VR tiedottaa: 9.10. klo 8.28 Junaliikenteessä häiriöitä

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
VR:n nettisivut sanoi:
9.10. klo 8.28 Junaliikenteessä häiriöitä

Liikenne on toistaiseksi keskeytynyt Helsingin ja Riihimäen, Helsingin ja Turun, Helsingin ja Vantaankosken sekä Helsingin ja Lahden välisillä rataosuuksilla. Häiriön vaikutukset laajenevat myös vähitellen muuhunkin junaliikenteeseen.

On kuulemma hienoisia vaikeuksia päästä töihin...
 
Tämä nykyaika on kyllä jotenkin uskomatonta. Yksi kone pimahtaa ja sitten on koko junaliikenne sekaisin ja samalla tuhansien ihmisen verenpaine nousee jo ennen kun on edes töihin ehtinyt. Tälläisille ei toki voi mitään, mutta nykyaikana pitäisi myös ennalta ehkäisevästi varautua tälläisiin, kuten kehittämällä idioottivarmoja varajärjestelmiä..
 
Kävelin aamulla vähän ennen kahdeksaa Malmin asemalle, laiturilla oli varmaan toistasataa ihmistä odottomassa junaa. Yksi I-juna tuli ja oli täpösen täynnä, joku siihen hyppäsikin, en tiedä minne saakka pääsivät.

Aseman aikataulunäytöt ylätasollla näyttivät kuitenkin normaaleja junavuoroja. Laiturin näytössä taas kehotettiin varomaan ohittavaa junaa Helsingin suuntaan, ja Riihimäen suuntaan näytettiin seuraavaa vuoroa... Vilkaisin sitten commulla Hesarin mobiilisivuja, jossa ensimmäisenä luki että junaliikenne seis. Vinkkaisin parille muulle matkustajalle ja kävelin bussille. Suurin osa jäi laiturille.

Minua nyt enemmän kuin hämmentää se, että kun on erillaisia näyttöjä asema täynnä, niin miksei yhdessäkään lue mitään järkevää? Yksi kuulutus sentään tuli lopulta.

Sitten joskus kun näyttöjä uusitaan: Hankkii ihan normaaleja näyttöjä, teininkestävillä metallikuorilla. Laittaa niihin ihan normaalin päätteen niiden kylkeen. Näyttää siitä näytöstä ihan normaalia webbi-sivua jossa on aikataulut ko. asemalle tai esim. poikkeustilannetiedote. Ei ole vaikeata ja maksaa paljon vähemmän kuin erikoisvalmistein monitorijärjestelmä.
 
Nyt juuri pääsivät työtoverini Hämeenlinnasta Tikkurilaan. Matka kuulemma kesti 3 h.
 
Meidän työmatkavaunu oli yllättäen ihan positiivinen ja rauhallinen. Ihmiset eivät valitelleet mitään eikä näkynyt kiukkuisia katseita. Kyllähän tuo matka tosiaan kesti hieman. Riksussa seistiin tunti ja kokonaisuudessaan tuo Tampere-Helsinki väli taittui hieman yli viiden tunnin. Lyhyt työpäivä tänään tiedossa :biggrin:
 
Minua nyt enemmän kuin hämmentää se, että kun on erillaisia näyttöjä asema täynnä, niin miksei yhdessäkään lue mitään järkevää? Yksi kuulutus sentään tuli lopulta.
Minunkin työmatkani hieman muuttui aamulla. Ihmettelin, kun Helsinkiin menevä 623 täyttyi jo Koivukylän aseman pysäkillä melkein kaikkia istumapaikkoja myöten. Normaalisti tuossa vaiheessa 623:n kyydissä on ehkä 5 matkustajaa. Syy selvisi, kun astelin Koivukylän aseman laiturille: yksi laiturilla ollut mies kertoi junaliikenteen olevan seis koko Etelä-Suomessa. Niinpä sitten piti hieman improvisoida työmatkavälineiden suhteen. Kahdella bussilla pääsin sitten normaalia 5 min hitaammin töihin. Tosin bussi nro 2:ssa eli 613 matka sujui mukavasti etusillalla seisten. ;)

Niin ja noihin näyttöihin liittyen vielä: laiturinäytöt ovat kuulemma kytköksissä samaan järjestelmään, joka kaatui tänä aamuna...Näin ainakin kertoi asiasta Iltalehti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810090061634_uu.shtml
Iltapäivälehtien uutisointi on tosin tänään ollut sitä tuttua eli asioiden dramatisointia ei ole säästelty.
 
Työmatkan hinnaksi tuli sitten 13,80€ kun taksilla piti mennä... enkä mä nyt niin kauheesti myöhästyny edes ja pomokin ymmärsi :). Onneksi on vaan 5kilometrin työmatka. Dösällä olis kyllä voinut yrittää, mutta aikaa olis mennyt tuhottomasti, kun tietysti asun sellasel alueella Helsingissä, josta dösällä ei pääse Espooseen.
 
Tänä aamuna jätettiin vielä E-junat ajamatta ja kuuleman mukaan Espoon liikenne toimii erillisen liikenteenohjauksen kautta..
 
Sitten joskus kun näyttöjä uusitaan: Hankkii ihan normaaleja näyttöjä, teininkestävillä metallikuorilla. Laittaa niihin ihan normaalin päätteen niiden kylkeen. Näyttää siitä näytöstä ihan normaalia webbi-sivua jossa on aikataulut ko. asemalle tai esim. poikkeustilannetiedote. Ei ole vaikeata ja maksaa paljon vähemmän kuin erikoisvalmistein monitorijärjestelmä.

Minusta tämä on järkevä ehdotus. Olen itsekin miettinyt miksi ihmeessä joka tarkoitukseen täytyy olla kallista erikoistekniikkaa kun yksinkertaisilla commodity-ratkaisuilla samat asiat saisi hoidettua edullisemmin ja toisinaan myös luotettavammin.
 
Takaisin
Ylös