Aikataulumuutoksia 14.12.2008

Tuon ehdotuksen perusteella ei ollut puhetta lähtöasemana Tampere, vaan Helsinki.

Eikös se juna voi ihan yhtä hyvin lähteä Helsingistä 4.30 kuin mennä tyhjänä Helsingistä Tampereelle ja alkaa ottaa matkustajia vasta sieltä?

Pendolinoissa näyttää olevan liiketaloudellisesti järkeä sielläkin, missä niillä ei voi ajaa kahtasataa. Juniin riittää hyvin matkustajia, jotka maksavat kyydistä enemmän kuin IC-junissa.
 
Tuon ehdotuksen perusteella ei ollut puhetta lähtöasemana Tampere, vaan Helsinki. Pendolinovuoro Tampere-Oulu nyt on jo aika utopiaa, jos ajattelee järjen kanssa. Ainoastaan Tampere-Seinäjoki välillä on rataosuus jossa voi kahtasataa mennä, sen jälkeen körötellään 140 km/h. Sen sijaan Pikajunana tuo Tampere-Oulu voisi olla mahdollinen. Toinen mahdollisuus on siirtää nykyinen 41 lähtemään Helsingistä nykyisen 6.30 sijaan esimerkiksi jo 5.50.

Minulle subjektiivisesti kelpaa myös Tampereelta lähtevä Pendolino, mutta kalustokierron kannalta uskoisin Helsingistä lähtemisen olevan realistisempaa (?). Sitäpaitsi voihan varhaisaamun vuorolle tuollakin välillä toisinaan olla marginaalista kysyntää. Parempi siinä sivussa palvella myös sitä. Ainahan joskus voi olla tilanne että täytyy matkustaa johonkin kummalliseen aikaan ja silloin ilahduttaa jos tarjontaa on.

Miksi Pendolino Tampere-Oulu on utopiaa? Mikä "järki" tuossa lausunnossa on takana? Kyllä Helsingin ulkopuolellakin on elämää, Suomen väestöstä peräti ylivoimainen valtaosa. Ei ole järkeä suunnitella kaikkia yhteyksiä pelkän Helsingin näkökulmasta.

Juuri tuon mittaisella välillä Pendolino olisi hyvin kilpailukykyinen lentokoneen kanssa kun taas IC olisi liian hidas. Ei kukaan hullu lennä ensin Tampereelta Vantaalle ja sitten Ouluun jos alle neljään tuntiin pääsisi junalla perille. Se miksi kysyntää ei vaikuta tällä hetkellä olevan johtuu siitä ettei ole tarjontaa. Ainoa edes marginaalisesti realistinen aamuyhteys lopetettiin muutama vuosi sitten. Sitä ennen tein päivän mittaisia työmatkoja Ouluun säännöllisesti kerran kuussa junalla ehkä parin vuoden ajan, vieläpä nykyisellä hitaahkolla yhteydellä, kun vain aikataulut olivat sinnepäin kohdallaan. (Nyt olen eri tehtävissä enkä käy säännöllisesti työasioissa Oulussa, vain privaatisti ja hieman harvemmin.)

Jos ajattelee kysyntää, niin on firmoja joilla on laajamittaista toimintaa sekä Tampereella että Oulussa. Tällä hetkellä yhteydet eivät ole ideaaliset, joten aika paljon tapaa sitä että molemmista paikoista matkustetaan Helsingin-seudun toimipisteisiin palavereihin, missä taas ei välttämättä ole kauheasti järkeä. Jos edestakaisen päivämatkan mahdollistava nopea junayhteys olisi olemassa ja sille tehtäisiin riittävästi PR:ää, kysyntää kyllä löytyisi. Varsinkin ajanoloon uusia vuorovaikutussuhteita lähtisi syntymään tuon yhteyden varassa. Veikkaisin että myös akateemiselta puolelta löytyisi matkustajia, kun muutaman luennon voisi käydä pitämässä toisella puolella Suomea ja ehtiä illaksi takaisin kotiin.

