Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Rullapukkijunien jarruttaminen

  1. #1

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Rullapukkijunien jarruttaminen

    Tietääkö kukaan, miten saksalaisilla ja sveitsiläisillä (ja muillakin) kapearaideradoilla liikennöiviä rullapukkijunia jarrutetaan? Katselin netissä pätkää, jossa näkyi Harzer Schmalspurbahnen -yhtiön radalla dieselveturin vetämä juna, joka koostui kuudesta rullapukkien varassa kulkevasta raskaasta tavaravaunusta.

    Kyseisen kapearaideyhtiön matkustajaliikennetarjonta on muuten mielenkiintoista, sillä moottorivaunu- ja höyryveturijunien lisäksi radalla ajaa muutaman kerran päivässä Nordhausen raitioteiden Combino Duo -vaunu - lempnimeltään Bambino . Nämä kaksineuvoiset vaunut kääntyvät Ilefeld Neanderklinik -pysäkillä. Vaunun linjakilvessä näkyy numero 10, mutta junilla on rautatien puolella normaalit numerot.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Rullapukkijunien jarruttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut isomolle Näytä viesti
    Kyseisen kapearaideyhtiön matkustajaliikennetarjonta on muuten mielenkiintoista, sillä moottorivaunu- ja höyryveturijunien lisäksi radalla ajaa muutaman kerran päivässä Nordhausen raitioteiden Combino Duo -vaunu.
    Itse kysymykseen en vastaa, vaan odotan "isomollen" kanssa kysymykseen tietävämpien vastauksia.

    Mutta tuohon duoraitiovaunujuttuun lisäisin, että vuonna 1905 Ilfeldin asemalta Nordhauseniin oli höyryveturivetoisella paikallisjunalla ajoaika 30 minuuttia. Vuonna 1935 matka taittui 25 minuuttiin ja 1970 väli otti 29 minuuttia. Nyt vuonna 2008 nykyaikainen raitiovaunu ajaa saman matkan edelleen 29 minuutissa! Välipysäkkejä on tosin nykyään enemmän kuin oli sata vuotta sitten, mutta kokonaisajoaika ei ole muuttunut miksikään. Miksiköhän?

    (lähde TAUT 7/08)

  3. #3

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Rullapukkijunien jarruttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Itse kysymykseen en vastaa, vaan odotan "isomollen" kanssa kysymykseen tietävämpien vastauksia.

    Mutta tuohon duoraitiovaunujuttuun lisäisin, että vuonna 1905 Ilfeldin asemalta Nordhauseniin oli höyryveturivetoisella paikallisjunalla ajoaika 30 minuuttia. Vuonna 1935 matka taittui 25 minuuttiin ja 1970 väli otti 29 minuuttia. Nyt vuonna 2008 nykyaikainen raitiovaunu ajaa saman matkan edelleen 29 minuutissa! Välipysäkkejä on tosin nykyään enemmän kuin oli sata vuotta sitten, mutta kokonaisajoaika ei ole muuttunut miksikään. Miksiköhän?

    (lähde TAUT 7/08)
    Joo, noin näyttää olevan, ja HSB:n moottorivaunuilla on sama ajoaika.

    Tarkennuksena vielä sen verran, että rullapukkijunaa veti DR:n V100-sarjan veturista kapearaiteiseksi muutettu "roter Kamel". Tehoa veturissa on noin 1200 hv. Tavarajunilla kuljetetaan tietääkseni ainakin raidesepeliä, joten ihan keveistä junista ei taida olla kysymys.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  4. #4

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: Rullapukkijunien jarruttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut isomolle Näytä viesti
    Tietääkö kukaan, miten saksalaisilla ja sveitsiläisillä (ja muillakin) kapearaideradoilla liikennöiviä rullapukkijunia jarrutetaan?
    Rullapukeissa on ilmajarrut, ainakin tämän mukaan: http://de.wikipedia.org/wiki/Rollbock

  5. #5

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Rullapukkijunien jarruttaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Rullapukeissa on ilmajarrut, ainakin tämän mukaan: http://de.wikipedia.org/wiki/Rollbock
    Hmmm. Nordhausen raitioteiden linjaa 10 esittelevässä videopätkässä näkyy myös punaisen kamelin vetämä tavarajuna, jossa on kuusi rullapukkien varassa kulkevaa neliakselista tavaravaunua = 24 rullapukkia. Junilla kuljetetaan sepeliä paikallisesta kivilouhimosta. Enpä vain ole löytänyt yhtään todella hyvää kuvaesitystä siitä, miten jarruletkut kulkevat moisessa junassa
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  6. #6

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Rullapukkijunien jarruttaminen

    Vastaan itse, että kamelin vetämässä junassa ei taida olla läpi menevää jarrua. Kuvien tarkastelu paljasti, että veturin ja rungon välillä ei ole jarruletkua.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Jarruttaminen
    kirjoittanut risukasa foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 30.01.2009, 15:02

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •