Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

  1. #1

    Liittynyt
    02.09.2007
    Viestejä
    86

    oletus Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    http://www.ilkka.fi/Article.jsp?arti...+liikennett%E4

    Löytyi Ilkasta tällainen juttu:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilkka
    Maakunta
    Poikkiradalle kaivataan yhtenäistä liikennettä

    Julkaistu: 03.10.2008 09:30
    (Päivitetty: 03.10.2008 09:35)

    Poikkiradan junaliikenne pätkii. Kansanedustaja Lauri Oinonen on tehnyt eduskunnassa kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Anu Vehviläisen vastattavaksi poikkiradan yhtenäisestä junaliikenteestä.

    Samalla junalla halutaan matkustaa poikki Suomen maamme leveimmältä kohdalta.

    Oinonen kaipaa rataosalle vähintään yhden tai kahden junaparin liikennettä välille Vaasa-Haapamäki-Joensuu/Savonlinna ja takaisin.

    - Näistä toinen voisi olla yöpikajunapari, joka voisi tuoda makuuvaunu- ja autojenkuljetusvaunuliikennemahdollisuudet Keski-Suomesta muun muassa Lappiin saakka ja takaisin. Vaunut voitaisiin liittää Seinäjoella pääradan yöpikajuniin.
    Viimeisin muokkaaja vko; 05.10.2008 kello 14:25. Syy: lainaus lainaukseksi

  2. #2
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Hieno idea kyllä, mutta olen melko varma ettei tule toteutumaan.
    Matkustajia tuolla reitillä ei muutenkaan ole, kuin Vaasa-Seinäjoki ja Joensuu-Pieksämäki(-Jyväskylä) välillä riittävästi. Näilläkin linjoilla on jo liikennettä kohtuullisesti.
    Lisäksi Joensuusta Vaasaan tai pohjoiseen päin on lähes yhtä nopea kulkea Tampereen kautta InterCity/Pendolino junilla. Ouluun taas pääsee Kajaanin kautta.
    Autoilijat todennäköisesti ajavat autonsa jatkossakin itse mielellään, eikä Joensuusta edes kovin pitkä matka ole pohjoiseen. Autojunien hinnatkin ovat mitä ovat, eli edes hinnalla ei voi kilpailla.

    En halua olla pessimisti - olisi hienoa jos tällainen yhteys saataisiin, mutta matkustajia ei yksinkertaisesti tule riittämään hiljaisimmilla rataosuuksilla.

  3. #3
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Mutta koitetaampas saada ensin Huutokosken-Savonlinnan välille matkustajajunat takaisin. Sitäpaitsi, mainitulla reitillä olisi nykykäytännön mukaan 3 veturinvaihtoa.

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Mutta koitetaampas saada ensin Huutokosken-Savonlinnan välille matkustajajunat takaisin. Sitäpaitsi, mainitulla reitillä olisi nykykäytännön mukaan 3 veturinvaihtoa.
    Mitä haittaa veturinvaihdoista on? Olisihan yksi mahdollisuus ajaa Vaasan ja Seinäjoen välillä jatkossa sähköllä ja dieselillä osuus Seinäjoki-Joensuu. Tästä osuudesta pieni pätkä, eli Jyväskylän ja Pieksämäen välinen osuus on sähköistetty, mutta eihän se estä dieselillä ajoa. Pieksämäellä olisi sitten vaihto, jos haluaa Savonlinnan kautta Parikkalaan menevään junaan. Kyllä pitäisin tärkeänä palvella myös maakuntakaupunkien välisiä yhteyksiä suorien linjojen avulla, sillä vaihtaminen on kuitenkin vaivalloista.

    Laitan tähän alle sellaisia vähän erikoisempia pikavuoroja, joilla on muutamia lähtöjä päivässä. Nämä palvelevat maakuntakaupunkien välillä.
    *Vaasa-Kuopio-Joensuu
    *Vaasa-Kyyjärvi-Jyväskylä
    *Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta
    *Jyväskylä-Parkano-Pori
    *Jyväskylä-Savonlinna
    *Jyväskylä-Joensuu
    *Jyväskylä-Viitasaari-Iisalmi-Kajaani
    *Jyväskylä-Kokkola
    *Jyväskylä-Kouvola-Kotka
    *Kajaani-Raahe
    *Kajaani-Kokkola
    *Oulu-Kajaani-Joensuu
    *Oulu-Kuopio-Savonlinna
    *Tampere-Lahti-Loviisa-Kotka
    *Tampere-Lahti-Kouvola-Kotka
    *Turku-Huittinen-Ikaalinen-Seinäjoki

    Vuoroja siis löytyy. Näistä pitäisi vain tiedottaa paremmin ihmisille, moni matkustustarve sopisi myös nykyiseen bussivuoroverkkoon, eikä uusia junareittejä tarvittaisi niin äkkiä.

    Sen sijaan näitä pikavuoroja jään kaipaamaan, että joku perustaisi vaihdottomien matkojen mahdollistamiseksi:
    *Salo-Hämeenlinna-Jämsä-Jyväskylä
    *Lohja-Hyvinkää-Tampere
    *Lohja-Hyvinkää-Mäntsälä-Lahti
    *Porvoo-Mäntsälä-Hyvinkää-Tampere
    *Porvoo-Mäntsälä-Hyvinkää-Lohja-Turku
    *Tampere-Vääksy-Heinola-Mikkeli

    Porvoo ja Lohja ovat aivan alipalveltuja siihen nähden, että ne ovat kasvaneet hurjasti viime vuosina. Busseilla pääsee kyllä Helsinkiin, mutta tarjonta on näiden kaupunkien kokoon nähden huonoa muihin suuriin keskuksiin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Mitä haittaa veturinvaihdoista on? Olisihan yksi mahdollisuus ajaa Vaasan ja Seinäjoen välillä jatkossa sähköllä ja dieselillä osuus Seinäjoki-Joensuu. Tästä osuudesta pieni pätkä, eli Jyväskylän ja Pieksämäen välinen osuus on sähköistetty, mutta eihän se estä dieselillä ajoa.
    Eipä dieselkäyttöisellä kuljettimella ole tosiaan mitään esteitä ajaa sähköistetyllä rataosuudella, mutta se vain on hieman ristiriidassa nykymaailman vihreiden arvojen kanssa. Kyllähän ennemmin tai myöhemmin joku ihmettelisi rautatieliikennöitsijän toimintaa.

    Tosin osataan sitä muuallakin:
    * Saksa; rataosuus Neumünster-Kiel on sähköistetty, mutta niin vain Nord-Ostsee-Bahn liikennöi tuota osuutta esim. Lint 41 -dieselmoottorijunillaan. Lisätietoa:
    http://www.railfaneurope.net/list/germany.html#41
    * Belgia; rataosuudet Athus-Bertrix-Dinant/Libramont ovat nekin niin'ikään sähköistettyjä, mutta SNCB/NMBS liikennöi noita osuuksia 41 -sarjan dieselmoottorijunilla. Tosin nuo e.m. osuudet on sähköistetty eri jännitteellä kuin suurin osa muusta Belgian rataverkosta, joten SNCB/NMBS ei ole kai kokenut tarpeelliseksi hankkia eri jännitteellä olevia sähkömoottorijunia pääasiallisesti pelkästään noiden rataosuuksien liikennöintiä varten. Lisätietoa:
    http://www.bueker.net/trainspotting/...ux/benelux.gif
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #6
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    pikavuoroja, joilla on muutamia lähtöjä päivässä.
    *Jyväskylä-Viitasaari-Iisalmi-Kajaani
    *Kajaani-Raahe
    *Kajaani-Kokkola
    *Oulu-Kajaani-Joensuu
    Jos ei oteta huomioon yhtä vuoroparia välillä Jyväskylä-Kajaani, niin nämä kaikki ovat pikavuoroja vain osan reitistään. Kajaani-Rovaniemi-reitin pikavuorot on muutettu kokonaan vakiovuoroiksi. Tämä on oikea suunta asiakaspalvelun parantamiseksi. Matkustajat voivat vapaammin valita, mitä pysäkkiä käyttävät.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Poikittaisliikennettä halutaan reitille Vaasa-Jyväskylä-Joensuu/Savonlinna

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Eipä dieselkäyttöisellä kuljettimella ole tosiaan mitään esteitä ajaa sähköistetyllä rataosuudella, mutta se vain on hieman ristiriidassa nykymaailman vihreiden arvojen kanssa. Kyllähän ennemmin tai myöhemmin joku ihmettelisi rautatieliikennöitsijän toimintaa.
    Ajetaanhan kiskobusseilla sähköradalla välillä Tampere-Orivesi. Eipä tästäkään suurempaa hälyä ole noussut? En minä oikein näe järkeä siinä, että aletaan pienen sähköradan pätkän takia vaihtamaan vetureita. Tuskinpa matkustajilla suurta halua junaakaan vaihtaa on tämän takia. Kokonaisuudessaan pitäisin asiaa aika vähäisenä. Saman tien voitaisiin ihmetellä sitä, että miksi junia ja busseja kulkee samoilla väleillä, koska toiset kulkevat dieselillä maantietä pitkin, vaikka sähköratakin on saatavilla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Huutokoski - Savonlinna -projekti
    kirjoittanut Rv123 foorumissa Junat
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 01.07.2015, 23:20
  2. Pitkittäisliikennettä reitille Oulu-Jyväskylä?
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 12.08.2014, 11:55
  3. Joensuu - Oulu -yhteys kuntoon
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 08.03.2008, 17:00
  4. K-J Marins Ab, Vaasa
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 19.05.2007, 22:05
  5. Vaasa - Joensuu junalla
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.11.2006, 17:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •