Rullapukkijunien jarruttaminen

Liittynyt
27 Heinäkuu 2008
Viestit
30
Tietääkö kukaan, miten saksalaisilla ja sveitsiläisillä (ja muillakin) kapearaideradoilla liikennöiviä rullapukkijunia jarrutetaan? Katselin netissä pätkää, jossa näkyi Harzer Schmalspurbahnen -yhtiön radalla dieselveturin vetämä juna, joka koostui kuudesta rullapukkien varassa kulkevasta raskaasta tavaravaunusta.

Kyseisen kapearaideyhtiön matkustajaliikennetarjonta on muuten mielenkiintoista, sillä moottorivaunu- ja höyryveturijunien lisäksi radalla ajaa muutaman kerran päivässä Nordhausen raitioteiden Combino Duo -vaunu - lempnimeltään Bambino :smile:. Nämä kaksineuvoiset vaunut kääntyvät Ilefeld Neanderklinik -pysäkillä. Vaunun linjakilvessä näkyy numero 10, mutta junilla on rautatien puolella normaalit numerot.
 
Kyseisen kapearaideyhtiön matkustajaliikennetarjonta on muuten mielenkiintoista, sillä moottorivaunu- ja höyryveturijunien lisäksi radalla ajaa muutaman kerran päivässä Nordhausen raitioteiden Combino Duo -vaunu.

Itse kysymykseen en vastaa, vaan odotan "isomollen" kanssa kysymykseen tietävämpien vastauksia.

Mutta tuohon duoraitiovaunujuttuun lisäisin, että vuonna 1905 Ilfeldin asemalta Nordhauseniin oli höyryveturivetoisella paikallisjunalla ajoaika 30 minuuttia. Vuonna 1935 matka taittui 25 minuuttiin ja 1970 väli otti 29 minuuttia. Nyt vuonna 2008 nykyaikainen raitiovaunu ajaa saman matkan edelleen 29 minuutissa! Välipysäkkejä on tosin nykyään enemmän kuin oli sata vuotta sitten, mutta kokonaisajoaika ei ole muuttunut miksikään. Miksiköhän?

(lähde TAUT 7/08)
 
Itse kysymykseen en vastaa, vaan odotan "isomollen" kanssa kysymykseen tietävämpien vastauksia.

Mutta tuohon duoraitiovaunujuttuun lisäisin, että vuonna 1905 Ilfeldin asemalta Nordhauseniin oli höyryveturivetoisella paikallisjunalla ajoaika 30 minuuttia. Vuonna 1935 matka taittui 25 minuuttiin ja 1970 väli otti 29 minuuttia. Nyt vuonna 2008 nykyaikainen raitiovaunu ajaa saman matkan edelleen 29 minuutissa! Välipysäkkejä on tosin nykyään enemmän kuin oli sata vuotta sitten, mutta kokonaisajoaika ei ole muuttunut miksikään. Miksiköhän?

(lähde TAUT 7/08)

Joo, noin näyttää olevan, ja HSB:n moottorivaunuilla on sama ajoaika.

Tarkennuksena vielä sen verran, että rullapukkijunaa veti DR:n V100-sarjan veturista kapearaiteiseksi muutettu "roter Kamel". Tehoa veturissa on noin 1200 hv. Tavarajunilla kuljetetaan tietääkseni ainakin raidesepeliä, joten ihan keveistä junista ei taida olla kysymys.
 
Rullapukeissa on ilmajarrut, ainakin tämän mukaan: http://de.wikipedia.org/wiki/Rollbock

Hmmm. Nordhausen raitioteiden linjaa 10 esittelevässä videopätkässä näkyy myös punaisen kamelin vetämä tavarajuna, jossa on kuusi rullapukkien varassa kulkevaa neliakselista tavaravaunua = 24 rullapukkia. Junilla kuljetetaan sepeliä paikallisesta kivilouhimosta. Enpä vain ole löytänyt yhtään todella hyvää kuvaesitystä siitä, miten jarruletkut kulkevat moisessa junassa ;)
 
Vastaan itse, että kamelin vetämässä junassa ei taida olla läpi menevää jarrua. Kuvien tarkastelu paljasti, että veturin ja rungon välillä ei ole jarruletkua. :eek:
 
Takaisin
Ylös