vaihtaa on tämän takia. Kokonaisuudessaan pitäisin asiaa aika vähäisenä. Saman tien voitaisiin ihmetellä sitä, että miksi junia ja busseja kulkee samoilla väleillä, koska toiset kulkevat dieselillä maantietä pitkin, vaikka sähköratakin on saatavilla.
 
Takaisin
Ylös