Aikataulumuutoksia 14.12.2008

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Lappeenrannan paikallisliikenteen talviaikataulu, joka sisältää myös juna-aikataulun, kertoo, että 14.12. alkaen Helsingin ja Lappeenrannan välille tulee uusi IC2-junapari. IC2 107 lähtee Helsingistä 12.12 ja on perillä 14.30. IC2 118 lähtee Lappeenrannasta 15.35 ja on perillä 18.00. Nämä kulkevat M-P,S. Sama lähde kertoo, että aamulla Joensuusta lähtevä Pendolino aikaistuu: lähtö 5.10, perillä Helsingissä 9.35 (VR matkahaun mukaan 9.37). Syöttöyhteys tälle Savonlinnasta aikaistuu 5 min.

VR matkahaun mukaan Kouvolasta lähtee joulukuun puolivälistä alkaen iltapäivällä neljän jälkeen junia Lahden suuntaan:
16.22 Pendolino
16.26 IC2 118
16.30 Lähijuna R
Junat lähtevät tietysti siinä järjestyksessä, että kallein ensin ja halvin viimeisenä, vaikka onhan se myös nopeusjärjestys.

VR matkahaku kertoo myös muista aikataulumuutoksista. Esimerkiksi Pendolinot Oulusta Helsinkiin nopeutuvat 15 - 25 minuuttia ja Helsingistä Ouluun päin 6 - 18 minuuttia. Nopea vaikutus yhden kesän korjauksilla? :smile:
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Esimerkiksi Pendolinot Oulusta Helsinkiin nopeutuvat 15 - 25 minuuttia ja Helsingistä Ouluun päin 6 - 18 minuuttia. Nopea vaikutus yhden kesän korjauksilla? :smile:

Tampere-Seinäjoki välillä on otettu käyttöön sn200 Sm3-kalustolla jo periaatteessa kesäkuun alussa (käytännössä muutamia viikkoja myöhemmin), mutta mm. Pohjanmaan ratatöistä johtuen pelivara oli kuitenkin jätetty käyttöön. Useamman kerran Pendolino onkin ottanut ratatöistä ja muusta liikenteestä johtuneet myöhästymiset kiinni tuolla välillä kesän ja syksyn aikana. Nyt onkin edessä haastetta, kun talven vastaanotto suoritetaan tiukennetuilla aikatauluilla. Toivotaan parasta...
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Tuossa tarkastelin niin Lapualla alkaa pysähtymään kaikki Oulusta Helsinkiin ja Helsingistä Ouluun suuntautuvat InterCityt.

Sekä huomasin että ainakin Oulusta Helsinkiin InterCityt lähtevät samoilla minuuttiajoilla: IC48: 06:50, IC50: 09:50, IC54: 12:50 ja IC58: 15:50.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Uuden yhteyden tuoma helpotus on turhan vähäinen. Miksi liikennöintiä ei uloteta Imatralle asti? Miksi Kouvolan ja Imatran välillä sijaitsevat monet liikennepaikat jäävät edelleen matkustajapalvelujen ulkopuolelle?

Koemielessä tulisi ainakin osa seuraavista liikennepaikoista avata henkilöliikenteelle: Utti, Kaipiainen, Kaitjärvi, Taavetti, Luumäki, Törölä, Tapavainola, Lauritsala, Muukko, Rauha, Imatra T ja Imatrankoski.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Uusi IC2 on erittäin tervetullut junavuoro. Olen huomannut että usein Lappeenrannasta 14.35 lähtevä S 8 ja klo 17.35 lähtevä IC 10 ovat loppuunmyytyjä. Jopa aivan tavallisena tiistaina Pendolino on ollut loppuunmyyty. Uudelta junavuorolta on myös vaihtoyhteys pääradan taajamajunaan joten Lappeenrannasta pääsee sujuvasti myös Ryttylään, Turenkiin, Parolaan, Iittalaan jne.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Lisäksi, edelleen VR:n matkahaun mukaan, 14.12. alkaen:

1) IC:t 169, 174, 175, 180 ja 93 muuttuvat IC2:ksi sekä IC2 165 IC:ksi,
2) IC 922:n Jy-Tku ja IC2 168:n Tpe-Hki tilalle tulevat IC2 86 Jy-Hki ja IC 922 Tpe-Tku,
3) IC2 105:n Hki-Kv ja P 705:n Kv-Ol tilalle tulevat IC 73 Hki-Kuo ja P 705 Kuo-Ol,
4) IC2 112:n Kv-Hki ja P 704:n Ol-Kv tilalle tulevat IC 68 Kuo-Hki ja P 704 Ol-Kuo,
5) IC:t 72 ja 108 poistuvat,
6) IC2 116 Kv-Hki poistuu, tilalle IC 66 Kuo-Hki,
7) IC2 115 poistuu, tilalle tulee Z-juna klo 22.41, joka jatkaa Kouvolaan asti.

Kulkupäiviä en tarkistanut, kulkevat ainakin perjantai 19.12. :biggrin:

(Ihan nopeasti, gradunkirjoittamisen lomassa, katsottuna. ;))
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Aluksi tuon Lappeenrannan uuden junan piti olla sinisellä (160 km/h) kalustolla ajettava. Ilmeisesti se on sitten muuttunut.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Lisäksi, edelleen VR:n matkahaun mukaan, 14.12. alkaen:

1) IC:t 169, 174, 175, 180 ja 93 muuttuvat IC2:ksi sekä IC2 165 IC:ksi,
2) IC 922:n Jy-Tku ja IC2 168:n Tpe-Hki tilalle tulevat IC2 86 Jy-Hki ja IC 922 Tpe-Tku
922 pitäisi olla tässä 912. Nähtävästi IC 165:n runko kääntyy Tampereella junaan IC 912.

Nykyinen IC2 971 (151) jää pois ja aamuun tulee uusi juna IC2 159 (Helsinki 6.34-Turku 8.33). Tämä runko kaiketi menee IC2 134:ään, eli yksi runko yöpyy jatkossa Turun sijasta Ilmalassa.
 
Nastola, Kausala, Koria

IC2 115 poistuu, tilalle tulee Z-juna klo 22.41, joka jatkaa Kouvolaan asti.

Muutos yhtenäistää matkustajajunien viikkopysähdysten määrän Nastolassa, Kausalassa ja Korialla. Tällöin kaikissa kolmessa pysähtyy 70 junaa viikossa, joista 38 ajetaan kohti Kouvolaa ja 32 Lahden suuntaan. Uusi z-juna Kouvolaan ei kulje lauantaisin, mikä vähentää Kausalasta yhden viikkopysähdyksen. Nastolaan ja Korialle muuttuva aikataulu tuo kuusi uutta viikkopysähdystä loppuillan z-junan myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Harvinaisen paljon on kalusto muuttunut tällä junavuorolla. Helsinki-Kajaani-Oulu(-Rovaniemi) -yöpikajunan vaunuista on ensin siirrytty IC2-kalustoon, ja nyt yhteys vaihtuu lähijunaksi. Lisäksi vuoro korvattiin Kainuun yöjunan aikoina useana kesänä Eil-vaunuilla ratatöiden vuoksi.

Lahden ja Nastolan osuudella uusi z-juna tuo yöliikenteeseen kilpailua seudun bussilinjojen kanssa.
 
Vs: Uusi IC2 Lappeenrantaan

Koemielessä tulisi ainakin osa seuraavista liikennepaikoista avata henkilöliikenteelle: Utti, Kaipiainen, Kaitjärvi, Taavetti, Luumäki, Törölä, Tapavainola, Lauritsala, Muukko, Rauha, Imatra T ja Imatrankoski.

Hum, kuullostaa lähinnä vitsiltä, sillä esim. Torola ja Tapavainola ovat keskellä metsää. Luumäen aseman lähistöllä ei ole paljoakaan asutusta, kirkonkylälle on matkaa jokunen kilometri. Taavetti nyt olisi yksi paikka jonne ehkä voisi vielä tarjota liikennettä. Lauritsala on vain pari km Lappeenrannan asemalta.

Imatra T on aika turha ajatus, Imatrankoski taas sijaitsee aivan erillään muusta henkilöliikenteen rataverkosta ettei siinä ole edes järkeä. Vuoksenniska toisaalta voisi olla ihan mielenkiintoinen päätepiste jollekin tulevaisuuden utopialle. Rauha voisi myös sopia tuolle edellä mainittuun paikallisliikenneutopiaan...jos Luumäki - Imatra joskus saa toisen raiteen, ehkä vuonna 2xxx.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Saimaankaupungin" pikaraitiotiespekulaatiossahan raitiovaunu kulki Lappeenrannasta Imatralle. Imatran keskusliikenneasemalta raitiotie kulkisi Imatrankosken kautta koski ylittäen Vuoksenniskalle tavararaidetta pitkin ja muistaakseni aina Immolaan asti.
 
Tässä ketjussa voinee kysyä, että milloin esiintyi aikataulussa Lappeenrannan 'oma' juna viimeksi? 14.12. Lappeenranta saa oman junan jota Jouni jo kommentoikin ketjun alussa. Edellisestä lienee jo aikaa, ettei vaan ollut sota-aikaa tai aikaa ennen Lauritsala - Imatra rataosan valmistumista (joka olikaan milloin?)
 
Tässä ketjussa voinee kysyä, että milloin esiintyi aikataulussa Lappeenrannan 'oma' juna viimeksi? 14.12. Lappeenranta saa oman junan jota Jouni jo kommentoikin ketjun alussa. Edellisestä lienee jo aikaa, ettei vaan ollut sota-aikaa tai aikaa ennen Lauritsala - Imatra rataosan valmistumista (joka olikaan milloin?)

Mikä on oma juna?

Suomen Kulkuneuvot N:eek: 2 1976 kertoo aikataulussa n:eek: 34 seuraavanlaisesta liikenteestä, jota liikennöitiin arkipäivisin (joka tuolloin ja ehkä vieläkin tarkoitti M-L) 18.8. alkaen:

05.05 Kouvola H 701
06.45 Vainikkala
06.50 Vainikkala H 710
07.30 Lappeenranta
15.20 Lappeenranta H 711
15.55 Vainikkala
16.00 Vainikkala H 712
16.34 Lappeenranta
17.00 Lappeenranta H 706
18.55 Kouvola via Simola

Paikallisliikenne Kouvola-Vainikkala-Lappeenranta lakkautettiin 22.5.1977 alkaen.

Suomen rautatietilasto kertoo, että rataosa Lappeenranta - Imatra T (Tainionkoski) avattiin liikenteelle 1.10.1934.
 
'Oma juna' on siis juna jonka pääteasema on se kaupunki jonka 'oma' se on...hmm, olipas vaikea selitys. Ajattelin ehkä sitä, että milloin lienee ajettu viimeksi Helsingistä juna jonka määräasema on ollut Lappeenranta. Ja siis aikataulun mukaisena, ei ylimääräisenä tai poikkeusliikenteenä. Nyt mentänään jo muinaishistoriaan (rautateiden osalta siis)? :)
 
Takaisin
Ylös