Oulussa odotussali auki jo aamuyöllä

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Oulun asemalla on odotussali auki jo 5.00. Pendolino Helsinkiin lähtee 5.45 ja juna Kemijärvelle 5.22. Aiemmin odotussali aukesi vasta 6.15 tai 6.30 tienoilla. Kun Pännäisten ja Seinäjoen välillä oli aamun junia korvattu bussikyydillä ja pendo lähti jo ennen viittä Pännäisiin, odotussali alettiin aukaista jo ennen sitä. Kun sitten palattiin "normaaliliikenteesen", odotussalin aukeamisajaksi ei palautettu 6.15, vaan se on siitä lähtien ollut 5.00.

Siihen aikaan kun odotussali aukesi vasta 6.30, varmaan moni muukin kuin allekirjoittanut valitti asiasta VR:lle. Oma perusteluni oli, että kumpikin junamaatti oli siellä sisällä. Kun myös lipputoimisto, VR:n puhelinpalvelu ja R-kioski olivat kiinni, niin pendolinoon ei saanut aamulla paikkatietoja mistään. Mielestäni tämä haittasi matkustajan itsensä lisäksi niitä toisia matkustajia, joiden paikalta matkustaja joutui pendolinomatkan aikana siirtymään muualle. Odotussalin varhaisemman aukeamisen vaihtoehdoksi esitin toisen junamaatin siirtämistä asemarakennuksen ulkoseinään. Mitä perusteluja muut valittajat esittivät, ei ole tiedossani. Nykytilanteeseen olen tyytyväinen.

Tämän kokemuksen perusteella saan vaikutelman, että asemien kehittäminen ei tarkoita aina niiden sulkemista ja lämpimien odotustilojen korvaamista "pysäkkikatoksilla".
 
Asemia lähellä sijaitsevat yöhuoltamot ja -kahvilat voisivat toimia laajemmassa yhteistyössä VR:n ja Matkahuollon kanssa. Oulun aseman lähellä en muista sijaitsevan yöhuoltamoita. Esimerkiksi Rovaniemen asemien ja Lahden linja-autoaseman vieressä toimii huoltamon 24h-kahvila, joka voisi yöllä olla matkustajien virallinen odotustila. Näissä voisi olla pari pöytää, joissa olisi saatavilla aikatauluja, liikennetietoja ja matkaesitteitä juna- ja bussimatkailijoille.

Savonlinnan kauppatorin junaseisakkeen korttelissakin sijaitsee ravitsemusalan liikkeitä, joihin saisi junamatkustajille odotustilan aamun varhaisimpia junia varten. Varustuksena voisi olla ajantasaisten aikataulujen ja liikennetietojen lisäksi kahvi- ja välipala-automaatti. Kauppatorin seisakkeen ja odotustilan merkitys on kasvussa, koska Savonlinnan nykyinen päärautatieasema aiotaan lähivuosina poistaa käytöstä.

Heinolassa Veljeskylän pikavuoropysäkkiä pitäisi siirtää tai täydentää perustamalla pikavuoropysäkki Vuohkallion liittymään, jossa sijaitsee huoltamon 24h-liikenneasema. Lusin moottoritietä käyttävät pikavuorot joutuvat jarruttelemaan liittymässä ilman pysäkkiäkin. Vuohkallion kautta kulkee päivittäin useita Helsingin ja Oulun välisiä yöpikavuoroja muiden vuorojen lisäksi. Yöpikavuoroihin voitaisiin myydä lippuja, joihin sisältyisi mahdollisuus poiketa varhaiselle liikenneaseman aamiaiselle ja oikeus jatkaa seuraavalla pikavuorolla esimerkiksi Helsinkiin. Helsingin ja Oulun väliset yöpikavuorot kulkevat Heinolan kohdalla noin puolen tunnin välein.
 
Yöpikavuoroihin voitaisiin myydä lippuja, joihin sisältyisi mahdollisuus poiketa varhaiselle liikenneaseman aamiaiselle ja oikeus jatkaa seuraavalla pikavuorolla esimerkiksi Helsinkiin. Helsingin ja Oulun väliset yöpikavuorot kulkevat Heinolan kohdalla noin puolen tunnin välein.