Ei pidä unohtaa että sekä Tampere että Oulu ovat Suomen tärkeimpiä valtakunnanosakeskuksia ja kasvukeskuksia. Jos on realistista pystyä kulkemaan Tampereen ja Turun väliä junalla, niin tasan yhtä realistista on pystyä kulkemaan Tampereen ja Oulun väliä samalla tavalla. Ei vaikuta mitään vaikka matka on pitkä, kunhan matka-aika saadaan lyhyeksi: lyhyt matka-aika synnyttää uutta kysyntää.

Eikös se juna voi ihan yhtä hyvin lähteä Helsingistä 4.30 kuin mennä tyhjänä Helsingistä Tampereelle ja alkaa ottaa matkustajia vasta sieltä?

Pendolinoissa näyttää olevan liiketaloudellisesti järkeä sielläkin, missä niillä ei voi ajaa kahtasataa. Juniin riittää hyvin matkustajia, jotka maksavat kyydistä enemmän kuin IC-junissa.

Juuri näin. Niin hassua kuin se onkin, Pendolino on melko lentokonemainen junaksi, vähän kuin TGV. Se herättää positiivisia mielikuvia (jos ei myöhästelyjä lasketa), erityisesti 1. luokassa. Sitävastoin IC2:n nk. Business-luokka on huono vitsi: samanlaiset ahtaat penkit kuin 2. luokassa eikä käytännössä juuri mitään lisäarvopalveluja (kahvikuppia ei lasketa kun en kerran juo kahvia). Pendolinossa 1. luokan vaunun tunnelma on rauhallinen ja sivistynyt, kuin lentokentän loungessa, kun taas IC2:ssa on vähän kuin istuisi Hatanpään terveysaseman odotushuoneessa. Jos Pendolinoon saataisiin vielä monitoreille videopätkinä pyörimään talousuutisia, matkailupätkiä ja vanhoja Aku Ankka -piirrettyjä, niin sehän olisi kuin Finnairilla matkustaisi -- paitsi mukavampaa kun ei olisi nousua, laskua eikä turbulenssia, ja olisi paremmin tilaa.

Lanseeraisin jopa uuden iskulauseen ajatellen nykyajan ympäristöprioriteetteja ja matkustusmukavuutta: "Juna on uusi lentokone." :D
 
Ja jos Tuomiojalla on peräti kymmeniä asukkaita niin se ei oikeuta vielä ainakaan Vr:n eikä minunkaan mielestä pendolinopysähdykseen.

Mielestäni tämän ketjun viestissä 49 perustelin asiallisesti, miten raahelaiset hyötyisivät junien pysähtymisestä Tuomiojalla, jos Raaheen liikennöisi taajamajuna. Katsokaapa sieltä.

Vaihtoehdoksi Raahe-Tuomioja-taajamajunaliikenteelle ehdotan Raahe-Oulu-taajamajunaliikennettä. Pääradan junat kuten viestissä 49, muuten seuraavasti:

12.25 Raahe
12.45 Tuomioja / yhteys 13.00 pendolinolla Helsinkiin
13.25 Oulu
13.35 Oulu
14.15 Tuomioja / yhteys 14.00 pendolinolla Helsingistä
14.35 Raahe

Vastaavalla tavalla Raahesta lähtö aina 10 min ennen pendon lähtöä Oulusta ja Oulusta lähtö aina 50 min ennen pendon saapumista Ouluun.

Raahe on Pohjois-Suomen mittakaavassa merkittävä kaupunki ja selvästi isompi kuin Ylivieska, jossa pendolinot nykyäänkin pysähtyvät. Pendolinoissa on toisinaan Oulun päässä huomattavan vähän väkeä (esimerkiksi 15.12.08 klo 5.45 lähtevässä arviolta 50) ja raahelaiset maksavat matkustajat parantaisivat junien kannattavuutta.
 
Miksi Pendolino Tampere-Oulu on utopiaa? Mikä "järki" tuossa lausunnossa on takana? Kyllä Helsingin ulkopuolellakin on elämää, Suomen väestöstä peräti ylivoimainen valtaosa. Ei ole järkeä suunnitella kaikkia yhteyksiä pelkän Helsingin näkökulmasta.

En kyllä itsekään "järjen" kanssa ajateltuna ymmärtänyt mikä estäisi Pendolino-vuoron liikennöimisen pelkästään Tampere - Oulu -välillä. Tämähän voisi olla hyvinkin soveliasta jos aletaan toteuttamaan aiemmissa viesteissä pohdittua myöhäisillan yhteyttä Oulusta Tampereelle, millä ei ole mielekästä matkustaa Helsinkiin saakka (tuloajan ollessa 1-2 välillä yöllä). Tällöin Oulusta tuleva junarunko jäisi yöksi Tampereelle lähtien aamulla kuuden maissa takaisin Ouluun. Melko yksinkertaista minusta...
 
Aamuyön yhteys Helsinki-Tampere-välillä kumpaankin suuntaan olisi sikäli mukava, että Tampereelta voisi paremmin tutustua Helsingin baaritarjontaan ja helsinkiläiset Tampereen yöelämään.
 
Aamuyön yhteys Helsinki-Tampere-välillä kumpaankin suuntaan olisi sikäli mukava, että Tampereelta voisi paremmin tutustua Helsingin baaritarjontaan ja helsinkiläiset Tampereen yöelämään.
VR on varmaan vain odottanut ideaa käyttää Pendolinoja yön juoppovuoroissa, jolloin ne ovat valmiina iskussa siisteinä ja raikkaina aamun työmatkalaisia varten. :D

No, eihän tuossa suoraan Pendolinoista puhuta, mutta ylempänä ketjussa kyllä.
 
Aamuyön yhteys Helsinki-Tampere-välillä kumpaankin suuntaan olisi sikäli mukava, että Tampereelta voisi paremmin tutustua Helsingin baaritarjontaan ja helsinkiläiset Tampereen yöelämään.

...ja kulttuuritarjontaan! Siis esim. ooppera, kansallisteatteri, Hartwall-areena jne. Helsingissä, Tampere-talo ja teatterit Tampereella.

No, tuohon ei ihan aamuyön yhteyttä tarvita, mutta nykyisin viimeiset vuorot muistaakseni pääsääntöisesti lähtevät jo klo 22 jälkeen, mikä on ihan liian aikaisin. Kerran satuin olemaan työpaikan puolesta pikkujouluesitystä katsomassa Savoy-teatterissa ja piti lähteä kesken esityksen jotta ehdin viimeiseen junaan.

Toisen kerran tuttavien häissä Vantaalla meni sen verran myöhään, että junan sijasta menimmekin taksilla lentoasemalle ja sieltä Expressbussilla Tampereelle. Tosin aika epämiellyttävää oli Tampereen päässä, kun auto oli parkissa rautatieasemalla ja bussi saapui linja-autoasemalle, mistä piti lähempänä kolmea yöllä kävellä kevyissä juhlavaatteissa hirveässä viimassa ja pakkasessa tuo asemien väli.

Veikkaisin että jos yhteyksiä olisi enemmän, tulisi kulttuuritarjontaa hyödynnettyä laajemmalta alueelta. Nykyisin vaikka Helsingissä olisikin sattumalta joku mielenkiintoinen esitys, ei tule lähdettyä sellaista katsomaan kun kulkuyhteydet ovat huonot eikä viitsi lähteä itse tien päälle yöpimeällä ja mahdollisesti huonolla kelillä. Puhumattakaan mihin sitä parkkeeraa Helsingin keskustassa (kaipa paikkoja on, mutta ulkopaikkakuntalaisena niistä ei paljon tiedä lähtökohtaisesti). Tosin en voi sanoa kärsineeni sillä Tampereen tarjonta on erinomaisella tasolla, ja toisaalta olisihan se helsinkiläistenkin halutessaan kiva päästä helpommin käymään teatterissa tai konsertissa täällä.

-- Ai niin, vielä lisäys tähän yöliikenteen tarpeeseen: Sitten kun päärata siirretään kulkemaan lentoaseman kautta, tarvitaan ehdottomasti varhaisaamun yhteyksiä Tampereen suunnasta Helsinkiin siten että saapuminen lentoasemalle on joskus klo 7.00 tienoilla viimeistään. Ottaen huomioon, että lentoja lähtee tiheästi ainakin 7.20 - 8.45 välillä, saapuvia vuoroja tarvittaisiin todennäköisesti useita, esim. 6.15/6.30, 6.45/7.00 ja 7.15/7.30. Vastaavasti illalla lentoasemalta pitäisi päästä lähtemään Tampeeen suuntaan noin klo 22.30, 23.00 ja 23.30. Varmuuden vuoksi olisi hyvä jos back-upina myöhästymisten varalta olisi vielä yhteys joka lähtee 00.30. Nämä aikataulut siis ajatuksella että junayhteys olisi kilpailukykyinen liittymälentojen kanssa. Jos aikataulut ovat huonot, ei nopeakaan yhteys saa junasta kilpailukykyistä.
 
Viimeksi muokattu:
VR on varmaan vain odottanut ideaa käyttää Pendolinoja yön juoppovuoroissa, jolloin ne ovat valmiina iskussa siisteinä ja raikkaina aamun työmatkalaisia varten. :D

Minusta tämä ajatus "juoppo"junista on lähtökohtaisesti väärä. Ei VR:n pidä käyttää huonompaa kalustoa vain siksi, että oletetaan ilman muuta matkustajien käyttäytyvän kuin sikolätissä. Noissa junissa voi täysin oikeutetusti olla myös ei-juoppoja "tavallisia" matkustajia, joiden matka on tukala, jos vaunu on tunnelmaltaan kuin baarin WC. Sen sijaan pitää panostaa järjestyksenpitoon. Ei junamatkustajan välttämättä ole pakko olla vesiselvä, mutta käyttäytyä pitäisi sen mukaisesti kuin olisi, jotta muidenkin matka olisi miellyttävä.
 
Veikkaisin että jos yhteyksiä olisi enemmän, tulisi kulttuuritarjontaa hyödynnettyä laajemmalta alueelta. Nykyisin vaikka Helsingissä olisikin sattumalta joku mielenkiintoinen esitys, ei tule lähdettyä sellaista katsomaan kun kulkuyhteydet ovat huonot eikä viitsi lähteä itse tien päälle yöpimeällä ja mahdollisesti huonolla kelillä.

Minusta yhteydet ainakin linja-autoilla ovat hyvää luokkaa ainakin näillä väleillä, joilla kulkee harva se tunti vuoroja ja myös yöaikaan:
- Helsinki-Turku
- Helsinki-Tampere
- Tampere-Turku
- Turku-Lahti
- Tampere-Lahti
- Helsinki-Pori
- Helsinki-Lahti-Jyväskylä/Mikkeli
- Helsinki-Kotka

Jos näillä väleillä matkustaa, niin kyllä ilman autoa pääsee liikkumaan ilman ongelmia. Kyseessä olevalla Tampereen ja Helsingin välisellä reitillä Paunu ajaa läpi yön vuoroja. Ostaa menopaluuliput bussiin, niin saa vielä alennustakin. Itse en junaa käytä kaukoliikenteessä, koska se myöhästelee liikaa ja on epämukavampi matkustaa. Pimeällä ei näe ulos lainkaan, kun valot ovat niin kirkkaalla. Lehtitarjontaakaan ei ole talon puolesta, toisin kuin pikabusseissa.
 
Minusta yhteydet ainakin linja-autoilla ovat hyvää luokkaa ainakin näillä väleillä, joilla kulkee harva se tunti vuoroja ja myös yöaikaan: [...] Jos näillä väleillä matkustaa, niin kyllä ilman autoa pääsee liikkumaan ilman ongelmia. Kyseessä olevalla Tampereen ja Helsingin välisellä reitillä Paunu ajaa läpi yön vuoroja.

Mutta jos menee junalla ja palaa bussilla niin lippuja on hankala ostaa kerralla. Parkkeeraaminenkin on hankalampaa jos lähtö- ja paluuasemat ovat eri. Eikä kannata mennä bussilla jos menomatka on ihmisten aikoina, kun junalla pääsee 1,5 tuntiin mutta bussilla menee 2 - 2,5 tuntia.

Kulttuuririentoja ajatellen 3 tuntia yhteensä liikenteessä on siedettävää mutta 5 tuntia on liian pitkä edestakainen matka-aika: mieluummin jättää menemättä.

Sitäpaitsi itse suosin junaa: miellyttävämpi, nopeampi, selkeämpi (aikataulut helpommin saatavilla ja ymmärrettävissä). Junassa voi lukea kirjaa, bussi taas tärisee sen verran että lukeminen ei ole yhtä mukavaa. Bussi on ahtaampi, vetoisampi ja valaistukseltaan hämärämpi. Hintaerokaan ei ole kaikille merkittävä: työmatkoilla työnantaja maksaa ja omia reissuja ei ole niin paljon että budjetti kaatuisi pieneen lisähintaan junan mukavuudesta.

Bussi olisi ehkä kuviteltavissa oleva vaihtoehto olemassaolevalle junayhteydelle vain jos bussit olisi varustettu todella luksustasoisiksi, ne olisivat vedottomampia, ajaisivat pysähtymättä reitin päästä päähän moottoritietä niin nopeasti kuin pääsevät (silti hitaampi kuin juna...), saisi ilmaisen välipalan, kaikki päivän lehdet (ei vain 1-2 kpl), viihdettä ja uutisia TV-näytöltä jne. Nykyisellään käytän bussia vain kun junayhteyttä ei ole, esim. Vantaan lentoasemalle mennessä (siis jos päätän aktiivisesti olla käyttämättä liittymälentoa joka on default-valinta). Silloinkin nyppii pahasti pitkä matka-aika.
 
Aamuyön yhteys Helsinki-Tampere-välillä kumpaankin suuntaan olisi sikäli mukava, että Tampereelta voisi paremmin tutustua Helsingin baaritarjontaan ja helsinkiläiset Tampereen yöelämään.

VR on varmaan vain odottanut ideaa käyttää Pendolinoja yön juoppovuoroissa, jolloin ne ovat valmiina iskussa siisteinä ja raikkaina aamun työmatkalaisia varten. :D

No, eihän tuossa suoraan Pendolinoista puhuta, mutta ylempänä ketjussa kyllä.

...ja kulttuuritarjontaan! Siis esim. ooppera, kansallisteatteri, Hartwall-areena jne. Helsingissä, Tampere-talo ja teatterit Tampereella.

Ympärivuorokautinen junaliikenne Helsingin ja Tampereen välillä olisi hyvä mutta mielestäni se olisi parempi ajaa joko sinisellä kalustolla tai Sm1,Sm2,Sm4 kalustolla. Pendolino ei juoppovuoroihin sovi TEP70 mainitsemasta syystä. Jos T-junat jatkaisivat Riihimäeltä Tampereelle niin silloin myös väliasemille kuten Turenkiin ja Iittalaan olisi junayhteys.
 
...ja kulttuuritarjontaan! Siis esim. ooppera, kansallisteatteri, Hartwall-areena jne. Helsingissä, Tampere-talo ja teatterit Tampereella.

No, tuohon ei ihan aamuyön yhteyttä tarvita, mutta nykyisin viimeiset vuorot muistaakseni pääsääntöisesti lähtevät jo klo 22 jälkeen, mikä on ihan liian aikaisin.

Tampereelta lähtee joka ilta 23.02 "teatteripendolino" Helsinkiin. Onko aika liian aikainen paluulähdölle Helsinkiin?

Itse olen vuosien mittaan käynyt täältä Oulusta junalla teatterissa Kemissä, Rovaniemellä, Kajaanissa ja Kokkolassa ja palannut samana päivänä. Kemiä lukuunottamatta on pitänyt valita iltapäivänäytös, jotta paluumatka onnistuisi. Joka lauantai-iltapäivä ei ole jokaisen näytelmän esitystä jokaisessa teatterissa, mutta muutama lauantai kautta kohti on yleensä löytynyt. Tampereella ja Helsingissä teatterissa käynti edellyttää yöpymistä tai yöjunaan ehtimistä (Tampereella kyllä ehtii:smile:). Jyväskylässä näillä asioilla käydessäni palasin Turku-Jyväskylä-Kajaani-Oulu-makuuvaunussa, lähtö Jyväskylästä noin klo 1 yöllä, kun yöjuna vielä kulki. Matkakeskuksen vieressä oli (toivottavasti on vieläkin) "24h-liikenneasema", jossa odottelin, kun matkakeskus oli jo kiinni.

Viimeisin tämän lajin matkani suuntautui Kuusamoon, jossa 23.11.08 Kuusamon Näyttämön 60-vuotis juhlanäytelmänä oli Täällä Pohjantähden alla. Harrastajien esittämäksi mielestäni enemmän kuin kesäteatteritasoa. Valitettavasti Kuusamoon ei pääse junalla. Bussimatka Oulusta kestää kolme tuntia ja ainoa mahdollisuus oli sunnuntaiesitys, koska sunnuntaisin viimeinen lähtö Ouluun on 21.15 mutta muina päivinä 17.50. Kuusamo-Oulu-välillä matkustelun perusteella olen saanut vaikutelman, ettei taajamien välilä tarvitse paljonkaan pysähdellä. Taajamien välillä on aina puolenkymmentä pikavuoropysäkkiä. Miksi ajetaan pikavuorona? Jos taajamien välillä tarvitsee pysähtyä vain pari kertaa, miksi ei voida pysähtyä niillä pysäkeillä, jotka sopivisivat matkustajille parhaiten?
 
Tampereelta lähtee joka ilta 23.02 "teatteripendolino" Helsinkiin. Onko aika liian aikainen paluulähdölle Helsinkiin?

Taitanee sopia useimpiin tarkoituksiin. Ainakin klo 19 alkaneet teatteriesitykset useimmiten päättyvät viimeistään klo 22 jälkeen (varmaan ehdottomasti viimeistään klo 22.30?), minkä jälkeen jää sopivasti aikaa hankkiutua asemalle. En tosin osaa sanoa miten on populäärimpien konserttien kanssa, esim. tulevan kesän Bruce Springsteen -konsertti Ratinassa. Eikös noissa ole yleensä aika pitkälliset lämmittelyt ja itse artisti aloittaa vasta sitten joskus kun jaksaa? Muistini mukaan muutama vuosi sitten esim. Eros Ramazzottin konsertti Porissa, jonne kuljetin autolla vaimon ja hänen ystävänsä, taisi päästä kunnolla käyntiin vasta iltakymmenen maissa ja venyi melko myöhään (?). Julkisilla ei olisi onnistunut Tampereelta, oli pakko lähteä autolla, vaikka takaisin kotona olimmekin vasta lähempänä klo 03.00.

Mutta toiseen suuntaan tilanne on masentavampi. Helsingistä viimeinen juna Tampereelle näyttäisi taskuaikataulun mukaan lähtevän klo 22.30. Tämä on liian aikaisin, mutta vaikuttaisi olevan parannusta aikaisempaan: muistikuvani mukaan lähtöaika muutama vuosi sitten oli 22.20 paikkeilla, en tosin muista ulkoa ajoiko tuo juna joka päivä. Ainakin 22.06 lienee päässyt joka päivä (?).

Eipä todellakaan voi väittää että suomalainen yhteiskunta olisi lähelläkään 24h/7d:tä, jos julkisen liikenteen lähtöoletus on että kaikki kunnialliset kansalaiset ovat lakanoiden välissä jo klo 22.
 
Takaisin
Ylös