Monissa yöpikavuoroissa on keksitty hyvänä ideana poiketa matkan varrella pitämään lakisääteinen kuljettajan tauko 24 h -huoltoasemalla, jolloin matkustajatkin pääsevät käymään ostamassa purtavaa. Jonkun kahvilan kanssa voitaisiin sopia, että matkustaja voisi tilata matkan aikana ostokset ennalta määritellystä listasta ja maksaa ne kuljettajalle. Kahvilaemäntä toisi ne autolle sen kulkiessa kahvilan pihan kautta tai kuljettaja hakisi nämä ostokset samalla Matkahuollon pakettien kanssa.
 
Satakunnan liikenteellä tuo onnistui, Porista varhaisaamun Helsingin erikoispikalla lähdettäessä saattoi listalta valita haluamiaan tuotteita. Urpolan pysähdyksen aikana ne sitten haettiin baarista ja autoemäntä hoiti jakelun ja rahastuksen matkan aikana. Kahvi taisi silloinkin tulla bussifirman puolesta automaatista. Aamulla ihmiset tarvitsevat kunnon kahvia, loistava palvelu olisi ollut, jos Urpolasta olisi pari termoskannullista kahvia tullut mukana. En tuolla mennyt, mutta usein matkustin autoilla, joissa oli nuo aamun kahvilahinnastot saatavilla.
 
Eräillä Paunun Helsinki-Tampere -pikavuoroillakin on ollut kahvitarjoilu auton omasta automaatista. Kyllähän pidemmät yöpikavuorot tosiaan pysähtyvät 24h-liikenneasemilla esimerkiksi Juvalla ja Jyväskylän matkakeskuksella. Lyhyemmilläkin pikavuoromatkoilla olisi upea juttu nauttia aamiainen seisovasta pöydästä avaran liikenneaseman tunnelmissa. Tällainen tauko Heinolassa tai Lahdessa sopisi vaikkapa Mikkelin ja Helsingin tai Jyväskylän ja Helsingin välisen pikavuoromatkan osaksi.

Mielestäni bussiliikennettä tulisi muutenkin kehittää laajentamalla kertalippujen poikkeamisoikeutta matkan varrella. Kaukoliikenteen vuorojen keskittyminen muutamalle suurelle bussiyhtiölle varmaankin helpottaa lippujen joustavuuden lisäämistä. Sekin on erikoista, ettei Imatralta Savonlinjan vakiovuorosta ostettu Imatra - Uus-Lavola (Lappeenranta) -lippu kelpaa Savonlinjan paikallislinjoilla Lappeenrannan keskustan ja Uus-Lavolan välillä. Kauko- ja paikallisliikenteen lippujärjestelmiä tulisi yhtenäistää.
 
Asemia lähellä sijaitsevat yöhuoltamot ja -kahvilat voisivat toimia laajemmassa yhteistyössä VR:n ja Matkahuollon kanssa. Oulun aseman lähellä en muista sijaitsevan yöhuoltamoita. Esimerkiksi Rovaniemen asemien ja Lahden linja-autoaseman vieressä toimii huoltamon 24h-kahvila, joka voisi yöllä olla matkustajien virallinen odotustila. Näissä voisi olla pari pöytää, joissa olisi saatavilla aikatauluja, liikennetietoja ja matkaesitteitä juna- ja bussimatkailijoille.
Vielä parempi olisi, jos suurempien asemien kahvilat olisivat 24/7 tai vähintään junien kulkuajan auki yhdessä aseman odotustilojen kanssa.
 
Hesarin mielipidepalstalla tänään matkustaja puuttuu tätä otsikkoa läheltä liippaavaan aiheeseen. Illan yöjuna oli 9 h myöhässä, mutta asemalla oli tästä eriävää tietoa (ts. tietoa luonnollisesti ei illalla vielä ollut lainkaan) ja ovet kiinni niin, että pahimmillaan väki joutui odottamaan yön junaa ulkona...
 
Oli ilo hyödyntää Oulun aseman odotussalia kesällä bussipassimatkallani kun saavuin hieman varhain 4.50 Helsingistä tulevalla yöbussilla.

Menee vähän aiheesta sivuun, mutta kuitenkin. Malmiradalla Kiirunan pohjoispuolella ilmeisesti kaikkien asemien odotussalit ovat aina auki. Tämä varsinkin talvisin on pelastus eksyneelle retkeilijälle, miksei myös hydyksi muille kulkijoille. Asemilla oli myös määräystä: leiriytyminen kielletty sekä ruoanlaitto kielletty. Noilla korkeuksilla sekä asukastiheydellä ilkivalta ei onneksi liene suurta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös